Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Cea mai mare dilemă care apare în momentul în care-ți cumperi o mașină cu o formă, să spunem, mai puțin convențională, este legată de transportul bicicletelor. Fie că este vorba despre o mașină sport în două uși sau o Tesla sau orice altă mașină care nu-ți permite montajul unor bare transversale, trebuie găsită o soluție diferită. Iar aceasta a venit de la TreeFrog, singura marcă ce oferă astfel de soluții reprezentată și-n România. Prin urmare, i-am contactat pentru a ne trimite un suport de biciclete TreeFrog Pro 2, numai bun pentru transportul a 2 biciclete pe plafonul mașinii.
Asamblare și montaj
Să începem cu începutul: suportul vine livrat într-o cutie și tot ce ai de făcut este să montezi ventuzele, apoi prinderile pentru furcă (da, bicicleta se prinde de furcă așa cum se poate observa din fotografii, roata de față fiind necesar s-o demontezi). Ordinea este însă: prinderile de furcă, apoi ventuzele (altfel o să-ți fie mai dificil căci lucrezi pe dos). Aceste operațiuni durează maxim 10 minute.
Montajul pe mașină
Aici lucrurile sunt și mai simple. Poziționezi corespunzător (central) prima parte a suportului, cea cu 4 ventuze. Îți recomand să faci asta fie unde există o ranforsare suplimentară (transversală a plafonului), fie cât mai în partea din față unde acesta este mai dur. Motivul este simplu: nu toate mașinile au tabla plafonului foarte groasă și riști s-o mutilezi. În cazul lui Mini Cooper S, mașina pe care am montat suportul, această zonă se află în partea din față a plafonului. De notat că prima dată când îl pui, unele ventuze o să rămână în aer, deoarece suprafața plafonului nu este plană.
Și chiar dacă mi-am făcut griji prima dată când am observat asta, de fapt ventuza ia forma plafonului și se fixează puternic. Apoi, va trebui să pui alte două ventuze suplimentare în spate, câte una pentru prinderea roții de spate a fiecărei biciclete pe care o prinzi. Două biciclete, două ventuze.
Plafonul trebuie curățat bine cu spirt înainte. Apoi, ca să-l dai jos, trebuie doar să tragi de ventuză în sus dintr-o laterală, iar aceasta se desprinde (ce-i drept, nu foarte ușor, un lucru bun totuși). Având dimensiuni foarte mici, suportul poate fi stocat oriunde. Cei de la TreeFrog recomandă să folosiți protecțiile din plastic care se pun peste ventuze atunci când suportul este stocat, însă montarea acestora mi s-a părut o bătaie de cap destul de mare. Așadar, nu le-am folosit, dar am avut mereu grijă să stochez astfel suportul încât să nu produc daune ventuzelor.
Prinderea ventuzei de mașină se face simplu cu ajutorul unei pompe integrate cu ventuza. Fixezi bine cu mâna ventuza de plafon, apoi apeși un buton care crează vacuum și prinde ventuza de plafon. Durează cam 30 de secunde per ventuză. Trebuie să pompezi până ce inelul alb dispare complet și pompa își micșorează cursa.
La drum lung, mai poți verifica acele butoane, doar vizual: dacă inelul alb nu și-a făcut apariția, înseamnă că totul este în regulă.
Instalarea bicicletelor
Și această operațiune este foarte facilă. Desigur, durează un pic mai mult decât în cazul unui suport convențional deoarece mai ai nevoie de 20 de secunde suplimentare pentru a demonta roata de față. Apoi, pui bicicleta cu furca în dreptul prinderii din față și roata de spate pe celălalt suport cu o singură ventuză. Prinzi furca cu axul roții de față (fie el QR 9 sau QR15), iar roata de spate o legi cu o chingă din plastic cu clichet. Singura problemă aici este că acea curea de plastic din spate este foarte lungă și dacă nu-i modifici poziția, aceasta va sta pe plafon și se va freca de el, urmând probabil ca în timp să afecteze vopseaua. Sau o poți scurta, după caz.
Suportul vine standard cu prindere pentru ax QR9 și QR 15, dar atenție, în format 15 x 100mm (cel vechi). Bicicletele moderne folosesc butuci boost, prin urmare va trebui să achiziționezi separat o prindere de 15 x 110mm, în funcție de modelul bicicletei tale.
Odată puse pe mașină, trebuie să știi că bicicletele nu sunt asigurate împotriva furtului nicicum, eventual doar dacă le legi între ele cu un antifurt. De asemenea, nici suportul nu poate fi lăsat peste noapte pe mașină, deoarece poate fi demontat foarte ușor de către oricine. Dar faptul că poate fi demontat ușor înseamnă că și tu poți face asta rapid, asta dacă nu vrei să fie furat.
Pe drum
În primul rând, acest tip de prindere nu generează atât de mult zgomot precum unul convențional: bicicletă stă mai jos și nu mai ai cele două bare transversale plus suportul de prindere. Bicicletele fiind plasate mai jos, mașina consumă mai puțin, fiind ceva mai aerodinamică prin comparație.
Bicicletele se mișcă foarte puțin pe suport, mai puțin decât în cazul suportului Thule pe care-l folosesc în mod normal. De asemenea, indiferent de starea drumului, acestea au rămas fixate perfect. În fine, nici nu mă gândeam că ar putea fi altfel. Însă, drumurile pe care le-am făcut nu doar că au conținut bucăți lungi de carosabil foarte deteriorat, însă Mini Cooper S este atât de rigid, încât simți chiar și atunci când treci peste o monedă aflată pe asfalt. Asta a făcut ca șocurile transmise către suport să fie mult mai mari.
În orice caz, până la o viteză de 120 km/h (maximul cu care am mers ca să nu crească consumul la 11), lucrurile sunt extrem de stabile și nu a fost necesar să fac vacuum suplimentar. Cel mai lung drum parcurs a avut 200km. Și evident că nici pe viraje nu m-am putut abține, pe care le-am abordat cu viteză mai mare, însă nu la fel de mare ca atunci când nu aveam suportul montat pe plafon. Dar din materialele care pot fi găsite online, acest suport rezistă chiar și la o viteză de 180 km/h (deși nu recomand în niciun caz să faceți asta), rezistă și la drift-uri și chiar montat pe lateralul mașinii (da, ai auzit bine, doar că pentru a face asta ai nevoie de mult spațiu căci lățimea mașinii ajunge la vreo 3 metri sau mai mult).
Concluzii
Am manifestat aceleași reacții de neîncredere când a ajuns la mine prima dată acest suport. Este firesc. Doar după câteva drumuri am căpătat încrederea necesară pentru a-mi transporta biciclete cu el, biciclete care sunt mult mai scumpe decât mașina în sine oricum. Prețul de 2.200 de lei poate că nu pare mic din prima, dar dacă îl compari cu soluțiile oferite de Thule și incluzi prinderile de plafon, plus barele, plus cele două suporturi, cu TreeFrog ieși mult mai ieftin (comparat cu două suporturi Thule ProRide 598 – 2×870 lei – și bare transversale Thule Wingbar – 1.550 lei – total, 3.290 lei – sistemul pe care-l folosesc pe Honda). Pentru TreeFrog, opțional mai poate fi achiziționat și un sistem pentru prinderea roților de față, care se montează tot pe plafon, dar transformă parcă mașina într-una de asistență la Turul Franței, așadar am considerat că este inestetic și nenecesar. Altfel, m-am descurcat de minune cu el și am început să-i văd avantajele pe măsură ce a trecut timpul, fapt care mă determină să-l recomand tuturor celor care nu pot monta un suport convențional pe mașină sau celor care vor un suport ce poate fi montat și demontat rapid, astfel încât să nu mergi cu suportul pe plafon și atunci când nu folosești bicicletele.
Plus: foarte compact, ușor, facil de montat, solid, preț decent raportat la avantaje
Minus: poate fi furat foarte ușor, prin urmare trebuie demontat de fiecare dată de pe mașină, necesară achiziția unor prinderi suplimentare de furcă pentru bicicletele cu butuc boost pe roata de față
Importator: SportGuru
Preț: 2.200 lei
VIDEO:
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.