Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Ne place să ieșim cu toții la o tură de bicicletă, indiferent cât de mici sau tineri suntem. Însă pentru a o face în siguranță avem nevoie de echipament special. Astfel, pentru copiii mici și foarte mici exista „tradiționalele” scaunele pentru bicicletă, însă chiar și acestea pot fi prea mari, dacă cel mic este prea mic.
Aici intră în scenă scăunelele care se montează în fața “șoferului”, spre deosebire de cum se instalează în spate, peste roata bicicletei, cele tradiționale, mai mari. Scăunelul cu instalare în față vine cu avantaje, dar și cu câteva dezavantaje, așa cum vom detalia mai jos.
De scăunelul Urban Iki, ca și marcă, nu mai auzisem așa că eram curios să văd cum se instalează tipul asta și, mai ales, calitatea materialelor. M-am bucurat să vad, și să simt, că materialele sunt de calitate și ușor moi acolo unde copilul are nevoie de mai mult confort.
Pentru cine nu știa, subsemnatul inclusiv, Urban Iki este o marcă a companiei japoneze OGK, fondată acum 80 de ani în Osaka. În Japonia firma este foarte cunoscută, fiind lider pe piața de accesorii pentru bicicletă și scaune pentru copii. Ulterior, designerii olandezi au preluat partea de proiectare, iar azi produsele Urban Iki by OGK beneficiază de knowhow atât din partea japonezilor cât și a olandezilor, doua națiuni cu super tradiție la bicicletă.
Scăunelul Urban Iki pentru față se instalează destul de ușor, însă trebuie să demontezi mai întâi ghidonul. Se pune pe gâtul furcii, distanțierele putând să rămână la fel ca număr de bucăți, în funcție de cât de lung este gâtul furcii.
Scăunelul se poate instala nu doar pe bicicletele “moderne”, dar și pe biciclele de oraș cu țeavă “steerer” subțire. Urban Iki se livrează standard cu adaptorul pentru instalare pe gât subțire, dacă vrei să-l pui pe mtb atunci trebuie să cumperi adaptorul special.
În mare, scăunelul este foarte mic, dar este drept că și copilul care va fi transportat aici va fi mic. Din specificațiile produsului rezultă că vârsta copilului de transportat trebuie să fie între 9 luni și 3 ani, dar și greutatea să se încadreze între 9 și 15 kg. Nu este specificată și o limită de înălțime.
Avantajul principal al acestui tip de scăunel este evident – faptul că ai copilul în fața ta, că poți vorbi cu el sau ea și că și ea sau el vede totul, frumos, în față. Spre deosebire de scăunelul instalat în spate, pste roata bicicletei, unde tot ce vede este spatele tău.
Dezavantajul principal al acestui tip de scăunel cu instalare în față este că poziția ta la pedalare are de suferit, spătarul scăunelului venindu-ți puțin în piept. Desigur, poziția variază și în funcție de biciclete, iar la o bicicleta de oraș, unde poziția ta este mai dreaptă, este posibil ca disconfortul să nu fie așa mare sau să nu fie deloc.
Un alt dezavantaj, dar care la test s-a dovedit a nu fi asa mare, este că mișcarea ghidonului va fi limitată de scăunel, mai precis de picioarele sale, în care stau fixate picioarele copilului. Acestea se vor lovi de cadrul bicicletei, de top-tube. Cu toate astea, feedback-ul pe care l-am primit a fost că problema nu este atât de mare întrucât ghidonul se mișcă suficient stânga-dreapta și că oricum nu virezi mai mult și mai agresiv de atât, pentru că devine periculos.
Pentru Urban Iki există și două accesorii utile pe care le recomand, mai precis parbrizul și mânerul de care se poate ține copilul, acesta din urma fiind inclus. Evident, parbrizul este foarte util, pentru că-l protejează pe cel mic de vânt, insecte etc., în timp ce mânerul din față îi oferă confort și-i permite să-și țină mâinile acolo.
Personal mi-a plăcut acest scăunel, iar juniorul tester s-a bucurat nespus de mult cât s-a plimbat. Îl recomand și pentru că dacă vrei să-l plimbi pe copil începând cu frageda vârstă de 9 luni nu o poți face decât într-un astfel de scăunel. Pentru unul “clasic”, cu instalare în spate, copilul este prea mic ca dimensiuni. În plus, din experientă știu că juniorul adoarme repede și, fiind acolo în spate nesupravegheat, poate deveni periculos. Așadar tot scăunelul față este varianta optimă.
Recomandarea vine și din partea premiilor pe care Urban Iki le-a primit, mai precis German Design Award, Reddot Award, Gold Award și German Innovation Award.
Urban Iki scăunel față bicicletă – specificații
- Vârsta: 9 luni – 3 ani
- Greutate copil: 9-15 kg
- Diametru ghidon: 20-28 mm
- Preț scaunel: 299 lei
- Preț parbriz: 173 lei
- Preț adaptor mtb/atb: 112 lei
- Suport scaun: 50 lei
- Importator: Origos Group SRO
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.