Acum citesti
Cum reglez schimbatorul de foi ?

Ca sa nu te sperii din start, iti spunem : il reglezi mult mai usor decat ai regla schimbatorul de pinioane. In mare parte, principiul este acelasi, metoda de realizare este insa mai simpla.

Urmareste pasii de mai jos si vei reusi sa-ti reglezi singur schimbatorul de foi, fara sa mai apelezi la vreun service. Daca ai dificultati in intelegerea pasilor, poti sa faci click pe imaginile din dreptul pasilor pentru a intelege mai bine procedura.

reglaj_schimbator_foi_pas_1Pasul 1 : coboara lantul pe foaia cea mai mica (viteza 1) apoi urca-l pe pinionul cel mai mare (viteza 1), bineinteles cu ajutorul manetelor de schimbatoare montate pe ghidon. Este primul pas ce trebuie efectuat in realizarea acestui tip de reglaj. Tot la acest pas, verifica daca schimbatorul tau a fost instalat corect.

Trebuie sa tragi de el spre exterior (spre foaia cea mai mare), pentru a verifica daca distanta intre schimbator si foaia cea mare masoara aproximativ 2 mm. Daca acesta nu atinge foaia mare si pastreaza distanta inseamna ca este in regula si poti sa treci la pasul 2. Daca nu, va trebui sa slabesti cablul care este legat de schimbator.

Repeta procedura, trage-l atat cat sa ramana aproximativ 4 mm intre schimbator si foaie, apoi strange cablul la loc. Daca schimbatorul atinge in foi exista posibilitatea sa nu fi fost montat corect. In acest caz trebuie sa-l desurubezi de pe cadru si sa-l ridici ceva mai sus. Acum poti sa treci la reglarea in sine a schimbatorului. Insa in cele mai multe dintre cazuri nu este necesara desfacerea cablului schimbatorului de foi.

reglaj_schimbator_foi_pas_2Pasul 2 : reglajul limitei inferioare. In acest pas te vei folosi de surubul montat pe schimbator care este marcat cu L ( de la LOW ). Daca nu vezi niciun fel de marcaj pe acesta, este vorba de surubul cel mai din exterior.

Retine, ca exista schimbatoare cu dispunerea diferita a suruburilor, de aceea insistam sa cauti marcajul cu L din dreptul surubului respectiv. Va trebui sa umbli la acest surub in cazul in care lantul atinge de schimbator.

Insurubeaza-l spre dreapta sau desurubeaza-l spre stanga pina ce lantul se va potrivi in pozitia de mijloc in „cage”-ul schimbatorului (printre cei doi pereti laterali).

reglaj_schimbator_foi_pas_3Pasul 3 : reglajul limitei superioare. De data aceasta va trebui sa urci lantul pe foaia cea mare si pe sa-l cobori pe pinionul cel mai mic. Astfel vei putea face reglajul cu ajutorul surubului de High.

Acesta trebuie sa fie insotit de litera H, sau te poti orienta reglandu-l pe cel apropiat de cadrul bicicletei. Procedura este aceeasi, il vei insuruba sau desuruba pina ce lantul se va aseza pe mijlocul „cage”-ului.

Prin „cage” se intelege portiunea metalica prin care trece lantul.

 

reglaj_schimbator_foi_pas_4Pasul 4 : acum va trebui sa cobori lantul pe foaia din mijloc si pe pinionul 4 sau 5 (unul din pinioanele de mijloc).

Asigura-te ca lantul trece prin mijlocul cage-ului. Incearca acum sa schimbi foile.

Daca exista probleme poti sa faci un reglaj fin din maneta schimbatorului montata pe ghidon. Astfel, vei tensiona sau detensiona cablul in functie de directia in care il misti.

In general este necesar sa-l desurubezi, dar nu este o regula. Ajusteaza-l pina ce schimbarea foilor se va efectua corect.

In concluzie : tine cont de faptul ca trebuie sa ajustezi fin cele doua suruburi de pe schimbator. Acestea vor schimba pozitia „cage”-ului raspunzator pentru schimbarea foilor mai in exterior sau spre interiorul bicicletei. Aria de actiune a acestor doua suruburi este destul de mica, deci n-o sa rezolvi mare lucru insurubandu-le pina la capat sau desurubandu-le foarte mult. Sa le desurubezi mult nici nu este recomandat, existand riscul sa le pierzi.

Vezi Comentarii (42)
  • Am profitat de reducerile la cannondale si am cumparat un f9! De cand am luat-o tot reglez la schimbatorul de foi (inclusiv cei de la service maros), si nu tine mai mult de 1 tura. Mentionez ca schimb vitezele ca sa imi fie cat mai usor la pedalat, deci des. Ce ma sfatuiti? Sa il schimb…sau?

  • @sram3 Din pacate sau din fericire nu sunt mecanic dar lucrez la Maros asa ca te mai asteptam sa mai vedem care e problema. De-obicei in primele zile de utilizare se mai aseaza cablurile, mai exact capetele de bowden astfel ca apar mici dereglaje. In cel mai rau caz va trebui schimbat schimbatorul desi nu cred ca e cazul. Totusi iti dai seama ca un schimbator din gama inferioara nu e atat de precis si fiabil ca unul din gama superioara.

  • Multumesc de raspuns. Am mai fost la maros la un reglaj dupa ce a fost reglata „de nou” dar nu a dat rezultate. Oricum ma asteptam doar sa functioneze schimbatorul nu sa am performante uimitoare. Fosta bicicleta luata din supermarket din germania nu stia ce e aia reglaj de schimbatoare si functioneaza bine si acum. Daca ma decid sa schim schimbatorul de foi putem discuta de upgrade? Multumesc.

  • Te sfatuiesc sa incerci la un mecanic bun. Retine insa! Mecanici de biciclete buni sunt mai putini decat numarul de magazine…..

  • 1. Montezi schimbatorul cat mai jos, cat mai aproape de foi, sa fie doar 1-2mm intre el si foaia mare. Cum verifici: dai pe foaia mijlocie si tragi schimbatorul cu mana spre foaia mare, vezi daca atinge sau nu. Il montezi putin mai sus, cat sa nu atinga;
    2. Vezi sa fie la un unghi bun in raport cu lantul si pinioanele: pune lantul pe foaia medie si un pinion in mijloc, roteste schimbatorul incat sa fie perfect paralel cu lantul;
    3. Regleaza-i limita inferioara (surubul L): schimba pe foaia mica si pinionul mare, invarte de surub pana lantul nu mai atinge de schimbator. Da’ numai atat, la limita, nu-l lasa sa se duca mai departe fiindca o sa-ti arunce lantul pe butuc, dincolo de foaia mica.
    4. regleaza-i limita superioara (surubul H): schimba pe foaia mare si pinionul mic, invarte de surub (celalalt) pana nu-ti mai atinge lantul de schimbator. Da’ nu mai mult, ca nu vrei sa arunci lantul dincolo de foaie cand schimbi.
    5. cum schimba, reglezi nu din H si L ci din robinetul de la maneta cu care schimbi, aia din stanga. Invarti de robinetul ala, schimbi, vezi care-i treaba, invarti iar… si tot asa.

    Potentiale probleme:
    – e greu sa schimbi pe foaia mare: poate-i nevoie sa slabesti putin H-ul, sa-ti permita sa impingi lantul putin dincolo de foaia mare (da’ nu mult, nu cat sa-l arunci complet);
    – cand pedalezi tare, parca-ti atinge lantul de schimbator cand esti pe foaia mare: ai un angrenaj sau un cadru cu ceva flexibilitate, pune schimbatorul 1mm mai sus;
    – nu-i problema daca diverse combinatii de foaie-pinion fac ca lantul sa atinga de schimbator. Pinionul mic cu foaia mica sau foaia mare cu ala mare, deh, uneori pot sa faca zgomot da’ da-le draq, nu conteaza, nu ajungi sa te dai cu astfel de combinatii;
    – daca pare ca nu se regleaza niciodata, vezi sa fie paralel cu directia lantului.

  • Vreau sa-mi schimb cablul si bineinteles ca dupa aceea trebuie facute reglajele. La pasul 1 am o nelamurire. Se specifica ca dupa tragere intre schimbator si foaie nu trebuie sa fie o distanta mai mare de 2 cm. Cred ca e vorba de mm pentru ca mai jos tot la pasul 1 se vorbeste de 4 mm. Deci cum e?

  • Am cumparat un schimbator de foi SLX 661 pt. a-l monta pe un cadru de 65mm pe care am montat foi deore 532 (2009) ,cu rulmenti exteriori. La montaj am constatat ca schimbatorul nu coboara lantul pe foaia mica si ramane la o distanta mai mare de teava la cadru ,decat la modelul de l-am avut .Am slabit surubul de limitare (low)la maxim dar …..nimic, atat este cursa lui .Mentionez ca la montajul foilor pe partea cu foile am 1 distantier de 1mm ,intre cadru si rulment. Ce ma puteti sfatui sa fac ? Se poate sa nu fie compatibil cu foile si sa incerc modelul SLX 660 ? Unghiul schimbatoarelor , atat la cel vechi ,cat si cel nou este acelasi 66-69 grade ce pot face ? Va multumesc anticipat !!!!

  • Valy, eu zic sa incerci alt model de schimbator care sa se apropie de cadru ca si cel anterior. Nu poti face schimbatorul sa coboare lantul pe foaia mica adaugand distantieri in partea dreapta, pt. ca departezi angrenajul de cadru si dispare coaxialitatea intre axa de simetrie a angrenajului si cea a casetei de pinioane; adica angrenajul nu cade pe mijlocul casetei, aceasta fiind o chestiune strict tehnica.

  • Dupa ce am facut ,,luna”, bicla pot sa spun urmatoarele .Cadrul are 68 mm, intre rulmentul de pe partea cu foile si cadru am 1 distantier de plastic de 2,5 mm Iar in Partea opusa am 2 de 2,5 mm (bucata ).Se poate sa nu permita foile sa montez 1 schimbator mai superior tehnic ,SLX, XT ,ci duar seria modelelor 530,531 deore ,din care fac parte si foile (532). Ce ma surprinde e ca 1 amic are Schimbator XT 771 pe foi Shimano non -series cu rulment interior bb-un. Ce Schimbator i-mi recomanzi ?

  • Un XT 771 este perfect, pt. ca tu ai angrenaj de la Shimano si nu are importanta seria; trebuie sa fie compatibile….eu de ex. am acest XT 771 si angrenaj FSA V-drive Mega Exo (care nu este de la Shimano) si crede-ma ca schimba impecabil, iar shifterele sunt LX 580… 😉

  • Multumesc pt. sfat dar acum incerc sa vad cum al montez (slx) ca nu am alti bani de dat pt. xt ,dar asa e cand nu iei 1 la care visezi de mult din pricina Banilor……….

  • Mie mi s-a parut prea laborioasa explcatia pt o procedura asa simpla. Si Pasii cred ca erau intr-o ordine gresita. In primul rand, maneta se regleaza a.i. sa iasa cat mai mult cablu din ea. Apoi, dupa ce s-a trecut cablul prin camasi si traseu, se strange bine in surubul schimbatorului de foi. Se regleaza limitele din cele 2 surubele ca sa nu cada de pe foi (fara a masura vreun mm ca n-are rost) si daca e de facut un reglaj mai fin, se face de la surubul pe unde iese cablul din maneta. si gata. Nci nu e nevoie sa dati vreo pedala ca sigur merge ceas.

  • PS: e f importanta distanta de la axul pedalelor la locul de prindere al schimbatorului pe cadru, ca sa nu frece de lant si sa schimbe corect. Depinde de model. Se stabileste experimental intr-un minut. Partea cea mai de jos a schimbatorului cam la 1 cm de lant cand e pe foaia mica.

  • Am si eu o intrebare ca ati uitat sa specificati in articol, dupa ce se strange schimbatorul de foi in pozitia lui, cand se strange sufa(cablul) si in ce pozitie sau combinatie de foi si pinioane?.

  • Cablul se strange cand lantul este pe foaia MICA si pinionul MARE; adica pe raportul cel mai inferior.
    Mai precis:
    Se regleaza cursa cage-ului in asa fel incat lantul sa nu atinga partea dinspre cadru a acestuia…. la aprox. 1,5 mm.
    Dupa aceasta operatie se poate strange definitiv cablul dar atentie, shifterul sa fie pe pozitia ”zero”

  • Salut. Va rog sa mi spuneti unde pot merge la un mecanic bun de biciclete. Am fost ieri la un mester priceput de la Veloteca care mi-a stricat efectiv manerul schimbatorului de foi…lucreaza aiurea si nu i mai simt pozitiile iar cand schimb pe ultima foaie imi scapa lantul.M-am dus la marele mester pentru ca imi scapa lantul de pe pinionul mic cand bagam in viteza a sasea. Bicicleta nu mi-a facut probleme niciodata de un an de cand o am, i-am schimbat singur cauciucurile si cred ca am dereglat-o eu. Cam asta este…marele mester a motivat ca schimbatoarele ca ale mele Shimano Tourney sunt de calitate low si nu are ce sa le faca…trebuie ca eu sa nu schimb vitezele in forta.

  • Nu stiu ce schimbatoare aveti voi, dar eu am unul mai ieftin, probabil Shimano, care merge reglat numai din cablu (nici nu am citit vre-un ghid inainte). Surubul de High e inutil. Dupa vre-o luna in care am tot schimbat foile si s-au intins cablurile, am reusit sa reglez schimbatorul numai din cablu. Surubul de High e deschis la maxim ca sa nu incurce. Nu sare lantul de pe foaia mare. Cu schimbatorul spate m-am chinuit mai mult – tot din cablu. E posibil si ca lantul sa nu fie potrivit pentru angrenajele mele, dar asa a venit din fabrica.

  • „3. Regleaza-i limita inferioara (surubul L): schimba pe foaia mica si pinionul mare, invarte de surub pana lantul nu mai atinge de schimbator. Da’ numai atat, la limita, nu-l lasa sa se duca mai departe fiindca o sa-ti arunce lantul pe butuc, dincolo de foaia mica.” Corect pt angrenaje cu 2 foi!

    Pt angrenaje cu 3 foi, distanta trebuie sa fie un pic mai mare altfel nu o sa coboare pe foaia cea mica.

  • Mie imi urca bine pe foi (1,2,3) dar cand dau de pe foaia 3 pe foaia 2 nu coboara lantul pe foaia 2.Ce trebuie sa fac? Multumesc anticipat!

  • Salutare! Am o bicicleta full Shimano ce are o problema cu schimbatorul de foi. Problema este ca nu urca pe foaia cea mare. Schimbatoarele ce le am montate de coarne sunt cu doua pedale(una urca lantul si cealalta coboara lantul pe foi).Apas pe pedaua de urcare si cu greu imi ramane pe cea mijlocie,iar cand incerc sa o urc pe foaia mare imi urca lantul ,dar cum mi-am luat degetu de pe pedala,schimbatoul coboara spre foaia mijlocie in loc sa ramana pe cea mare.Ma gandesc ca e posibil ca problema sa fie din schimbatorul de pe coarne.Am desfacut schimbatorul de pe coarne si am observat ca are un ansamblu de rotite si arcuri ,iar cand incerc sa urc catre foaia mare acesta scapa si nu imi tine sufa intinsa. Va rog frumos sa ma ajutati.

  • Roly cred ca ai niste manete de schimbator(shiftere) de tipul ”rapid fire”.Daca ai dezmembrat shifteru nai facut cea mai buna treaba deoarece daca are vreo defectiune din ansamblul rotite arcuri nu cred ca il poti repara,nu se gasesc piese de schimb pentru ele ci doar maneta intreaga in caz ca a ta se dovedeste a fi stricata sau pe duca.Problema ta este la fel cum ai spus si tu ca maneta este cel mai probabil componenta care are problema din sistemul de schimbare al foilor.Singura rezolvare pe care as vedeao este de a cumpara o alta maneta daca spui ca cablul nul tine in tensiune.

  • Da am schimbatoare de tip „rapid fire” problema este ca e 2 in 1(frana+schimbator) si singura solutie e sa schimb tot,oricum si cel de la pinioane imi schimba dupa a 2-a comanda (cand schimba imi schimba 2 viteze:|).Multumesc pentru ajutor!

  • Stai fara grija ca am desfacut doar capacul schimbatoarelor deoarece era un ansamblu de piese si rotite, iar ce mi-a sarit in ochi este rotita ce trebuie sa tina intinsa sufa , aceasta avea langa, o ureche ce ar fi trebuit sa cada pe rotita cand dau drumul la shifter ,dar aceasta ramanea ridicata.Oricum imi iau alt set de Shiftere. Multumesc mult!

  • Vad ca exista schimbatoare de foi pentru sistemul 6/7/8 pinioane sau pentru 9, precum si angrenaje diferite pentru cele doua sisteme. Este diferenta mare intre ele, astfel incat o combinatie intre un angrenaj de 9 si un schimbator de 6/7/8 (sau invers) sa nu functioneze corect ?

  • Salut.
    Am o rugaminte, spune-mi te rog ce sau cum sa fac cu schimbatorul de le bicicleta mea, lantul ramane pe foita din mijloc, si nu reusesc nicicum sa-l mut pe celelalte doua, in momentul in care vreau sa mut lantul pe foita mare, schimbatorul revine pur si simplu la loc…schimbatorul pt.mutarea foitelor a functionat foarte bine pana luna trecuta … cand am imprumutat unui prieten, bicicleta mea.
    Mersi.

  • Salut, am si eu o problema(chiar daca nu s-a mai scris de mult aici sper ca cineva sa-mi raspunda). Problema este legata de rotita de la chidon de regleaza schimbatorul de foi care se invarte in gol, adica nu mai face nimic si schimbatorul a ramas blocat pe foaia a 2-a. As vrea sa stiu daca se poate repara cumva sau daca nu de unde pot cumpara acea piese?(daca se poate cumpara)
    Multumesc anticipat.

  • Pentru MARIUS si IONUT Am avut si eu aceeasi problema ca si voi,schimbatorul pentru foite nu mai facea nimic,mergea in gol.Am rezolvat problema foarte simplu dar cu putina rabdare.Dati inauntrul mecanismului cu spray contra ruginii(eu am folosit clasicul W-40) si jucati-va putin cu schimbatorul si dupa cateva minute o sa-si dea drumul.Are inauntru doua opritoare mici care sau blocat pe pozitia deschis si nu mai lucreaza.Dupa ce si-au dat drumul dati cu un spray de ungere si DRUM BUN.Sper sa va fie de folos.

  • Freerider, Grigore, Eco, Dragos si cu Pinupin: multumesc pentru info, m-au scos dintr-o belea si am invatat multe. Oricum era programata la revizie dar macar merg pe ea in loc sa o transport cu masina in portbagaj 😉 ! mersi, sunteti buni!

  • M-am chinuit vreo 3 ore sa schimb cablu si sa reglez deraioru pana am gasit articolu asta, in mai putin de 10 minute am facut treaba a iesit perfect pentru o bicicleta care face imediat 5 ani si nu a avut schimbate cablurile pana acum. Multumesc pentru ajutor, simplu si eficient.

  • Slalut băieți! Mi-am luat un deraior Simano Deore, dar nu i-l pot regla nici cum; daca reglez ca pe vitezele 1-1 sa nu imi frece pe 3-8 imi freacă si chiar si pe 3-6! Ma puteți ajuta?

  • Intrebare: daca schimba bine de pe foaia 1 pe foaia 2, de pe foaia 2 pe foaia 3 si nu schimba bine de pe foaia 3 pe foaia 2, ce trebuie sa reglez? Cand sunt pe 3 si revin pe 2 sta mult (4, 5 secunde) pana se hotaraste sa revina pe 2. Daca mai retrogradez o foaie pana se gandeste ea, revine repede pe foaia 1. Doar cand revin de pe foaia 3 pe foaia 2 se gandeste. 🙂

  • Buna. Am avut manete grip shift si am pus rapid fire.
    Cu vechiul schimbator se schimbau usor foile.
    problema care a intervenit este ca urca foarte greu pe foaia mare, trebuie sa impingi tare maneta sa urce iar cablul e foarte tensionat. Surubul de limitare e scos la maxim sa-i dea voie sa urce.
    Nu-mi dau seama unde am gresit.
    multumesc

  • Salut !Am schimbator pe ax ,si oricit as stringe piulita pe ax se slabeste si roata vine intr o parte blocindu se !Ce pot face ?Multumesc!

  • salut am si eu o intrebare pot sa prind cablul de la maneta de la schimbator pe cadru cu un colier deoarece nu mai am pe unde sa trag cablul la bicicleta deoarece nu mai am locuri la suporturile pentru cabluri.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

ten − six =