Acum citesti
Sfaturi pentru pedalatul prin noroi

Zilele astea a cam plouat așa că la insistențele colegilor, am decis să încerc să ofer câteva sfaturi mountain bikerilor mai puțin experimentați cu privire la abordarea pe care ar trebui să o aibă atunci când noroiul domină traseul de concurs. Pentru că în weekend are loc Prima Evadare, iar aparent șansele de precipitații și implicit de noroi sunt ridicate, ar trebui să aveți în vedere câteva reguli elementare pentru o zi reușită. Materialul de față se adresează cicliștilor începători și celor mai puțin experimentați, nicidecum celor care refulează cu experiența acumulată!

În prima parte ar trebui să discutăm despre bicicletă și echipament, pentru ca ulterior să abordăm câteva aspecte legate de tehnică. Primul pas spre o competiție reușită este acela în care vă echipați biciclete cu anvelope adecvate suprafeței. Gama din care puteți alege este foarte largă, iar factorii subiectivi, precum preferințele personale pentru un anumit producător și un anumit model, sunt de regulă factorii decisivi în alegerea anvelopelor. Ca regulă, anvelopele de noroi au crampoane mai reliefate și cu o distanță mai mare între crampoane pentru a nu acumula noroiul și pentru a avea o aderență ridicată pe suprafețele alunecoase. Trebuie să fiți atenți la dimensiunea anvelopelor care joacă un rol la fel de important ca și crampoanele (amprenta pe sol). Astfel e indicat să alegeți un set de anvelope cu o lățime mai mică decât cele pe care le utilizați în mod obișnuit, asta deoarece e important ca anvelopa să-și facă ușor loc prin noroiul adânc, să taie efectiv noroiul din fața roții. Cu anvelope de dimensiuni mai mici veți avea mai multe șanse să treceți peste zonele adânci de noroi atunci când le abordați în viteză. E important totuși să țineți minte că la disciplina de mtb XCM (maraton) nu sunt indicate cauciucurile foarte cramponate și cu amestecuri  speciale, precum cele folosite în disciplinele de gravity. Trebui să țineți minte că aveție nevoie de un cauciuc care să ruleze destul de bine și care să nu fie prea greu, chiar dacă asta înseamnă un mic compromis între lipsa de aderență și rulaj. Odată selectate anvelopele preferate, trebui să aveți grijă și la presiunea pe care o folosiți în condiții de noroi. E indicat să mergeți cu o presiune puțin mai mică decât în mod normal, ex. 0.2 bar, însă aici cel mai bine ar fi să experimentați pentru a descoperi setarea preferată.

Al doilea aspect e legat de transmisie. Deoarece anumite elemente ale transmisiei, precum schimbătorul spate sau lanțul acumulează relativ ușor noroi, trebuie să folosiți un ulei de lanț mai puțin diluat. Toți producătorii oferă uleiuri speciale pentru condițiile de noroi, cu viscozitate ridicată! De asemenea e foarte important să luați cu dvs. într-un recipient de dimensiuni reduse puțin ulei de lanț, deoarece în România e improbabil ca cineva să aibă ulei de lanț la punctele de alimentare pe un traseu acoperit cu noroi… Cei care folosesc un angrenaj cu o singură foaie(ex. xx1) trebuie să fie deosebit de atenți la chainsuck, adică la situația în care lanțul nu se detașează corect și rămâne blocat pe foaia față. Dacă cumva foile angrenajului dvs. sunt uzate e indicat să le înlocuiți, în caz contrar încercați să țineți lanțul pe o foaie mai mare. Șansele de chainsuck scad cu cât foaia pe care o utilizați e mai mare (are mai mulți dinți).  Spălarea scurtă a transmisiei la punctele de control sau în bălțile de pe traseu e aproape întotdeauna benefică.5066578264_4d7ab4c317_b-heiserfarms-mhaughey

Referitor la pedale, dacă folosiți sistemul clipless (spd-uri) orientați-vă spre un model care care are sistemul de prindere puțin mai reliefat, așa încât să puteți introduce piciorul în pedală chiar și în condiții de noroi. De asemenea ar fi indicat să slăbiț puțin șuruburile care reglează tensiunea de prindere pentru a putea descleșta (scoate piciorul) mai ușor și mai rapid.

Look S-Track mtb / cyclocross pedal reviewed. © Cyclocross Magazine

În legătură cu suspensiile, ar trebui să setați revenirea (rebound) puțin mai lentă (câteva click-uri spre plus), iar presiunea puțin mai mică pentru a reduce posibilitatea ca roțile să “ricoșeze” la atingerea obstacolelor de pe trail (rădăcini, pietre, etc.).

Cu privire la hainele folosite, chiar dacă temperatura de afară e mai redusă,  în măsura în care nu sunt precipitații la ora startului nu e indicat să folosiți o geacă de ploaie, deoarece veți transpira mult mai repede, iar efectul va fi altul decât cel estimat. De asemenea dacă puteți, optați pentru pantaloni scurți deoarece odată uzi, pantalonii lungi vă vor crea o senzație neplăcută și vor rămâne uzi pentru mai mult timp. Chiar dacă pare contraintuitiv, nu alegeți haine prea groase! Dacă la start simțiți că vă este puțin frig, probabil ați optat pentru un număr adecvat de straturi.

În partea a doua ar trebui să fiți atenți la cel mai important factor pe un traseu acoperit de noroi: tehnica. Chiar dacă aceasta nu se îmbunătățește peste noapte, câteva sfaturi s-ar putea să vă ușureze puțin deciziile. Alegerea trasei joacă un rol ideal, însă din nou experiența va fi cea care va dicta trasa. Dacă nu sunteți siguri, pe zonele de câmp evitați să ocoliți bălțile pe lângă potecă/drum, de regulă pământul, dacă nu e acoperit de iarbă, e foarte argilos iar cauciucurile se vor încărca instantaneu cu noroi. Recomandat ar fi să ocoliți zonele respective la picior, cu bicicleta în mână (caucicurile în aer).IMG_9925

În ceea ce privește coborârile, alegeți trase cât mai drepte și evitați virajele bruște sau cele care implică o schimbare de direcție majoră. Abordați un stil cât mai puțin agresiv și lăsați bicicleta să-și croiască drumul pe potecă. Chiar dacă aceasta va aluneca frecvent, dacă o veți lăsa, veți realiza că anvelopele vor găsi aderența adecvată chiar și în zonele unde aceasta pare să lipsească cu desăvârșire. În acest sens, încercați să vă relaxați și mergeți deodată cu bicicleta. Dacă veți sta prea rigizi, fiecare derapaj se va transmite la nivelul corpului iar rezultatul va fi la orizontală! Dirt-jump-skills-for-trails-slide

Chiar dacă poziția pe biciclete de xco atrage după sine mai mult rigiditate și mai puțină libertate de mișcare, încercați să lucrați cu ce aveți, să vă relaxați, veți observa de îndată că veți deveni mai fluizi. În concluzie, nu bruscați bicicleta și nu vă încordați dacă bicicleta derapează, e normal!  Aveți deosebită atenție la schimbarea vitezelor, dacă regula se aplică în condițiile unui traseu uscat, ea va fi cu atât mai importantă în caz de noroi. Tot timpul rotiți pedala fără rezistență înainte să schimbați viteza (o pedală falsă) pentru a permite lanțului să treacă de pe un pinion pe celălalt fără ca lanțul să fie sub tensiune.

Noroiul va presupune un rulaj mai anevoios și implicit cadența dvs. va scădea puțin. Aveți în vedere și  aspectul acesta pentru că musculatura picioarelor va fi mai solicitată decât în mod obișnuit.  De asemenea nu încercați să mențineți o cadență ridicată pe zonele cu aderență minimă deoarece roata spate va derapa mult mai ușor iar mișcarea rapidă a picioarelor se va transmite, la cei mai puțin experimentați, prin mâini la nivelul ghidonului, căzătura fiind iminentă! La trecerea peste rădăcini, pietre, borduri ude încercați să alegeți o trasă directă și să le abordați la un unghi de 90 de grade, altfel creșteți riscul ca roata să derapeze pe aceste obstacole.

Sperăm ca cel puțin o parte din sfaturile de mai sus să vă fie de folos în weekendurile ploioase care vor urma!

Vezi Comentarii (6)
  • As dori sa adaug la cele mai de sus urmatoarele (cu Prima Evadare in minte):

    – Nu va faceti griji privitor la greutatea bicicletei sau a pieselor. E suficient sa parcurgeti 100 de metri prin noroi pentru ca bicicleta sa adune sute de grame, poate chiar kilograme de pamant.
    – Sunt indicati pantofi de MTB cu crampoane cat mai mari – pentru ca veti merge si pe jos si veti aluneca la aprope fiecare pas.
    – Pentru spalatul bicicletei la final nu folositi jetul cu presiune, pentru ca acesta impinge murdaria in rulmenti. A doua zi bicicleta va scartai din toate piesele.
    – Locurile de pe furca / cadru care corespund anvelopelor trebuie protejate intr-un fel sau altul. Noroiul se strange 90% in aceste zone, iar rotile il vor tot freca – la final vopseaua va fi curatata pana la aluminiu.
    – Veti avea surpriza ca rotile sa vi se blocheze din cauza noroiului. Trebuie doar sa va murdariti pe maini si sa dati jos excesul. Apoi sa parcurgeti 500 de metri si sa repetati.
    – Dozati-va efortul. Este o reusita sa terminati o Prima Evadare prin noroi. Clasamentul / timpul scos / performanta – chiar nu mai conteaza.
    – Politetea, o gluma sau un gest prietenesc sunt mai importante cu cat traseul e mai greu.

    – Nu in ultimul rand, poate cel mai bun sfat posibil pentru incepatori. Nu va fi o plimbare placuta. Va fi cu mult mai dureros si epuizant decat va puteti imagina. Daca nu aveti serioase porniri sinucigase, mai bine ramaneti acasa.

  • Inca un sfat pe care l-am testat eu pe pielea mea. Nu folositi v-brake. De la umezeala se uzeaza cam cu 600% mai repede. Mie mi-a fost de ajuns o coborare de 5 km pe ploaie, sa le uzez pana la metal. Plus de asta, la mecanismul franei ii un loc perfect de adunat noroi.

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

2 × five =