Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Demontarea pedalierului se realizeaza in general in service-urile de biciclete. Insa daca ai cheia potrivita la dispozitie, treaba va merge ca unsa. Este vorba de cheia de angrenaj sau cheia de pedalier, pe care ti-o poti procura din aproape orice magazin de biciclete. Tutorialul de fata prezinta desfacerea acestui angrenaj pentru mountainbike-uri, nu este valabil pentru toate tipurile de pedaliere.
Cand efectuezi acesta operatiune grija principala trebuie sa se rezume la infiletarea cheii pe bratele pedalierului. Acesta parte a operatiunii se prezinta ca fiind una dintre cele mai riscante, deoarece poti sficui filetul de pe brat, unde se infileteaza cheia speciala. Aceasta poate fi de altfel denumita presa de angrenaj sau de pedalier, deoarece cu ajutorul ei, exerciti o forta suficient de mare pe axul bottom braket-ului, astfel incat bratele sa iasa foarte facil.
O sa ai nevoie in total de trei scule si de un prieten : o cheie de imbus, presa de angrenaj/pedalier, o cheie de 15 si eventual o persoana, care sa-ti tina bicicleta pe doua roti, astfel incat sa lucrezi cu usurinta. Persoana poate fi inlocuita cu un suport de bicicleta. Daca le ai langa tine, putem trece la treaba.
Pasul 1 : bratele sunt prinse de axul bottom braket-ului printr-un surub. Ai unul pentru bratul din dreapta (cel cu foile) si unul pentru bratul din stanga (cel simplu). Suruburile pot fi desfacute in ordine aleatorie. Noi am preferat sa incepem cu bratul drept. Introdu imbusul in locul potrivit si aplica principiul foarfecei. Actioneaza cheia in jos pentru a-l desface. S-ar putea sa ai nevoie de ceva forta si in plus de cineva care sa-ti tina de bicicleta.
Pasul 2 : treci la bratul stang si aplica acelasi principiu al foarfecei. Va trebui sa actionezi cheia tot in jos. Scoate surubul si pune-l bine, impreuna cu cel de la bratul drept al pedalierului.
Pasul 3 : aceasta este cheia (presa) de care vei avea nevoie pentru a extrage bratele de pe axul Bottom Braket-ului. In partea frontala are un filet iar in partea posterioara sectiunea pe care o vei actiona cu ajutorul cheii de 15.
Pasul 4 : in pozitia de mai jos trebuie prinsa presa de bratul pedalierului. Pentru a o infileta, rotesti spre dreapta, insa cu mare atentie. Daca aceasta nu intra nu forta, desfileteaza si incearca sa prinzi alt canal pe care sa infiletezi. Operatiune se efectueaza pentru moment doar cu mina. Apoi poti sa strangi cu ajutorul unei chei insa nu cu forta maxima.
Exista doua riscuri : daca strangi prea putin, presa o sa distruga filetul la exercitarea presiunii asupra axului. Daca strangi exagerat de mult, poti sa sficui filetul bratului. Trebuie doar sa strangi cu forta si atat.
Pasul 5 : presa ar trebui sa fie deja montata pe bratul pedalierului. Jumatate din operatiune este deja rezolvata. Insa acum intervine partea cea mai importanta : extractia.
Pasul 6 : pe acelasi principiu al foarfecei, va trebui sa actionezi cheia de 15 pe care o vei prinde de partea posterioara a presei de angrenaj/pedalier. Cu o mina tii de brat iar cu cealalta actionezi cheia de 15 in jos. S-ar putea sa ai nevoie de ceva forta, depinde cat de bine este fixat bratul pe ax.
Pasul 7 : dupa ce actionezi cheia de 15 in jos, bratul ar trebui sa iasa foarte repede de pe ax.
Pasul 8 : desfileteaza presa de pe brat. Acum va trebui sa te muti la bratul drept, cel cu foile. Desfa-i surubul de prindere la fel c ala bratul stang.
Pasul 9 : reinfileteaza presa pe bratul drept si repeta operatiunea descrisa la pasul 6. In acest moment ambele brate sunt desfacute si misiunea indeplinita cu succes!
Ce se intampla daca am distrus filetul bratului?
In acest caz, singura varianta de a mai scoate bratele de pe ax, ramane una destul de primitiva si anume ciocanul. Aceasta operatiune insa implica multe riscuri, printre care amintim : deterioarea bratelor prin fisurarea acestora in urma loviturilor sau deteriorarea prinderii bratelor de ax. Daca vrei sa apelezi la aceasta metoda, asigura-te ca vei instala o zona tampon intre ciocan si brat. De preferat o scandura din lemn deoarece preia mai bine socurile din partea ciocanului. Loveste cat mai la baza bratului. Speram insa, ca nu vei avea nevoie niciodata sa te folosesti de aceasta metoda.
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Daca s-a distrus filetul din brat si nu se mai poate folosi presa de extractie, orice interventie cu ciocanul este inutila, mai cu seama daca se foloseste o scandura din lemn, care cu siguranta, anihileaza socurile produse prin lovirea cu ciocanul si implicit efectul de scoatere al bratului… deci sansele sunt nule!!…
Daca cunosti si alte solutii „de urgenta”, te rugam sa le impartasesti si cu utilizatorii. Multumiri!
flexul, asta a fost singura solutie..am taiat bratul, dar fara a distruge axul
La majoritatea acestor brate pe patrat conic in urma strangerii suruburilor de blocare, are loc o strangere extrem de puternica pe cei 4 pereti laterali ai gaurii din brat si implicit ai axului. Faptul ca nu se foloseste lubrifiant inainte de montajul final, extragerea acestor brate este aproape imposibila fara ajutorul presei extractoare. Am intalnit de mai multe ori brate cu filetul distrus pe care a trebuit sa le demontez….folosind, evident, ciocanul. Ca accesoriu intermediar am folosit o prisma de aluminiu ( este f. buna )….suficient de lunga, cu ajutorul careia am lovit dinspre interior, de la baza axului, spre exterior, dar nu inainte de a incalzi zona respectiva a bratelor pt. a obtine dilatarea acestora…si pina la urma a mers!!…
O solutie (pe care eu am folosit-o in lipsa presei) a fost sa desfac suruburile si sa rulez in continuare cu bicicleta (binenteles ture scurte) La un momendat pedalierul si bratul se desprind fara nici un efort…metoda e buna….daca aveti multa rabdare binenteles
Corect, confirm! 🙂
Varianta sa rulezi cu suruburile desfacute, ture scurte, ca sa desprinzi bratul de pe ax nu este valabila tot timpul. Spun asta pt. ca am avut clienti care isi slabisera deja suruburile de blocare in speranta de a reusi sa elibereze bratele, dar fara niciun efect!!…atat de tare erau presate, uscate ( fara lubrifiant ) si in plus zona interioara oxidase. Asa de puternica era presarea incat semana mai mult a FRETARE ( presare f. puternica intre alezaj si arbore, obtinuta prin incalzirea alezajului si racirea puternica a arborelui ). Am folosit spray deblocant….dar degeaba!!. Pina la urma am fost nevoit sa aplic metoda pe care am explicat-o mai sus.
http://www.youtube.com/watch?v=H6aHvq4oD9o&NR=1&feature=fvwp
Apropo de filmulet, l-am vazut….aici este vorba de o extractie in care se poate folosi presa ( adica filetul nu este distrus ). Am vazut cu cata usurinta a depresat angrenajul de pa ax. Pai si eu am cheie si presa de la Park Tool, iar daca va spun ca la o astfel de extractie, asa de puternica a fost presarea incat mi s-au rupt doua spire din filetul exterior M 22×1…ma credeti?!. S-au rupt spire de otel in filet din aluminiu!! Orice e posibil…dar chestia asta m-a derutat rau de tot!….ca doar presa e made in usa!?!
Nu ma pot abtine!….am revazut extractia asta cat de facila a fost. Sunt ferm convins ca toata treaba a fost premeditata!!….de catre mecanic…fara echivoc!. Este imposibil, chiar daca locasul a fost lubrifiat anterior, sa depresezi cu atata usurinta bratul respectiv!…este ca si cum nimeni n-ar fi calarit bicicleta respectiva si ar fi fost ”montata” doar asa pt. reclama!
As vrea sa stiu care e rolul acelui chainguide de pe bicicletele downhill. Multumesc.
Salut! Termenul de chain guide tradus „mot a mot” inseamna „ghid pentru lant”. Acesta este defapt un intinzator de lant care asigura stabilitatea acestuia pe foaie (si spun foaie deoarece este folosit preponderent pentru angrenajele cu o singura foaie). Pe scurt, ajuta ca lantul sa ramana stabil pe foaie, indiferent de socurile pe care le primeste bicicleta pe traseele extreme.
@ECO
La Bicishop avem un kit de reparatie si pentru aceasta situatie. Se reface filetul la un diametru mai mare si se foloseste o presa de extractie dimensionata la pasul si diametrul filetului respectiv….Deci se poate!
Domnule Cristian cat costa o astfel de presa?Trimiteti si in tara?
exista vreo sansa sa gasesc o astfel de cheia (presa) pe la rusi ? am batut si cu ciocanul in bratul pedalierului si tot nu am reusit sa il scot.
Pe la rusi, nu am idee. La Shimano gasesti cu siguranta. Mai poti merge cu bratul asa (cu surubul scos) pina ce va cadea de la sine. Este una din solutii.
Eu am facut aseara operatiunea asta, pe o bicicleta care a stat atarnata in cui, vre-o 3 ani.Nu am avut presa si avea si ceva rugina pe ax…am folosit wd40 si „zgaltaiala” pe brat, fara ciocan sau lovituri de orice fel. Iti va lua ceva timp dar da rezultate. Dupa ce desfaci suruburile, dai cu „fasu” in lacas si-l lasi 1 min sa patrunda, dupa care apuci cu mana de brat si il agiti pana iese. 🙂
mi am cumparat o astfel de presa de la magazin specializat am dat 25 lei pe ia k nu mergea sa desfac cu ciocanul si ce sa vezi? sa rupt patratul de la presa prin invartire dak ati mai vazut asa ceva!!!am murit de ciuda , am pus bicicleta bine inclitata pe o parte su un dorn de marimea patratului axului cu fata in jos si i-am dat un ciocan in foaie si a sarit imediat,concluzie ciocanul e sfant in majoritatea situatiilor,asa zisele chei dintrastea nu sunt testate in siutuatii maxime de necesiate,asta e.
In lipsa unei prese adecvate am realizat extractia cu un ciocan de cauciuc si o pana din lemn. Am batut in partea interioara a bratului, este adevarat cu multa rabdare, pentru ca nu s-au clintit foarte usor :). Cert este ca am rezolvat problema. Daca aveti rabdare veti avea si succes. Multa bafta!
am dat de mama si tata lor! m-am chinuit 4 ore la o chinezarie de prowheel (brate bune, foi de tabla) si inca nu i-am dat de cap. am trecut la artileria grea: presele pt masina de offroad si tot nimic.
dorn profi de la facom pe care l-am folosit la hub-urile de la roti la 4×4, am reusit sa-l scurtez cu 1mm prin lovituri.
as mai fi incercat dar mi-e mila de cadru, pe teava monoblocului vin sudate toate celelalte tevi de sustinere si nu intentionez sa fisurez vreo sudura…
miine ii aplic lovitura de gratie: flex!
Bicicletele pe care le-am reparat au fost numai biciclete de supermarket,multe din ele aveau din fabrica filetul interior din brate stricat sau facut aiurea,stramb(deci presa ectractoare dedicata nu o puteam folosi) si bineinteles nu au fost unse cu vaselina inainte de a fi montate pe axul pedalier.Solutia este incingerea locasului interior cu o suflanta de aer cald si apoi cu o presa cu 2-3 ghiare se poate face extractia bratelor.
@Cristian
Ai inteles total gresit !!…din ceea ce spune ECO
Nu este nevoie de niciun kit de reparatie deoarece filetul din angrenajul de aluminiu n-a fost deloc afectat, ci numai filetul exterior al presei de la Park Tool; i s-au rupt spirele, alea din otel !…..asa de buna a fost……:D
eu m-am chinut cu presa am zis ca nu e posibil asa ceva.. aproape ca mi-a intrat presa prin filetul unde intra surubul care tine bratele…nu stiu ce as putea sa mai incerc …
problema e ca-mi este mila de cadrul pe care e montat angrenajul care arata absolut impecabil si ar fi pacat sa-l zgarii cu vr-o lovitura de ciocan :))
mai are cineva si alte sfaturi? .. zici ca e sudat bratul de monobloc si nu stiu ce sa-i fac…
daca s-a facut asamblare uscata, e si normal sa zici ca e sudat bratul de monobloc, nu e vreo noutate!….asa ca e nevoie de foarte multa rabdare si folosind degripant dupa mai multe ore, chiar si flacara pt. a obtine dilatare in zona gripajului se scoate bratul de pe ax doar cu presa prin strangeri repetate la intervale mai mari de timp fara a folosi ciocanul.
cum se pun la loc bratele? se bat cu ciocanul sau exista vreo scula
@liviu: Strângi pur și simplu șuruburile ferm.
murphy: daca ceva nu merge,nu intrati in panica,folositi un ciocan mai mare! asta asa,sa ne amuzam.
la bicicleta pe care am avut-o inainte am folosit un dorn sau o dalta veche si ciocanul si dupa ceva chin am reusit cu mare greutate sa scot bratele. Dar la bicicleta asta am incercat cu dornul pana ce mi s-a luat. Decat sa deteriorez foile mai bine m-am lipsit. Oricum a sifonat un pic niturile alea. O sa incerc sa fac rost de o presa de aia. Daca nu, tot ciocanul o sa ii vina de hac, si de o sa trebuiasca sa schimb foile tot le dau jos. mai bine schimb foile decat sa se duca cadrul.
exista riscul ca in urma operatiunii cu ciocanul si multa forta bruta sa strici angrenajul pedalier( la remontare imi descrie o miscare in 8) ? si inainte descria, dar nu era asa de proeminenta.
poti sa-l dai jos foarte usor daca s-a stricat filetul bratului cu o dalta si un ciocan:D batand usor fara a stramba dinti foilor
Salut baieti, o rugaminte mare am la voi: am o cursiera si pentru prinderea bratului pedalier de ax, am un surub de 14, atat am strans surubul incat s-a rupt si a ramas inauntru. bratul nu misca deloc din ax, si o metoda foarte buna ca sa scot surubul care ar fi? NU pot sa sudez piulita pentru ca nu are captul rupt in afara ci e in interior. va rog ajutati-ma!
nu poti decat sa dai o gaura cu bormasina in ax, apoi sa intruduci un patrat de otel la dimensiunea gaurii. il bati cu ciocanul usor, pentru a intra in gaura data cat mai mult, apoi rasucesti patratul in vederea defiletarii. iti recomand wd40 inainte dat in lacas si lasat sa patrunda, apoi incepi rasucirea propriu-zisa……
succes! ORICUM E TARDIV COMENTARIU, DAR PENTRU GENERATIILE VIITOARE AR PUTEA AVEA O REZOLVARE!!!
Salut. Din greseala am strans prea tare presa de angrenaj si am deteriorat filetul.Ce pot sa fac acum? Multumesc anticipat!
Salut ,astept un raspuns urgent.!
Am un pedalier Shimano si as dori sa il schimb deoarece este putin uzat si estetic este foarte urat.. se vede culoare metalului acolo unde se freaca cu piciorul. Eu am caseta de 8 pinioane si angrenajul are 22-32-42 dinti : Intrebarea mea este: ce se intampla daca cumpar un pedalier cu numar mai mare de dinti?
PS. Eu nu am lantul original am achizitionat un lant nou SRAM compatibil 7-8 viteze.S-ar potrivi la angrenaj cu numar mai mare de dinti?
Nu ignorati acest comentariu va rog.!
Va multumesc!
Sanatate in continuare.
@Catalin: ce inseamna un numar mai mare de dinti? Daca lantul este suficient de lung si este un angrenaj compatibil 3×8 nu este nicio problema. Pentru o si mai buna compatibilitate recomand lant Shimano sau KMC pentru angrenaj Shimano. La fel si in cazul pinioanelor – nu pune lant nou pe pinioane uzate pentru ca o sa-ti scape.
Dar cae este avantajul numarului mai mare de dinti la angrenaj?
Angrenajele cu foi cu mai mulți dinți sunt gândite pentru șosea/viteză. Cele pentru munte au mai puțini dinți.
Va rog frumos sa imi raspundeti cat de rapid puteti.
Am un angrenaj Shimano 175 FC-M341( 22-32-42 T) si o caseta Shimano 8 viteze CS-HG50 11-30T.
Ce numar de dinti trebuie sa aiba caseta si angrenajul pentru Bicicleta MTB….Adica, ca sa pot pedala mai usor pe dealuri.
As pune mai multe intrebari dar nu stiu sa postez pe forum.
Teoretic foile trebuie sa aiba un numar mai mic de dinti si caseta un numar mai mare. Dar eu zic ca nu are rost sa schimbi ceva. Daca pui lantul, in cazul tau, pe foaia de 22 de dinti si pe pinionul de 30 ar trebui sa poti urca pe orice deal iti doresti. Ai nevoie insa de un pic de anternament.
Sunt 2 tipuri de axe, pe patrat si pe patrat conic sau doar 1 tip (conic)? Multumesc
Salut.O alta metoda ar fi, tot prin lovire dar mai eficienta si fara daune. Ai nevoie de inca o persoana sa te ajute, cu mana stanga tii bratul, cu dreapta sa ai un ciocan bun cu care bati, cu ajutorul unu dorn de marimea potrivita care sa cuprinda doar axul, in timp ce cadrul bicicletei este in aer, tinut de cealalta persoana care cu mana dreapta iti tine si dornul perfect drept. Dupa 3-4 lovituri ar trebui sa ramai cu bratul in mana. Poate pare complicat ca nu am explicat excelent insa sunt convins ca in lipsa unei prese, ai filet stricat sau altceva, metoda trebuie sa dea roade. Mentionez ca eu am incercat asta pentru ca cu nimic altcv nu a mers, 2 zile am pedalat fara suruburi si nici nu s-au clintit.
Am reusit ca intr-o singura dimineata sa inlocuiesc pedalierul: seara am dat cu WD40, dimineata devreme din nou WD40 apoi am scaos usor cu un imbus suruburile. Am dat din nou cu WD40 si fara suruburi am parcurs ~ 200 metri si s-a desprins pedalierul, celalalt brat l-am scos astfel: l-am incalzit in dreptul patratului cu o lumanare (pastila) timp de 15 minute, de la 10 mm, apoi cu lovituri usoare de ciocan, repetate, ~ 4-5 minute, a iesit.
Cele noi le-am pus dupa ce le-am uns.
Am uitat sa scriu in mesajul anterior: am lovit usor cu ciocanul in brat, dinspre cadru inspre inafara. Usor si de ff multe ori 🙂
Salutari! o intrebare scurta… si cred ca putin offtopic, cum imi dau seama daca foile sunt strambe sau axul.. am un DEORE FC-M521-L si intr-un an, fara cazaturi, lovituri etc.. au inceput sa se ‘opteze’.. sa fie de la ax sau foi? precizez ca aseara am cazut prima data si mi se par mai ‘optate’, dar pana aseara tot 8 erau…Multumesc!
Salut! 1. In primul rand as vrea sa stiu daca se poate ce marca de presa este mai buna, pentru a nu avea neplaceri cand o sa o folosesc. Am avut una luata de la DHS facuta foarte din topor, un material prost, parca este o teava facuta pe strung de cel mai prost meserias. Ideea este ca am folosit-o la un angrenaj din aluminiu (probabil greseala mea ca nu m-am gandit) si cand am inceputsa strang ca sa iasa bratul cu foile filetul interior al bratului a cedat si practic a iesit presa cu totul, adica mi-a stricat filetul interior. Norocul meu este ca inca se mai poate infileta pe brat, dar nu stiu daca o sa tina sa mai repet figura cu o alta presa mai buna. 2. Am un angrenaj mai vechi SHIMANO FC M550 (48-38-28) si intentionez sa-l schimb. Intrebarea mea este, gasesc pe undeva sa cumpar placi separate? si daca nu ce angrenaj
bun sa cumpar ca sa fie ok s ca pret si ca, calitate. Mentionez ca bicicleta este un PANASONIC din 1990 cred si nu ma indur sa o dau pentru ca este foarte practica, de aceea ma informez pentru a-i cumpara niste piese bune nu piese facute din furculite chinezesti. Va multumesc.
Angrenajul pedalier merge sudar ?
nu
Salut,
Am o bicicleta de la firstbike si s-au uzat foile . As vrea sa le schimb ,fie numai foile , fie cu tot cu brate , si m-am orientat catre cele de la shimano deoarece restul transmisiei e de la shimano : schimbatoarele si pinioanele si lantul . Angrenajul pedalier este cu 3 foi demontabile , configuratie 22/32/42 dinti si nu scrie pe ele nimic care sa indice vreo firma producatoare. Are doar inscriptia A12170 CF-23A. Axul de la butucul pedalier este cu prindere pe patrat si are lungimea de 118 mm. Ce ma nedumereste este faptul ca din toate pedalierele de la shimano ce s-ar potrivi ca nr. de dinti, nu am gasit niciunul sa fie compatibil cu lungimea axului meu. Va rog sa ma ajutati cu un sfat sau o sugestie ce m-ar putea ajuta sa aleg un pedalier sau foi . Va multumesc !
Salut, ca sa scapi de orice dubiu, poti schimba si axul (bottom bracket-ul), tot cu unul de la Shimano. Costul este de aproximativ 40 de lei. Atentie totusi, lungimea la angrenaj se refera la lungimea bratului nu la latimea acestuia!
Multumesc ptr. idee. Lungimea bratului o stiu , e de 170 mm. Ce nu stiu e daca distanta dintre foi e aceeasi , ca sa se potriveasca cursa schimbatorului de foi.
Eu nu pot sa desfac in nici un fel axul pedalier de la o bicicleta germana rabeneick din 50……si nu are filet pt presa.nici macar cu ciocanul nu reusesc.nu stiu cum se desface
Salutare! Am joc la angrenaj, dar nu îmi dau seama de la ce. Monoblocul este nou și montat corect, strâns foarte bine. Jocul îl observ când pedalez, se deplasează foaia între „pereții” cuștii de la schimbătorul de foi, stânga-dreapta în funcție de pedala pe care o apăs. De la ce altceva ar putea apărea joc în foi dacă nu de la monobloc?
Verifica daca ai strans bine piulita de la brat, daca bratul a intrat bine pe ax sau daca foile nu sunt putin strambe, posibil cu tot cu brat.
Metoda pe care am folosit-o în loc de ciocan: Am desfăcut piulițele și apoi am urcat cu bicicleta un drum în rampă de 3-4 ori punînd presiune cînd pe o pedală cînd pe alta pînă cînd ambele brațe au început să aibă joc. Presa aia de angrenaj e drăguță, dar cel puțin la mine în oraș, costă mai mult decît un set complet pedalier + coroane + ax!
Iar în loc de o cheie tubulară/etc de 14 am folosit o parte din capul unei armaturi de robinet „obertain” (nr 1. în http://mesterucasei.com/wp-content/uploads/2009/08/Cap-armatura1.jpg)