Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete…
Toți se întreabă oare la ce ne mai putem aștepta pentru sezonul următor: fat bike-uri avem, biciclete electrice avem, schimbătoare electronice de asemenea. Oare ce urmează? Doar n-ai crezut vreo secundă că piața va stagna din acest punct de vedere. Există mereu ceva nou de lansat. Iar dacă nu este o noutate absolută, cu siguranță este vorba despre împrumutarea tehnologiei de la gamele superioare și redarea acesteia către public pentru un preț mai mic.
Pentru 2016 sunt anunțate bicicletele mid-fat, care vor fi o versiune a fatbike-urilor pusă la dietă, dar și intrarea celor de la Shimano și Sram în segmentul 1×11 sau 1×10 sau 2×11 sau alte combinații pe care ți le poți imagina. Totodată electronica pe biciclete va fi mai bine integrată.
Primul producător care a lansat un nou model în gama mid-fat este Rocky Mountain. Sherpa este un vechi model din gama canadienilor, însă acum a fost adus la zi cu tehnologia și se dorește a fi un tren setter pentru un segment în care vom vedea mai multe astfel de biciclete. Segmentul a fost numit 650B+, adică o roată de 27.5 inch, cu anvelope de 2.8 – 3.0 inch și cu o lățime de jantă de minim 30 mm. Ar trebui astfel să îmbine agilitatea roților de 27.5 cu capaitatea de a traversa teren dificil a fat-bike-urilor. Dar de ce avem nevoie de acest segment? Pentru că la fel de bine se pare că a fost nevoie și de segmentul fat-bike-urilor. Cererea pentru diversitate este mare, iar producătorii vor profita din plin.
Producătorii de componente urmează să se alinieze noului standard și să dezvolte roți, furci și anvelope specifice, la fel cum s-a întâmplat și în cazul fat-bike-urilor. Segmentul mid-fat va fi însă mai accesibil decât cel al fat-bike-urilor. Hardtail-urile se spune că vor fi ideale pentru începători, anvelopele mai groase oferind extra-stabilitate bicicletei. Pe de altă parte, vor fi cu siguranță mai ieftine decât fat-bike-urile, iar producătorii vor miza pe aceste argumente. Iar de la argument la cifre de vânzări impresionante nu este de obicei decât un singur pas.
În ceea ce privește componentele, cu siguranță vom vedea o nouă gamă Shimano XT pe piață. N-ar fi vorba despre faptul că au trecut deja 4 ani de la lansarea actualei game, însă Shimano va trebui să ducă trend-ul 1-2-3×11 mai departe, făcându-l mai accesibil. Astfel, nu este exclus ca în toamnă sau poate chiar mai devreme, să vedem o gamă Shimano XT complet schimbată, care împrumută toată tehnologia de la actualul Shimano XTR, cu mențiune că va fi ceva mai grea dar și mai ieftină. Totodată, voci din industrie spun că este foarte posibil ca cei de la Shimano să lanseze și o gamă Shimano XT electronică, dat fiind faptul că gama XTR s-a bucurat de un real succes. Pe ce piețe, încă nu știm.
După cum ți-ai închipuit nici cei de la Sram nu au stat cu mâinile în sân. Ceea ce bănuiam a se realiza prin toamnă, a fost deja comunicat săptămâna trecută: lansarea unui nou sistem de transmisie cu o singură foaie sau două foi și 10 sau 11 pinioane. Poartă denumirea de GX și este interesant din două motive: este mai ieftin decaât XX1, X01 și X1 și foeră în același timp mai multe combinații de rapoarte. Fie poți alege un 1×11 clasic, fie poți opta pentru 1×10 sau chiar 2×11 dacă plaja oferită de primele două nu este suficientă. Cu siguranță, cei de la Shimano vor veni cu prețuri un pic mai mici dar în viitorul apropiat. Sram deja oferă 4 game bazate pe 1×11 și mai au un singur pas până la entry-level, pe când Shimano în clipa de față are o singură astfel de gamă, care este de top.
În ceea ce privește partea electronică avem promisiunea de la producători că acestea vor fi mai bine integrate. Deja avem suspensii reglate electronic de la Fox și de la Magura, iar cei de la Fox vor face probabil și un parteneriat cu cei de la Shimano, astfel încât să integreze sistemul de transmisie electronic cu suspensiile electronice, cu o singură unitate de comandă și un singur display, simplificând astfel viața celor avizi de tehnologie de ultimă generație.
Desigur, ca de fiecare dată, vor exista voci care să critice noile găselnițe, însă industria se mișcă și se bucură de succes în continuare. Câți n-au zis că roțile de 27.5 inch nu vor avea niciun viitor? Și iată-le, exterminând complet roata de 26 de inch. Câți nu s-au plâns că fat-bike-urile ar fi un non-sens? Și iată că deja avem primele concursuri de fatbike (apropo, Mike Sinyard a ieșit campion național în State, iar dacă nu știi cine este dă o căutare pe Google). Așadar, haideți să lăsăm lucrurile să curgă de la sine. Eu cred într-o lume deschisă cu multe opțiuni, de unde fiecare ar trebui să poată să aleagă ceea ce consideră că i se potrivește. De ce să limităm totul la un singur format, o singură probă, un singur model? Trăim vremuri moderne și trebuie să ne bucurăm de această ocazie, atât cât putem.
Dragoș Mitroi
editor-in-chief FreeRider.ro
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.