Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Producătorul de anvelope Goodyear nu mai are nevoie de nicio prezentare, dar pentru majoritatea cicliștilor de azi această marcă pe o anvelopă de bicicletă e ceva exotic. Nu e însă cazul pentru că astfel s-au lansat producătorii din Ohio în 1898, cu o anvelopă de bicicletă și au continuat să producă până în 1976. Charles Goodyear a descoperit accidental vulcanizarea cauciucului și e responsabil pentru apariția anvelopelor moderne cu 50 de ani înainte. Acum după mai mult de un secol Goodyear continuă să facă istorie cu unele dintre cele mai performante anvelope din lume, iar acum iată că s-au întors în lumea ciclismului.
Aceștia au lansat direct o colecție impresionant de mare de anvelope, toată linia fiind orientată pe performanță și acoperind totul de la șosea la gravel, trekking, XC, enduro și chiar downhill. Mai mult, pentru fiecare categorie există o listă întreagă de opțiuni.
În toată gama, există două opțiuni de structuri interne de carcase, Premium și Ultimate. Goodyear nu a anunțat TPI-ul real, dar Ultimate pare să aibă un TPI mai mare, aproximativ dublu. Ar putea să fie vorba de 60 și 120 tpi dar e doar o bănuială. Oricum pe marginea anvelopelor se găsesc marcaje despre toate tehnologiile incluse. Un TPI mai mic face ca anvelopa să ruleze mai bine și să fie mai ușoară, perfect pentru XC, șosea sau gravel, în timp ce un TPI mai mic necesită mai mult cauciuc, rezultă o anvelopă mai grea dar e mai rezistenă la tăieturi și pene, ceea ce o face perfectă de enduro, DH și trekking.
Carcasa poate fi acoperită cu mai multe tipuri de compuși de cauciuc:
- Dynamic:Silica4 – este proiectat să ofere eficiență maximă la rulare și aderență de top în condiții umede, e folosit la șosea, Transit și modelele All-Terrain
- Dynamic:A/T – oferă eficiență bună la rulare cu o aderență excelentă pentru a minimiza pierderile de putere
- Dynamic:R/T – compus pentru teren dificil, care oferă un echilibru între aderență, uzură și eficiență
- Dyamic:RS/T – compus pentru teren moale optimizat pentru aderență maximă
- Dynamic:Pace60 – proiectat pentru suprafețe multiple și off-road, cu focalizare pe aderență
- Dynamic:Pace70 – proiectat pentru șosea, cu focalizare pe durabilitate
Privind doar lista compușilor pentru MTB, găsim de la tare la moale A/T, R/T și RS/T. Nici aici nu avem valori ale rigidității, dar numerele nu înseamnă oricum prea mult. Modul în care sunt combinate elementele determină aderența iar un producător mare ca Goodyear cu siguranță știe ce face.
Există trei tipuri de construcție a carcasei. Tipul Standard nu are nicio protecție suplimentară. Carcasa EN adaugă un singur strat de material de protecție pentru a oferi mai mult suport și mai multă protecție la pene. Carcasa DH folosește două straturi cu o inserție suplimentară de butyl pentru durabilitate mai mare.
Pentru protecție specifică, materialele pot fi amplasate în diverse locuri. Astfel, avem mai multe variante?
- R:Wall – Un material ușor întâlnit la anvelopele performante
- M-Wall – compus Durable Mono găsit pe toată gama Mountain unde rezistența la frecare și tăiere e critică
- A:Wall – un strat de butyl suplimentar în carcasă care oferă suport suplimentar pe marginea anvelopei
Încă un strat de protecție Shield stă sub calea de rulare pentru a evita penele, acesta existând în două versiuni:
- F:Shield – un strat Force Breaker oferă anvelopei protecția suplimentară necesară pentru a evita penele, menținând în același timp o rezistență mică la rulare
- K:Shield – un strat de Kevlar localizat sub calea de rulare care oferă protecție cu o greutate foarte mică adăugată
Mai există și R:Armor care e un strat de nylon ”race” ce învelește anvelopa pe toată suprafața pentru a oferi o rezistență medie la pene fără a afecta performanțele.
Pentru anvelopele de touring/trekking/oraș, există protecția Shell împărțită în categoriile S:1, S:3 și S:5, care se referă practic la grosimea unui strad de cauciuc armat cu aramidă ce previne penele. S:3 are o grosime de 3 mm și așa mai departe… Versiunea Secure combină S:5 Shell cu M:Wall pentru a crea o anvelopă aproape imună la pene.
Pe unele anvelope apare marcajul Rk, care vine de la Rubber Kinetics, aceasta fiind compania ce s-a ocupat de compușii de cauciuc folosiți.
Colecția de Mountain Bike introduce o nouă tehnologie numită ”Electronic Discharge Molding”. Între crampoanele anvelopelor MTB se văd mici texturi care sunt rezultatul EDM, rolul lor fiind să prevină lipirea noroiului între crampoane. Goodyear spun că noroiul se lipește atât pe o suprafață fină cât și pe una prea striată, așa că au încercat să găsească o dimensiune care să păstreze anvelopele curate.
Goodyear Peak e modelul de XC și vine în dimensiunile 27.5×2.25 și 29×2.25. Are crampoane joase cu zona frontală înclinată și cu șanțuri pe fiecare. Toate versiunile vin cu compusul Dynamic:A/T și protecția M:Wall, fiind disponibile opțiunile de carcasă Premium sau Ultimate. Greutățile sunt între 645-715 g la 27.5 și 697-772 g la 29.
Goodyear Escape este modelul de trail și vine în versiuni late și plus. Se poate alege între 27.5 și 29 și între 2.35 sau 2.6. Toate au protecție M:Wall dar versiunile 2.6 au carcase EN în locul celor standard pentru a oferi mai mult suport lateral. Escape folosește compusul Dynamic:R/T și vine în versiunile Premium și Ultimate pentru toate mărimile și lățimile. Greutatea este între 695-1175 g.
Goodyear Newton este pentru DH și este modelul perfect când tracțiunea e parametrul de bază. Există însă o mare varietate de opțiuni: Premium sau Ultimate, Dynamic:R/T sau Dynamic:RS/T, lățime de 2.4 sau 2.6 și diametru de 27.5 sau 29. Există și modele EN sau DH. În total sunt 12 opțiuni cu prețuri între 70-90$.
Profilul folosește crampoane mai mari decât restul modelelor, dar nu foarte mari pe mijloc. Cele de pe margine însă sunt foarte proeminente și sunt întărite pe lateral pentru a-și păstra forma în viraje agresive. Toate modelele Newton folosesc design-ul folding rubeless ready, nu există modele wired.
Pentru cei ce vor ceva mai polivalent, Newton ST folosește crampoane mai înalte dar cu pantă pe mijloc pentru a oferi atât aderență cât și viteză. Crampoanele laterale au aceiași structură rigidă ca Newton-ul normal, dar cu un design mai fersatil despre care ei spun că este perfect pentru orice de la trail până la DH. Newton ST e disponibil în aceleași 12 versiuni ca Newton de mai sus.
Mai jos e un tabel cu toate modelele, specificațiile și prețurile! Apăsați pentru a-l mări.
Linia completă de anvelope pare foarte bine gândită, par să lipsească din ea doar modele de fatbike și ciclocros dar cu timpul se vor mai adăuga și altele cu siguranță. Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații și imagini de pe bikerumor.com
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.