Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
1.Salut Tudor! Cum percepi această ediție a Primei Evadări prin prisma participanților și a organizării? Ce s-a schimbat în toți acești ani din punctul tău de vedere?
Salut. Cel mai probabil s-au schimbat mai multe decât am putut eu percepe. Asta pentru că atunci când ești concentrat la cursă e posibil să nu observi multe din eforturile organizatorice din jurul tău. Oricum, o organizare de excepție mai ales având în vedere amploarea evenimentului. În privința participanților cred că nivelul de pregătire al acestora a crescut foarte mult în ultimii ani, ceea ce este un lucru pozitiv.
2.Felicitări pentru rezultat, Lucian Logigan este deja a 2a oară consecutiv pe podium și cum a spus-o și el reușita este rezultatul strategiei echipei. Poți să ne spui mai multe despre cum ați gândit această strategie?
Cred că toți cei care au vorbit vreodată cu Luci și-au dat seama că este un tip foarte modest. Această reușită îi aparține în primul rând lui. A făcut din nou, ca și anul trecut, un efort foarte mare mergând de unul singur jumătate din traseu. Decizia de a pleca singur i-a aparținut în totalitate iar forța cu care a facut-o a fost incredibilă. În plus și-a dozat perfect resursele și a gestionat foarte bine avansul pe care l-a avut.
Strategia pe care am discutat-o în seara dinaintea cursei a fost una foarte simplă: eram probabil cea mai puternică echipă din cursă și trebuia să încercăm să controlăm concursul cât mai bine. Știam aproximativ (nu foarte clar pentru că nu am concurat deloc în România în acest an) care ar putea fi adversarii periculoși și trebuia să încercăm să anihilăm orice încercare de evadare din partea acestora.
Ne-a ieșit doar parțial – undeva înainte de Palatul Ghica s-a produs o ruptura în grupul din față Logigan rămânând singur cu într-un grup de 4 rideri din care 2 de la BikeExpert. Eu și Attila am reușit totuși să-i ajungem în zona paralelă cu lacul, după palat. Nu știam starea traseului decât din auzite, acesta fiind un dezavantaj față majoritatea celor din grupul fruntaș. Ni s-a spus că după zona de asfalt care urma Palatului Ghica exista o secțiune foarte denivelată unde se ruleaza greu iar partea ceva mai tasată este un singletrack restul fiind arat. Porțiunile de acest gen sunt exact ca și o coborâre dificilă de cross-country: dacă ai o tehnică bună trebuie să fi primul pentru a-ți crea un avantaj, iar dacă ești deficitar la acest capitol față de adversari trebuie să fi primul pentru a nu-i lăsa pe ei să-și valorifice avantajul.
Grupul în care eram era destul de mare și nu vroiam să fiu încurcat de unii rideri care știam că nu sunt foarte stăpâni pe bicicletă, așa că am sprintat să intru primul pe acel sector. Pe ultimii metrii Luci m-a depășit și a intrat primul. Mai mult el a accelerat pe acea zonă impunând un ritm foarte ridicat, între noi creându-se o breșă. Oricare din cei din spatele meu dacă ar fi fost mult mai puternici decât mine m-ar fi depășit și s-ar fi dus după Luci; zona era foarte lată, fără noroi, fiind necesar doar un efort ceva mai mare pentru a rula. Aprecierea vitezei cu care am mers pe acel sector depinde mult de persoana care face această apreciere. Cert este că din grupul cu care eram la Palatul Ghica, după acest sector am rămas doar 5 cu Logigan în fața noastră. Cred de asemenea că a fost greșit din punct de vedere tactic modul în care adversarii noștri au abordat acel sector.
3.Există strategii asemănătoare și pentru alte curse? Deoarece în principal au fost aduse în discuție doar la Prima Evadare.
În principiu pentru orice competiție pe care vrei să o abordezi cu profesionalism ar trebui să ai o strategie. Dar punerea în aplicare depinde foarte mult de ceea ce se întâmplă în timpul cursei și de cele mai multe ori deciziile se iau într-o fracțiune de secundă. De asemenea punerea în aplicare a strategiei depinde foarte mult de forma fizică și psihică pe care o au componenții echipei. Degeaba gândești o strategie dacă riderii echipei nu au forța de a rămâne în primele linii. De ce au fost aduse în discuție doar la Prima Evadare – ar trebui să-i întrebați pe cei care le-au adus în discuție.
4.De ce crezi că aceste strategii sunt interpretate greșit de către alți participanți, care le văd mai degrabă ca pe niște planuri malefice?
În primul rând pentru că nu există informații detaliate referitoare la ceea ce s-a petrecut cu exactitate ci doar niște zvonuri bazate pe afirmații aruncate de unii participanți cu sau fără intenție. Principala cauza este așadar dezinformarea.
În plus nivelul de cultură în materie de ciclism în România în acest moment este destul de scăzut. Este foarte greu pentru mulți din pasionații mersului pe bicicletă să facă diferența între “lipsă de fair-play” și “strategie de cursă”. Dar cred că sunt tot mai mulți cei care urmăresc curse internaționale de mountai bike și percepția se va schimba în câțiva ani. Uitați-vă de exemplu în multe situații din Cupa Mondială ce sprinturi se fac inainte de intrarea pe coborâri.
5.Cum a fost cursa pentru tine? Am înțeles că ai abandonat cu 8 km înainte de finiș datorită unei probleme tehnice. Despre ce a fost vorba?
Am mers foarte bine având în vedere că nu este tocmai profilul meu preferat. M-am simțit bine și am avut forța necesară pentru a sta cu cei din față, care în acest caz au fost în majoritate cicliști cu multă experiență în cursele de șosea deci mult mai pregătiți decât mine din acest punct de vedere. Totuși am făcut câteva mici greșeli care m-au obligat de fiecare dată să fac eforturi suplimentare pentru a reveni în grupul fruntaș.
Cu 8 km înainte de sosire eram în grupul de 5 din spatele lui Luci, moment în care o defecțiune tehnică a transmisiei m-a obligat să continui pe jos până la final. Nu am abandonat. Dacă nu aș fi avut acea problemă tehnică cu siguranță și eu l-aș fi ajuns pe Luci ;-).
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.
Rusine, Tudor Oprea! Strategia voastra a fost sa plece Lucian in fatza, iar voi sa blocatzi restul grupului. Asta e strategie de echipa ? Rusine ! In orice regulament de concurs de MTB scrie ca atunci cand un concurent din spatele tau e mai rapid decat tine trebuie sa-i faci loc sa treaca, nu sa-l blochezi … Echipa Geiger devine din ce in ce mai nesuferita, antipatica si lipsita de fair-play. La fel ati facut si anul trecut …
Domnule Oprea, exagerati cu ultima fraza!
Ati terminat la aprox 22min de Lucian! In coditiile in care ati mers pe langa bicicleta 8km, rezulta o viteza medie de aprox 21km/h – cred ca exagerati! Ori ati scurtat traseul!
Cu cat o fi mers pe jos aia 8km de a iesit in primii 60?
@Alin ce ar fi sa ne spui si nou cum ar putea Tudy sa blocheze un drum lat pe care ar putea trece si masina ?Traseul de la Prima Evadare nu este pe sina de tren.
@Ionut daca nu te-ai prins ultima fraza este ironica…
Imi place cum multi „habarnisti” care nu stiu despre ce ii vorba isi dau cu parerea si alti frustrati cauta scuze pentru rezultatele lor slabe si nu vor sa accepte ca altii or fost mai buni si mai bine pregatiti.
Alin.. Alin si mai cum ? Daca tot iti permiti sa acuzi pe cineva foloseste-ti tot numele.
Lumea inloc sa multumeasca pentru ca reprezinta tara asta, in care ciclismul s-a dus pe „apa sambetei” voi va gasiti motz-comentatori.
Faby daca ai fi parcurs vreodata traseul de la PE ai fi stiut ca nu este in totalitate desfasurat pe portiuni pe unde poate trece o masina! Sunt si carari pe care concurentii sunt obligati sa ruleze in sir indian fara posibilitatea de a depasii. Pe o astfel de carare se zvoneste ca grupul care il urmarea pe Logigan a fost blocat de echipa Geiger pentru ca acesta sa poata lua avansul care i-a adus victoria. Am spus se zvoneste, cei care stiu exact ce s-a intamplat acolo sunt cei care erau in plutonul fruntas la momentul respectiv si atat. Daca lucrurile chiar s-au intamplat asa e urat din partea echipei Geiger si asta nu e si nu va fi niciodata strategie asa cum o numesc ei. Se numeste marlanie si nu am vazut-o la nicio competitie internationala( si am urmarit destule).
Vor mai fi competitii la care Logigan si Petrache vor arata ce pot, acolo unde traseul nu va permite aplicarea unor astfel de marlanii, pardon strategii. Cei care posteaza si comenteaza sa stie totusi cu ce se manaca sportul asta si sa fi participat macar odata la un concurs de mtb, altfel nu vor intelege nici subiectul si nici cat de mult inseamna pentru un ciclist puternic un avans de cateva minute. Ciudat ca Wounter Cleppe anul trecut a acuzat aceeasi strategie…
@Simionescu Daniel
Este a 4 sau 5 editie cand particip la PE stiu foarte bine cum este traseul de aceea imi si permit sa comentez.Daca ai citit bine rezumatul lui Tudy si interviul lui Petrache o sa vezi ca acel sector unde a plecat Luci era foarte lat dar denivelat.Hai sa fim seriosi ce o putut sa faca Tudy, sa il tina pe Petrache de pedale ca sa nu plece.Daca ai picioare te duci taticule si castigi… daca nu ai, cauti scuze.
@faby, am tot explicat care-i treaba. Contează și câteva secunde la nivelul nostru. Ca sa recuperezi un minut, de exemplu, la o viteza de 30 trebuie sa mergi mult mai tare pe o distanta de mulți km. Pe zonele cu noroi puteam sa iau avans, pe cele cu drum drept și uscat se stătea ușor la plasa deci nu prea aveam unde sa fug. Zona unde m-a blocat tudi era într-adevăr lata dar se putea merge doar pe o cărare pt ca pe lateral era numai noroi și când am încercat să-l depășesc, din nou ma bloca și am decis sa nu acționez imprudent și să-l accidentez sau sau sa ma accidentez. Cu toate astea, el tot a insistat cu chestii de genul și s-a liniștit abia după ce ne-am ” inghesuit” puțin și era sa cada. Oricum am dus toată cursa în fata deci pot spune ca am avut picioare si am fost aproape să-l prind pe Luci dar nu asta contează. Victoria e victorie și la distanta de 1cm. Luci și-a văzut de treaba și a mers foarte bine,cum merge de obicei. Aici nu se vorbește despre Luci. Și în interviu am povestit și am trecut peste, aia a fost, nu am cautat scuze. Ar fi fost bine dacă era timp sa instalam toți camere video pe bicle. Asa poate nu se ajungea la discuțiile astea sau dacă se ajungea aici, nu mai puteai spune ca îmi caut scuze. Așa cum spune și Simionescu Daniel , oare Cleppe de ce nu a mai venit anul asta? Cred ca știm toți răspunsul când a declarat ca atunci avea sa fie ultima lui participare.
Văd că majoritatea comentariilor nu fac decât să sublinieze răspunsul meu la întrebarea 4. Am râs cu poftă! Păcat într-adevăr că nu există înregistrări video. Și anul trecut Luci a fost acuzat că a mers în plasa unei mașini până când au apărut probele video. Spusele lui Cleppe au fost greșit interpretate anul trecut de câteva peronaje, dar interviul său poate fi revăzut oricând și doar dacă ești rău intenționat nu înțelegi faptul că nu face nicio acuzație.
În rest scopurile noastre pentru acest an sunt mult mai importante și nu se rezumă la a câștiga un concurs gen Prima Evadare cu orice preț. Cei care ne cunosc și ne susțin știu asta și stiu foarte bine cât e credibil din ceea ce apare scris în comentariile de pe internet. Pe susținerea lor ne bazăm pentru a continua ceea ce am început.
Și imi permit să mai dau o definiție a fair-play-ului (nu cred că e doar părerea mea). Cred că reprezintă capacitatea unui sportiv de a recunoaște și respecta o victorie a adversarilor săi atunci când aceștia au fost superiori într-o competiție.
Intr-adevar pacat de Lucian ca este de fiecare data bagat in discutiile astea. Nu-l cunosc dar se vede de la distanta ca este si persoana de treaba si sportiv bun. Pacat, din nou, ca unele din victoriile sale sunt umbrite de aroganta si ingamfarea unor asa zisi team leaderi sau manageri. Acum chiar si sa fi concurat pe bune nimeni nu-i mai crede cand spun ca n-au avut, vezi doamne, o „strategie”. Unii se bazeaza pe bunul simt al altora care castiga sau pot castiga pe bune, daca sunt lasati. Chiar nu-i de mirare ca Cleppe n-a mai venit. Anul viitor sa-l lasati pe Lucian sa concureze singur pentru a spala rusinea echipei. Oricum aveti scopuri mult mai importante pentru anul asta asa ca voi va puteti duce sa va atingeti scopurile mai importante si Lucian poate concura linistit la PE15.
Un obiectiv bun ar fi ca la Nove Mesto sa faca si ei macar 6 ture din 7, desi prevad 4 sau 5.
Halal nivel – ungurii, slovacii sunt mult peste, ca sa nu mai vorbesc de cehi.
Nu despre asta e vorba. Ar trebui ca noi, fanii, sa fim alaturi de ciclistii care ne reprezinta, nu sa-i descurajam spunandu-le ca oricum sunt prosti. Si oricum nu e vina lor ca nivelul e slab, ci al federatiilor. Insa varfurile din echipe nu fac mare lucru daca cei care „conduc” echipele apeleaza la nesimtiri si au atitudini sfidatoare, megalomane sau arogante care atrag antipatii fata de toti membri echipei.
Către toți cei care lansează acuze si comentarii urâte: ați fost de față? De unde știți ce s-a intamplat acolo? Concurati la categoria elite? De unde va pricepeți asa de bine la competitii de mountain bike? Daca aveți vreun favorit care nu a câștigat si va pare rău din caiza asta nu inseamna ca trebuie sa aruncați cu noroi in victoria celui care a câștigat. E regretabil că publicul e dezinformat de prostiile pe care le postati. Ciclismul din Romania are nevoie de sustinatori, nu de comentatori rău intenționați!