Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Producătorul german de biciclete Canyon a prezentat in Alsace, Franţa, ultima sa realizare pe care o numeşte nu evoluţie ci revoluţie. Este vorba despre noul Canyon Strive CF modelul anului viitor.
În cazul de faţă revoluţia constă în arcul auxiliar pe gaz cu care shock-ul spate este dotat şi care se numeşte Shapeshifter. Acesta permite bicicletei să obţină două geometrii prin mişcarea montantului superior 15mm înainte sau înapoi. Se modifică astfel mărimea cursei suspensiei, cinematica şi geometria cadrului. Sistemul funcţionează cu orice shock iar pentru Strive CF este opţiune standard, bicicletă cu suspensii de 160mm cu care echipa Canyon Enduro a concurat în ultimele două sezoane.
Cu shock-ul în poziţia din spate bicicleta este optimizată pentru downhill obţinând 163mm de cursă, un unghi al furcii de 65.5 grade şi un BB stabil şi situat foarte jos. Dacă apeşi butonul Shapeshifter de pe ghidon şi muţi greutatea corpului spre faţă shockul aluneca 15 mm spre faţă reducând suspensia spate la 139mm. În acelaşi timp vei obţine unghiuri mai abrupte cu 1,5 grade pentru furcă şi tija de şa. În plus BB-ul urcă cu 19mm. Pentru a reveni în modul downhill trebuie doar să apeşi iar butonul de pe ghidon şi să pompezi puternic în pedale. În total sistemul Shapeshifter adaugă 200g la greutatea bicicletei.
Toate bune şi frumoase însă de fiecare dată când se adaugă complexitate pe o bicicletă creşte şi nivelul de servisare pe care un rider nu-l apreciază atât de mult. Însa Vincent Thoma, inginerul de la Canyon care a supervizat proiectul Strive CF spune că este foarte similar cu ce se întâmplă la o tijă de şa culisantă, însă cursa este mai mica, iar protecţia mai bună.
Cu siguranţă sistemul este protejat şi categoric Shapeshifter-ul nu este ceva ce îţi sare imediat în ochi. Poate, ce este mai vizibil este geometria bicicletei. Canyon şi-a ascultat membri echipei cât şi pe cei care au testat bicicleta care se plângeau că bicicleta este prea scurtă. Astfel ei au introdus versiuni ale modelului Strive CF cu „Race Geometry”. Folosirea acesteia are ca rezultat o bicicletă mai lungă. Aşadar un cadru M cu Race Geometry este acum puţin mai lung faţă de un cadru L cu geometrie standard. Bicicleta va fi disponibilă în 5 variante. Modelele 8.0 Race, 9.0 Race şi 9.0 Team vor fi disponibile în varianta Race Geometry cu cadre mărimea S, M şi L. Modelele standard 8.0 şi 9.0 SL rămân la geometria standard şi vin cu cadre S, M, L sau XL.
Stanga este modul Downhill, dreapta este modul Cross country
Testată a fost bicicleta de la mijlocul gamei Strive CF, cea de 4.299,9 euro, varianta Race. Pentru început trebuie să te obişnuieşti cu schimbarea geometriei cadrului care vine în urma acţionării Shapeshifter-ului. Presiunea din dispozitiv variază între 12 şi 15 bar, iar modificând aceasta valoare poţi obţine o acţionare mai lină sau mai dură.
Pentru o persoană de înălţimea 1,77cm potrivit este un cadru M cu geometrie Race. Acest model vine dotat cu o pipă Renthal de 40mm, iar poziţia de dat ar trebui să se simtă bine. Restul de componente inspiră încredere pe traseu, cum ar fi anvelopele Maxxis High Roller II pe faţă şi Minion DHR pe spate, frâne Sram Guide, furcă Rockshox Pike RCT3, shock Monarch Plus RC3 Debonair şi tijă de şa Reverb Stealth.
Odată ce începi să te dai acţionarea comutatorului Shapeshifter devine mai naturală, iar mişcarea corpului spre faţă devine mai naturală la rândul ei.
După câteva ture de dat se vede că suspensia spate este foarte progresivă chiar şi pe modul downhill. Acest lucru reuşeşte să compenseze pentru faptul că Strive CF are ţevile chainstay foarte scurte. Lungimea şi stabilitatea bicicletei s-a tradus printr-o stabilitate la fel de bună şi la 50 kmh pe un traseu larg şi rapid. Apoi, pe un traseu mai îngust şi tehnic lungimea bicicletei nu s-a simţit ca fiind un handicap, iar pipa scurtă, ghidonul lat şi combinaţia bună de anvelope au dat un plus de încredere.
Odată ce comuţi bicicleta pe modul XC, înălţarea BB-ului este lucrul pe care îl simţi imediat. Aceasta a fost dintotdeauna cea mai mare problema la bicicletele care se bazează pe geometria dată de furcă. Înălţimea BB-ului scade. Mulţumită sistemului Shapeshifter aceasta problemă este mai puţin vizibilă. Pedalând ridicat din şa în modul cross country bicicleta sprintează ca o bicicletă de cross country. Şi îţi poţi imagina destul de uşor cât de folositor este sistemul într-o porţiune de tranziţie între două etape de enduro sau chiar în timpul cursei.
Însă ideea de geometrie variabila nu este nouă. Kona a încercat ceva similar cu al lor Magic Link şi la fel Cannondale cu Jekyll care obţinea rezultate asemănătoare prin metode diferite. Shapeshifter este însă foarte bine executat şi faptul că poate fi folosit cu orice shock ne face să credem că firma va introduce acest sistem cât de curând pe mai multe modele.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.