Acum citesti
Diferențe dintre ulei mineral și lichid de frână DOT

Undeva pe maneta frânelor tale hidraulice pe disc este trecută o mențiune de genul „DOT 4 only” sau „Mineral Oil”. Aceste denumiri fac referire la tipul de lichid de frână care curge prin conductă și care este responsabil pentru acționarea plăcuțelor de frână atunci când tu apeși levierul manetei.

Pentru uleiul mineral sau lichidul de frână importante sunt aceste două caracteristici: compresibilitatea și punctul de fierbere. Nivelul de compresibilitate trebuie să rămână cât mai scăzut, indiferent de temperatură, astfel încât frânele tale să funcționeze eficient, indiferent de condițiile de explotare. Cu cât nivelul de compresibilitate este mai mare, cu atât se va mări și cursa manetei tale iar frânele vor fi mai puțin eficiente.

Deoarece producătorii concep frânele lor pentru utilizarea cu lichid de frână DOT sau ulei mineral, nu se pune problema pe care dintre acestea le vei utiliza pentru bicicleta ta. În situația în care le vei inversa, poți spune adio garniturilor, conductelor sau a altor componente ale sistemului de frânare.

Shimano, Tektro și Magura utilizează ulei mineral și este strict recomandat să folosești uleiul mineral al producătorului (nu ulei mineral Magura Royal Blood într-un sistem Shimano sau vice-versa). Avid, Hayes, Hope și Formula utilizează lichid de frână DOT.

În ceea ce privește punctul de fierbere, distingem următoarele valori: DOT 4 – 230 de grade, DOT 5.1 – 270 de grade celsius (cu cât indicatorul este mai mare cu atât punctul de fierbere este mai sus). Pentru ulei mineral, punctul de fierbere se situează la valoarea de 260 de grade. Lichidul DOT poate absorbi umiditate din exterior, punctul de fierbere scăzând în această situație, cât și performanțele sistemului de frânare. În orice caz, capacitatea de absorbție a umidității este scăzută și se manifestă rar.

Lichidul de frână DOT este coroziv, iar aici poate reieși avantajul uleiului mineral care nu atacă vopseaua sau pielea. Dacă se întâmplă să te alegi cu câteva picături pe maneta de frână sau pe vopsea și nu îndepărtezi în timp scurt cu o cârpă umedă, lichidul va ataca lacul cadrului sau al respectivei componente. De asemenea, la nivelul pielii, poți simți furnicături.

Ce trebuie să reții este că inversarea celor două tipuri de lichiduri poate produce daune sistemului de frânare și nu este recomandată. De asemenea, utilizează pentru sistemul tău hidraulic de frânare Avid, Hayes, Hope și Formula doar lichid de frână DOT 4 și DOT 5.1. Nu utiliza lichid de frână DOT 5: este bazat pe silicon și nu este compatibil cu garniturile frânelor. Pentru Shimano utilizează Shimano Mineral Oil, pentru Magura, Royal Blood iar pentru Tektro, Tektro Mineral Oil.

Vezi Comentarii (18)
  • Salut!
    dar daca pun in frana shimano alt ulei mineral(Finish line Mineral Fluid de ex.)ce se intampla?
    nu au aceeasi compozitie?

  • Din cate stiu Finish Line este recomandat pentru Shimano si Magura. Cel putin asa am citit pe un recipient Finsih Line. Nu stiu insa daca producatorii recomanda aceste alternative.

  • fara sa fiu rau intentionat dar ce inseamna
    „Nivelul de compresibilitate trebuie să rămână cât mai scăzut” pentru un lichid care este doar teoretic compresibil practic nu s a putut comprima nici un lichid pana la ora actuala? „Pentru uleiul mineral sau lichidul de frână importante sunt aceste două caracteristici: compresibilitatea și punctul de fierbere” in afara de punctul de fierbere care nu are nici o legatura cu franele de bicla si utilizarea conform specificatiilor (lucru comun pe toate etichetele oricarui produs) totul e o aberatie

  • sursa are niste informatii pertinente ,traducerea acestor informatii s a facut probabil aiurea . vorbiti de corelatia directa dintre temperatura si compresabilitate nu este nici una un lichid cald este la fel de compresibil ca unul rece, daca ati fii facut o corelatie intre temperatura si gradul de vascozitate da exista. In general, vascozitatea uleiurilor se schimbă mult mai mult cu temperatura decît vascozitatea celorlalte lichide. in legatura cu punctul de fierbere ar fii o problema cauzata nu de punctul de fierbere (un lichid de frana la o bicicleta e foarte improbabil sa ajunga acolo datorita suprafetelor de contact foarte mici) ci de cresterea temperaturi si dilatarea acestuia, lucru care modifica parametri de lucru : cursa maneta , distanta placute etc. citez ” Nivelul de compresibilitate trebuie să rămână cât mai scăzut, indiferent de temperatură, astfel încât frânele tale să funcționeze eficient, indiferent de condițiile de explotare. Cu cât nivelul de compresibilitate este mai mare, cu atât se va mări și cursa manetei tale iar frânele vor fi mai puțin eficiente. Nivelul de compresibilitate trebuie să rămână cât mai scăzut, indiferent de temperatură, astfel încât frânele tale să funcționeze eficient, indiferent de condițiile de explotare. Cu cât nivelul de compresibilitate este mai mare, cu atât se va mări și cursa manetei tale iar frânele vor fi mai puțin eficiente.” aici probabil ati vrut sa faceti referire la dilatarea termică care este fenomenul fizic prin care dimensiunile (volumul, suprafața, lungimea) unui corp, fluid cresc în urma variației temperaturii. fenomenul opus se numește contracție termică ,intreadevar lucrul acesta ar influenta functionarea corecta a unor frane. acestea sunt lucrurile pe care le am inteles eu din fizica si pe care le am constatat in practica vizavi de bicla mea. scuze pentru exprimarea ambigua din comentariul anterior

    .

  • da ,eu folosesc invers shimano in tektro de aproape un an si nu am vazut schimbari imediate nici dupa 7-8 luni in comportamentul franelor merg ff bine cu shimano

  • ca despre orice frana „sa functioneze” 🙂 , glumeam , in primul rand intretinerea este un pic mai scumpa fata de cele cu dot 4 , uleiul mineral fiind mai scump , dar nu e o regula fiindca si dot 5.1 e destul de scump, in rest nu sunt diferente decat constructive vizavi de model unde sunt ceva chichite minore la aerisire dar principiul de functionare este acelasi in speta si intretinerea e cam aceeasi, diferentele le fac clasele cum e si normal: un entry level n o sa se comporte ca un „saint” sau „xtr” niciodata . in mod particular la cumparare sh trebuie sa fii atent ca franele sa aiba aceeasi cursa si grad de fermitate ( sa nu fie „pufoase”) sa fii atent la suruburile de aerisire sa nu fie murdare de ulei (pierderi cauzate de filete stricate ) , iar la actionare levierului sa fii atent ca pistonasele din etrieri sa lucreze simultan cu aceeasi cursa. Daca mai ai intrebari posteza si o sa incerc sa raspund cat pot de repede.

  • salut,
    am citit undeva pe un forum strain, unele persoane au folosit ulei mineral hidraulic de masina, fiind aproximativ la fel de bun. Poate a testat cineva sau cunoaste subiectul, eu personal nu am incercat dar as vrea sa ma informez despre acest subiect.
    Multumesc.

  • Nu are nimic.E doar marketing si nestiinta celui care a scris articolul.Eu vorbesc de practica,nu vorbe aiurea.Am facut zeci de bicicleta care inca merg si au mers suficient incat sa imi dau cu parerea.Ai ulei mineral pe teava? O golesti si pui ce ulei mineral vrei.Simplu!

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

thirteen + twelve =