Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Te-ai înscris la L’Etape de Tour România și nu ai mai participat niciodată la un concurs de ciclism pe șosea? Felicitări! Chiar dacă ai mai fost la concursuri de MTB, te așteaptă o lume cu totul diferită! Iată câteva considerente utile pe care să le iei în considerare, nu doar pentru a obține un loc bun la concurs (lucru care va fi foarte greu de realizat oricum), dar mai ales pentru ca să poți savura cu adevărat competiția și să simți măcar un pic din senzația trăită și de cei din Turul Franței!
Iar dacă nu te-ai înscris și totuși citești articolul acesta, sperăm că informațiile vor fi nu doar utile ci îți vor stârni și curiozitatea să o faci!
Toate informațiile provin din experiența personală și sunt trăite real, începând de la prima cursă de șosea la care am participat după mulți ani de competiții de MTB dificile, doar pentru a învăța o lecție.
Să fie vreo 10 ani de atunci, cred că sunt chiar mai mulți. Proaspăt proprietar de cursieră dar vașnic ciclist amator pe MTB de ani buni, am decis să mă aliniez la startul unui concurs de șosea, unul destul de simplu aparent, extrem de convenabil ca loc de desfășurare. Este vorba de o cupă de șosea organizată de Federația de Ciclism în parcarea mare a complexului comercial Dragonul Roșu, cursă care urma să conste în parcurgerea de mai multe ori (nimeni nu știa exact de câte ori, că așa funcționa treaba atunci prin FRC) a unei bucle de vreo 2-3 km. Simplu. Genul acesta de curse sunt separate pe categorii, așa că am luat startul doar cu amatorii. Fiind ultima cursă a zilei, organizatorii erau cam sictiriți și au mai tăiat din ture, au decis să facem ceva destul de ridicol, vreo 5 ture parcă. Și start: apăs în pedale cum știu eu mai bine, depășesc, nici nu se termină turul 2 și mă văd în fruntea tuturor. Entuziasm maxim! Apăs pedala în continuare cu frică să nu pierd locul bun câștigat și spre surprinderea mea reușesc să îl păstrez. Adrenalina abundă în organism! Poate câștig prima mea cursă! Se intră în ultima tură, încă sunt acolo în frunte, ultimul viraj, ultima linie dreaptă, mă văd deja pe podium. Daaaaar cum s-a terminat ultimul viraj, toți din spatele meu țâșnesc ca din pușcă și eu am impresia că o forță magică mă ține pe loc, nu mai pot face nimic, trec toți și eu trag ca nebunul degeaba. Fără aer, trec linia de sosire aproape ultimul. La maxim 10 secunde de primul loc. 10 secunde care la MTB nu înseamnă nimic, de fapt chiar 10 minute nu înseamnă mare lucru, aici înseamnă diferența între locul 1 și locul 10! O lecție învățată!
Și acum să trecem la sfaturile provenite din experiența de atunci dar și a multor alte curse, de la alte curse rapide și scurte până la curse de peste 200 km si mii de metri de urcare prin Alpi. Niciuna cu vreun rezultat remarcabil, dar toate fiind lecții de viață.
Ciclismul montan este despre putere dar cel de șosea este despre strategie! Da, normal, ai nevoie și de putere la șosea, însă un ciclist mai slab dar cu o strategie mai bună are toate șansele să învingă unul mai puternic dar slab strategic! Ciclismul montan este un sport individual în timp ce la șosea este un sport de echipă! OK, poate o să zici că tu nu ai nicio echipă, vei participa individual! Nu e chiar așa…
Ceea ce dă un caracter unic ciclismului de șosea față de alte sporturi de echipă este că la șosea echipele sunt de multe ori formate pe loc, din adversari, sau chiar de mai multe echipe, pe strategia ”lucrăm acum împreună și ne răfuim între noi mai încolo”, mai încolo putând să însemne de obicei la finish, dar nu neapărat.
Ceea ce este absolut cert la șosea este că singur nu ai aproape nicio șansă! Doar dacă ești extrem de puternic și ai o rezistență de invidiat! Pentru că da, au existat și curse câștigate de cicliști care au luptat singuri aproape toată distanța, dar sunt rare și nu e mai mult ca sigur cazul tău. Iar tu mergi ca să te simți bine, iar o echipă pe măsura capacității tale este cea mai bună metodă să savurezi o astfel de cursă.
Echipa cu care vei lucra în competiție se numește pluton și are câteva caracteristici interesante:
- se va forma ad-hoc în timpul cursei. Da, e posibil să te înțelegi cu niște prieteni să faceți voi un astfel de pluton, însă cu excepția cazului în care aveți o condiție fizică asemănătoare și ați mai exersat asta, e foarte probabil ca micul vostru pluton să se spargă
- asa cum s-a format, tot așa e posibil să se și dizolve pe parcursul cursei
- nu e neapărat să păstrezi același pluton până la final
- plutonul e un element recunoscut oficial al curselor de șosea, deoarece la final, în cursele profesioniste, toți membrii unui pluton primesc același timp de finish, nu timpul real. Se ia în considerare însă locul, lucru important mai ales dacă plutonul termină primul iar din rândul acestuia se vor stabili învingătorii. Toți vor avea același timp, dar doar primii vor fi pe podium
Cum îți găsești un pluton? Nu e greu, la un moment dat, în jurul tău, lumea se va grupa. E important să te alături lor. De fapt de la început se va pleca într-un mare bloc care în primele minute se va sparge în câteva plutoane mai mici. Ai grijă să rămâi cu unul dintre ele! Sub nicio formă să nu rămâi între plutoane!
De ce e important să mergi în pluton? Pentru că la viteze mari pe asfalt pe plat cea mai mare forță pe care trebuie să o învingi e cea a aerului. Chiar și dacă mergi în spatele unui singur ciclist, forța cu care trebuie să pedalezi pentru aceiași viteză este considerabil mai mică. Dacă mergi într-un pluton numeros, poți rula la viteze chiar cu 10-15 km/h mai mari decât ai putea să o faci singur!!!!! Nu, nu e nicio exagerare! În momentul în care ai rămas fără pluton, tot avantajul aerodinamic dispare și va trebui să duci singur lupta! De exemplu eu pot merge relaxat singur cu 30 km/h și pot ține un 35 km/h cu efort considerabil, dar pot rula cu 40 km/h relaxat în pluton.
Dacă nu pot ține ritmul plutonului? Da, se poate întâmpla și asta, dacă ai nimerit un pluton cu mult peste posibilitățile tale fizice. În cazul acesta, încet, vei rămâne în zona din spate și probabil la o accelerare (pentru că nu merge nici plutonul constant) sau la un mic deal vei rămâne în urmă. Dacă rămâi în urmă astfel, e bine să faci eforturi să te întorci în pluton doar dacă eforturile sunt rezonabile (un sprint scurt) și dacă ai pierdut plutonul dintr-o situație de moment, dar până atunci te simțeai confortabil. Altfel, vei obosi inutil doar pentru a pierde plutonul din nou. Sfatul cel mai bun e să rulezi în continuare într-o zonă de confort a ta până când te va ajunge un alt pluton din urmă, pluton de care te vei lipi și tu.
Dacă simt că plutonul merge prea încet? Trebuie să înțelegi că viteza aia mare a plutonului este dată de unii care sunt primii și duc trena și greul. Ei se schimbă între ei, nu rămân mereu aceiași în față. O regulă de bun simț spune ca în față să treacă fiecare pe rând, să ducă cât poate iar apoi să lase locul altuia. Dacă simți că poți mai mult, e frumos din partea ta să treci în față și să contribui la trenă. Dacă totuși și acolo ți se pare că ai putea mai mult, poți accelera să te desprinzi în ceea ce se numește o evadare și să încerci să prinzi din urmă un pluton mai bun sau, după caz, să treci linia de sosire înaintea celorlalți. Totuși însă e un concurs, iar practica de a sta în spate protejat și de a nu contribui cu nimic, pentru a ataca apoi pe ultima sută de metri, nu e ilegală. Poți face asta chiar dacă unii se vor supăra pe tine. Se face și la cel mai înalt nivel!
E periculos mersul în pluton? Există reguli de respectat? Da, din păcate mersul în pluton e extrem de periculos și siguranța tuturor depinde de comportamentul fiecărui membru. Deoarece se rulează cot la cot cu viteze mari, oricine poate să cauzeze în orice moment un accident extrem de periculos pentru restul. Dar pe lângă reguli de siguranță există și reguli de bun simț:
- regula cea mai importantă este evitarea totală a oricăror manevre bruște – frânări, schimbări de direcție sau accelerări. Evident, orice astfel de manevră va duce la un accident
- în cazul în care e nevoie să faci o manevră, semnalizează și ieși ușor în lateral, lasă plutonul să te depășească, aici include și o defecțiune tehnică dar și nevoia de a sufla nasul sau a scuipa o muscă ce a intrat accidental în gură
- o altă regulă e să nu îți forțezi norocul, stai la o distanță pe care o poți controla față de cei din jurul tău, unii stau la 1-2 cm cu roata lor de roata celui din față, dar poate pentru tine e prea extrem, stai la 20-30 cm, chiar și 1-2 m, cum te simți tu în siguranță
- ca regulă de bun simț în pluton este să contribui și tu în față la trenă, dar asta doar dacă nu ești oricum la limita puterii sau, după cum am mai zis, dacă nu consideri tu că vrei să profiți și să nu o faci, gest nu prea frumos dar nici interzis
- dacă ai ajuns totuși în față, e de datoria ta să semnalizezi cu mâna orice obstacol, cum ar fi gropi, șanțuri, cadavre de animale, mașini parcate, zone umede, cu nisip sau alunecoase sau orice altceva ai impresia că ar putea să afecteze bunul mers al plutonului.
Dozarea efortului e foarte importantă în cursele lungi de șosea. După cum am subliniat până acum, plutonul e metoda ideală de a eficientiza cel mai bine efortul depus. La modul general însă, trebuie să te asiguri că nu vei ajunge la epuizare și că vei avea suficientă energie să termini cursa și de preferat să dai tot ce poți în ultimele 1-2 minute. Pentru asta tot ce trebuie să faci este să nu încerci să mergi la un ritm nesustenabil. Dacă plutonul tău merge prea repede, rămâi în urmă și alătură-te unui pluton de care poți să te ții.
Dar înaintea cursei? La start însă se va merge tare, așa că e bine să ajungi acolo încălzit. Pentru încălzire e perfect dacă rulezi lejer 10-15 minute înainte de cursă și incluzi acolo 3-4 sprinturi rapide de câteva zeci de secunde până la efort maxim. Totuși este bine să termini încălzirea cu 10-15 minute înainte de cursă și să ocupi un loc corect la linia de start. Atenție! Corect nu înseamnă să te înghesui în față cu elitele pentru că îți va face rău și ție și se pot și ei accidenta. Corect e să te pui undeva unde ți se pare ție că sunt cicliști de nivelul tău. Nu e ușor de apreciat asta la prima cursă, dar e bine să faci un efort să nu te supraevaluezi.
Alimentație, hidratare? Alimentația și hidratarea sunt un subiect fierbinte în cursele de șosea, asta pentru că se merge permanent cu viteză mare și oprirea pentru orice motiv înseamnă pierderea plutonului și a unui număr incredibil de locuri în clasament. Strategia trebuie făcută astfel încât să nu te oprești. Ia două bidoane mari de băutură energizantă, ia geluri suficiente și pune-le undeva de unde să le poți lua ușor. Evită batoanele care trebuie mestecate, sub nicio formă nu e loc de vreun sandviș. Totul trebuie să fie la îndemână. Dacă nu știi să scoți un bidon de pe cadru, să bei și să îl pui la loc mergând constant, mai bine ia un rucsac de hidratare, nu e nicio rușine. Pentru batoane și geluri, dacă ți-e greu să le iei din buzunarul tricoului, ia o gentuță specială ce se pune pe cadru sus în spatele ghidonului. Nu arunca pe jos ambalajele! Le poți pune înapoi în buzunar sau le poți strecura sub pantalonii elastici, nu deranjează cu nimic acolo.
Cum să mă antrenez? Nu ar strica dacă înainte, dacă nu ai mai făcut asta, să ieși la niște ture la care se merge în pluton. În rest, în plimbările tale cu bicicleta, acolo unde e loc să o faci în siguranță, încearcă să dai câte un sprint cât mai puternic pe care să îl duci cât mai mult timp, după care continuă să pedalezi până când te relaxezi. Ar fi bine să incluzi în antrenament și bucăți de 20-30 de minute în care să tragi cât de tare poți, dar la o intensitate care să îți permită să duci perioada respectivă de timp. Mai poți face antrenamente de finish, stabilind un punct pe care să îl consideri ca linia de final, semnele de intrare în localitate de obicei sunt perfecte pentru asta. Dacă traficul permite, poți face asta împreună cu prietenii tăi, cu câteva sute de metri înainte de semn le strigi ”spriiiiint” și vă întreceți cu toate puterile până acolo. E foarte distractiv iar victoria merge udată cu bere rece la prima terasă!
Astea ar fi câteva sfaturi, ar fi multe de zis, s-ar putea scrie o carte. Ce e important e să te simți bine și mai ales să termini în siguranță, fără accidente nici pentru tine și nici pentru bicicleta ta! Timp mai este, poți să începi de acum pregătirea!
Iar dacă nu te-ai înscris încă la L’Etape de Tour România, fă-o chiar acum pe pagina competiției!
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.