Acum citesti
Senzorii de viteză și cadență fără magnet Garmin (2016)

Toată lumea care pedalează este obișnuită cu principiul clasic de funcționare al senzorilor de viteză de pe biciclete. Aceștia sunt amplasați pe furca față sau pe cea din spate iar în dreptul lor, pe o spiță, pe roată e amplasat un magnet. La fiecare trecere a magnetului prin dreptul senzorului, acesta indică dispozitivului folosit (ciclocomputer, smartphone, etc…) să mai incrementeze distanța parcursă cu încă o circumferință a roții, această circumferință fiind introdusă manual de utilizator. Apoi, de aici, se calculează și viteza și alți parametrii. Măsurătoarea este foarte precisă, cu condiția ca circumferința roții să fie corectă. Senzorii de cadență funcționează la fel, cu un magnet prins pe un braț al angrenajului, măsurând numărul de turații complete ale acestuia pe minut.

Sistemul este foarte fiabil, indiferent că este pe fir sau wireless, dar are și niște neajunsuri: în primul rând este nevoie de o aliniere bună a senzorului cu magnetul, oricare din aceste elemente putând fi deplasate accidental de la lovituri sau chiar de la vibrații. Câți nu au avut computere rebele, care ba arătau, ba nu arătau viteza. Apoi, pentru cei cu mai multe biciclete, folosirea computerului pe toate implica fie achiziția mai multor seturi de senzori, fie o operațiune laborioasă de mutare a acestora și realiniere.

Image00022În ultima vreme a apărut un nou concep: senzorii fără magnet. Aceștia, amplasați într-un loc potrivit, folosesc un accelerometru intern pentru a sesiza de câte ori sunt ”dați peste cap”. Practic ei nu mai trebuie aliniați cu nimic. De asemenea, ei se pot muta în câteva secunde de pe o bicicletă pe alta. Senzorul de viteză se prinde pe butucul uneia dintre roți, cel de cadență fiind pe brațul angrenajului.

Cum la Freerider.ro testăm multe biciclete, dar ne place să avem și informații în timpul turei, am decis să încercăm și noi o pereche de astfel de senzori de la producătorul Garmin, lider de piață în domeniul ciclocomputerelor cu GPS, puși la dispoziția noastră de magazinul de triatlon Trisport, distribuitor oficial Garmin.

Ciclocomputerele cu GPS se descurcă cu măsurarea vitezei și fără senzor, după datele de la sateliți, dar această metodă nu este foarte precisă. Chiar dacă pe o anumită distanță valorile sunt destul de corecte, viteza instantanee variază foarte mult, măsurătoarea directă prin GPS nefiind deloc exactă. Iar în zone împădurite sau în văi și canioane adânci problema se agravează. În plus, GPS-ul e inutil la antrenamentele indoor, pe trainer sau roller. Toate aceste probleme sunt rezolvate de senzorul suplimentar de viteză, iar modelul fără magnet face trecerea de la o bicicletă la alta foarte ușoară.

Senzorii de genul acesta se conectează în general prin tehnologia ANT+, cum este cazul celor Garmin, dar există și modele compatibile Bluetoot. În funcție de tipul de protocol folosit, ei se pot împerechea cu dispozitive compatibile. Modelul Garmin ce folosește ANT+ se poate conecta cu orice computer Garmin sau al altui producător care folosește acest protocol, dar și cu telefoanele care au ANT+ încorporat, protocol prezent pe multe modele Samsung și Sony. Unele telefoane, cum ar fi iPhone, pot citi acești senzori doar cu ajutorul unui adaptor special.

În plus, prin folosirea unui adaptor (dongle), senzorii pot fi citiți și de un calculator aflat în apropiere, lucru foarte util la antrenamentul pe trainer. Astfel, datele despre viteză și cadență pot fi folosite în aplicații de antrenament, cum ar fi Zwift sau Tacx Trainer Software.

Image00018Senzorul de viteză vine într-o formă compactă, cu cauciucul de prindere atașat direct, astfel că e gata să fie prins pe butucul roții, operațiune foarte rapidă, cauciucul fiind suficient de elastic să cuprindă și butuci mai groși. De obicei prinderea se face pe roata din față, dar pentru folosirea indoor pe trainer se atașează la roata din spate, doar aceasta rotindu-se.

Senzorul de cadență se instalează pe brațul stâng al angrenajului, în partea interioară, fiind prins de acesta cu un inel din cauciuc. Inelul vine în pachet în trei dimensiuni. În plus, este dublat, ceea ce face ca la ruperea accidentală senzorul să nu se desprindă. Noi am pățit acest lucru la MTB, unde există riscul ca brațul angrenajului să se frece de bolovani sau crengi. Din acest motiv, doar la MTB, am recomanda prinderea suplimentară a acestuia cu o bucată de power tape.

Împerecherea cu computerul este destul de ușoară, dar necesită anumite manevre, în funcție de modelul folosit. La Forerunner 310XT-ul cu care am testat a fost nevoie să selectăm folosirea senzorilor separați de viteză și cadență (există opțiuni de senzor combinat viteză/cadență, senzor viteză, senzor cadență, senzori de viteză și cadență separați). Selecția se face pentru fiecare bicicletă din meniu în parte. Apoi, la parametrii bicicletei trebuie fie să introducem circumferința roții, fie să selectăm modul auto. În modul auto, corelând viteza dată de GPS cu datele de la senzor, circumferința roții e calculată automat. Dar atenție, pentru acest lucru este nevoie de un rulaj pe plat afară, pentru câteva sute de metri. Am testat pe MTB și calculul nu se face pe off-road în urcare abruptă. În niciun caz nu se poate face la interior, unde nu există semnal de la sateliți, în cazul folosirii exclusiv la interior circumferința trebuie introdusă manual în funcție de valorile găsite pe numeroase tabele pe internet sau a unei măsurători directe. Împerecherea senzorului de cadență este mai simplă și se face direct, fără reglaje.

La telefon, am testat senzorii cu aplicația Endomondo care i-a detectat fără probleme.

În urma testelor pe traseu am văzut că senzorul de viteză dă valori bune doar dacă a fost selectată circumferința roții. Dacă el este pe modul auto și nu a reușit să o calculeze, valorile variază foarte mult, trebuie mare atenție la acest aspect. Senzorul de cadență funcționează foarte bine. Ambii senzori încep să transmită doar după ce am plecat de pe loc.

Eu recomand folosirea acestor senzori pentru cei care doresc utilizarea computerului pe mai multe biciclete. Montarea lor este super rapidă și ușoară și nu necesită atât de mult reglaj ca vechiul model cu magnet.

Preț la data publicării articolului: 185 lei fiecare senzor, 320 lei pachetul cu ambii senzori incluși

Distribuitor: Trisport

 

 

Vezi Comentarii (9)
  • Eu momentan am senzorul de cadenta folosit cu Garmin Forerunner 920 XT, am de 5 luni si pot sa va spun ca functioneaza perfect, ce am observat insa la ceas dupa ultimul update de soft ca nu mai masoara viteza corecta in zonele inpadurite etc. Am sa cumpar si senzorul de viteza.

  • Senzorul de cadența trebuie reglat, ori își selectează auto dimensiunea brațului ori introduci manual. (170, 172,5 , 175..) iar montarea pe partea dreapta … mai degrabă pe partea stângă.

  • Buna ziua. Eu pot achiziționa un senzor de viteza și cadența? Eu am un computer de bicicleta Bryton Rider 10 și o Bicicleta pliabilă cu roti de 16” va mulțumesc

  • Salut , as putea sa folosesc senzorul de viteza la o bicla de spinning , asta daca as avea un clearance indeajuns , incat sa incapa senzorul pe axul volantei, ceea ce inseamna ca depinde si de dimensiunile senzorului , dar si de constructia particulara a modelului de bicla de spinning
    Vreo alta idee in acest sens ?
    Multumesc !

    • Sincer nu cred ca ai unde sa pui senzorul fara magnet pe o bicicleta de spinning. Poti insa potrivi cumva unul cu magnet, unele biciclete de spinning chiar au magnet special din cate stiu. Prinzi senzorul pe furca si lipesti cu dublu adeziv un magnet intr-o pozitie corespunzatoare. Poti in schimb folosi senzorul de cadenta, care e mult mai importanta la spinning decat distanta. Ca practic distanta aia nu are nicio legatura cu nimic daca stai sa te gandesti… Eu de exemplu adaugam simplu la sesiunile de spinning, ca sa le contorizez cat de cat, 30 km pe ora de antrenament si gata.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

three × three =