Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
În ultimii ani am fost martorii unei explozii de excursii pe bicicletă atât în România cât şi în afară. Alături de concursurile de ciclism, care şi acestea au cunoscut o creştere considerabilă, turele recreaţionale devin tot mai populare. Facebook-ul este plin vara de poze şi comentarii privind ultimele zone descoperite în special din România. Iarna ritmul este desigur mai liniştit însă acum avem timp să ne documentam în special.
Pentru o tură de cicloturism toata lumea ştie că prima opţiune pentru transportul bagajelor este rucsacul de bicicletă şi ne referim aici în special la turele de una sau maximum două zile pentru care un rucsac suficient de mic şi uşor oferă destul loc pentru haine, hrană şi accesorii. Crescând numărul de zile din tură ajungem să apelăm la coburi, acele genţi care se instalează pe lateralele roţii spate la bicicletă, iar ocazional şi pe faţă când avem mai multe bagaje.
Însă crescând şi mai mult numărul de zile al turei sau pur şi simplu dorind mai multă versatilitate din partea bagajului mulţi au început să apeleze la remorcile de bicicletă. Destul de rar folosite la noi în ţară, în vestul Europei şi în SUA remorcile sunt la ordinea zilei.
Pentru a afla mai multe despre viitorul remorcilor în România şi al acestui mod de transport al bagajelor cu bicicleta am luat legătura cu Laurenţiu Dorodici administratorul firmei Martin Velo Sport, o companie nou intrată pe piaţa comerţului online cu articole sportive. Martin Velo Sport este reprezentantul oficial în România al mărcii germane Qeridoo care produce remorcile cu unul din cele mai bune rapoarte preţ / calitate. „Obiectivul nostru principal este acela de a promova ciclismul şi ca formă utilitară şi nu doar recreaţional”, spune Laurentiu. „Oamenii au nevoie de bicicletă şi accesorii pentru a se deplasa la muncă, pentru a-şi duce copiii la grădiniţă sau în parc, pentru a-şi transporta sculele şi uneltele sau pentru a transporta volume mici de mărfuri”.
Ştiu despre ce vorbeşte Laurenţiu pentru că eu însumi sunt adeptul modului convenabil de transport al bagajelor pe bicicletă. Modul de transport adaptat în primul rând cantităţii pe care o ai de transportat. Qeridoo este o marcă foarte populară în Germania îndeosebi pentru remorcile de bicicletă pentru transportul copiilor, dar şi pentru bicicletele pliabile din aluminiu.
Laurenţiu nu este însă doar un om de afaceri, pasiunea sa pentru bicicletă începând încă din copilărie. „Prima bicicleta am primit-o in dar de la părinţi când avem aproape 3 ani. Tatăl meu se întorsese dintr-o călătorie în Rusia şi eu am primit o bicicleta din aceea verde, cu cauciucuri roşii, o bicicletă la care mereu trebuia să pedalezi”, povesteşte el. „Apoi mult timp am mers pe Pegas de copii şi destul de devreme (cred că la 8-9 ani) am început să merg pe o bicicletă Ukraina, la început pedalând pe sub cadru (bicicleta era prea mare pentru mine). Poate vă aduceţi aminte de acel stil de mers al copiilor pe bicicletele părinţilor sau bunicilor. Cu nostalgie spun că a fost poate cea mai robustă bicicleta pe care am avut-o. Pe Ukraina am deprins şi primele cunoştinţe de mecanică”.
„Mulţi ani am folosit bicicleta ca modalitate de deplasare de acasă, din oraşul Victoria, până la bunici în satul Cârţişoara. Bicicleta am folosit-o mult timp şi pentru scopuri gospodăreşti. Practic încă de pe atunci am avut primul „cargo trailer”. Am transformat rapid căruţul de grădină în remorcă de bicicletă. După ani de zile consider că este în continuare nevoie de acea modalitate de deplasare şi transport. «Veloprieteni» sunt şi oamenii din oraşe mici sau localităţi rurale unde nevoile sunt cu totul altele decât într-un oraş mare unde bicicleta este folosita cu scop pur recreaţional”.
Primele excursii de trekking a început să le facă pe timpul liceului. „În vacanţele de vară (incluzând perioada studiilor universitare) urcam de câteva ori până la Bâlea cu acea bicicletă Ukraina adaptată necesităţii”, povesteşte Laurenţiu. „Schimbam foaia ei cu o foaie mică de la bicicleta de copii şi asta era totul, aşa urcam până la Bâlea Lac, pe mod single-speed. Coborârea era însă un adevărat fiasco. Vaselina se încingea la maxim şi nu de puţine ori picioarele ţineau loc şi de frână”.
Însă astăzi avem şi o mulţime de concursuri de biciclete aşa că Laurenţiu nu putea sta deoparte fiind afectat inclusiv de acest „virus”. „La concursuri am început să merg destul de târziu şi niciodată cu clasări deosebite. Merg mai mult pentru scop recreaţional să zic aşa. Din 2015 participă şi fiul meu cu care mă „duelez” deocamdată la probele scurte la care sunt acceptaţi şi copiii. Sper ca în viitorul apropiat pe măsură ce vor creşte să participe şi fetiţele mele la concursurile de mtb”.
Turele mai lungi a început sa le facă de prin clasa a 10a când a pedalat 170 km într-o singura zi până la Deva. „Pe vremea aceea (în anii 90) nu aveam acces la echipament din cvasi motive”, mărturiseşte Laurenţiu. „Aveam un rucsac pe care-l umpleam cu tot ceea ce aveam nevoie. Adolescenţi fiind ne uitam cu puţin jind la echipamentul turiştilor străini care veneau pe Transfăgărăşan în anii 90 şi atunci au început să mi se aprindă „beculeţele” pentru ceea ce înseamnă echipament şi biciclete de performanţă. Aşa că în 2001 din banii strânşi din burse mi-am cumpărat cu 200 de mărci germane un Giant Terrago cu care am mers mii de km până când în 2013 mi-a fost furată din rastel şi sub ochii paznicilor de la un hypermarket.”
„În anul 2009 am achiziţionat prima remorcă de bicicletă şi de atunci a început „o nouă” eră. De la turele făcute în ritm sportiv am ajuns un slujitor al pedalelor, iar azi de cele mai multe ori ies cu “şareta” după bicicletă. Şi din 2009 neîntrerupt până acuma dat fiind faptul că avem deja 3 copilaşi”.
Relaţia cu nemţii de la Qeridoo a început în momentul în care Laurenţiu i-a cunoscut la o expoziţie din Germania. „Am cumpărat de la ei o remorcă şi am păstrat legătura”, spune el. „Sunt şi ei o echipă foarte tânără şi de aceea nu le lipseşte deloc entuziasmul în a dezvolta mereu produse noi şi de calitate deosebită. Încercăm să promovăm în primul rând produsele lor şi nu marca, nu inventăm poveşti pe care să le distribuim în media. Suntem convinşi că un produs bun va fi apreciat ca atare de către piaţă”.
Nu este deloc o noutate, dar în Romania au apărut după 2007 multiple schimbări pozitive şi acest lucru se vede şi prin faptul că oamenii s-au orientat spre un mod de viaţă mai sportiv. „Deocamdată însă, în România, turele de bicicleta sunt în general recreaţionale, de o zi”, spune Laurenţiu. „Pe măsură ce în ţara noastră infrastructura se va dezvolta vor creste şi bugetele alocate acestor ture. Este de aşteptat să crească ponderea turelor mai lungi atât pe plan intern cât şi extern. Deocamdată simbioza mai puţin propice cu „fauna” automobilistică face ca în rândul oamenilor să exista oarece teamă şi reţineri de a ieşi împreună cu familia la astfel de ture. Cu siguranţă remorcile de bicicletă reprezintă o soluţie viabila astfel încât tinerii părinţi să poată ieşi la astfel de ture, bebeluşii ne mai fiind un impediment pentru ca familia „să stea acasă pentru a creşte copii”. Remorcile de bagaje reprezintă încă un plus. Se pot încărca cu până la 60 kg de bagaje şi practic tot ceea ce este necesar pentru o tură de mai multe zile sau săptămâni, poate fi transportat într-o astfel de remorcă.”
L-am întrebat pe Laurenţiu şi care sunt avantajele unei astfel de remorci, în special cele pentru copii, ştiind că unul din modelele Queridoo este printre putinele de pe piaţă care are şi suspensie. „În afară de scăunelele pentru bicicletă, pentru transportul copiilor nu există decât varianta remorcilor”, ne spune el. „În aceste cărucioare încap unul sau 2 copii în funcţie de modelul remorcii. Copiii sunt protejaţi prin diverse prelate de soare, ploaie, vânt sau frig, remorcile au tetiere, părţile laterale sunt căptuşite cu burete. De asemenea şi şezutul este unul confortabil. Copiii pot fi înveliţi pe vreme rece cu pături, pot dormi mult mai bine într-o remorcă mai ales într-una dotată cu sistem performant de suspensie. Copiii pot beneficia de hrană şi apă pe timpul drumului, în remorcă pot avea jucăriile pe care şi le doresc. În plus în spatele remorcilor există spaţii generoase (cu volume utile de până la 60 litri) un fel de portbagaj unde poţi transporta haine şi alte lucruri necesare în tura respectivă. Remorcile sunt omologate TUV şi GS. Normele acestea sunt foarte stricte, iar siguranţa primează înaintea designului, preţului sau chiar şi a calităţii. Nu în ultimul rând remorcile pentru copii pot fi multifuncţionale putând fi folosite zi de zi la cumpărăturile de la piaţă sau supermarket”.
Laurenţiu poate nu a avut (încă) o contribuţie semnificativă asupra cicloturismului în România însă este unul dintre aceia care îşi doreşte ca ţara noastră să arate puţin altfel. „Sunt dintre acei mulţi români care ne dorim schimbări în bine, fiecare percepem poate binele în felul nostru”, mărturiseşte el. „Îmi doresc să văd oameni mai voioşi, mai sănătoşi, mai viguroşi şi o Românie mai curată. Cu siguranţă sportul este cea mai bună soluţie pentru o viaţă sănătoasă, iar bicicleta în general este un mod facil de a îmbina utilul cu plăcutul. Cicloturismul îl consider ca pe un necesar şi nu un moft sau „fiţă”. Ajuta şi te ajută foarte mult la orientarea copiilor (cât şi a unor adulţi) spre un mod de viaţă mai activ şi sănătos. Deviza sub care încerc să dezvolt proiectele începute se bazează pe un motto sincer şi simplu «Pedalam cu drag, noi chiar punem România pe roate!»”
Întrucât recent auzisem că Qeridoo ar urma să lanseze un nou model de remorcă pentru copii, una care în loc de roţi are schiuri, l-am întrebat pe Laurenţiu care este adevărul. Ne interesa nu doar pentru test ci mai ales pentru faptul că ideea ni se pare excelentă, în România existând nenumărate drumuri forestiere lungi care iarna sunt acoperite cu zăpadă, dar fiind suficient de circulate sunt şi deszăpezite. „Pentru anul următor vor fi lansate modele noi de remorci de bicicletă pentru bagaje, iar pentru gama destinată copiilor vor exista şi accesorii noi care vor permite folosirea remorcilor pe timp de iarnă”, spune Laurenţiu. „La momentul de faţă proiectul este în faza de teste, iar accesoriile la care se lucrează acum vor permite folosirea remorcii pe pârtiile de schi sub formă de săniuţă tractată de schior. Conceptul tehnic trebuie dus aproape spre perfecţiune pentru a fi omologat TUV şi GS. De aceea şi testele vor necesita mult timp. Sperăm şi aşteptăm cu nerăbdare să avem pe piaţă aceste accesorii începând din iarna 2017.”
Însă chiar dacă activitatea lui Laurenţiu este proaspăt începută în România el a pornit deja să sprijine proiecte veritabile de cicloturism în care crede. Spre exemplu în 2014 a sponsorizat tura organizată de Matei Bogdan în Europa. „Tinerii au parcurs timp de 80 de zile un tur de 8.000 km al Europei folosind 3 remorci Qeridoo QX pe post de transportor”, povesteşte Laurenţiu. „Sunt cu atât mai bucuros cu cât nu au existat defecţiuni ale remorcilor acestea rezistând unui adevărat test de anduranţă. Tinerii ne-au dovedit în primul rând că pot fi iniţiate proiecte serioase şi fără a avea vreo bază materială. De aceea recomand tuturor tinerilor aspiranţi să aibă iniţiativă mai multă. Cu siguranţă aspiraţiile lor vor deveni realitate”.
Pentru a menţine preţul cât mai competitiv produsele lui Laurenţiu se găsesc doar prin vânzări directe pe site-ul www.remorcabicicleta.ro. Remorcile sunt disponibile pentru teste şi chiar utilizare gratuită. Cine este interesat este invitat să facă o rezervare folosind datele de pe site-ul oficial. Pentru 2016 se doreşte ca stocul să fie tot timpul suficient în aşa fel încât produsul comandat să poată fi livrat într-o zi lucrătoare şi nu în 3-4 săptămâni cum ar fi dacă s-ar comanda din afara ţării.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.
Mi-a placut articolul. bravo prietene, mult succes in continuare