Acum citesti
Cum imi reglez franele (V-brake)?

reglaj_v-brake_pas1

In urmatorul articol, te vom invata cum sa-ti reglezi si instalezi singur V-Brake-urile. Deoarece sunt foarte multi utilizatori ale acestui sistem de franare, o sa explicam pe larg care sunt si cum se fac reglajele si ajustarile de rigoare.

Cum reglez un V-Brake stanga – dreapta ?


V-brake-ul este astfel conceput incat cele doua brate sa fie perfect paralele. Doar asa eficienta franei va fi maxima. Este primul pas catre reglajul corect la franei de tip V-Brake.


Majoritatea tipurilor de V-Brake au la baza acestora, in lateral, un surub de dimensiuni reduse, foarte usor de gasit. Acesta este reglajul care trage V-Brake-ul spre stanga sau spre dreapta, dupa caz. De aceea, ambele brate ale V-Brake-ului au aceste suruburi.


reglaj_v-brake_pas2Prin insurubare, V-brake-ul se trage catre exterior. Prin desurubare, acesta se duce catre interior.


Nu este neaparat nevoie sa faci acest reglaj la ambele brate, la unul dintre acestea ar trebui sa fie suficient pentru a apropia sau a departa bratele de roata. Insurubarea sau desurubarea nu trebuie facuta brutal ci fin, in acelasi timp observand de la distanta daca V-Brake-urile au intr-un final pozitia paralela. In acel moment, V-Brake-ul este reglat corect.


Sabotii nu cad paralel pe janta sau sunt strambi. Ce fac ?


Daca ai pus in practica cele scrise mai sus, iar pozitia sabotilor este incorecta, va trebui sa treci la reglajul acestora. Daca arunci o privire mai atenta, ai sa observi ca acestia sunt prinsi de brate printr-un surub ce poate fi desfacut cu ajutorul unei chei de imbus. Majoritatea truselor pentru bicicleta, chiar si cele mai ieftine, sunt prevazute cu un imbus potrivit la dimensiunea surubului.


reglaj_v-brake_pas3Pentru aceasta operatiune, vei avea nevoie de un mic ajutor din partea unei alte persoane, desi sunt sanse sa poti reusi si singur : trebuie sa desurubezi acel surub, suficient de mult cat sa se slabeasca ( in niciun caz pina la capat ). Apoi, va trebui sa rogi pe cineva (evident daca nu reusesti de unul singur), sa-ti tina frana respectiva apasata din maneta.


Vei observa ca in momentul in care sabotul are contact cu janta, fiind slabit din prindere, acesta va pica perfect paralel pe janta. Asta inseamna ca actioneaza corect. Cu frana actionata, va trebui sa strangi la loc surubul pe care l-ai desfacut mai devreme. Aceeasi operatiune trebuie efectuata si pentru sabotul prin pe celalalt brat al V-Brake-ului.


Dupa reglajul ambilor saboti, acestia ar trebui sa actioneze direct paralel pe janta, deci forta de franare va fi folosita corespunzator, iar procesul de reglare este gata.


reglaj_v-brake_pas4In final


Asigura-te ca V-Brake-ul este corect prins de cadru. Vei putea face asta foarte facil, strangand suruburile ce le sustin (la fel ca in poza alaturata).


Ca sfaturi de utilizare pentru V-Brake-uri, va putem spune ca pentru o franare mai eficienta puteti monta peste V-Brake, o potcoava sau V-Brake Booster (vezi imaginea).

reglaj_v-brake_pas5Acesta impiedica montantii pe care sunt instalate V-Brake-urile sa se curbeze in momentul unei actionari puternice a franei.

Instalarea este extrem de facila : se descfac suruburile cu care sunt V-Brake-urile complet, se pune potcoava peste (gaurile corespund in 100% din cazuri), apoi se strag suruburile la loc.


Vezi Comentarii (29)
  • Care sunt mai bune? Cele pe disc sau cele normale? Am inteles ca la cele pe disc nu ai ce sa repari daca ti se rup undeva „pe camp”, pe cand la cele normale ai schimbat practic cablu sau carpesti cumva sa ai ceva ce sa apase acolo.
    De ce as lua normale si de ce as lua pe disc?
    Vreau sa-mi iau o bicicleta si nu stiu…

  • din punctul de vedere al unei reparatii rapide, da V-brake-ului ii poti schimba cablul de frana rapid (asta daca ai unul cu tine bineinteles). sa se rupa o frna pe disc….greu de spus. se poate intampla daca rupi cumva un cablu la o cazatura…asta inseamna ca ti se scurge tot lichidul de frana si cam asta a fost.

    depinde pentru ce ai nevoie. vbrake-ul este mai ieftin dar are minusurile de rigoare. dar din punctul de vedere expus de tine, da, v-brake-ul poate fi „operat” mult mai rapid si mai eficient.

    spor la ales!

  • care au o eficienta mai buna la franare?eu am pe fata pe disc si nu ”ingheata” in timp ce v-brake-ul de pe spate da.se poate fi din reglaje?mentionez ca sabotii au o uzura de cc 50%

  • salut! daca ai frana pe disc mecanica (cu cablu adica) exista o posibilitate sa tina mai slab. Daca este noua, are nevoie de rodaj (in general aproximativ 100 de km – o poti rezolva stropind discul cu apa, dar nu din abundenta, apoi franand repetat). Desigur, exista si posibilitatea ca acestea sa nu fie reglate corespunzator.

  • Salut ! Detin de cateva zile o bicicleta Univega Alpina Sl-260 2011 . Are frana V-Brake pe spate si frana mecanica pe disc pe fata . Stiu sa reglez o frana V-Brake da cum se regleaza o frana mecanica pe disc ? Trebuie sa fac vreun proces acum la inceput ? In timp o sa se slabeasca sau toceasca la frana mecanica pe disc la fel ca frana V-Brake ? Bicicleta mea este cate de cat buna ? Imi recomandati sa montez o potcoava sau un V-Brake Booster pentru V-Brake-ul de pe roata spate ?

  • Uh, cate intrebari. Sa le luam pe rand 🙂

    1.Felicitari pentru achizitie, sa te bucuri de ea!
    2.Vom publica luna viitoare un tutorial despre cum se regleaza frana pe disc mecanica.
    3.La inceput nu trebuie sa faci nimic, daca functioneaza in parametrii normali nu umbla la ea.
    4.In timp se vor toci placutele de frana. Va fi necesar sa schimbi si cablul de frana la un moment dat.
    5.Bicicleta ta este un model entry-level, cu dotari bune raportate la pretul scazut.
    6.Da, este indicat sa instalezi un booster (sau potcoava) deoarece va spori performantele franei (clestii nu se misca cu tot cu suportul pe care sunt montati).

    Spor la pedalat!

  • Pe cablurile de la frana (V-Brake) si pe camasa lui nu poti turna puzin ulei Teflon Plus ca si pe lant? Sau s-ar forma depuneri sau ceva.

  • Nu se pune niciun ulei Teflon Plus pe cabluri sau in camasi, nu ”si pe camasa lui”….
    Se pune numai in camasi Vaselina Siliconica; daca vrei sa faci o treaba cu adevarat profesionala!

  • De ce scirtiie sabotii la frinare ? Material prost sau aliniere slaba ? Am cumparat un B”Twin 5 daily si pe fata scirtiie ca un marfar iar pe spate deloc, doar ca dupa frinare scirtiie ca si cum nu se destringe complet inapoi.

  • De ce imi raman sabotii blocati pe janta ?? La ambele frane (fata-spate) unu dintre sabotii imi ramane blocat pe janta dupa ce franez..nu se mai trage inapoi. Doar unul se trage inapoi celalalt ramane blocat pe janta si imi infraneaza roata !! cum pot rezolva asta ?
    P.S: suruburile de pe fiecare brat nu se infileteaza pana la capat…sau nu stiu eu cum 😐

  • Salut, am si eu o problema la franele V-Brake vreau sa le scot si surubul care le tine nu se potriveste cu niciun imbus. Este rotund si nu stiu cum sa-l desfac .

  • Sallut!Am un DHS Jumper si am o problema la V-Brake:
    Pai dupa cum cred ca stiti Jumper-ul are franele cam „tari”,cand zic tari nu ma refer la super ci la faptul ca se apasa greu,am reglat franele din sufa destul de bine incat frana sa tina aproape perfect.
    Eu am luat bicicleta pentru „drifturi”,recent mi sa rupt sufa…Intrebarea mea este DECE?!Am uns sufa cu ulei de lant,am dat si niste silicon pe unde iese din cadru ca sa nu atinga…tot nu inteleg ce are…
    Oricum imi voi schimba sufa,frana este Wizz parca.
    Ce fel de anvelope mi-ati recomanda pentru „Drifturi’?Daca se poate sa imi recomandati unele ieftine si „proaste” de pana in 30 de lei,sunt un copil 😀 Multumesc Anticipat!

  • Buna ! Am un dhs succes si am probleme cu frana spate ,bratul stang se blocheza mereu si nu revine la pozitia lui initiala si ramane franata
    ”Sistemul de franare se numeste ALHONGA ”
    Si niste saboti mai buni unde se pot gasi
    multumesc

  • Este posibil să fie necesară schimbarea arcului, nu știu exact unde poți găsi unul. Saboți de calitate găsești de la Shimano, Avid sau Kool Stop, dar dacă tot vrei să investești, eu zic să cumperi un V-Brake nou și o manetă nouă (ca să funcționeze corespunzător). Dacă optezi pentru un produs de la Shimano sau Avid, vei vedea și simți diferența considerabilă.

  • Salut, am o bicla Ferini r3 MTB pe 26. as vrea sa ii pun roti pe 28, am facut o proba cu o roata, se potriveste, merge bine singura problema este la sistemul de franare. Acesta fiind vrake, care nu ajuta deloc, saboti nu pica pe janta, chiar daca ii regelez la maim.
    Intrebarea mea este daca se gasesc frane vbrake pe marimi, am cautat pe net dar nu am gasit?
    Multumesc

  • Buna ziua, baiatul meu are o MERIDA BIG NINE 40MB , echipata cu frane disc , dar cu maneta de frana integrata cu schimbator (prinderea schimbatorului e pe maneta de frana . La maneta stanga , a indoit si apoi a rupt levierul.Pe maneta, desi e frana mecanica cu disc, scrie V-BRAKE , banuiesc ca tot ansamblul (maneta frana si schimbator 3 trepte) este SHIMANO.
    1. Pot schimba doar levierul , fara sa schimb tot ansamblul ? (banuiesc ca axul e nituit ) sau ,
    2. Pot demonta schimbatorul de pe maneta de frana , sa pot suda levierul rupt (este din aluminiu) ?
    3. se poate scoate „optul”din roata ,obtinut de baiat in urma impactului violent cu bordura , zice el ? (eu din spite nu am reusit sa-l trag decat 15% , a ramas o portiune de aprox. 100 mm lungime cu o bataie de aproape 15 mm )
    MULTUMESC MULT !

    • De regulă axul este nituit, deci nu poate fi înlocuit. Fiind din aluminiu, eu n-aș suda acel levier pentru nimic în lume. Legat de centrarea roții, aceasta se poate face atâta timp cât janta nu este foarte îndoită. Prin urmare, recomand înlocuirea manetei cu una nouă (tot ansamblul – este vprba de frâne, nu ne jucăm), iar roate este bine să o vadă cineva într-un service.

  • Multumesc frumos, am luat ansamblu nou , doar ca e integrat frana + schimbator 3 viteze . Dintr-un punct de vedere ansamblul are dezavantajul ca trebui sa-l schimbi tot, pe cand la cele independente schimbi ce se strica , dar ocupa mai mult loc pe ghidon (dezavantaj)

  • Buna.
    Am schimbat zilele astea clestii pe fata, cablul si camasa- frine v-brake.
    Am cursa foarte mare la manetele de frina, ca sa frineze aproape ca se lipesc de minerele bicicletei.
    Intre sabot si geanta am lasat spatiu foarte mic pentru a putea frina eficient.
    Poate am gresit undeva la vreun reglaj, nu-mi dau seama. Am urmarit mai multe tutoriale…
    Daca aveti vreo ideee…
    Multumesc

    • Dacă nu își dă drumul fie nu sunt poziționate corect arcurile de revenire sau sunt slăbite, fie sunt uzate cablurile și cămășile. Arcurile s-ar putea întări, în mod normal dacă se demontează frâna de pe cadru arcul se poate pune într-o altă gaură unde să stea mai strâns (în mod normal sunt 3 găuri pentru arc), asta dacă nu e deja strâns la maxim. Uite in poza asta se vad cele trei găuri: https://i.ytimg.com/vi/cgBgfNdkDj8/hqdefault.jpg

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

20 − twelve =