Acum citesti
Cum se monteaza o frana pe disc hidraulica?

Montarea unei frane pe disc hidraulice nu trebuie sa te sperie, deoarece se numara printre operatiunile cu un nivel scazut de dificultate, pe care le poti efectua la o bicicleta. In fond, trebuie sa montezi maneta pe ghidon si etrierul pe furca. Cum poti realiza aceasta operatiune cu succes, iti explicam in acest articol.

Am ales o frana hidraulica pe disc Shimano M486, deoarece echipeaza multe modele de biciclete, fiind o componenta raspandita pe piata. Aceasta beneficiaza si de un adaptor pentru prinderea pe furca. Atentie insa, nu toate franele hidraulice pe disc au nevoie de respectivul adaptor si se pot monta direct pe bratul drept al furcii.

Pasul 1 : In poza se regasesc componentele franei pe disc care-ti sunt livrate in cutie in momentul achizitionarii acesteia. Aici regasim maneta de frana legata de etrier prin cablul de frana (furtun), discul (rotorul), adaptorul pentru furca, doua suruburi pentru prinderea adaptorului, doua suruburi pentru prinderea etrierului si sase suruburi pentru prinderea discului de butucul rotii.

In prima instanta va trebui sa montezi discul pe butucul rotii. Acesta ar trebui sa fie deja dotat cu gauri specifice prinderii discului, in caz contrar inseamna ca modelul detinut de tine nu este compatibil cu franele pe disc, ci cu cele pe janta. Cele sase suruburi corespund gaurilor de pe butuc si de pe disc.

Acestea trebuiesc introduse in forma de stea, adica va trebuie sa le inserezi si sa le strangi pe diagonala (opuse unul fata de celalalt).

Va trebui sa strangi ferm doar la final, dupa ce le-ai introdus pe toate, in ordinea specificata mai devreme.

Pasul 2 : Odata ce ai prins discul de butuc, va trebui sa montezi roata pe furca pentru a continua operatiunile. Acum, este momentul sa instalezi maneta pe ghidon. Asigura-te ca desurubezi suficient maneta pentru a intra fara probleme pe ghidon. Impinge-o spre interiorul ghidonului atat cat consideri ca este necesar.

Cu cat aceasta este impinsa spre interiorul ghidonului cu atat va fi actionata cu mai putine degete. In functie de modelul de frana, eficienta acesteia scade pe masura ce este actionata cu mai putine degete.

Astfel o poti regla pentru doua sau trei degete, dar si pentru unul singur. Aici depinde de dorintele fiecarui rider in parte. Nu o strange definitiv, deoarece s-ar putea s-o mai regelzi dupa finalizarea instalarii sistemului de franare. Introdu si mansonul pe ghidon. In mod normal, vei intampina dificultati in inserarea acestuia deoarece trebuie cumva lubrifiat.

NU folosi vaselina sau ulei ci doar apa. In cazul in care din greseala ai introdus vaselina, va trebui sa-l scoti si sa-l cureti : atat mansonul cat si ghidonul, deoarece nu-ti va oferi niciun fel de aderenta cand vei strange ghidonul in maini.

Tot la acest pas, poti monta si cheita de roata, stransa tot provizoriu.

Pasul 3 : A sosit momentul montarii etrierului. In prima faza, va trebui sa montezi adaptorul pentru etrier, daca acesta ti-a fost livrat in pachetul franei pe disc.

Este o operatiune foarte usor de efectuat, deoarece acesta beneficiaza de doar doua suruburi. Strange-l ferm de bratul drept al furcii.

Atentie la adaptor, acesta trebuie sa aiba marcata pe el, dimensiunea discului pentru care a fost conceput. In cazul nostru pe adaptor era trecuta specificatie : 180 mm Rotor Only.

Apoi, va trebui sa montezi etrierul in sine, pe furca. Si acesta are doua suruburi de prindere. Pe acestea insa va trebui sa le strangi foarte putin, astfel incat sa lasi un mic joc etrierului.

Acesta este necesar pentru reglajele finale ale franei pe disc hidraulice.

Pasul 4 : Ultimele operatiuni pe care va trebui sa le efectuezi se refera la reglaj. Actioneaza maneta de frana pina la capat, apoi strange ferm suruburile cu care etrierul este prin de furca. In mod normal, acesta ar trebui sa se auto-regleze. In caz contrar va trebui sa misti de etrier stanga-dreapta pina ce placutele de frana nu mai ating discul.

Atentie si pe viitor cand montezi roata de fata sau de spate : exista riscul ca discul sa nu „intre” fix intre placute si sistemul de franare poate fi afectat negativ.

Acum, asigura-te ca strangi ferm si roata. Poti testa daca totul este instalat corect, prin invartirea rotii. Daca placutele nu ating discul, inseamna ca operatiunea ti-a reusit cu succes. Daca placutele ating discul, va trebui dinnou sa slabesti etrierul pentru a-l regla, pozitionandu-l spre stanga sau spre dreapta. Iti recomandam prinderea cablui de frana (furtunului) pe potcoava furcii pentru a nu exista niciun risc de a-l agata.

In functie de furca pe care montezi frana pe disc, aceasta are unul sau doua lacase de care se poate prinde furtunul.

Montarea franei de disc pe spate (bascula) se efectueaza asemanator, cu mentiunea ca trebuie respectat traseul cablului de frana pe cadru. Partea din spate a bicicletei (doar cadrele pentru franele pe disc) beneficiaza de asemenea de prindere pentru etrier si/sau adaptor.

Vezi Comentarii (72)
  • La fixarea discului rotor pe butuc, recomand sa se foloseasca LOCTITE 542….o solutie care impiedica desurubarea celor 6 suruburi, aceasta aplicandu-se pe filetele acestora, inainte de montaj. Suruburile se pot slabi daca nu se foloseste aceasta solutie sau alta similara, care le stopeaza definitiv desurubarea.

  • Ce ai vazut tu pe suruburi, nu este LOCTITE 542…este cu totul altceva!….asta de care vorbesc eu se aplica numai inainte de montaj si este foarte sigura (se foloseste la avioane)…nu se aplica pe suruburi nemontate, asa cum crezi tu!

  • Eco man este culmea rau! Nu te-a contrazis nimeni ci doar ca suruburile noi au aplicat deja un start de blocant…. dar daca vrei sa te certi cu cineva n-ai decat DO IT YOURSELF

  • =))….Nu ma cert cu NIMENI…vreau doar sa fiu inteles!!. Eu vorbesc de o solutie foarte performanta, dau explicatii si degeaba!!. Tu zici de ”un strat de blocant”….care nu este decat Klebstoff (clei), o solutie cu proprietati inferioare. Lucrez de 35 de ani in aeronautica si n-am intalnit NICIODATA acest clei pe vreun surub de avion!. Sunt biciclete care evolueaza in conditii extreme, fiind supuse la mare anduranta….am si catalog de la Roseversand in care se precizeaza folosirea de LOCTITE 243 pt. suruburi.

  • Loctite e doar una din solutiile posibile…Daca ti-as spune ca unii isi ung acele suruburi cu vaselina ma crezi? Si exista o explicatie si pentru aceasta optiune…Eu am observat ca ai afinitati tehnice nu le contesta nimeni insa nu uita ca asta este un forum ce are scopul de a ajuta un biciclist pana la un anumit nivel…Ceea ce spui tu sunt deja lucruri cred eu mult prea tehnice pentru majoritatea ciclistilor. Apropo aici de sfatul tau legat de jocul in butuc- pe cati vezi ca ar fi in stare sa faca asta? Iti spun eu! Foarte putini iar din acestia nu stiu cati au de exemplu acasa un imbus de 10? Sau alte chei specializate…Ideea este sa ajutam pe cei doritori cu sfaturi practice care le pot utiliza acasa avand costuri minime…Ceva in genul serialului TV McGyver 🙂
    Toate cele bune! Daca tot lucrezi in industria aviatica ceva suruburi de titan la pret bun????

  • Solutia cea mai buna pt. mine ramane Loctite!. Cei care folosesc vaselina, trebuie opriti!!….sa nu mai continue sa comita o greseala asa de mare!!. Mie imi place sa-l aduc pe acel biciclist sau ciclist, aproape la nivelul meu, daca se poate!!…..sunt impotriva practicilor rudimentare!!!. Eu de ex. am terminat pt. totdeauna cu ciocanul, atunci cand am luat prima presa de lant!. Referitor la jocul in freehub, nu ” in butuc” cum ai spus tu, aia f. putini care pot sa-l faca…..la randul lor pot sa-i invete pe altii s.a.m.d. Cand vrei sa practici ceva mecanica, incepi sa-ti cumperi si chei!. Eu prin natura activitatii mele, cu siguranta ca dau relatiile tehnice cele mai precise. Nu am acces la suruburi din titan pt. ca nu sunt de vanzare…..dar totusi am reusit sa-mi fac din lock-bolts vreo 14 suruburi care bineinteles sunt pe bicicleta! Salutare!

  • In teorie este simplu. In functie de cat de dure sunt mansoanele tale poti utiliza surubelnita : introdu-o pe sub manson, ridica un pic de ea (cat sa nu rupi mansonul), apoi toarna putina apa. Misca de manson (ca si cum ai accelera cu motoclicleta) in fata si in spate pina ce apa patrunde intre acesta si ghidon. Apoi ar trebui sa fie simplu sa-l scoti.

  • Salutare. Frumos tutorial de montare a franelor hidraulice. Ar fi interesant insa si un tutorial de reglare a lor. Am o problema acum la bicicleta ca imi tot freaca placutele pe disc si nu reusesc de niciun fel sa le reglez. Are cineva o propunere? Cum fac sa maresc distanta dintre placute?

  • Fara acele doua prinderi n-ai cum sa fixezi etrierul de furca. Exista solutii primitive dar nu recomandam deoarece nu sunt deloc sigure. Cel mai bine, cumpara-ti o furca ce suporta prinderea franelor pe disc.

  • Am facut prostia sa desfac etrierul si sa observ ca a iesit ceva ulei din el. Evident fran nu mai functioneaza deloc. In plus placutele ating discul, dar aici cred ca din cauza c anu le-am montat corect. Cat de grav e ca a curs ulei, trebuie sa ma duc la service cu ea sa imi puna alt ulei sau o pot rezolva acasa?

  • Daca ai pierdut ulei este normal sa nu mai functioneze. Cel mai bine mergi la un service care sa-ti completeze uleiul pierdut. Ei vor stii cu exactitate cu ce ulei sa completeze sistemul tau de franare (in functie de marca sau model). Cu ocazia asta ii poti ruga sa-ti faca si aerisirea lor.

  • salut am un dhs silver model nou cu schimbatoare incorporate pe maneta da frana si am vazut ca are la furca suport de frana pe disc dar cum e in prima poza unde se prinde discul de frana nu am gaurile acele sa bag suruburile ce fac ? ca are suport tot

  • salut! Burlan Alex
    Momentan tu ai frane V-Brake, nu ?!
    Butucul rotii e si normal sa nu aiba gaurile pt. prinderea discului de frana chiar daca furca are suportul respectiv.
    Trebuie montat pe roata un butuc pt. frana pe disc; numai acela are gaurile de prindere ale discului si gata ai rezolvat treaba…..

  • Salut,

    Un tutorial util cu siguranta 🙂 Ce as avea eu nevoie… sfaturi de intretinere. Nu ma refer la aerisire, ci mai degraba la intretinerea discurilor. Am o bicicleta Kellys Quartz DSC cu frane hidraulice shimano m445, sunt multumit de ele. Am facut pana acum aprox. 160 km, cam 100 si ceva pe drum neasfaltat, am traversat chiar si niste rauri mai mici cu ea. Problema pe care o vad acum e ca au inceput sa scartaie atunci cand franez. Cand a venit bicicleta, am obs. ca discurile erau unse foarte discret cu ceva iar in contact cu apa s-a dus solutia respectiva si probabil de aia se aude scartaitul ala.

  • Salut! Scartaitul apare treptat, in timp, la majoritatea franelor, in special la trecerile prin apa, prin noroaie, prin praf. Cauzele pentru care acestea scartaie sunt multiple, tin de pozitionarea etrierului, gradul de uzura al placutelor etc.

  • Salut! Vreau sa imi montez o frana fata pe disc pe un cadru de Neuzer Mistral, ce imi recomandati?
    Poate pe viitor o sa faceti un tutorial cu procedura de schimbare a butucului fata, deoarece cel original nu este pentru disc!Multumesc anticipat!

  • Poti alege Avid BB7 sau Hayes MX4. Dar asigura-te ca folosesti manete pentru frane pe disc mecanice, nu cele pentru V-Brake existente. Astfel vei beneficia de putere mai mare de franare dar si de o actionare corecta.

  • Am revenit… am din nou o problema cu franele. Am obs. ca roata fata mergea infranata si uneori se auzea un oarecare zgomot, specific unei frecari. Desi era foarte „subtil”, am concluzionat ca una dintre placute freca pe disc (am frane hidraulice Shimano M445). Am decis sa scot roata pentru a testa frana. Cand am apasat maneta, placutele au ramas apropiate… acum nu mai pot pune nici macar roata la loc. Ar fi super daca ati avea un tutorial/how to pentru desfacerea sistemului/schimbarea placutelor. Pare destul de simplu, dar nu vreau sa ma avant inainte de a ma informa. De asemenea, ce unelte sunt necesare, am vazut ca are o siguranta specifica… sa nu o rup cumva.

  • Maneta de frana nu se apasa NICIODATA daca nu exista NIMIC (disc rotor sau pad spacer) intre placute !!!….
    Este nevoie de o noua aerisire a sistemului pt. a departa placutele si a introduce roata.

  • Sau poti incerca varianta mai urata. Mie mi-a mers de destule ori. Cu o surubelnita in linie incearca sa le departezi sau cu o platbanda de grosimea discului ( NU cu discul!). Sigur placutele vor avea putin de suferit dar asta e.

  • mi am cumparat o geanta si cand am incercat sa o schimb am lovit placutele cu discu si sau dereglat destul de rau
    acuma franeaza foarte rau as vrea sa fac o aerisire am cumparat uleiu necesar dar nustiu cum se face
    ma puteti ajuta va rog

  • da la asta ma refeream
    am cumparat lichid de frana pentru intreaga instalatie (fata spate)
    oricum vroiam sa imi schimb uleiu complet deoarece am facut cateva sute de km doar prin padure si teren accidentat

  • eu locuesc in franta si nu as vrea sa o duc la un service deoarece e foarte scump si sunt sigur ca as putea face si eu numai nustiu cum se face exact daca ai pune un tutorial ar fi super (sa nu publici asta)
    merci o zi faina

  • Salut!
    Am un MTB Velors 2645C de un an și jumătate. Din dotarea standard, am frâne V-Brake, și scârțăie foarte tare la frânare. Dacă ați face un tutorial despre motive și soluții pentru V-Brake mi-ar fi de mare folos, și vă mai întreb ceva : Pentru a-mi monta frâne pe disc ce îmi trebuie? Aș vrea să-mi pastrezcât mai multe piese originale (Schimbătorul Shimano, spițele duble de aluminiu, cauciucurile DURO ș.ș.m.d.). Dacă exista vreo metodă să montez discul pe roată ..
    Mulțam!

  • Salut! Pentru a monta o frână pe disc ai nevoie de următoarele: un butuc ce poate acomoda un disc (are prindere pentru 6 șuruburi pe laterala stângă), prindere pentru ertier pe furcă sau cadru și bineînțeles frâna pe disc (livrată cu tot cu manetă sau nu – depinde dacă este mecanică sau hidraulică).

  • Buna ziua. Am si eu o problema cu franele( pe disc) .am facut pana , am rezolvat.o si cand am pus roata la loc, am reglat frana ca in tutorial dar tot se atingeau.am incercat de foarte multe ori, ambele variante.din fericire , dupa cateva ore am reusit, prin metoda cu miscarea etrierului. De ce varianta cu frana nu merge?de exemplu daca merg undeva si transport bicla cu masina( necesita scoaterea rotii fata) ce fac daca incerc de multe ori si tot atinge?

  • Buna ziua, Am o bicicleta Univega Alpina HT – 300 model 2011, echipata cu frane V – brake. As dori sa montez frane hidraulice si nu stiu daca se poate ( exista adaptori care se pot monta pe cadru si furca ?

  • @iulian: trebuie reglat, vezi pasul 4 din tutorial. Desfa-i suruburile, strange maneta de frana cu putere, apoi strange-le la loc.
    @Adi: daca dimensiunea este exact aceeasi, nu ar trebui sa fie nicio problema (daca ai disc de 180 mm, trebuie sa folosesti adaptor de 180 si pentru etrier).

  • Salutare.am o bicicleta KTM trekking off road 2010 cu frana hidraulica shimano br m 575 fata,spate.De cand am luato am observat ca placutele spate imi freaca usor discul dar am continuat sa merg asa cu ea.M am gandit intr o zi vazant un tutorial de al vostru sa scot si eu o picatura ,2 de lichid poate,poate se mai mareste distanta intre placute si rotor si nu se mai simte frecarea aia.Surpiza a fost ca am dat drumul prea tare la surubelul ala pe unde curge lichidul si cand am apasat maneta a tasnit ca gheizerul.Mentionez ca a mai ramas ceva lichid dar tot nu sa micsorat distanta dintre rotor si placute.Nu inteleg din ce cauza?va rog frumos daca ati putea sa mi dati un sfat,o idede de la ce ar putea fi?

  • Va salut. Am luat la sh, in stare f buna un kit Avid BB5, mecanic. Nefiind f priceput in domeniu mi-am dat seama ca de fapt cadrul meu, pe spate n-are prindere pt disc. Furca da, dar spatele nu. Mie intotdeauna imi facea probleme spatele la franare. Fata a mers intotdeauna, si mai mult pt spate voiam disc. Exista vre-un adaptor de prindere pe cadru? Ma gandeam sa-mi confectionez pe CNC un adaptor fie din Al fie din tabla de otel, de 4 sau 6mm. Credeti ca am vreo sansa sa fac vreo treaba?

  • Da, ar functiona, dar va fi destul de dificil de poziționat și va trebui să găsești unul pentru cadrul tău. Exemple: http://www.torontocycles.com/Selling/Adapters.html sau http://www.amazon.com/Brake-Mount-Tabless-Frame-DM-UNI/dp/B002R3D9EC – acesta se prinde pe exteriorul cadrului si se fixează cu cheița de prindere a roții, arată așa: http://i365.photobucket.com/albums/oo100/bdafoo/4c6a2e28.jpg – îți va trebui și o cheița mai lungă în același timp ca să poată prinde și adaptorul. Pare bătaie de cap….

  • Ma gandesc intr-adevar la ceva similar. Va trebui sa iau niste dimensiuni f exacte ale cadrului. Dar imi trebuie si mie distanta dintre cele 2 gauri de prindere ale suportului pt adaptorul etrierului.ca daca le am pe acelea, care sunt sudate la alte cadre, pot sa pun orice adaptor.

  • AM MONTAT frana pe disc spate, cu adaptor. Lucrarea a fost facuta in colaborare f buna cu SPORTWIN, cu mecanicul de acolo, Dan. Eu i-am zis ce vreau sa fac, mi-a vazut proiectul si pana una alta lui i-a picat fisa! adaptor de disc de 203 (parca), pt spate! Gaurile din cadru s-au modificat putin, majorandu-se f putin si s-au filetat. Adaptorul s-a polizat spre interior putin pt a permite suruburilor de la disc sa treaca. Etrierul a picat PERFECT din prima.
    Prima poza e aici http://img338.imageshack.us/img338/4016/dsc0177bbi.jpg?login_error=2 . Urmatoarele vor veni in curand.
    Repet, ii recomand calduros pe cei de la SPORTWIN (www.sportwin.ro) pt treaba facuta, pe Dan, mecanicul pentru rabdarea avuta, ingeniozitate si pricepere. Chiar daca e BB5, franele tin foarte bine. Spatele trebuie sa se rodeze putin.
    Fierul supus chinului este B’TWIN ROCKRIDER 5.1 (DECATHLON)

  • @tzepesch – salut, ma intereseaza si pe mine sa fac acelasi lucru la bicicleta mea (tot un RockRider 5.1) – poti sa-mi dai niste detalii legate de piese in principal – de unde le-ai luat, cat au costat… dinastea?

  • Salut, am achizitionat o bicicleta sh cu frane hidraulice, mentionez ca inainte bicicleta a stat destul de mult in umezeala nefolosita. Din pacate franele sunau foarte tare si franau foarte prost, le-am desfacut, am curatat placutele si discurile iar dupa o coborare mai agresiva frana pe fata a inceput sa fie mai eficienta si sa nu mai scoate zgomot, pe spate trebuie sa trag cu forta de maneta sa blocheze roata si e foarte galagioasa. Sunt cam dezamagit, manetele prind foarte sus si trebuie actionate cu forta mare sa fie eficiente. Ce le pot face sa fie mai eficiente si maneta sa prinda mai jos si bine inteles sa nu mai sune asa urat?Multumesc

  • Mi-am luat un focus cypress series, si am desfăcut roata din fata, si de atunci discul imi atinge……ce trebuie sa fac? Multumesc

  • Daca am apasat frana hidrauluca cand nu era roata cu discul montata pe bicicleta ,ce trebuie sa fac ca sa departez inapoi placutele pentru a monta roata?

  • Am o bicicleta Rockrider340 ai as vrea sa stiu daca se poate monta cu un adaptor frana cu sisc hidraulic pe spate intrucatnu are acolo cele soua aupirturi pentru acest scop decat furca. Prin „se poate” vreau de fapt sa intreb daca este indicata varianta cu adaptorul si daca estw sigura. Nu compromite integritatea cadrului ? caci banuiesc ca vor fi necesare gauri cu bormasina in cadru … Va multumesc anticipat

  • Salut, am frane hidraulicepe bicicleta, si la o vizionare mai atenta am observat ca daca apas pe frana, placutele imping discul spre roata cam 1mm . Este normal sa fie un mic joc acolo? Nu face pe toata suprafata de franare.

    • Probabil că discul şi plăcuţele nu sunt corect aliniate. Pentru o aliniere bună, trebuie slăbite şuruburile de la etrier, apăsată maneta de frână puternic şi, cu maneta apăsată, strânse şuruburile la loc. Dar nu funcţionează chiar întotdeauna, uneori e nevoie de reglaje mai complicate. Ar putea de asemenea să fie un piston blocat, trebuie urmărit dacă se mişcă ambele plăcuţe, dacă nu e nevoie de un service complet al frânei, cu demontare.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

five × four =