Acum citesti
1% bicicliști în București, în trafic. Prea puțini.

Carmen Dincă, reprezentant al Administrației Străzilor, declară că acesta este procentul estimat pentru participanții în trafic din tabăra bicicliștilor. Aceasta continuă: „Nu s-a mai investit niciun leu în piste pentru biciclişti. Deocamdată, priorităţile Bucureştiului sunt şoferii. […] Nu avem o cultură pentru bicicletă cum au nemţii, austriecii, belgienii.”

Acesta este și motivul pentru care în București nu s-au mai investit sume suplimentare pentru dezvoltarea pistelor de biciclete. Dacă acest procent ar fi real, ar însemna că într-adevăr că bicicliștii sunt o prezență nesemnificativă în trafic. Așadar, ne strecurăm pe oriunde considerăm că este potrivit, fiind un deranj pentru șoferi cât și pentru pietoni. Ce situație!

Pe de altă parte, priviind în trafic, aproape zilnic, constat că numărul de bicicliști nu este atât de mare pe cât mă așteptam. Da, categoric a crescut față de ultimii ani, dar nu cred că se poate vorbi încă de aglomerație. Văd în schimb foarte multe persoane pedalând în parcuri. Exceptând bicicletele închiriate, aceștia trebuie să ajungă cumva în locurile respective. Dacă nu pe stradă, atunci poate cu metroul sau cu automobilul? Care este defapt motivul real pentru care această categorie de persoane evită să pedaleze pe stradă? Nu avem cum să știm cu siguranță, ci doar să bănuim că se tem teribil de trafic.

Această bănuială însă nu face altceva decât să ne aducă acolo de unde am plecat: nu pedalează în oraș pentru că nu există infrastructură, dar infrastructură nu există pentru că nu sunt suficienți bicicliști care s-o utilizeze, devenind astfel o investiție nefezabilă. Iar în acest fel, declarația doamnei Dincă parcă devine perfect validă.

Ceea ce mă îngrijorează cu adevărat, este faptul că unii reprezentanți ai magazinelor au declarat că au vândut mai multe biciclete ca anul trecut. Lanțurile mari de magazine, de asemenea. Vânzările totale de biciclete în 2012 vor depăși 300.000 de unități conform estimărilor, adică mai mult cu aproximativ 10-15% ca anul trecut. Prin urmare, mă întreb: ce se întâmplă cu toate aceste biciclete vândute? Cifrele cumulate pe ultimii 4 ani, indică faptul că în România s-au vândut peste 1.000.000 de biciclete. Au rămas oare în curtea sau în balconul cumpărătorului? Nu le utilizează pentru că au realizat că nu pot pedala în condiții de siguranță? Cifrele declarate sunt defapt înflorite? Fug toți la munte folosindu-le în natură și nu în oraș? Dinnou, greu de spus.

Să nu uităm cât ne-am entuziasmat la apariția pistelor de biciclete pe strada Buzești. Imediat ne-am bosumflat și am arătat cu degetul către zecile de automobile parcate pe acestea. Nimeni nu a luat nicio măsură concretă, dat fiind faptul că situația este neschimbată și în ziua de astăzi. Apoi a fost Kilometrul Verde. Acțiune de amploare care ar fi însemnat enorm pentru vocea comunității. Ne-am dezumflat, pentru că lucrurile s-au precipitat, iar evenimentul a fost sistat. Totul a culminat cu faptul că pe moment, investițiile în infrastructura dedicată bicicliștilor au fost oprite.

Un lucru este însă cert. Autoritățile reacționează în general sub presiunea maselor, am învățat asta deja. Atât timp cât nu există o mișcare evidentă în front, ci doar câteva zvâcniri ale bicicliștilor, nu văd o rezolvare prea rapidă a situației. Deși, culmea, nu știu cum se face, dar orașe precum Sibiul construiesc în mod susținut infrastructură pentru bicicliști.

Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro

Părerea ta este importantă. Dacă deții o bicicletă și ai un argument clar pentru care nu pedalezi prin oraș, îl așteptăm mai jos, în rubrica de comentarii.

Vezi Comentarii (28)
  • Ma bucura faptul sa vad o pista de ciclism pe carosabil (in Bucuresti), daca vrem sa fim auziti de autoritati trebuie sa organizam niste marsuri autorizate (Ziua mondiala fara masini) si publicate in parcuri si mai ales pe forumurile de specialitate, pe retele de socializare si…din gura-n gura!
    Cat despre ciclisti, am tot eu raspunsul…si eu sunt biciclist (am o cursiera) si din cauza caldurii infernale ce pregneaza peste acest oras numit capitala am cam renuntat sa mai ies, de aproximativ 45 zile bicla mea zace agarata’n cui pe balcon, insa vinerea vad pe DN1 tot mai multe autoturisme cum parasesc orasul cu bicicletele urcate pe ele, chiar se pare ca lumea fuge la racoare si s-au inmultit suportii de biciclete pe masini. (eu inca nu am asa ceva, prefer sa plec la munte calare pe bicla, astept vremea mai buna)

  • detin 1 MTB pe care l-am dus la tara, sa pedalez in week-end. minim 25 km pe tura fara probleme. am venit cu el la servici de cateva ori, dar am renuntat pentru ca ajungeam la destinatie ud leoarca – datorita ruperilor de ritm de pe pistele de pe trotuar si de pe sosea (slalom printre pietoni, slalom printre masini, ocolire borduri). niste piste pe care sa ne deplasam cu viteza cat de cat constanta ne-ar ajuta foarte mult.

  • Bun articolul.
    Sunt multi care, din pacate, aleg sa mearga pe trotuare cu bicicletele pentru ca pe sosele riscul de accidente sau interaciuni nu tocmai civilizate cu unii soferi nesimtiti este unul destul de mare.
    Ceea ce nu-si dau seama e ca riscul de accidente este mult mai mare pe trotuare decat pe sosea.
    Daca respecti semnele de circulatie, semafoarele, in general nu exista probleme.

    Cu siguranta pistele sunt mult dorite. Dar acele piste de care vorbim ar insemna un pas in plus spre un stat ce ofera poporului sau conditii civilizate sau macar decente ori asta nu se doreste in Romania.

  • Made in Romania. Daca nu e cultura de ce sa ne apucam sa o facem? Statul nu se numeste STAT degeaba. O gramada de idioti si de dobitoci care merita macelariti.

  • Fratilor, benzinarii astia se „ingrasa” pe zi ce trece!
    Eu am renuntat de mult la masina in oras.Folosesc bicicleta sau transport in comun.M-am saturat de hotii astia nesimtiti.Astept sa vina electricele…
    Mentalul comun trebuie sa se schimbe sub presiunea vremurilor!!!

  • Cateva dintre motivele pentru care eu evit sa pedalez in oras: soferii, caini, gropile, mizeria de pe carosabil/trotuar, pietonii, masini parcate aiurea, masini oprite aiurea, spatiul limitat pentru pastrarea unei distante sigure fata de soferi/masini in trafic, etc…dar poate cel mai important este ca pedalatul in oras este o experienta stresanta, nu una relaxanta/placuta.

  • Si eu merg zilnic cu bicicleta la munca indiferent de cat de cald este.
    Desigur sunt din Sibiu si avem mult laudatele piste, dar de multe ori stationeaza sau opresc masini. Tipic romanesc, daca se poate sa intre in magazin cu masina sa cumpere sigur ar face acest lucru.
    Spor la pedalat.

  • Peste tot in lume se intelege principiul ca UN BICICLIST IN PLUS PE STRADA INSEAMNA O MASINA IN MINUS IN TRAFIC. Soferii de RATB si toti soferii ar trebui sa aprecieze si sa respecte biciclistii pentru ca, un numar mai mare al lor insemna mai putin timp petrecut la semafoare. Plus ca se reduce poluarea…

    Cat despre doamna Carmen Dincă, reprezentant al Administrației Străzilor, ar trebui sa-i fie rusine pentru ce a declarat… Strategiile in privinta pistelor de biciclisti trebuie facute de oameni care iubesc bicicleta si care au studiat si ei putin problema in orase ca Viena, Amsterdam, Londra… Nu trebuie reinventata roata sau spalare de creiere la bucuresteni, ci doar punerea in practica a unor solutii care deja au fost testate in orasele de mai sus

  • In Londra, pistele de biciclisti sunt pe partea carosabila, dar acolo unde latimea drumului nu permite, ele sunt foarte inguste…. (s-a vazut si la Olimpiada, la probele de Marathon) – preactic e o latime de o palma. Diferenta e ca pistele sunt sfinte si nimeni nu parcheaza pe ele. Deci nu trebuie sa fie un impediment faptul ca nu e spatiu peste tot de banda de biciclisti de o jumatate de metru (ca in imaginea de mai sus).

  • Cand vom avea si noi legile ca in occident, nu ca la noi interpretabile si mai nou si Constitutia o interpreteaza astia dupa bunul plac, atunci sa avem pretentii ca „afara” !!!
    Noi sa ne rezumam doar la punerea pistelor pe carosabil…restul il rezolvam/interpretam noi!

  • Totusi, pista din poza articolului e exagerat de lata (practic intra tot taxiul). Cred ca a fost facuta ostentativ asa ca s-i monteze pe soferi impotriva pistelor pe drum… Ar trebui sa fie foarte atenti la acest capitol cei care negociaza cu primaria mutarea pistelor pe drum

  • deci oamenii astia din politica sunt batuti in cap. noi lucram pentru noi si pentru ei (taxe), iar ei trebuie sa ne ofere lucruri. Noi ca si cetateni trebuie sa mergem in marsul biciclistilor, sa ne bagam in asociatii si organizatii… Poate ca nu vreau sa ma bag in nici o asociatie. Aia nu inseamna ca nu ma dau cu bicicleta. Viata in sec 21 e ff rapida, si de abia mai ai timp pentru tine. Mai trebuie sa ne facem timp si pentru ei? Eu platesc taxe, tu da-mi drumuri autostrazi, piste de biciclete, parcuri, pietonale… si lista poate sa continue. Asta e jobul lor nu al meu. Ei au vrut sa fie politicieni, atunci ofera-mi lucruri. Ei se gandesc numai la ei si mertanurile lor. O zi buna si bafta la slalom, poate inventam un nou sport, slalom printre masini cu bicicleta, aici sigur luam medalia de aur, pentru ca vom fi singurii participanti.. 🙂

  • Sunt de acord cu Sorin.Pot spune ca ma simt mai in siguranta cu bicicleta pe strada decat pe trotuar.Cat despre educatia soferilor,de 7 ani merg cu bicicleta pe strada prin Bucuresti si nu pot spune ca am avut accidente .S-a intamplat sa mi se mai deschida o usa in fata sau sa mi se taie calea dar de fiecare data am avut reflexe bune.Siguranta ta tine in primul rand de biciclitul preventiv.Cred ca mutarea pistelor pe langa trotuar nu ar rezolva nimic,poate doar ne-ar frustra si mai mult. Cred ca amenajarea de parcari pentru masini e solutia pentru un biciclist mai fericit .:)

  • Daca as avea mai multa imaginatie m-as gandi ca la mijloc sunt interese economice. Cineva (persoana importanta, desigur) vrea sa se consume cat mai mult combustibil, sa fie cat mai multe masini pe strada, omul sa se inchine la masina, daca se poate sa nu se mai dea jos nici cand moare. Pentru ca asta inseamna bani. Multi. Ce daca sunt murdari? Dar nu am atata imaginatie. Phew.

  • NU uita cascheta!
    Daca mergi pe carosabil cu bicicleta este OBLIGATORIU sa ai cascheta pe cap si noaptea reflectorizante, lanterna si flash rosu pe spate.
    Din pacate vad tot mai multi biciclisti pe carosabil fara cascheta, in eventualitatea unui accident ciclistui e vinovat chiar daca autoturismul a gresit!!!
    Asa ca…MARE ATENTIE ca nu e fita, ci utilitate si protectie totodata cascheta!
    PS: Astia cu inchirieri biciclete, ar trebui legati din puctul meu de vedere! 😛

  • Eu am stat in Anglia si acolo biciclistii au drepturi, dar si obligatii! Soferii te respecta ca pe oricare alt participant la trafic (niciodata nu mi s-a intamplat ca vreun sofer sa nu-mi dea prioritate sau sa-mi tae calea; sunt foarte atenti la biciclisti), dar si tu, la randul tau, ca biciclist, trebuie sa respecti semnaforul, sa nu mergi pe contra-sens sau pe trotuar.

    Cat despre casca, intr-adevar, poate sa faca diferenta intre viata si moarte. Centrele de inchiriere ar trebui sa puna la dispozitie si inchiriere de casti. Evident, este o chestiune optionala… daca nu ti-o pui pe cap e problema ta, nu a centrului de inchiriere.

  • @George Gresesti la faza cu latime pistei. Conform regulementului si a normelor de aplicare pentru crearea de piste de biciclete, printre altele, este specificata o latime minima a pistei de biciclete astfel incat sa se poata permite si depasirea ( daca e un batranel care se deplaseaza in fata ta cu 5kmh si e pista ingusta, il vei depasi incalcand linia continua, lucru a) riscant cu traficul din bucuresti, si b) contraventional – de aceea o pista regulamentara trebuie sa aiba cam latimea a doua biciclete pe sens, in conditiile in care sensurile sunt separate, ca pe Buzesti ).

  • A observat cineva cate masini sunt parcate langa trotuar in acest oras?daca se va face o pista pe carosabil aceasta o sa fie plina cu masini parcate nu cu noi pedaland 🙁 din pacate.Eu sunt dispus sa particip la orice forma de protest in speranta ca cineva ,undeva, ne aude.Pana atunci pedalam pe unde putem si pe unde ne tine curajul…

  • Toata problema porneste la noi de la faptul ca nu se aplica legea. Daca se parcheaza masina pe pista de bicicleta, soferii sa fie amendati. Dupa mai multe actiuni de genul asta o sa incepem sa ne mai educam.

  • In primul rand remarc faptul ca sunt ceva comentarii. Deci, biciclisti exista! Eu folosesc bicicleta (e o bici de dama de oras) ca si mijloc de transport zilnic (la birou, la piata, cu treburi prin oras). Am norocul ca locuiesc in zona Tei, ies usor in Stefan cel Mare si acolo sunt ceva piste. Ce sa zic.. Nici nu transpir, nici caini nu am intalnit, nici soferii nu m-au claxonat.. Ar fi de folos, insa, mai multe piste si mai multa propaganda de constientizare a beneficiilor deplasarii pe bici. Eu imi pun niste pantaloni scurti pe sub rochita si sunt f mandra ca ma misc dupa 8 ore de stat la birou. Multumirea mea ar fi deplina sa vad mai multi biciclisti si mai multe piste, pe care sa nu fie masini parcate..

  • Acum observ ca sunt singura fata care a postat.. Fetelor, n-aveti idee cat de placut este sa zbori pe sosele la aer curat. FAci miscare, esti si activa, si cocheta. A se vedea Skirtbike.ro!

  • De ce evit sa merg in trafic, simplu: devine destul de stresant sa te uiti in toate partile tot timpul, nu te simti cat de cat in siguranta. Soferii nu sunt obisnuiti cu bicicletele, nu vor sa se obisnuisca cu ele si in general nu exista nici un fel de respect in trafic pt biciclist.
    Incerc sa nu generalizez, nu toti sunt la fel, dar predomina din punctul meu de vedere. Sa nu mai vorbesc de cei ce vin de pe stradute etc, care se baga de ocupa jumate de banda (am patit-o aseara, noroc ca am frane bune).
    Apoi, avem intersectiile unde pe oriunde as alege sa merg, nemultumesc pe cineva.
    Hmmm, caz particular: eram pe bicla pe trecere (eram paralel cu grup de oameni, mergeam la fel de repede ca ei, stiu ca nu am voie asa); am fost luat la injuraturi de un sofer de ambulanta (nu era in misiune) prin portavoce/ statie.
    Plus, de multe ori folosesc bicicleta pt relax, in trafic numai relax nu esti.
    Pe trotuar (unde este destul spatiu, nu sunt absurb) e mai ok de multe ori. Nici eu nu merg ca disperatul si nici nu le tai fata la oameni; merge.

  • Si la TVR cultural se uita probabil 1% dintre romani. De ce dracu’ sa il mai tinem cata vreme masa critica se uita la Acces Direct?!…

  • Acum am citit articolul (noiembrie). Voi face totusi un comentariu :). Tot pe acest site e un articol despre „Copenhagenizare”. Poate ca acest articol ar trebui transmis Doamnei Dinca. Ar intelege ca nu biciclistii trebuie sa se impuna in oras, ci orasul trebuie sa promoveze ciclismul. E vorba de o strategie, cuvant pe care edilii nu-l au in vocabular. Si tot acolo ar afla ca NU TREBUIE sa se ocupe de soferi ci de OAMENI. Sper ca mai citeste cineva si comentariul meu :).

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

twenty − 12 =