Acum citesti
Reglarea unei frâne pe disc mecanice


Frânele pe disc mecanice sunt încă de actualitate și în ciuda faptului că mulți susțin că acestea vor dispărea în viitorul apropiat, noi vă spunem  că ele vor continua să existe datorită costului redus de achiziționare, întreținerii mai ușoare și chiar datorită performanțelor. Utilizate cu manete și cu un disc pe măsură, frâne precum Avid BB7 sau Hayes MX-2 prestează foarte bine, oferind suficientă putere de frânare pentru a-i satisface și pe cei mai pretențioși.


Cum reglezi o frână pe disc mecanică?


În teorie, lucurile sunt simple, dar în practică s-ar putea ca treaba să nu meargă ca unsă. Pentru reglaj nu va trebui să demontezi etrierul ci doar să-i slăbești șuruburile de prindere (pe adaptor IS sau direct pe furcă PostMount). Dacă dorești să verifici uzura plăcuțelor de frână, va trebui să-l demontezi de pe furcă.


Pentru început, detensionează cablul din reglajele de pe manetă și etrier. În felul acesta te asiguri că pârghia cablului va fi mai mare. Cu cât micșorezi distanța dintre șurub și manetă, cu atât disnața dintre plăcuțe și etrier crește. Acest pas te va ajuta la reglajul următor.


Înainte de a face alinierea etrierului față de disc, asigură-te că plăcuțele funcționează corect. Deregulă, frânele pe disc mecanice funcționează prin acționarea doar a unei plăcuțe (cea dinsprea exterior), cea din interior ramânând mereu fixă. Chiar dacă la acționare plăcuța rămâne fixă, are un reglaj fin pentru apropierea față de disc. Reglează plăcuța astfel încât distanța între disc și marginea corpului etrierului de pe partea cu plăcuța mobilă, să fie cât mai mic. În acest fel, te asiguri că pârghia asupra căreia acționează cablul, va fi mai mare iar frânarea, mai eficientă.


Utilizează reglajul separat existent pe etrier, acționabil cu ajutorul unei chei imbus (Right Pad In).



Cu șuruburile desfăcute, dar cu etrierul încă prins pe furcă, mișca de el stânga-dreapta pentru a-l elibera din pozția în care a fost inițial. Roagă pe cineva să strângă puternic maneta de frâna, timp în care tu vei strânge cele 2 șuruburi ale etrierului. Aceasta este varianta simplă. Varianta mai complicată este să aduci tu etrierul în poziția dorită (urmărind exact distanța dintre plăcuțe și disc) ca apoi să-l strângi în respectiva poziție. Trebuie să știi că dacă alegi varianta mai complicată, aceasta necesită o precizie foarte mare, iar șsansele ca etrierul să fie perfect aliniat cu discul, scad.



În mod normal, reglajul ar trebui să fie efectuat. Dar cum în majoritatea cazurilor mai apare câte o problemă neprevăzută, va trebui să faci următoarele:


Ai ajuns la final. Ultimul reglaj este cel al cursei manetei. Dacă cursa acesteia este prea mare (dacă maneta atinge de ghidon la acționare), tensionează cablul din reglajul de pe etrier sau de pe manetă. Sunt aceleași reglaje pe care le-ai detensionat inițial. Cu cât mărești distanța dintre șurub și manetă, cu atât distanța dintre plăcuțe și disc scade.



Dacă plăcuțele ating în continuare în disc, asigură-te că acesta din urmă nu este cumva strâmb în urma unei lovituri. Citește aici despre cum îndrepți un disc de frână.


Foarte important pentru o funcționalitate bună: pune puțină vaselină pe cablu și apoi introdu-l în cămașă.



Fiind lubrifiat, acesta va funcționa mult mai ușor, feedback-ul va fi mai bun iar tu, mulțumit.


Vezi Comentarii (12)
  • Eu nu sunt de acord cu vaselina aia prin camasa. Daca este o camasa buna cu teflon nu este nevoie de vaselina. Vasilina va aduna cu timpul praf care se va lipi si va face greoaie functionarea. Daca totusi nu aluneca bine .. putin spray WD40 rezolva problema.

  • Chiar daca este o camasa teflonata interior niste VASELINA SILICONICA eate perfecta !….
    Nu se aduna niciun praf ca sa-i faca functionarea greoaie si v-a aluneca bine de tot cu conditia sa se foloseasca capete de camasa cu Oring-uri din cauciuc; pt. ca se gasesc, am luat si eu…..;d

  • Ideea de baza este ca vaselina sa fie in interiorul camasii, nu pe capetele ei. Iar daca prinde ceva praf pe capete, clar va ramane acolo, nu va intra in interior. Oricum, praful se poate sterge din cand in cand. La randul meu recomand ungerea tuturor camasilor, indiferent daca sunt teflonate sau nu, „kingbaubau” sau jagwire. Unsoarea le va face sa „raspunda” mai fin si de asemenea sa prelungeasca durata de viata. Shimano, indiferent de cat de entry-level este piesa, vine deja cu vaselina, cam putina dar mai bine decat deloc. 🙂

  • Am o problema la care nu ii gasesc un explicatia.Am fost cu bicicleta pe un traseu cu mult noroi,la plecare franele functionau perfect adica cand apasam maneta roata se bloca in momentul in care am dat de noroi si dupa cateva pante destul de abrupte coborate am simtit ca si cum nu as avea frane pe roata spate,dupa spalare azi am observat ca distanta intre placuta si disc crescuse ”banuiesc ca sau uzat”’ am apropiat putin placuta de disc sa reusesc sa o opresc dar nu se blocheaza roata si la franare scoate un sunet destul de puternic.care ar putea fii motivul??multumesc

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

five × one =