Am testat produsele Merinito, producător român de haine tehnice din lână merinos naturală

sportograf-83358850Cu toată tehnologia modernă a chimiei și a materialelor sintetice, lâna naturală rămâne unul dintre cele mai performante materiale pentru îmbrăcăminte. Deși fibrele sintetice au reușit să se apropie de performanțele acesteia, majoritatea nu reușesc să atingă toate avantajele pe care le are materialul oferit nouă de oițele binevoitoare!

Lâna în forma ei modernă, de țesătură tehnică, oferă proprietăți deosebite: ea ține atât cald iarna cât și răcoare vara, indiferent dacă este uscată sau udă. Transpirația se evaporă rapid iar materialul nu ține mirosul neplăcut la fel ca țesăturile sintetice. Dezavantajele lânei sunt însă prețul ceva mai mare și rezistența în timp un pic mai mică a materialului.

Image00009Merinito este din câte știm primul producător din România de echipamente sportive din lână naturală merinos. Ei ne-au trimis pentru teste câteva dintre produsele lor: un tricou cu mânecă scurtă tip jerseu din material de grosime medie (185 g/m2), unul din material subțire tip Rib (170 g/m2), o bluză de corp cu mânecă lungă tip jerseu mai groasă (200 g/m2) și o pereche de boxeri (200 g/m2), toate 100% din lână merinos. Noi ne-am luat angajamentul să le testăm în cele mai vitrege condiții, pe bicicletă!

În acest moment, Merinito nu produce echipament specific de ciclism, respectiv pantaloni cu bazon și tricouri speciale cu buzunare. Totuși, hainele lor sunt foarte utile chiar și așa în ciclismul sportiv, în special la munte, dar și în turele de zi cu zi în anotimpul rece. În plus, nu toți cicliștii sunt sportivi și pedalează în echipamente specifice. Cicliștii de oraș sau cicloturiștii, cei amatori de plimbări sau de relaxare pot beneficia direct de avantajele acestora.

Image00008Eu am decis să le testez acolo unde e cea mai mare nevoie de ele: pe munte! În turele montane, fie ele de MTB sau de cursieră, se întâlnesc diferențe mari de temperatură. Se poate pleca de jos la 30 de grade și să se ajungă sus la temperaturi în jur de zero grade. În aceste condiții, un tricou de lână purtat pe sub tricoul de ciclism ar trebui să facă minuni: va păstra răcoarea pe urcare și va ține cald acolo sus când e nevoie!

Am testat această variantă, cu tricou de lână sub cel de ciclism, în trei din cele patru zile ale concursului Bike Marathon 4Mountains, în care se ajunge la 2000 m altitudine. Apoi am dus provocarea mai departe: la Zillertal Bike Challenge, în Alpi, unde ultima etapă are startul la 500 m altitudine și sosirea pe ghețarul din Hintertux, la 2700 m! În plus, în zilele cu vreme instabilă am purtat în buzunarul tricoului și bluza cu mânecă lungă, pentru coborâre și pentru schimbările meteo bruște care apar mereu la munte!

Pot spune că varianta este câștigătoare! Deși la start se resimte o căldură destul de mare, imediat ce tricoul se umezește de la transpirație acesta începe să răcorească zona trunchiului oferind o senzație deosebit de plăcută. Apoi, pe coborâre, el se usucă extrem de repede și devine o barieră termică foarte eficientă. În special la urcarea pe ghețarul Hintertux m-am simțit deosebit de confortabil, tricoul Merinito oferind o protecție termică deosebită, în ciuda transpirației abundente, a burniței și a temperaturii apropiate de 0 grade de la sosire.

Image00003Ajuns sus la Tuxer Fernerhaus, la 2700 m, chiar dacă m-am oprit, nu m-a cuprins senzația de frig imediat, m-am simțit în continuare confortabil în tricoul ud. Dar am avut la mine și bluza cu mâneci lungi pe care am folosit-o imediat, în condițiile în care se vede că lumea în jur era îmbrăcată în pufoaică și în general venea de la schi! Apoi am coborât doar în bluza de lână 2100 m diferență de nivel până înapoi la startul concursului și, în ciuda efortului depus până atunci, m-am simțit bine protejat termic și nu am intrat în frisoane cum aș fi pățit în mod normal.

Cu scuzele de rigoare, trebuie să introduc și următorul text: am folosit tricoul trei zile la rând pe munte, în ture grele, fără să îl spăl, lăsându-l doar la uscat în fiecare seară. Apoi am rugat membrii familiei să… îl miroase. Știu că sună poate grosolan pentru unii acest test, dar după trei zile tricoul mirosea încă a proaspăt! Evident, există persoane a căror transpirație miroase mai puternic și s-ar putea să nu aibă același succes, dar mie mi s-a părut impresionant din acest punct de vedere. Ar putea fi purtat astfel în ture de mai multe zile fără să se pună problema spălării.

Ultimul test despre care aș vorbi este cel al… condusului. Un concediu în Alpi include zeci de ore la volan. Boxerii și tricourile Merinito m-au ținut uscat pe scaun, în ciuda caniculei, confortul fiind maxim tot drumul. În mod normal un tricou de bumbac ar fi mereu transpirat pe spate!

Eu personal am fost mereu impresionat de produsele de lână și mă bucur că există acum o posibilitate de a cumpăra de la un producător autohton haine de aceiași calitate cu cea ale mărcilor străine, dar la un preț mult mai avantajos. Vă recomand clar să încercați și voi Merinito! Merită și o să vă convingeți singuri de asta!

Iată în final și câteva cuvinte despre firmă, de la inițiatorii acestei afaceri, produsele lor și mai multe informații găsiți pe pagina lor de internet de unde pot fi și achiziționate direct:

”Suntem Dana si Adi, o bucuresteanca si un pitestean, pasionati de munte, de schi si de orice fel de sport in general. Nu suntem incepatori in domeniul afacerilor, in ultimii 20 de ani am derulat proiecte incepute de la zero in domenii diverse.
Merinito este brandul nostru, capitalul este romanesc si productia se desfasoara in Romania. Ideea a incoltit in toamna lui 2013 din dorinta de face ceva diferit: Romania este ”masina de cusut a Europei”, foarte multe din hainele sport si nu numai sunt produse la noi sub brand strain.
Primele demersuri si investitii au demarat in prima parte a lui 2014. Am reusit sa producem primele tricouri in primavara lui 2015. Am inceput cu un singur tip de material (100% lana merinos de grosime medie) si cu numai patru culori. Si pentru ca suntem adeptii principiului ”Gandeste global din prima zi”, acest prim lot de produse a putut fi cumparat de oriunde din Europa de pe magazinul online (.at) si depozitul nostru din Austria.
Astazi avem mai multe tipuri de materiale (100% lana sau blenduri, dublu layere etc), zeci de culori sau combinatii ale acestora.
Incercam sa fim dinamici, foarte des, chiar saptamanal, vrem sa facem ceva nou: un material, o culoare, un produs nou.
Si avem planuri mari de viitor :)”

• Am cautat informatii despre produsele Merinito… mai ales ca sunt produse romanesti. Ma interesa cum se comporta in situatii extreme. Par in regula. M-ar mai interesa un aspect. Cum se comporta la contactul cu corpul? De exemplu: tricourile sintetice pe distante mari se freaca de corp, si anumite zone devenind sensibile sangereaza… Ma gandesc ca acestea sunt ok din punctul asta de vedere! Ma gandesc ca ar trebui sa se comporte bine, fiind un produs natural. Cu bumbacul nu am avut probleme. Posibil / probabil sa se comporte precum bumbacul in aceasta privinta.

• N-am auzit pe nimeni , in viata mea, sa alerge sau sa mearga pe bicicleta la concursuri cu tricouri facute din lana merinos. Veci pururi.
    Si asta spune totul. De era asa meterial bun si mega revolutionar in sport erau toti incepand de la ciclisti la turul frantei pana la alergatori profesionisti la maratoare.

1) nu sunt haine soft si la frecare pe piele pot cauza iritatii.
    2) durabilitate in timp – slaba slaba slaba.
    3) Se usuca FOAAAARTE GREU. Absolut catastrofal pentru un tricou folosit la sport.
    4) Aberant de scumpe.
    5) Trebuie sa ai foarte mare grija la spalare.