Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie,…
Dacă v-aţi pregătit bine echipamentul şi bicicleta, puteţi să vă plănuiţi şi tura în continuare.
Trebuie să luaţi în considerare câteva lucruri foarte importante. Primul ar fi că datorită frigului şi umezelii consumul de energie este mai mare decât vara, aşa că veţi avea nevoie de alimentare mai rapidă. În al doilea rând, tot datorită umezelii, este posibil să nu resimţiţi aşa puternic setea şi să vă dezhidrataţi, aşa că este nevoie de o atenţie suplimentară la hidratare.
Pentru hidratare este de obicei suficent să aveţi un bidon mare, doar să nu uitaţi să mai beţi din el. Dacă temperaturile se apropie de zero sau sunt negative, evident, lichidul din bidon riscă să îngheţe. În acest caz puteţi folosi bidoane izoterme şi să le umpleţi cu ceai fierbinte de exemplu. Totuşi, nici acestea nu vor împiedica prea mult timp îngheţul, maxim 1-2 ore. Soluţia ideală este să vă mai şi opriţi din când în când dacă este posibil pentru un ceai cald şi o eventuală reumplere. Oricum, nu neglijaţi partea de hidratare, beţi din când în când chiar dacă nu simţiţi nevoia!
Dacă la hidratare nevoile sunt mai mici decât vara, la hrană situaţia e invers. Pentru aceiaşi tură, iarna veţi avea nevoie să vă alimentaţi mai bine. Nu uitaţi să vă luaţi cu voi hrană suficientă. O mare problemă iarna este că o mare parte din batoane se întăresc şi nu mai pot fi rupte cu dinţii. Încercaţi prin teste şi prin sfaturi de la alţii să găsiţi batoanele cele mai rezistente la frig. De obicei cele de muesli sunt ceva mai usor de mâncat pe frig, cele pe bază de ciocolată sau caramel întărindu-se destul de tare. Oricum este o idee bună să ţineţi batonul câteva minute mai aproape de corp să se încălzească înainte de a-l consuma. O opţiune reală pe vreme rece sunt gelurile, mult mai uşor de consumat pe frig, dar care oferă energie dar nu potolesc şi senzaţia de foame. În final, ca şi în cazul hidratării, iarna nu e concurs de anduranţă aşa că vă mai puteţi opri pentru o ciorbă fierbinte pe traseu! În poza de mai jos e batonul Giant Bar Ma Baker care mie îmi place foarte mult, e foarte săţios şi îl cumpăr de la Mega Image în Bucureşti, unul singur ajunge pentru o tură de 2-3 ore.
Planificarea turei este foarte importantă iarna. Dacă vara ziua e lungă şi există o marjă de eroare generoasă în caz de probleme tehnice sau rătăciri, o întoarcere pe întuneric sau chiar o noapte petrecută în pădure în jurul unui foc nefiind altceva decât o amintire plăcută, iarna odată cu apusul soarelui temperatura scade considerabil şi vremea se înrăutăţeşte. Trebuie ales un traseu care să lase o marjă de eroare de vreo 30% pentru întoarcere, poate chiar de 50% dacă e foarte frig. Asta înseamnă că o tură de 3 ore va avea alocate 4 ore sau chiar 6 ore. Evident, turele de iarnă nu vor fi mai lungi de 2-3 ore. Încercaţi să nu plecaţi în zone izolate, să anunţaţi pe cineva de încredere de traseul vostru şi daţi o oră după care să vină după voi cu maşina în cazul în care nu există semnal la telefon. Faceţi orice să nu vă prindă noaptea pe traseu nepregătiţi.
În final, nu uitaţi că bicicleta nu e un sport foarte potrivit pentru iarnă. Cât timp e zăpadă, încercaţi să înlocuiţi ciclismul cu schi, de preferat schi de tură sau măcar cu alergat, activităţi mult mai potrivite sezonului alb şi să păstraţi pedalatul la un nivel minim. Intensitatea mare a efortului combinată cu viteza mare de deplasare nu sunt sănătoase pentru sistemul respirator, oase şi articulaţii. Antrenamentul de bază pe bicicletă ar trebui să se mute pentru 2-3 luni în interior, pe trainer, roller sau la sala de cycling. O ieşire scurtă în parc pe ciclocros sau pe fatbike ar trebui să vă ţină în frâu dragostea de bicicletă din ianuarie până în martie!
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.
Ar mai fi de mentionat si substantele folosite pentru deszapezire, care nu fac prea bine bicicletei. Unii recomanda chiar spalare dupa fiecare tura de iarna daca se merge pe asfalt umed.
Dupa mers 1 iarna cu bicicleta am schimbat butucul spate.Pur si simplu a ruginit pe interior si asta in conditiile in care transmisia o curat zilnic iarna,iar vaselina in butuc odata la 1 luna iara.