Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
În ultima săptămână am fost atenționați de unele magazine de biciclete că nu am publicat încă un articol despre utilizarea corectă a vitezelor bicicletei. Iar asta, deoarece unii dintre clienții respectivelor magazine, utilizau complet greșit poziționarea lanțului pe foi și pinioane.
În momentul în care achiziționezi o casetă de pinioane sau un angrenaj, îți va fi livrat și un prospect care-ți arată cum se utilizează corect vitezele bicicletei tale. De aceea, am inclus o schiță asemănătoare în acest articol. Foile se află montate pe brațul drept al pedalierului, iar pinioanele, pe butucul roții de spate a bicicletei.
Ce nu trebuie să faci: nu utiliza niciodată foaia mică cu pinionul mic. De asemenea, nu este deloc indicat să folosești foaia mare cu pinionul mare. Raportul oferit de această combinație poate fi obținut cu ajutorul foii mijlocii și mai mult decât atât, va duce la uzarea lanțului cât și a foilor sau a pinioanelor. După cum poți vedea în imaginea de mai jos, utilizând rapoarte descrise mai sus, lanțul se va poziționa în X (cunoscut sub denumirea de efect Cross Over).
Câteva sfaturi pentru schimbarea vitezelor:
În funcție de terenul pe care rulezi, alege din timp raportul corespunzător. Astfel, dacă în fața ta se arată un deal, schimbă lanțul pe foaia mică și pe unul din pinioanele inferioare (1-4). Neselectarea din timp a raportului, te va obliga s-o faci în momentul în care pedalezi (schimbare în sarcină), care va avea de asemenea un efect negativ asupra sistemului tău de transmisie (sub stres puternic, lanțul se poate rupe). Probabil ai trecut prin situația când ai schimbat pedalând în forță și ai auzit sunete puternice provenite din sistemul de transmisie.
De asemenea, este indicat să ajuți întotdeauna lanțul să urce pe pinioane sau pe foi. În momentul schimbării, încearcă să pedalezi cât mai lin, fără a aplica o forță foarte mare pe pedală.
Asigură-te că schimbătoarele tale sunt reglate perfect, astfel încât să presteze la capacitate maximă. De asemenea, schimbă pinioanele unul câte unul. Dacă o faci rapid, există posibilitatea de a pedala în gol (până ce lanțul se așează pe pinionul dorit), ceea ce poate cauza o căzătură zdravănă.
Dacă se întâmplă ca lanțul să cadă de pe foi/pinioane, îl poți ajuta să revină la loc schimbând treapta de viteză în direcția opusă căderii acestuia (dacă lanțul cade spre exterior, mută pe o treaptă inferioară, dacă acesta cade spre interior, mută într-o treaptă superioară). Atenție, când execuți acestă manevră este recomandat s-o faci delicat, nu acționa maneta de schimbător brusc, deoarece există posibilitatea ca aceasta să se blocheze între cadru și foi/pinioane și spițe. De asemenea, nu pedala cu putere.
Ce este raportul?
Acesta se calculează prin împărțirea numărului de dinți al foii la numărul de dinți al pinioanelor. Orice foaie are marcată pe ea o cifră. Să presupunem că este vorba de 46. Asemenea și pentru pinioane, luând ca exemplu un pinion mic, cu 11 dinți. Raportul oferit este de 46:11=4.18. Posibil să fi văzut aceste cifre la descrierea diverselor sisteme de transmisie. Ce reprezintă rezultatul împărțirii numărului de dinți? Este exact numărul de rotații pe care roata-l parcurge, pentru o rotație completă a piciorului.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Daca va rog sa scrieti ceva despre setarea corecta a schimbatoarelor (de exemplu de ce se intampla ca nu schimba pe ultimul pinion?). 🙂
Aici gasesti informatii exacte: http://www.freerider.ro/service/cum-reglez-schimbatorul-de-pinioane-2158.html
Cred ca si pe foaia de mijloc ar fi preferabil sa ramai in raza 2-8.
@Herr Spiegellman: pentru casetele de 7-8 pinioane este recomandată utilizarea tuturor pinioanelor cu foaia mijlocie. Într-adevăr la cele 9, 10 și în curând 11, n-aș utiliza extremele.
Sfat bun, merci! Oricum pinioanele interzise nu ofera un ritm de pedalat ideal pt multe imprejurari, doar de vreo tranzitie, cateva rotatii pt o accelerare(foaie mare+pinion mare)… Nicodata nu mi-a venit sa urc vreo panta cu ambele roti mici, chiar daca am avut doar 3 cu 6.
Articol folositor…ms
dar schimbatorul de foi ? cum se regleaza ca nu vrea sa intre pe foaia mare 😐
nustiu cum este la bicicleta ta,dar la amea am un schimbator pe partea stanga si casa o pun pe a 3-a foaie (sau cea mai mare) trebuie sal setez la cel mai mare numar
Cand schimb o treapta mai mare pe foi, nu pedalez, tin pe loc angrenajul! Se schimba mai usor! Ai incercat asa?
va rog daca se poate sa-mi raspundeti la unele nelamururi
1.cum schimb corect vitezele la 2×10
-am considerat ca daca am doua foi si zece pinioane voi avea 20 viteze.Este adevarat?
2.la bicicletele mai scumpe manetele nu au indicatoare pentr ce treapta se afla.Cum stim sa schimbam corect?
va multumesc
Eu le folosesc astfel: foaia mică cu pinioanele 1-9 și foaia mare cu pinioanele 3-10. În mod normal ar trebui să utilizezi toată plaja, dar chiar și așa, pe foaie mare cu pinion mare lanțul stă în diagonală și nu-i face bine pe termen lung. Dacă nu ai indicator pe manetă mai poți arunca un chi în spate din când în când, dacă este chiar necesar. Dar schimbi în funcție de teren și în funcție de cadența pe care dorești să o ai.
in primul rind va multumesc
-trebuie sa mentionez ca am o greutate considerabila (120 kg)
am un mtb 29″ si 53 de ani .Daca va rog ce imi recomandati 2 foi sau 3 foi si ce rapoarte ca trebuie sa merg zilnic si mai am si urcari
-in ce priveste cadenta poate ar trebui sa am 90 dar nu reusesc decit f greu.
cu respect Marcel.
Două foi sunt mai mult pentru cei care participă la competiții, 3 foi oferă mai multe posibilități de a alege rapoartele și ce este cel mai important, o foaie mai mică care v-ar avantaja mai mult pe urcări. Pentru mersul prin oraș foaia medie sau mică poate fi utilizată conform imaginilor din articolul de mai sus. Pe porțiunile de urcare, utilizați foaia mică cu pinioanele 1-4 (pinionul 1 fiind cel mai mare).
va multumesc inca odata.
voi tine cont de sfaturile dumneavoastra.
Marcel
Cum putem afla cadenta in functie de foi si pinioane + viteza?
Cu toate ca sofez de vreo 35 de ani nu am reusit sa inteleg cum se folosesc vitezele unei biciclete.Cum faci combinatiile intre foi, pinioane, pe care manete apesi ca sa obtii acele raporturi, explicate atat de „clar” in postarile dvs.?
Buna ziua
Va rog lamuriti-mi si mie ceva.
La o bicicleta cu caseta 8,9,10 pinioane pot pune o caseta de sram 11 fara modificari ?(xx1)
Daca vreau sa modific toata transmisia din 2-3 foi in una plus toate cele necesare pentru xx1 se poate ?
Nevoile ne obliga (boala) si din 3 biciclete asi modifica una . In oras unde sunt si stopuri si urcari poate fi mai avantajos.
Sperind la un raspuns asa cum a fost intotdeauna va multumesc.
Cu respect Marcel
Salut, este necesar un butuc special sau un adaptor pentru butuc care se achiziționează separat.
Buna ziua,
Am un sistem de transmisie cu 9 pinioane (sram PG 980) si o singura foaie (truvativ hussefelt 1.1 DH). Schimbatorul de pinioane este Sram x7,9s cusca medie iar pe foaie am un Chain Guide FUNN. Iar lantul este de la Sram PC 991. Am reglat schibatorul conform instructiunilor dvs de pe site. Totul merge perfect, insa in momentul in care trec de pinionul 5 spre pinionul 1, sunt nevoit sa tensionez cablul manetei sau sa il detensionez ca lantul sa imi stea intr-o pozitie corecta fara sa imi agate alt pinion. Nu ar fi chiar o problema pt ca lucrul asta se face foarte usor insa nu imi place directia lantului in momentul in care este pe pinionul 1. Chain Guid-ul intr-adevar tine lantul pe foaie dar diagonala formata imi pare destul de accentuata. Inainte m-am interesat si mi-au spus ca este in regula sistemul 1foaie-9 pinioane. Este prima oara cand am de aface cu un astfel de sistem si mi-ar fi de ajutor si opinia dvs. Multumesc anticipat!
Salut, nu este în regulă ca lanțul să fie poziționat în X, deși așa cum ai aflat, la o foaie și 9 pinioane poți folosi lanțul pe toate pinioanele. Mai există însă un lucru care ar putea duce la poziționarea ciudată a lanțului și anume un distanțier sau doi în plus, montați pe bottom bracket. Aceștia au rolul de a scoate angrenajul mai în exterior, fapt care la un sistem de transmisie 3×9 n-ar constitui o mare problemă, însă pentru 1×9 ar putea să ducă lanțul prea departe de cadru, astfel încât să nu mai fie bine poziționat față de pinionul mare. Trebuie să verifici dacă există un astfel de distanțier montat pe Bottom Bracket.
Salut, as dori sa intreb ce raport pentru singlespeed se preteaza pe o bicicleta de street/dirt cu roti de 26 inch si foaie de 36t ? Multumesc anticipat!
Salutare cun se aleg pinioanele și foile?
Adică vreau să schimb blocul de pinioane și blocul de foi dar nu știu cum să le aleg care ar fi mai bune pentru schimbător spate Schimano Tourney 7 viteze, modul de prindere este universal să nu mă trezesc că nu se pot monta pe roată.
Mulțumesc!
victor am un moto becane cu 2 foi 53 49 am inceput sa trag greu la panta o foaie de 36 38 mar ajuta dar nu gasesc foaia mica are 5 gauri distanta la 2 gauri e de 77mm am 66 ani
Soluţia ar fi găsirea unui alt angrenaj, eventual unul mai vechi să nu strice aspectul.
Eu nu pot schimba pe foaia cea mai mica si viteza 1 merge doar viteza 2-6 si foile 2-3 (cele mari) asa este de cand am cumparat-o acum 1 luna.
Evident că nu este normal, va trebui să mergi cu ea la magazinul de unde ai cumpărat-o ca s-o regleze corect.
Salut.Am o bicicleta cu 3 foi si 6 pinioane.Folosesc de cand am luat-o(nu am schimbat nimic)foaia 2(cea din mijloc) si pinionul 2.Este corect?
Este în regulă, depinde de raportul de care ai nevoie. 🙂
De ce se roteste greu schimbatorul de la mana si se schimb greu foile
Schimbătorul are nevoie de o revizie, probabil de cabluri și de cămăși noi, iar shifter-ul trebuie lubrifiat și el.
Am o bicicleta cu 3 foi si 7 pinioane.Ce pinioane sa folosesc pe foaia1,dar pe foaia2,dar pe 3.
În principiu, pe foaia mică poți folosi toate pinioanele în afară de cel mic, pe cea mare toate în afară de cel mare iar pe foaia mijlocie le poti folosi pe toate. Există și persoane mai preventive care ar extinde treaba, adică să nu folosești pe foaia mică cele mai mici 2 pinioane, pe cea mare cele mai mari 2 pinioane iar pe cea mijlocie să nu le folosești pe cel mic și cel mare, dar eu zic că prima idee e cea bună, mai ales că e vorba de un sistem pe 7 care e destul de solid și imun la uzură.
Salutare,
Are cineva rockrider 520?
Mentionez ca nu am avut bicicleta si nu ma prea pricep.
In fine, am cumparat de curand unul si nu reusesc nicicum sa schimb corect vitezele…
De exemplu, plec de pe loc cu ce viteza si pinion?
Mi se intampla de exemplu pe foaia a doua cand schimb pe alt pinion sa ” dea in gol”pedala, chestie destul de naspa cand prinde putina viteza pt ca aluneca piciorului pe asfalt.
Personal nu am gasit, insa era util un video cu asa ceva.
Salut , mi am cumparat o bicicleta noua si pana sa vad aceste indrumari , am schimbat vitezele destul de gresit , ducandu-le la extrem de cateva ori , imi va afecta acest lucru considerabil bicicleta?
Nu neaparat, dar pe termen lung dauneaza.