Acum citesti
Garmin Fenix 5 Plus (2018)

Ceasurile multisport cu aspect casual Fenix de la Garmin au avut un succes răsunător pe piață, fiind preferate de mulți sportivi amatori care doresc un computer de antrenament care să fie în același timp un ceas smart ce poate fi purtat în fiecare zi. La noi la redacție am testat modelele foarte populare Fenix 3 HR și ultima generație, Fenix 5.

Iată că în 2018 cei de la Garmin au decis că e momentul ca pe ceasurile lor Fenix 5 să ofere opțiunea unor funcții noi și foarte utile, apărute răsfirat în ultima vreme pe diverse modele. Astfel a apărut gama 5 Plus care va coexista cu vechile modele 5 și va oferi funcții suplimentare celor ce doresc, pentru un preț ceva mai mare, evident.

Am primit la test de la Trisport, distribuitor autorizat Garmin, un Fenix 5 Plus cu care ne-am jucat în ultimele săptămâni pentru a vedea ce aduce nou și pentru cine s-ar justifica diferența de preț.

Fiind un dispozitiv foarte complex, am preferat să vă prezint toate noutățile aduse de Fenix 5 Plus în primul rând în format video, apoi să le iau la rând să le explic în text, așa că de data asta vă invit să vedeți ce știe într-o scurtă filmare:

Fizic, diferențele între 5 și 5 Plus sunt aproape inexistente, lucru valabil și la modelul mai mic 5s. Doar modelul 5X în varianta Plus a primit un senzor suplimentar de măsurare a nivelului de oxigen din sânge (util de exemplu la cei ce urcă la altitudine mare), dar noi avem la test modelul 5 Plus simplu.

Din punct de vedere a softului există însă câteva îmbunătățiri majore cu care am încercat să ne jucăm în ultimele zile și să vă zicem cât ni s-au părut de utile.

Hărțile sunt cea mai mare noutate a modelului Plus. Existente înainte doar pe modelul 5X, care avea dezavantajul că era cam mare și nu era pe placul tuturor, acum ele se regăsesc și pe ecranele mai mici ale modelelor 5 și 5s.

Spațiul de memorie internă disponibil este acum de 16 GB și vine preîncărcat cu harta rutabilă a regiunii unde a fost achiziționat ceasul, în cazul nostru Europa. Harta se bazează pe OpenStreetMaps și deși ecranul e limitat, oferă informații foarte utile.

În primul rând harta conține informații de rutare, deci știe să ne asiste să ajungem la destinația dorită sau să parcurgem un traseu selectat oferindu-ne indicații despre următorul viraj. O noutate față de 5X este că acum aceste informații pot fi oferite în sistem pop-up și peste alte ecrane de date, înainte fiind nevoie să fim în modul hartă pentru a le primi. Adică putem să pedalăm de exemplu privind câmpurile de date preferate și să fim informați din timp de orice schimbare de direcție, așa cum se întâmplă la computerele Edge cu rutare.

În al doilea rând harta conține o bază de date generoasă cu POI-uri, adică puncte ce ne-ar putea interesa. Astfel, avem grupate punctele în categoriile Cities, Food and drink, Fuel Services, Lodging, Attractions, Entertainment, Recreation, Shopping, Transportation, Auto Services, Community, Hospitals, Others și bineînțeles locațiile salvate de noi. Acestea pot fi selectate în mai multe moduri:

  • în primul rând alfabetic, scriind numele, dar evident interfața e cam greoaie
  • Search Near e o opțiune rapidă, fiind căutate punctele de tipul ales fie în jurul locației curente, fie în jurul altei locații salvate sau a unui punct de pe hartă (de exemplu să căutăm o cazare în locul unde vrem să ajungem), rezultatele fiind sub formă de listă ordonată după distanță
  • Around Me mi se pare cea mai interesantă metodă. Folosește harta care e împărțită virtual în 8 ”felii„ pe care le putem alege ușor din butoane, pe hartă fiind vizibile icoanele locațiilor. Alegând sectorul dorit ni se afișează lista punctelor din zona respectivă. Pare util când căutăm ceva într-o anumită direcție.

Evident, oricare din punctele alese poate fi selectat ca destinație și putem folosi navigația pentru a ajunge la acesta.

Pe 5 Plus avem și funcția foarte simpatică Round-Trip Course, utilă celor ce călătoresc des în locuri noi și vor să facă și un pic de mișcare. E perfectă de exemplu dacă ești genul care pleacă des în delegații dar iei mereu cu tine pantofii de alergare sau ai bicicleta în spate în mașină. Funcția generează automat 3 ture de alergare sau ciclism în circuit, cu startul și sosirea în locația curentă. Putem alege lungimea aproximativă a turei și dacă dorim, direcția în care aceasta să fie. Treaba cu direcția e utilă dacă suntem de exemplu la baza unui munte și vrem turele pe muntele acela. Dacă nu se specifică direcția, vor fi generate 3 trasee în direcții diferite. Rutele sunt generate pe baza celor mai populare trasee de alergare sau ciclism din zonă înregistrate în Garmin Connect. Am testat funcția pe Edge 1030 în jurul casei și am obținut mereu trasee plauzibile și frumoase, cam ce aș recomanda și eu cuiva să facă în zonă!

Tot la capitolul hărți putem aminti de o funcție complet nouă pe care cred că toți cicliștii și alergătorii ne-o vom dori pe computerele noastre și părerea mea e că o să se implementeze prin update pe dispozitivele cu hărți. Este vorba de Climbpro care separă din traseul încărcat cățărările principale și ne dă informații reale despre acestea când ajungem pe ele: profil, pantă medie, cât am urcat, cât mai avem… Eu zic că sunt șanse imense să vedem funcția implementată cel puțin pe Edge 1030 și 820, probabil și pe 520 plus. Trebuie să menționez că eu pe cățărare stau mereu cu profilul de altitudine deschis și am memorate în cap toate informațiile astea sau notate pe o hârtie lipită pe bicicletă, ca să știu cât mai am. E o mare bătaie de cap și nu se vede decât partea de cățărare ce urmează. Mă folosesc enorm de informațiile astea ca să îmi dozez efortul, cadența, puterea. Climbpro oferă toate informațiile de care am nevoie și este pentru mine cel puțin aur curat.

Desigur o mulțime de cititori se vor întreba cum manevrăm harta. Din fericire ea nu e lăsată fixă ca la Edge 520, fiind găsită o interfață interesantă și ușor de folosit. Se utilizează butoanele + și – care pot avea 3 funcții diferite, selectabile cu butonul Mode: zoom, panning orizontal sau panning vertical. Astfel putem relativ ușor să ne descurcăm cu navigarea prin hartă! Ar fi fost superb dacă s-ar fi gândit să implementeze ceva asemănător și pe noul Edge 520 Plus, l-ar fi făcut mult mai dezirabil pentru cumpărători.

Muzica este o altă noutate, utilă pentru foarte multă lume. Cu un spațiu disponibil de aproximativ 8 GB, pe ceas încape suficientă muzică să satisfacă orice utilizator. În plus, se pot încărca și liste de pe aplicații de streaming, dar din păcate momentan e funcțională doar aplicația iHeartRadio și e în pregătire Deezer. Se pare că au fost contactați și cei de la Spotify pentru o colaborare, eu sunt utilizator de Spotify și mi s-ar părea o chestie extraordinară.

Pentru a folosi muzica, Fenix se împerechează pe BTLE cu un set de căști wireless. Teoretic toate căștile ar trebui să funcționeze, dar ale mele din păcate nu reușesc să le împerechez. Apoi avem o interfață simplă, intuitivă și putem ieși la alergare fără alte dispozitive.

Un aspect pozitiv suplimentar este suprapunerea peste muzică a informațiilor despre antrenament: depășirea limitelor zonelor impuse, informații la terminarea unui lap… Cine a folosit Endomondo de exemplu de pe telefon cu muzică la căști știe cam cum funcționează. Mie mi se pare super, mai ales dacă faci antrenamente în zone de intensitate.

GarminPay este o altă funcție ce mi se pare extrem de utilă, memorarea pe ceas a cardului/cardurilor bancare și plata contactless cu ceasul. Din păcate momentan funcția nu e implementată în România, deși am auzit zvonuri că Garmin ar fi în negocieri cu o bancă mare din România și că ar exista șansele de a fi activat serviciul până la sfârșitul anului. Există deja o bancă ce oferă plata contactless cu ceas sau brățară, n-ar fi exclus să fie vorba tot de aceea.

Galileo este o nouă rețea de sateliți geostaționari de localizare, lansată de țările Europene, iar Fenix 5 Plus este după Edge 130 al doilea dispozitiv care are implementată folosirea acesteia. Ar trebui să avem astfel localizare GPS mai precisă și mai rapidă.

Modul privat pentru notificări a fost și acesta introdus pe Fenix 5 Plus, dar el este dezactivat și trebuie activat manual. Acest mod face ca textul mesajelor și notificărilor să nu apară direct pe ecranul ceasului, pentru ca informațiile personale să nu poată fi citite de cei din jur. Practic dacă stai la o masă cu cineva lângă și acesta are ceasul în raza ta vizuală și sună afișând ceva, involuntar vei citi mesajul, care poate fi de natură personală. Cu funcția activată, mesajul e afișat doar după o confirmare, prin buton sau prin rotirea încheieturii mâinii.

Autonomia a avut de suferit puțin datorită noilor funcții, astfel că în modul smartwatch avem acum 12 zile față de 14 la modelul simplu, 18 în loc de 24 în modul GPS și 42 în loc de 60 în modul UltraTrac. Avem în schimb un mod nou, Music+GPS, cu o autonomie de 8 ore. Dimensiunile au rămas aproape neschimbate, modelul Plus fiind doar cu 1 g mai greu și cu 0.3 mm mai gros. Diferența de preț este de aproximativ 600 lei, în funcție de oferta curentă.

Concluzie

Merită în final diferența de preț pentru modelul Plus și dacă da pentru cine? Părerea mea e că merită. Simplul fapt că am hărți nu e deosebit pentru mine, dar pentru mine balanța a fost complet răsturnată de funcția Climbpro, dar și de vestea că se lansează GarminPay în România. Funcția Round-trip de generat trasee e de asemenea interesantă. Nu mă încântă deosebit ideea de a asculta muzică de pe ceas, însă ideea de a avea notificări audio peste muzică la antrenament e de asemenea atractivă. Bineînțeles, nu am cum să nu mă bucur de Galileo. Confidențialitatea mesajelor mie mi-e oarecum indiferentă. Dar eu sunt doar un studiu de caz, unul la care în final răspunsul e DA, merită investiția în noul Plus. Fiecare om însă are propriile necesități și poate folosi informațiile pentru a lua propria decizie. Oricare ar fi alegerea, Fenix 5, Plus sau standard, este un computer multisport impresionant care dă dependență.

Date tehnice:

  • dimensiune: 47x47x15.58mm
  • greutate: 86 g (76 g în versiuna din titan)
  • rezistență la apă: 10 ATM
  • rezoluție: 240×240, non-touch, color
  • senzori: GPS, GLONASS, GALILEO, HR, barometru/altimetru, busolă, giroscop, accelerometru, termometru
  • conectivitate: BTLE și ANT+ completă, inclusiv cu senzorii, WiFi

Specificațiile complete sunt foarte multe și le găsiți pe pagina Garmin.

Distribuitor:  primit la test de la Trisport Concept Store, disponibil la toți distribuitorii Garmin 

Preț: de la 3.324 lei, în funcție de versiune

Vezi Comentarii (2)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

fifteen + 4 =