Acum citesti
Trek 4300 (2012)

Trek 4300 este răspunsul americanilor la propunerile europenilor în segmentul entry-level, din care menționez Cube Aim Disc sau Focus Whistler. Cum se diferențiază însă Trek 4300 de concurență și ce înseamnă o bicicletă a unui producător premium în acest segment, îți voi spune pe larg în acest articol.

Nu cred că mai este necesar să prezint pe larg acest brand, Trek numărându-se printre greii industriei, fapt reflectat în cifrele de vânzări ale anilor anteriori. Un brand iconic care a scris istorie, cu atât de mulți admiratori în lumea întreagă.

Bicicleta cu care am avut ocazia să parcurgem traseul de test de la munte, se înscrie în categoria bicicletelor de buget, 4300 fiind disponibil pentru 2.500 de lei. Deși nu se numără printre cele mai ieftine oferte din segment, 4300 a fost înzestrat cu unghiurile hardtail-urilor mai sus plasate în gamă, precum modelele din seria 6 sau 9. În lipsa echipării de top și a poziției radical modificate de pe modelele mai scumpe, poți considera Trek 4300 ca o alternativă viabilă pentru upgrade-uri ulterioare.

Cadru/Pe traseu

Cadrul lui 4300 inspiră și respiră calitate, lucru de așteptat din partea producătorului american. Tot ce ține de finisaje sau de graficele cadrului se află la un nivel superior și trebuie să ai o lupă la îndemână ca să să-i găsești defecte. Chiar și așa, șansele sunt slabe. În segmentul entry-level, acesta este un mare plus pentru Trek, fiind de altfel cartea norocoasă pe care mizează în liga din care face parte.

În ciuda unghiul headtube-ului de 70.5 grade, care ar fi trebuit să ofere agilitate bicicletei, echiparea nu vine deloc în sprijinul acestor cifre, estompând din ceea ce ar fi avut de oferit acest cadru cu o echipare corespunzătoare. Ghidonul este prea sus plasat, iar poziția este mai mult orientată spre plimbările recreaționale decât spre un pedalat sportiv. Ca să te consolez, poți înlocui oricând tija de ghidon și poți renunța la numărul mare de distanțiere (prin scurtarea gâtului furcii).

Unghiul seattube-ului are o valoare de 73.5 grade, pe care o întâlnim în general la bicicletele din clasele superioare, gândite pentru cursele de Cross Country și Maraton. Poziționarea seat-tube-ului are rolul de a te ajuta pe cățărări, iar cei de la Trek se pare că au luat cât se poate de în serios acest lucru.

Aspectul cadrului este foarte îngrijit, practic vopseaua metalizată și graficele armonios integrate fiind greu de întâlnit în acest segment. În plus, ai la dispoziție toate cele necesare unei ture reușite, precum prinderile pentru suportul de bidon/pompă sau cablurile trase pe sub țeava superioară, care nu incodomodează niciodată. Urechile de mici dimensiuni contribuie și ele la greutatea scăzută a cadrului iar bascula gândită un pic diferit, oferă un spațiu imens pentru anvelope. Forma triunghiului posterior al cadrului în partea superioară se aseamănă foarte mult cu forma unei furci, de aici și spațiul imens disponibil pentru anvelopă.

Echipare

Frânele sunt veriga slabă a acestei biciclete, noile Hayes Dyno dezamăgind din punct de vedere al forței de frânare. Ergonomia manetelor este de apreciat, dar lipsa reglajului manetei față de ghidon și puterea de frânare slabă, îl costă pe Trek 4300 puncte importante. Chiar și un sistem de frânare Tektro Draco, s-ar fi descurcat mai bine decât modelul hidraulic al celor de la Hayes.

În rest, echiparea este similară cu ceea ce oferă concurența. Pentru că Suntour XCM este cea mai întâlnită furcă în acest segment, nu putea lipsi nici de pe Trek 4300. Oferă o cursă mulțumitoare de 100 de mm și funcție de Lock-Out, iar pentru trasee de dificultate medie poate fi acceptată ca fiind o alternativă rezonabilă.

Am apreciat omogenitatea sistemului de transmisie 3 x 9, Shimano Acera. Japonezii au reușit să ofere un aspect mai mult decât sportiv noilor schimbătoare, însă nu te aștepta din punct de vedere al performanțelor să presteze la fel de bine ca modelele superioare. Reprizele de schimbări oferite de schimbătoare și de manete (cu acționare într-o singură direcție, fără 2-way-release) sunt acceptabile, deși uneori lente și ușor zgomotoase. Angrenajul se prinde clasic, pe axul bottom bracket-ului, cu ajutorul unui șurub. Poate că un angrenaj de tip Octalink ar fi adaugat valoare în plus echipării, chiar dacă în viața reală, la pedalat, diferența nu ar fi fost sesizabilă.

Roțile se încadrează corect în clasa de preț din care Trek 4300 face parte. Jantele sunt rezistente chiar și la șocuri mai puternice iar anvelopele în formatul 26 x 2.10 oferă o aderență bună în viraje și o viteză de rulare bună pe pământ uscat, dat fiind faptul că împrumută design-ul carcasei de la modelul mai scump și mai performant, Bontrager XR2 Team Issue. În schimb nu oferă o tracțiune foarte bună pe urcări (cel mai probabil datorită compound-ului), mai ales dacă nimerești câteva porțiuni de noroi apărute după ultima ploaie. Pe asfalt, oferă o viteză de rulare medie.

Dacă aș avea posibilitatea să aduc câteva modificari bicicletei, aș renunța imediat la cel puțin două distanțiere și aș scurta gâtul furcii. Ținând cont că mulți n-ar fi dispuși să ducă bicicleta în service pentru această operațiune, mai au varianta de a înlocui tija de ghidon cu 105 mm lungime cu una ceva mai scurtă (90 mm) și cu un rise mai mic. Problema poziționării ghidonului atât de sus se face remarcată în special la coborâri, când presiunea și controlul pe roata din față sunt inevitabil mai mici. Lățimea ghidonului de 660 mm este potrivită pentru acest model, dar dinnou, manevrabilitatea oferită de un ghidon mai lat este știrbită de poziționare.

Nu în ultimul rând, trebuie să menționez șaua, care oferă un confort modest dar acceptabil pe distanțe medii.

Concluzie

Este clar că achiziționând un Trek vei fi răsfățat cu un cadru de calitate, incluzând aici atât aspectul cât și unghiurile acestuia. Practic, această calitate poate fi cu greu găsită la alți concurenți, care nu fac parte din gama premium.

Echiparea are de suferit din cauza frânelor, care sunt de altfel cel mai mare minus al bicicletei. Chiar dacă ghidonul este poziționat prea sus, ai suficiente posibilități de a modifica poziția pe bicicletă, de ce nu, într-una sportivă. Soluții există! Restul componentelor se clasează pe acceași linie cu restul de concurenți din segmentul entry-level fără a se face remarcate în mod special.

Dacă îți dorești o bicicletă cu un cadru de calitate, cu unghiuri gândite pentru competițiile de Cross Country, care arată chiar bine și este lucrat fără cusur, iar plimbările la pădure sau la munte sunt hobby-ul tău, 4300 este una din bicicletele pe care trebuie să le vezi înainte de a te decide asupra oricărei alte biciclete. Dar, bineînțeles, nu este singura alternativă în segment.

Video:

Vezi Comentarii (11)
  • Eu as fi curios mai degraba sa vad un test pentru Trek 4900 Disc 2012. Mi se pare o configuratie foarte buna pentru pret (desi furca nu e grozava). Pana la urma 4300 e doar un seria 3 usor upgraded, tot entry level e, nu prea ai multe lucruri de zis intr-un review in gama asta de pret.

  • Ati spus in articol ca,citez, ” 4300 a fost înzestrat cu geometria hardtail-urilor mai sus plasate în gamă, precum modelele din seria 9″. Este gresit. Atat seriile 6000 cat si seriile 9000 au cu totul alta geometrie,diferenta cea mai mare fiind lungimea efectiva a top-tube-ului.

  • Salut Mihai! Pe site-ul Trek poti gasi aceste cifre. Uita-te la aceeasi dimensiune a cadrului (sa spunem 18 inch) de la Trek 4300 si de la Trek 6000. Vei vedea ca la unghiul head- si seattube-ului exista o diferenta minima de doar 0.5 grade. Lungimea tevii superioara este mai lunga pentru o pozitie mai sportiva, dar nu are nicio legatura cu unghiul head- si seattube-ului de care am amintit.

  • Mihai, vorbeam de unghiurile cadrului. Citez din articol: Unghiul seattube-ului are o valoare de 73.5 grade, pe care o întâlnim în general la bicicletele din clasele superioare, gândite pentru cursele de Cross Country și Maraton.

    Legat de toptube, explicația este în comentariul de mai sus (este normal ca bicicletele din clasa de sus să ofere o poziție mai sportivă). 4300 are un toptube mai scurt, deoarece trebuie să ofere o poziție mai comodă în clasa din care face parte.

  • Citez : ” Deși nu se numără printre cele mai ieftine oferte din segment, 4300 a fost înzestrat cu geometria hardtail-urilor mai sus plasate în gamă, precum modelele din seria 9″ Aici nu vorbesti de unghiuri ci de geometria cadrului,care inseamna si lungimile tuburilor si care difera mult de la seria 4 la seria 6 sau 9. Cine citeste „au aceeasi geometrie” este indus in eroare. Repet : geometria cadrului nu inseamna numai unghiurile !

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

9 + nineteen =