De-a lungul anilor s-au căutat diferite metode prin care să se obţină roţi supradimensionate cu scopul de a converti bicicleta diferitelor scopuri şi tipuri de teren. S-a încercat chiar şi lipirea între ele a două sau trei jante obişnuite, iar mai apoi spiţarea acestora pe un singur butuc.
În anul 2004 firma americană Surly, (pionierii absoluţi ai fatbike-urilor) au lansat pe piaţă primul fat bike de serie competitiv cu nevoile îndrăzneţilor de la aceea vreme. Botezat ”Pugsley”, acesta avea o construcţie cel puţin bizară, în sensul că butucii ambelor roţi erau poziţionaţi decalat faţă de axul central al bicicletei (cu ajutorul unei devieri spre dreapta a cadrului şi furcii), iar jantele erau şi ele spiţate cu offset, adică spiţele erau instalate pe un singur rând din cele două pe care le au în general jantele fat bike, cu scopul de a rămâne poziţionate pe axul central. Ştiu, pare încurcat de aceea ne putem lamuri mai bine cu câteva imagini suficient de elocvente.
Aşa cum spuneam mai sus dropout-urile, respectiv butucul, au fost deplasate catre deapta (marcat cu linia roşie) pentru a facilita trecerea lanţului pe lângă anvlope, spiţarea cu offset menţinând poziţia jantei /anvelopei pe axul central. Furca a fost şi ea conceputa în aceeşi manieră şi în ideea de a putea monta în faţă un butuc spate de 135mm cu scopul de a inversa în situaţii extreme roata spate în faţă. Iată exemplul:
Nu după mult timp în aceeaşi manieră a fost construit şi fratele mai mare a lui Pugsley, Surly Moonlander, care s-a bucurat de asemenea de un succes enorm în randul iubitotilor Fat datorită dimensiunilor gigant.
Acestea fiind spuse, ne vom reîntâlni într-un nou episod din ciclul FAT BIKE MANIA, cu alte poveşti despre evoluţia Fat bike.