Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Lantul reprezinta una din componentele de baza a bicicletei. In lipsa integritatii acestuia, nu se intampla mare lucru cu bicicleta, decat daca cobori si tot cobori. Iti prezentam in tutorialul de fata tehnica pentru a demonta si a monta lantul, situatie cu care te poti intalni in urmatoarele cazuri : fie s-a rupt lantul si trebuie sa-l montezi rapid la loc, fie vrei sa-l inlocuiesti cu unul nou, deoarece este uzat sau vrei pur si simplu sa-l scurtezi. Este recomandata demontarea lantului si pentru operatiunea de vopsire a cadrului bicicletei.
Demontarea lantului de pe bicicleta
Sa presupunem ca vechiul tau lant este deja uzat si doresti sa-l schimbi. Demontarea lantului este unul dintre cele mai simple procedee. Dar pentru a reusi sa indeplinesti cu succes aceasta operatiune, vei avea nevoie de ustensilele de rigoare. In cazul demontarii lantului, singura scula de care vei avea nevoie este presa de lant. O poti gasi in orice magazin de biciclete si costa de la 25 de lei pina la aproximativ 200 de lei. Nu este o piesa de care te vei folosi zilnic, asa ca poti opta si pentru o varianta mai ieftina. Evident insa, ca o presa de lant mai scumpa va fi mai durabila decat una ieftina.
Procedeul este simplu. Fixezi presa sub lant asigurandu-te in acelasi timp ca zalele intra in spatiile special concepute pentru acestea. Nu este foarte greu, deoarece acestea sunt compatibile cu locasele din presa de lant. Strange apoi usor de tot spre dreapta, fara sa fortezi. Asigura-te ca varful presei se afla perfect perpendicular pe nit. Apoi strange cu putere (tot spre dreapta) pina ce nitul iese definitiv dintre zale.
Atentie! Daca vrei sa reutilizezi lantul, va trebui sa lasi nitul un pic spre interiorul zalei. Asigura-te ca aceasta nu iese definitv, deoarece in caz contrar va fi mult mai greu sa-l montezi la loc.
Aceasta este varianta eleganta. Exista insa si o varianta salbatica, pe care n-o recomandam, dar daca este cu adevarat necesar, poti apela la ea. Pentru a o pune in practica si pentru a reusi operatiunea, vei avea nevoie de o bucata metalica cu dimensiuni asemanatoare nitului care prinde zalele. Poti utiliza o surubelnita in acest caz, in care vei lovi cu ciocanul. Va trebui sa lasi bicicleta pe o parte, ca apoi sa fixezi sub lant doua piese din lemn, astfel incat lantul sa fie paralel cu solul. Pune surubelnita pe nit si loveste tare cu ciocanul. Sansele de reusita sunt insa mult mai reduse decat in cazul utilizarii presei iar posibilitatea este mai mare ca sa produci stricaciuni iremediabile lantului.
Dupa demontarea lantului, ai grija la schimbatorul de pinioane. Nitul pe care se presupune ca-l lasi in exterior ar putea produce daune schimbatorului. Asigura-te ca scoti lantul de pe schimbator cu capatul gol al zalei.
Montarea lantului pe bicicleta
Dificultatea tehnica la montarea lantului este ceva mai mare decat la demontarea acestuia. Si nu doar datorita faptului ca sunt mai multe operatiuni de efectuat ci datorita faptului ca are nevoie de un tuning fin la final.
In cadrul operatiunii de montare a lantului, va trebui sa-l treci pe aceasta prin schimbator, iar pozitia trebuie sa fie identica cu cea din imaginea atasata articolului. Nu este necesara trecerea lantului peste foi, il poti lasa pentru moment intre acestea si cadru. Schimbatorul de pinioane te va incomoda in timpul montarii, deoarece arcul acestuia va trage de lant catre in spate.
Este necesar sa te inarmezi cu un minim de forta si sa apropii cele doua capete ale lantului. In mod normal, nitul de prindere trebuie sa fie introdus un pic spre interior. Te vei folosi de acest avantaj pentru a prinde provizoriu lantul. Va trebui sa introduci capul nitului prin zaua mai ingusta.
Acum este momentul cand presa de lant isi va arata potentialul. Asemenea demontarii lantului, introdu zalele pe canalele presei. Capul presei va trebui sa fie perpendicular pe nit, altfel exista riscul de a-l intrduce stramb si de a provoca daune lantului. Dupa ce ai fixat capul pe nit incepe sa strangi putin cate putin, urmarind indeaproape procedeul. Nitul nu intra prea usor, deci nu te speria daca trebuie sa strangi mai tare presa. Dupa ce acesta a patruns prin zale, asigura-te ca aceasta este introdus corect : nu trebuie sa existe nicio proeminenta pe nici una din partile lantului.
In majoritatea cazurilor, desi ai banui ca procedeul s-a incheiat aici, va trebui sa finalizezi procesul de montare. Aceasta finalizare se traduce prin uniformizarea nitului. Cel mai probabil, zaua pe care ai montat nitul, este acum foarte rigida. Pentru primul pas in reducerea rigiditatii zalei in cauza vei avea nevoie doar de propriile-ti maini : prinde lantul (la fel ca in poza) cu ambele maini iar degetele mari tine-le in apropierea zalei intarite. Trage spre tine, apoi impinge spre interior pina ce aceasta devine mai moale.
Daca reusesti sa tragi suficient de lant, astfel incat rigiditatea zalei sa scada la zero, poti considera procedeul incheiat. Daca problema persista, trebuie sa te folosesti de un ciocan pentru a finaliza. Demonteaza roata de spate a bicicletei, las-o pe o parte si procura-ti un suport (de preferat metalic, in caz extrem – de lemn) pe care vei pune lantul. Cu ciocanul va trebui sa incepi sa bati incet, pe ambele parti ale nitului. Apoi, repeta procedeul descris mai sus, cu mainile. Revin-o dinnou cu ciocanul daca zaua nu da semne de slabiciune. In mod normal, dupa ce efectuezi de 2-3 ori aceste operatiuni, lantul ar trebui sa-si revina.
Concluzie
Atentie! Incearca sa eviti pe cat de mult posibil sa pleci cu lantul rigidizat pe portiunea pe care ai lucrat. Poate duce lejer la sarirea lantului de pe foi / pinioane sau la alte daune. Daca nu te descurci, este indicat sa apelezi NEAPARAT la un service, deoarece de integritatea lantului poate depinde viata ta.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Daca zaua pe care ai montat nitul ramane rigida si dupa efectuarea unor flexiuni laterale ale lantului, folosirea ciocanului este interzisa!.. Se recomanda folosirea presei din sens invers si aplicarea altor flexiuni in zona respectiva pana cand zaua isi capata mobilitatea necesara. Am montat foarte multe lanturi, asa ca vorbesc din practica.
Se poate folosi ciocanul, unul mic cu varf ascutit si contra. Totul este in indemanare, de aici si reducerea de costuri (adica faci acasa cu ce ai si nu te duci la service)
Suntem in 2010 si tot mai folosim mijloace rudimentare (ciocanul) pt. a monta lantul ca sa facem reducere de costuri!. Oare este chiar atat de greu sa-ti cumperi cea mai ieftina presa de lant si sa renunti definitiv la aceste practici?!…
Eco
Daca tu reusesti sa faci un lant sa mearga doar cu presa de lant eu imi dau jos palaria in fata ta ba chiar vreau sa te platesc sa-mi arati cum faci asta….SERIOS
@ ChrisM…..eu DOAR cu presa de lant, nu fac doar un lant sa mearga….le fac pe TOATE, oricat de multe ar fi…..VORBESC FOARTE SERIOS !!!….MA CONTRAZICI DEGEABA !!!
@ChrisM, daca tu folosesti pe langa presa de lant si ciocanul esti depasit rau de situatie….=))
Sincer vorbesc !
Salut. Cum pot demonta un lant montat cu o cheita de prindere ca aceasta: http://www.marosbike.ro/preturi_PIESE_-_Lanturi/Cheita_lant_BBB_SmartLink-9_viteze-574.html ?
Multumesc
Dupa cum observi niturile au o gaura mai mare tocmai pentru a fi demontate mai usor. In mod normal, trebuie sa intrepatrunzi cele doua locase ale zalei iar niturile vor iesi imediat.
@Mezuky
Aceasta cheita se poate desface cu un cleste special deoarece se blocheaza. Se gaseste la Marosbike la 25 lei.
Ca sa nu improvizez, eu am confectionat scula dintr-un patent uzat si pot s-o folosesc la toate tipurile de cheite care se blocheaza.
Daca foloseai cheita de la SRAM nu mai era nevoie de cleste pentru ca aceasta nu se blocheaza si se poate desface cu mainile libere prin apasarea spre interior a celor doua placute (invers sensului de inchidere) si eliberarea lor odata cu scoaterea pinilor prin cele doua gauri ovale.
Am si eu i bicicleta Rich Bike si am scos roata sa o duc la vulcanizare acum nu stiu cum sa pun lantul … cum fac sa scot lantu cu ciocaNu?.
🙂 Nu trebuie sa scoti lantul pentru a monta roata de spate a bicicletei. Uite aici un scrut tutorial: http://www.freerider.ro/service/cum-demontez-roata-de-spate-a-bicicletei-24523.html
Salutare.
Cat trebuie sa fie lungimea ideala a lantului ?
Merci
am si eu o intrebare; am montat roata si lant nou la bicicleta si cand am dat sa urc o panta am constatat o problema; la viteza cea mai mica, pe foaia mica si pinionul mare, lantul imi trage bratul deraiorului, se muleaza pe foaie si se blocheaza; se poate ca lantul sa fie prea lung?…(nu stiu acuma cate zale are pt ca am lasat bicicleta la un prieten);
O lungime ideala a lantului nu exista!Lanturile noi sunt mai lungi deoarece rapoartele transmisiei sunt diferite la fiecare bicicleta in parte(chiar si acelasi model de bicicleta in timp proprietarul ii poate schimba pinioanele sau foile si deja exista un plus sau un minus la zalele lantului).http://www.youtube.com/watch?v=sSl8F6ZLLFg
”zagreek” am patit si eu asa si era din cauza ca clichetii ramaneau blocati.Cauze pot fii multe mai ales daca spui ca ai montat roata noua si lant nou ar trebuii reglate schimbatoarele din nou si verificate foile daca sunt strambe,bratul deraiorului daca este drept aliniat cu lantul si pinioanele daca fuleaza.De ce trebuie reglate din nou schimbatoarele(deraioarele)!?Deoarece roata cea noua poate diferii cu cativa milimetri fata de cea veche la prinderea in interiorul basculei.
multumesc de raspuns; ai dreptate cu foile, sunt vechi si sunt cam strambe; dupa ce am vazut filmuletzul sunt hotarat sa masor lungimea lantului asa cum spunea acolo; eu cred ca asta e cauza principala; schimbatoarele le-am reglat singur, dar cred ca o sa dau o fuga la un service sa se mai uite si ei….
Salut, la demontarea lantului cu presa de lant am impins prea tare si mi-a sarit nitul de tot din za. Nu l-am pierdut. Il mai am. Cum sa fac sa montez lantul la loc va rog?
Scoti lantul,il pui pe pozitie unind cele 2 zale jos pe asfalt drept si incerci sa bagi nitul cu ciocanul,este greu pana intra putin apoi il montezi pe bicicleta si il impingi la loc cu presa de lant.
Salutare,
am si eu o intrebare: Conteaza pe ce „fata” pui lantul? Afecteaza cumva faptul ca ai uitat care parte a lantului venea peste dintii pinioanelor si foilor?
Multumesc anticipat
da, conteaza, potrivit Shimano techdocs nitul de legatura trebuie sa aiba zalele exterioare spre fata (partea de mers) si zalele interioare spre spate, pentru distribuirea mai eficienta a eforturilor
NU conteaza cum folosesti lantul (pe ce ”fata”), uzura este aceiasi; rolele nu- s fixe, este foarte clar!!!, iar pinii se uzeaza indiferent cum asezi lantul pe bicicleta; deci, uzura este tot timpul prezenta, asa ca lantul poate fi folosit pe orice parte doresti, fara sa tii cont de o anumita pozitie, exact cum procedez si eu de multa vreme si n-am avut absolut nicio problema; lubrifierea fiind conditia esentiala pe care foarte multi n-o inteleg in cazul unui lant expus in permanenta mizeriei.
ath1 ii contrazici pe cei de la Shimano?
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Chain/SI_0450H_001/SI-0450H-002_en_du_ge_fr_v1_m56577569830686193.pdf
DA, Lucian, asa cum i-am contrazis si pe cei de la SRAM la angrenajul Truvativ Firex pe GXP care-l am pe bicla,unde la rulmentul din stanga au lasat un joc de 0,2 mm!!!, un joc foarte mare intre ax si inelul interior al rulmentului. O asa stupizenie nu am vazut niciodata de cand fac mecanica la un montaj pe rulmenti industriali unde nu se admite niciun pic de joc. Rulmentii in cauza sunt radiali si NU permit presiuni externe la montaj pt. a elimina jocul ala penibil. Clar ???
p.s. Am folosit un inel din tabla de inox groasa de 0.1mm pt. a elimina definitiv jocul iar angrenajul se roteste lin si fara joc dupa mai bine de 5 000 km pe care i-am rulat. Angrenajul a fost nou-nout, cumparat din magazin online fara sa-i pot face vreo verificare si fara sa stiu ca asa lucreaza cei de la SRAM !…..
Poti verifica daca doresti aceasta varianta(GXP) si sper sa te convingi?!
Salut.. Va rog frumos sa imi raspundeti.!
Trebuie sa imi schimb lantul la bicicleta pentru ca s-a rupt de 2 ori..
Am caseta de pinioane cu 8 biteze si pe un site de biciclete Maros Bike scrie : Lant SRAM 7-8 Viteze 114 zale se potriveste la pinionul meu?
logic ar trebui sa se potriveasca….dar poti sa ii intrebi direct pe cei de la maros
As avea urmatoarea intrebare legata de problemele cu lantul. Am o presa, ba chiar in urma unei intamplari m-am ales cu doua astfel de prese si ma intrebam ce este de facut atunci cand se rupe lantul si sunt pe coclauri? Doar presa ma ajuta la ceva? In 2013 mi s-a rupt o za de la lant in Iepuresti, judetul Giurgiu si norocul meu a fost ca l-am chemat pe fratele meu sa ma ia cu masina (nu aveam presa atunci, nici nu stiam ca exista). Deci? Am vreo sansa sa fac ceva si sa-mi continui drumul? Sau doar sa ajung la prima gara?
În caz că se rupe o za la propriu (adică nu se denituiește), o scoți cu presa de lanț și prinzi lanțul în zaua următoare. În caz că se denituiește, poți încerca să pui același nit la loc. Dacă nu funcționează, procedezi la fel cum ți-am explicat mai sus (în urma denituririi se poate ca una din părțile unei zale să se strâmbe și atunci nu mai poate fi folosită). Altfel spus, da, cu presa poți rezolva orice problemă legată de lanț.
Salut. Dupa ce am curatat lantul cu benzina(de la o bicicleta ff veche) am observat ca unele dintre zale sunt putin crapate dinspre gauri spre exterior. Este normal sa fie asa sau e lantul ff vechi si trebuie schimbat?
Multumesc.