Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Ideea conform căreia o poziție mai comodă a ciclistului poate duce la o putere generată mai mare prinde rădăcini și câștigă adepți. Cea mai recentă companie care a sărit în barca cursierelor de anduranță este Eddy Merckx Cycles, care pregătește pentru sezonul 2015 modelul Mourenx69, o cursieră care nu se bazează pe vreo inovație anume, ci vrea doar să livreze performanța promisă.
Cu toate că șansele ca Eddy Merckx în sine să fie admiratorul pozițiilor mai iertătoare pe bicicletă sunt mici, el pedalând într-o eră când triumful fără suferință aducea dezaprobarea publicului, lucrurile s-au schimbat. Ciclismul devine un sport foarte iubit și apreciat și în afara țărilor cu tradiție deja bine înrădăcinată, iar o paletă mai largă de consumatori este o ocazie bună de a încerca diferite concepte.
Cursierele de anduranță se pare că au prins, geometria lor mai relaxată afectând doar marginal eficiența aerodinamică, în timp ce poziția relativ mai comodă se pare că ar ajuta ciclistul să genereze câțiva wați în plus, care contracarează minusul aerodinamic și chiar aduc niște velocitate suplimentară. De asemenea, nu trebuie neglijat nici beneficiul pe termen lung, căci într-o tură de câteva ore, confortul joacă un rol tot mai important pe măsură ce timpul și kilometri se scurg, iar cei mai puțin obișnuiți cu rigorile acestui sport probabil vor aprecia asta. Toate aceste lucruri s-au aflat în mințile inginerilor care au proiectat Mourenx69, pe care nu au dotat-o cu vreo inserție vâscoelastică sau fel de fel de elastomeri, ci doar cu o geometrie adecvată.
În speță, față de cursierele „normale” din gama lor, au adăugat 28mm head tube-ului, ceea ce a elevat nivelul ghidonului și, deci, ciclistul nu mai stă atât de aplecat în față, și 5mm chain stay-ului, pentru a lăsa respectiva parte să flexeze mai mult. Astfel, și ampatamentul a crescut, însă surplusul poate cu greu influența simțitor manevrabilitatea. Un alt element-cheie în cadrul modelului Mourenx69 este carbonul folosit, unul cu un număr mai mic de filamente/fibră, ceea ce îl face mai elastic, însă producătorul susține că pierderea de rigiditate se rezumă la 10% față de modelele standard de șosea, care folosesc cel mai performant carbon cu care Merckx Cycles lucrează. Nu în ultimul rând, și forma elaborată a țevilor s-ar putea să aibe o anume influență în atingerea țintei de reducere a vibrațiilor, dar în același timp probabil că și estetica a jucat un rol esențial în alegerea finală.
Ce lipsește din imaginea obișnuită a cursierelor de anduranță pentru 2015 sunt frânele pe disc, dar acest lucru rămâne la latitudinea fiecăruia să decidă dacă e o pierdere sau un semn de normalitate. La fel de drept este și faptul că cine alege o cursieră Eddy Merckx are tradiția în minte și suflet, deci perspectiva frânelor clasice, cu care s-a mers atâtea decenii, nu îl poate speria, ba chiar îi poate fi pe plac, căci se integrează armonios în totul acestei chipeșe mașinării de asfalt.
Un număr de 4 versiuni de echipare vor fi disponibile, care denotă o orientare mai „bugetară” a modelului, căci seturile de top lipsesc din configurație, deși setul de cadru poate fi achiziționat și separat și ornat cu ce componente sunt pe placul celui care le plătește. Astfel, cvartetul de biciclete gata echipate au ca vârf Merckx Mourenx69 echipată cu Shimano Ultegra Di2 și roți Fulcrum 5 (3,899 euro), secondat de bicicleta cu versiunea mecanică a setului japonez (3.099 euro). Fanii Campagnolo vor trebui să se mulțumească cu echiparea stock Athena Black, asezonată cu un angrenaj Rotor 3D30 și roțile Fulcrum 7s, care va costa 2.799 de euro, pe când cea mai ieftină versiunea estea cea echipată cu Shimano 105, care te va scuti de grija destinației unui surplus monetar de 2,499 de euro. Finalmente, setul de cadru Merckx Mourenx69 are un preț de 2.099 de euro.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.