Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Era doar o chestiune de timp până când Shimano avea să introducă tehnologia sa electric/electronică şi la schimbătoarele destinate mtb-ului, groupsetul XTR, transformându-l în XTR Di2 M9050.
De parcă nu era suficient că aveai deja de ales între transmisii 1x, 2x sau 3x, odată cu lansarea grupului electronic XTR Shimano a reuşit să adauge şi mai multe opţiuni în noul sistem, iar aceste noi opţiuni sunt cu adevărat interesante. În primul rând ar fi faptul că, mulţumită cablajului conectat la platforma E-Tube, controlerele noului XTR sunt compatibile cu suspensia electronică Fox ICD. Display-ul digital al noului XTR îţi va afişa inclusiv setările suspensiei suplimentar faţă de setările schimbătoarelor, nivelul bateriei şi viteza în care eşti.
Avantajele schimbătoarelor electronice sunt multiple. În primul rând schimbarea vitezei necesită un efort minim fiind suficientă o simplă apăsare de buton cele doua schimbătoare aliniindu-se fiecare în funcţie de celălalt pentru a nu freca. Apoi se elimină eventualele dereglări datorate întinderii în timp a cablurilor întrucât transmiterea schimbării de viteza este acum electrică. Sigur, poţi spune că te poţi trezi pe munte cu un cablu electric rupt rămânând în felul ăsta fără viteze, dar situaţia este similară dacă ţi se rupe cablul mecanic al schimbătoarelor.
Cel mai mare avantaj oferit de noul XTR Di2 este faptul ca poţi opera ambele schimbătoare cu doar un shifter denumit de Firebolt. Să spunem că eşti pe o urcare din ce în ce mai abruptă iar tu schimbi viteze pentru a obţine cuplu din ce în ce mai mare, necesar căţărării. Eşti pe o transmisie 2×11, pe foaie mare, iar cu lanţul pe un pinion undeva pe la mijloc. Vei schimba până ajungi pe cel mai mare pinion. Pentru a trece pe foaie mică vei acţiona aceeaşi manetă care schimbă pinioanele însă acum sistemul electronic va schimba foile şi, în plus, va coborî automat şi un pinion. Apăsând în continuare pe aceeaşi manetă a shifterului, vei putea să urci apoi pinionul pentru a ajunge, într-un final, la cuplul maxim posibil. Display-ul digital de pe ghidon poate, de asemenea, să emită un sunat imediat înaintea unei schimbări de foi.
Noul sistem se numeşte Synchro Shift şi este explicat cel mai bine în clipul de mai jos.
Însă Shimano nu te obligă să foloseşti un singur shifter şi funcţia Synchro Shift. Poţi, în continuare, să utilizezi cele 2 shiftere independent, ca înainte.
Platforma E-Tube dezvoltată de Shimano pentru controlarea setărilor schimbătoarelor permite, de asemenea, şi programarea lor. Spre exemplu poţi alege să controlezi schimbătorul faţă de la shifterul drept şi schimbătorul spate cu shifterul stâng. Schimbarea multiplă de viteze este la fel de customizabilă. Schimbarea multiplă este activată atunci când ţii apăsată maneta shifterului. Poţi alege şi cât de repede să urce sau să coboare lanţul de-a lungul casetei de pinioane cât şi câte pinioane să urce sau coboare (minimum două, maximum întreaga casetă). Avantajul schimbării electrice multiple este că, indiferent câte pinioane trebuie să urci, apăsarea pe manetă are aceeaşi lungime spre deosebire de schimbarea mecanică unde trebuie să întinzi degetul atât de mult câte pinioane doreşti să urci. Şi, de multe ori, nici nu reuşeşti să urci toate pinioanele disponibile datorită degetelor prea scurte. În practică schimbarea electrică multiplă de viteze este foarte folositoare când, spre exemplu, după o coborâre în viteză pe care ai parcurs-o pe foaie mare cu pinion mic, urmează o căţărare bruscă. Tot ce trebuie să faci este să ţii apăsată maneta electrică pentru urcare a shifterului iar lanţul va urca până pe cel mai mare pinion dintr-o singură mişcare.
Schimbătoarele electrice Shimano XTR Di2 sunt mai puternice faţă de cele similare mecanice. Schimbătorul faţă M980 este de doua ori mai puternic şi oferă schimbări rapide şi line chiar şi în sarcină. Schimbătorul spate a fost îmbunătăţit mulţumită noii tehnologii Shadow RD+ pentru Di2. În plus faţă de poziţiile on/off acum poţi regla şi extern tensiunea din arc folosind o cheie inbus (Allen). Schimbătoarele reacţionează instantaneu şi se ajustează automat unul faţă de celălalt mulţumită funcţiei „auto-trimming”.
„Creierul” noului XTR Di2 este displayul digital. Acesta îţi arată informaţii privind nivelul bateriei, viteza în care eşti, modul de schimbare a vitezei (manual sau Synchro) şi modul suspensiei (Fox ICD). Este posibil să schimbi modul de schimbare a vitezelor chiar şi în mers. Încărcarea bateriei sistemului se face tot prin acest display digital care reprezintă şi modul prin care sistemul se conectează la platforma E-Tube prin care userul îşi poate customiza modul de schimbare a vitezelor şi multe altele. Grupul XTR Di2 M9050 foloseşte acelaşi acumulator ca echivalentul său la sosea – cea externă SM-BTR1 şi cea internă SM-BTR2.
Cât priveşte instalarea pe bicicletă a schimbătoarelor, cel de pe faţă se montează folosind un sistem modular care include montanţi pentru instalarea tradiţională cu tragere pe sus sau jos pe ţeava seat tube, cât şi instalare direct mount cu tragere pe sus sau jos. Asta înseamnă că dacă doreşti să muţi groupsetul pe altă bicicletă tot ce trebuie să faci este să cumperi alt montant şi nu alt schimbător. Dacă deja ai trecut la transmisia cu o singură foaie, iar este ok pentru că poţi renunţa din start la schimbătorul faţă folosind un shifter Firebolt plus schimbătorul spate.
Cât priveşte greutatea, un groupset complet 2x care are un singur shifter va avea aceeaşi greutate ca sistemul mecanic M9000. Componentele electrice ale actualului M9050 sunt însă cu 47 grame mai grele:
Schimbător faţă (FD-M9070 D-type) : 115 grame
Schimbător spate (RD-M9050-GS) : 289 grame
Display-ul digital (SC-M9050) : 30 grame
Shifter (SW-M9050) : 64 grame
FD = M9050 este cu 5 grame mai uşor
RD = M9050 este cu 68 grame mai greu
SL = M9050 este cu 36 grame mai uşor (dacă foloseşti doar unul este cu 136 g mai uşor)
BT = 51 grame (articol în plus)
SC = 30 grame (articol în plus)
Odată cu comunicatul de presă nu au fost anunţate şi preţurile noului XTR Di2. Însă ne putem aştepta ca acestea să fie similare cu cele ale grupurilor de la şosea Duca Ace şi Dura Ace Di2 sau cu aproximativ 40% mai mari. Noul Shimano XTR Di2 M9050 va fi disponibil pe piaţă undeva pe la sfârşitul acestui an.
Comunicatul de presă nu vorbeşte nici de numărul aproximativ de kilometri pe care-l poţi face cu un „plin” de curent. Însă groupsetul de şosea DuraAce este dat ca având o autonomie de 1000 km în timp ce Ultegra Di2 cu 30% mai puţin. Întrucât şi XTR Di2 foloseşte aceeaşi baterie nu putem decât să speculăm, mai ales dacă ţinem cont de faptul că autonomia variază în funcţie de o mulţime de factori cum ar fi cât de des schimbi viteza sau temperatura de afară.
Schimbarea electric/electronică a vitezelor este, într-adevăr, un pas înainte în îmbunătăţirea performanţelor cicliştilor şi bicicletei. Însă, în timp ce ciclismul de şosea este, în general, un sport curat, unde astfel de sisteme funcţionează bine, trebuie să ne întrebăm cum se vor descurca pe noroiul de la munte. Şi, în timp ce în vest, lumea se dă la munte, tot în general, pe forestiere perfecte, aproape la fel de curate ca asfaltul, la noi situaţia nu este chiar aceeaşi, noroiul fiind la el acasă cam peste tot. Sperăm că inginerii de la Shimano au luat în calcul şi astfel de situaţii „extreme” pe care noi le întâlnim totuși destul de des.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.