Acum citesti
Prim contact: Merida Ride Adventure CF, cu transmisie 1x

CnuomkxVIAAmCzjFrânele pe disc au născut controverse imense în lumea conservatoare a cicliștilor de șosea, astfel că nici acum, după ceva ani buni de când au apărut, încă nu au fost acceptate definitiv în cursele UCI, dar nici în concepția proprie a mult prea multor cicliști. Astfel că lansarea transmisiilor 1x pentru cursiere din partea SRAM reprezintă un gest de curaj aproape nebun! Dar iată că acest sistem, pentru unii încă de neconceput nici pe MTB, a prins la o categorie de cumpărători, motiv pentru care din ce în ce mai mulți producători oferă în gama lor și astfel de biciclete de șosea, chiar dacă pentru moment e vorba de modele de ciclocros, gravel sau endurance.

Evident, ca un avid pasionat de noutăți tehnice, am fost atras de ideea 1x de când am auzit de ea. Evident, mi-am pus câteva întrebări pe care și le-ar pune oricine: sunt suficiente rapoartele pentru șosea? Dacă am raport bun la urcare, o să am destulă ”pedală” la coborâre? Și mai ales nu sunt oare treptele de viteză prea depărtate? Prezent pentru a lua contact cu modelele 2017 de la Merida am rămas plăcut surprins să văd existența nu doar a modelelor de ciclocros 1x ci și a unei versiuni a cursierei Endurance a lor, Ride, echipată cu Rival1! Evident că nu am pierdut ocazia de a o testa, pe scurt e drept!

P7200813După cum spuneam, bicicleta vine echipată complet SRAM, de la frânele hidraulice până la transmisia 1x. Subiectul de care am fost cel mai interesat este raportul de transmisie, bineînțeles! Bicicleta vine cu un grup de 11 pinioane 11-42 montat pe freewheel normal Shimano, rațiunile economice făcând imposibilă montarea unui grup compatibil XD, care ar fi permis existența pinionului de 10. Foaia aleasă a fost de 42 de dinți, pe modelele de ciclocros însă am văzut că s-a optat pentru 40. Este normal, deoarece în ultima vreme bicicletele de ciclocros nu mai sunt gândite polivalente ci doar pentru disciplina respectivă, unde nu este nevoie de o foaie mai mare care să permită viteze de peste 50 km/h pe plat pentru perioade lungi de timp.

CnuommlVMAAbQVeAstfel, la bicicleta testată vorbim de foaie de 42 și pinioane 11-42. Pentru urcare, rezultă un raport de 1:1, ceea ce este cu mult sub orice raport ce se poate obține cu componentele clasice 2x, cel mai mic fiind 1.06 (34/32). În mod cert deci nu ar trebui să fie probleme la urcări, indiferent de panta acestora. La extrema cealaltă avem raport de 3.81, destul de mic în comparabil cu 4.16, care ar fi raportul cel mai mic la viteza maximă în transmisiile clasice uzuale (50/12). Pe de altă parte, montarea unui grup cu pinion de 10 ar aduce raportul la 4.2, mai bun decât cel amintit anterior, obținut cu acea combinație destul de des folosită de cicliștii amatori. Înlocuirea foii de 42 cu una de 44 ar aduce însă raportul de viteză la 4, respectiv 4.4 cu pinion de 10, cel de urcare fiind de 1.04, în continuare mai bun decât cel obținut cu 34/32! Ideea e că transmisia 1x acoperă lejer gama de viteze necesară unui amator pe șosea, chiar și dacă ar dori să participe la concursuri! Mai rămâne problema saltului între viteze, dar acest lucru l-am putut vedea doar pe șosea!

eirinphoto96Am testat bicicleta pe un traseu ce include atât urcări cât și coborâri foarte abrupte, dar și porțiuni de plat și fals plat. În mod evident, rapoartele au fost mai mult decât suficiente pentru urcare. Am reușit să obțin chiar un PB pe urcarea în satul Peștera unde pe pantele cu secțiuni mai abrupte de 15% nu am simțit nevoia să folosesc ultimul pinion. L-am folosit totuși și pot aproxima că acesta permite urcarea unor bucăți continue poate chiar mai abrupte de 20%. Trebuie să recunosc că salturile între viteze sunt mari, dar pe urcare nu am simțit un deranj din cauza asta. Pinioanele grupului sunt 11, 13, 15, 17, 19, 22, 25, 28, 32, 36, 42 iar marele salt este la ultimul. Practic pe primele 5 saltul este constant, de câte 2 dinți. Într-adevăr se simte ceva mai brutal decât saltul din dinte în dinte cu care suntem obișnuiți, dar pot să spun că, distanța fiind egală, te obișnuiești repede. Într-adevăr la pedalatul cu viteză în cadență lucrurile nu se petrec atât de fin ca la o transmisie normală, dar senzația e că m-aș obișnui repede. Pe urcare, doar saltul la ultimul pinion pare foarte nenatural, dar e bine pentru că acel pinion îl putem folosi pentru odihnă pe urcările lungi. La vale eu am reușit să am ”pedală” până pe la 45-48 km/h, ceea ce mi se pare decent. Părerea mea e că această transmisie este perfectă pentru orice în afară de alergatul în pluton cu viteză foarte mare, acolo s-ar putea să apară probleme în a menține atât o cadență adecvată cât și viteza celor din jur. Pentru munte însă pare soluția perfectă. Iar simplitatea obținută prin renunțarea la schimbătorul de foi dă dependență! Eu aș folosi sistemul acesta pe bicicleta mea, dar cu foaie de 44 și pinioane 10-42 (și chiar s-ar putea să fac asta din sezonul viitor).

Trecând la restul bicicletei, manetele arată interesant, cea stângă fiind acum doar de frână. Cea dreaptă are doar maneta clasică double-tap ascunsă sub cea de frână, cu o acționare rapidă cu care ne obișnuim repede. Frânele hidraulice sunt prompte și au o modulație excepțională. În rest, Ride ne oferă lucrurile cu care ne-am obișnuit deja: o poziție relaxată dar în același timp și eficientă și un rulaj fin cu absorbția foarte bună a vibrațiilor și micilor obstacole. Anvelopele folosite sunt Continental Grand Sport foldable de 28 mm și sporesc la rândul lor confortul și aderența iar roțile producție proprie Merida, alături de restul de componente, dau o bicicletă bine echilibrată, plăcută la utilizare, performantă dar fără a face rabat de la confort!

Mai multe informații despre noile cursiere Merida puteți afla de pe pagina producătorului sau de pe cea a BikeFun, importatorul Merida în România!

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

13 − 2 =