Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei…
Conform spuselor companiei elvețiene, revoluția frânelor pe disc în lumea cursierelor nu mai e pe drum, ci a sosit deja. Am ezita un pic înainte să ne punem banii pe elanul celor de la DT Swiss, însă merită să vedem ce au pregătit pentru 2015 în această privință. Astfel, găsim patru noi seturi de roți special făcute pentru cursiere și nu numai, dar asta dezvoltăm puțin mai încolo, toate fiind tubeless ready.
DT Swiss deschide gama cu un model de buget, R 24 Spline db, având un preț recomandat de 298 de euro și o destinație legată mai mult de antrenament și teren accidentat decât de activități compatibile cu performanța, precum competițiile. Desigur, prețul e pe măsură, greutatea corespunzătoare – 1.775 de grame (820/955), și aluminiul mai rezistent ca să poată duce rigorile unei utilizări nemiloase.
R 23 Spline db este o iterație mai ușoară a modelului precedent, cântărind 1.655 de grame (765/890), și deci poate mai potrivită pentru competiții, deși câștigul de greutate nu dă pe spate pe nimeni și nici nu pare a justifica complet prețul recomandat de 498 de euro.
RC 28 și RC 38 Spline db deja marchează trecerea către eșalonul de top al roților, cel puțin pentru faptul că jantele sunt realizate din carbon. Numerele din denumire semnifică înălțimea profilului jantei, iar în cazul RC 38 o să ai la dispoziție și o versiune pentru baieuri. RC 28 se descurcă bine la capitolul greutate, cu un total de 1.325 de grame (605/720), în timp ce centimetrul în plus al celuilalt model, versiunea pentru anvelope, duce această valoare la 1.455 de grame (670/785). Baieul rămâne baieu totuși și dacă aruncăm o privire în direcția iterației respective a RC 38 descoperim un gramaj de 1.325, foarte încântător de altfel. Firește, începem să vorbim de alte prețuri în cazul acestor 3 seturi, cele pentru anvelope costând 1.528 de euro, în timp ce perechea pentru baieuri 1.308 euro.
Toate modelele se potrivesc cu sistemul Shimano Center Lock pentru rotoare și pot găzdui blocurile de 11 pinioane ale aceluiași producător. De asemenea, mecanismul de închidere este cel de tip thru axle în toate cazurile, singura diferență fiind dimensiunile acestora.
În primul paragraf spuneam că aceste seturi sunt dedicate cursierelor, însă această afirmație trebuie și nuanțată, și dezvoltată puțin. Într-adevăr, cele 4 modele se potrivesc cu orice cursieră atâta timp cât beneficiază de un sistem de prindere a roților thru-axle, însă deja aici avem cel mai important indiciu privind destinația lor. În principal, DT Swiss se pare că s-a gândit la cursierele de anduranță, care câștigă tot mai mult teren, însă elvețienii au vizat și bicicletele de ciclocros cu această ocazie și și pe cele de aventură, adesea botezate gravel grinder, un exemplu fiind roțile R 23 db pe care se pot monta anvelope late de 60mm/2.35”. De asemenea, toate modelele pentru anvelope sunt și tubeless ready, aducând astfel avantajele de rigoare ale acestui sistem, cum ar fi greutatea redusă și scăderea riscului de pană.
Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.