Testat: schimbător Shimano XTR cu pinioane SRAM Eagle GX

2

Aproape toți cei care sunt iubitori ai noului sistem de transmisie 1×12 pentru MTB știu de marea problemă din domeniu: noile transmisii Shimano XTR, XT și SLX vin cu pinioane ce se montează pe un freehub dedicat Microspline. Problema mare e că sunt destul de puține roți cu Microspline, dar chiar dacă cumpărarea unui set de roți compatibile nu e o problemă, majoritatea utilizatorilor și-ar dori să monteze o transmisie Shimano pe roțile lor actuale. Din păcate mulți producători nu oferă încă un freehub Microspline pentru roțile lor, actuale sau mai vechi, un exemplu fiind modelul anterior de freehub ITS4 de la Mavic, extrem de popular.

Motivul pentru care lumea vrea să monteze transmisii Shimano e pentru că în gama SRAM există o mare gaură de calitate și preț între modelele ieftine SX, NX și GX a căror funcționare nu e tocmai satisfăcătoare pentru toată lumea și cele de top, X01 și XX1, care merg impecabil dar au un preț foarte mare. Noile Shimano SLX, XT și chiar și XTR vin cu o calitate a funcționării care ocupă fix acest gol, iar prețurile, de asemenea, sunt în gama în care SRAM nu oferă nimic. De exemplu XTR are o funcționare impecabilă dar prețul e fix între SRAM GX și X01!

Vestea bună a venit din lumea bricolajului ciclist – se pare că nu există nicio problemă să rulăm o pereche de manetă/schimbător Shimano cu pinioanele SRAM Eagle, astfel încât putem trece la Shimano pe o bicicletă fără să schimbăm freehub-ul XD sau chiar cel clasic și să continuăm să folosim pinioanele SRAM Eagle, cel puțin temporar până se rezolvă problema disponibilității Microspline.

Fiind fix în aceiași situație, cu o transmisie SRAM GX/NX cu o funcționare absolut necorespunzătoare așteptărilor pe bicicleta mea (schimbări de viteză extrem de lente, imprecise), am decis să încerc această variantă. Astfel, am echipat bicicleta cu un set manetă/schimbător Shimano XTR dar am păstrat pinioanele, lanțul și foaia SRAM Eagle.

Pasul dintre pinioane e în principiu același iar reglajul la Shimano e mult mai simplu decât la SRAM deoarece nu are nevoie de un distanțier ci are un semn clar pe patină ce indică distanța corectă față de pinionul mare. Diferența e însă panta pe care trebuie să funcționeze, pinioanele Shimano 10-51 fiind puțin altfel aranjate decât cele SRAM Eagle 10-50. Oficial, cele două sisteme nu sunt compatibile, dar de cele mai multe ori aceste declarații sunt doar de marketing.

După reglaje destul de simple și sumare, sistemul funcționează aproape perfect. Nu există ezitări la trecerea dintre pinioane, totul se face extrem de rapid. Maneta XTR e foarte precisă și are un click puternic ce ne indică schimbarea vitezei foarte clar. Totuși, am adăugat cuvântul ”aproape”, asta pentru că Shimano XTR e o transmisie cu o funcționare uluitor de precisă. În cazul combinației noastre, deși în majoritatea situațiilor schimbarea se face fin și aproape imperceptibil, există totuși cam 2 puncte în casetă unde, deși lanțul trece prompt de la un pinion la altul, sentimentul e de schimbare puțin ezitantă, un pic zgomotoasă. Nu e nimic ce să afecteze funcționalitatea, e mai mult o treabă de rafinament. Oricum funcționarea e mult mai precisă decât cu vechea pereche manetă/schimbător SRAM NX cu care de multe ori, pentru a schimba pe un pinion mai mic, trebuiau schimbate două și apoi revenit cu unul înapoi.

Concluzia ar fi că deși, pentru cei foarte pretențioși, s-ar putea să nu se ridice la nivelul de rafinament așteptat, montarea unei perechi schimbător/manetă Shimano pe pinioane SRAM Eagle e posibilă și funcționează fără nicio problemă. Este deci o variantă de luat în calcul până la apariția unui freehub Microspline compatibil sau până la uzura casetei Eagle care e destul de scumpă și nu merită aruncată cât timp mai e utilizabilă.

Iată prețurile comparate între Shimano XTR și X01, care ar fi la o performanță comparabilă.

Preț schimbător XTR/X01: 799/1113 lei

Preț manetă XTR/X01: 450/550 lei

 

2 COMENTARII

  1. Merg pe această variantă din ianuarie pentru ca nu apăruse încă pe piata caseta pentru xtr si am iesit și mai ieftin,am mers sezonul acesta cu această echipate și merge foarte bine

LĂSAȚI UN MESAJ

thirteen − thirteen =