Acum citesti
Shimano Deore M596 (2012)

Am primit frânele Shimano Deore M596, versiunea 2012, la începutul anului. Însă am preferat să aștept o perioadă pentru a vedea cum se descurcă pe termen lung, ca apoi să scriu acest review. Ca orice altă frână pe disc nouă, performanțele inițiale nu m-au impresionat prea mult. Aș putea aminti aici de unele produse, precum Shimano XTR sau Sram X0 care funcționează excelent încă de la primele frânări. Dar consider că este irelevant, la urma urmei frânele Shimano Deore fiind un set mid-level, oferite pentru un buget mic.

În ciuda faptului că frânele nu au venit cu discurile standard oferite în pachet (SM-RT64), acestea au funcționat impecabil cu vechile discuri Shimano (SM-RT53M de 180 mm, Centerlock), evident cu plăcuțe resin. Ce înseamnă totuși impecabil? Noile frâne Deore se numără printre cele mai agresive frâne mid-level pe care am avut vreodată ocazia să le testez iar asta nu face altceva decât să-mi confirme faptul că Shimano rămâne pentru 2012 în continuare imbatabil la capitolul frâne. În special în clasa entry și mid-level. Impecabil înseamnă deci, frânări ferme, opriri unoeri prea brutale și un lever feel excelent.Durata de viață a plăcuțelor nu este strălucită, dar să fim serioși, un set nu este niciodată prea scump.

Dacă în prima parte a cursei levierului nu se întâmplă nimic interesant, imediat cum se apropie de mijlocul cursei, bicicleta se oprește într-o clipă. Iar asta, acționând maneta de frână cu un singur deget! Fapt resimțit pe unele trasee tehnice, când datorită vitezei și atenției pe care mi-o concentram asupra traseului se întâmpla să trag mai tare de manetă. Iar acesta îl consider un mic dezavantaj, deoarece dozarea frânelor nu se mai face conform unor reguli ci pur și simplu în mod barbar. Din punctul meu de vedere, modulația are de suferit la acest capitol. Distanța levierului față de ghidon poate fi bineînțeles reglată, cu ajutorul unei chei imbus de mici dimensiuni.

Dacă vine vorba de coborâri lungi pe trasee puțin virajate, atunci este clar că nu ai nevoie de un alt sistem de frânare, doar dacă ții foarte mult la greutatea întregului sistem.

În etrier regăsim două pistoane, în ciuda faptului că puterea de frânare pare a fi furnizată de patru pistoane. Manetele oferă o aderență foarte bună, iar levierul este realizat din aluminiu de calitate. Corpul manetei reprezintă un mix de aluminiu cu ceva plastic nu foarte inspirat ales pentru partea superioară (capacul rezervorului integrat).

De apreciat este prinderea manetei de ghidon, care se face cu ajutorul unei cleme ce poate fi facil desfăcută cu o cheie imbus. Deși ar putea părea interesant să le inversezi (flip flop) cu siguranță ar arăta stupid, deoarece nu au fost gândite pentru o astfel de utilizare. Trebuie să vezi însă partea bună: nu va trebui să scoți niciodată manșoanele de pe ghidon pentru a înlătura frâna.

Cu o greutate acceptabilă, un preț aproape miraculos și cu performanțe mai rar întâlnite la frânele mid-level, noile Shimano Deore sunt o foarte bună afacere, în adevăratul sens al cuvântului. Cu mici comentarii asupra modulației sau a plasticelor utilizate, care oricum vor trece nevăzute, Deore se plasează direct în topul frânelor noastre preferate din 2012.

Vezi Comentarii (26)
  • Sa fim seriosi…nu s-a reinventat roata. Ce as astepta eu mai degraba este tocmai sa se faca un rotor durabil, placute de frana pe care sa le schimbi o data la 5 ani…Eu am o frana mecanica Shimano M413, cu manete Dore cu cablurile originale si daca sunt reglate corespunzator franez fara nici un fel de probleme, in orice conditii. Nu am nici un motiv sa upgradez decat daca apare ceva durabil.

  • @Alex: setul costa 440 de lei. Ti se pare un pret mare? Compara cu restul franelor hidraulice de pe piata. Un exemplu elocvent: franele Avid Elixir 1, plasate sub Deore, costa 600 de lei/setul.

  • Ma voi astia care comentati sunteti de astia care va dati cu bicicleta in parc se pare, placute sa tina 5 ani poate pe raft undeva dar nu folosite, poti uza un set de placute la un Iron bike sau 3-4 maratoane lejer, eu folosesc cam 2 seturi pe an cei drept la Formula RX, iar la 440 de lei setul e pret de frane mecanice pe disc nu hidraulice fiabile de la Shimano.
    Cand se duc ale mele o sa trec pe Deore XT care tot setul cu discuri e in jur de 1000 de ron si mi se pare un pret corect pentru sanatatea si siguranta mea.

  • @Marcel: este bine sa se faca o diferentiere clara intre utilizatori. E normal ca daca pedalezi de 3 ori pe an sa te tina placutele 5 ani. Dar uite, ca sunt multi pentru care 400 de lei pentru un set de frane inca pare a fi o suma exorbitanta. Probabil mai avem de asteptat pina vor intelege toti cu adevarat ce inseamna un set de frane performant, un set de roti durabil, un schimbator precis etc. Desi, sincer sa fiu, n-am vazut prea multe comentarii de gen pe aici.

  • Elixir 1 se gasesc la oferta cam la acelasi pret si vin la pachet si cu discuri…doar pt. acuratetea informatiei, nimic altceva.
    Si eu am bb7 cu avid speed dial sl si jagwire si nu am fost foarte impresionat cand am incercat noile deore.
    Dar, legat si de ce se vorbea mai sus, tot ma gandesc sa le iau, deore sau ceva mai sus. Pentru ca imi place, imi place sa schimb si un surubel cu unul un pic mai bun. Asta e argumentul suprem daca nu vb. de cheltuit banii de mancare :). Cred ca niciun produs nu are o valoare in sine ci se supune acelorasi legi ca toate celelalte…cerere si oferta. Nici eu nu as da 20 mil pe un iphone…dar ii inteleg pe cei care fac asta. De ce?…Pentru ca le place!

  • orcine orce frana ar aduce pe piata tot cei de la Formula the one au uimit cu inovatia lor cu cilindru franei oval cu aceasta ocazie sa marit si lungimea placutei de frana… un avantaj mare in durata de viata a placutei!

  • Eu am varinata putin mai veche – 595 si sunt super multumit de ele. Vad cau modificat putin forma rezervorului. Articolul mi se pare OK si la obiect cu precizarea ca trebuiesc niste discuri de calitate pentru a scoate in evidenta toata performanta.

  • Eu am instalate pe bicicleta Juicy 3, si as vrea sa le inlocuiesc cu acestea. Vad mai sus ca au putere mai mare, dar la capitolul modulatie care ar fi diferenta intre ele? Juicy 3 nu prea exceleaza la capitolul asta

  • Juicy 3 aduc cu principiul on/off, aici modulatia e ceva mai buna, dar ajungi destul de repede la puterea maxima de franare. Cel putin cu discuri de 180 de mm sunt chiar brutale. Este o chestiune de obisnuinta la urma urmei.

  • Salutari echipei Freerider.ro!
    Credeti ca aceste frane Shimano Deore 2012 s-ar comporta bine cu niste discuri Avid G2CS 2012 de 180 mm?
    In articol nu ati precizat nimic despre distanta placutelor fata de disc, cei de la Shimano zic ca au marit-o pentru a nu mai freca discul de placute daca se depune mizerie pe el sau daca este usor indoit. Este adevarat, se observa diferenta de distanta intre placute intre Deore 2012 si Deore-ul vechi?
    Multumesc anticipat.

  • Salut! Avid G2CS din cate stiu are 185 de mm, prin urmare nu au cum sa fie compatibile dat fiind faptul ca Deore utilizeaza rotoare de 180 de mm. Noile rotoare HS1 de la Avid au 180 de mm, dar nu pot sa-ti zic exact daca sunt compatibile (trebuie sa masor si latimea lor). Revin cu un raspuns luni dar te rog sa postezi subiectul pe forum.

  • Trebuie sa va multumesc inca odata pentru acest review. Am fost si eu in cautarea unor frane la un buget de 500lei si am luat acest set (din Anglia aduse, nu mai sunt stocuri in tara). Sunt EXCELENTE, putere de franare foarte mare, iar la cele 65kg ale mele trebuie sa am grija sa nu mor:))
    stima,
    Radu

  • Dupa ce am fost dus cu zaharelul timp de 3 saptamani, de diverse magazine online din tara, mi-am luat si eu un set de pe un site din germania. Pretul a fost mai mic decat cei 220/buc. + transport 10euro. Mai astept sa imi ajunga rotoarele (sm-rt76 de 180mm) si ma pun pe testat. Am trecut de la niste deore m535, de care nu pot sa zic ca am fost nemultumit.

  • Salut.
    As vrea sa imi cumpar si eu setul de frane. Momentan am Avid Elixir 5. Mie imi place mai mult XCO decat maratonul. Din cate am citit franele sunt brutale ceea ce pe un traseu de XCO din punctul meu de vedere te avantajeaza. Eu am niste discuri Ashima AirRotor de 160 si ma gandesc ca daca imi iau aceste frane pe laga ca sunt brutale mai adug si discul care e foarte gaurit si mai contribuie si el la acea franare brutala, oare daca mi-as lua un disc de 140 as putea sa-l controlez mai usor? adica in sensul sa nu mai fie asa brutale. As avea de castigat daca as trece de la elixir 5 la aceste frane?

  • Pierzi la capitolul greutate dacă faci trecerea. Apoi, pe roata e față, nu știu în ce măsură poți monta un disc de 140 de mm, este cam subdimensionat. Poți merge cu 160 pe față și 140 pe spate (unele biciclete high-end vin chiar cu configurația aceasta de discuri, pentru frânele Avid XX).

    • M615 au câteva îmbunătățiri minore (sincer nu știu nici eu exact care sunt acelea), deci ar merita mai mult, dar numai dacă diferența de preț nu e considerabilă. Altfel M596 sunt niște frâne excelente.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

3 × four =