Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă…
Recent am primit la test o pereche de ochelari Shimano pe care i-am folosit o perioadă mai îndelungată atât pe frig, cu vânt tăios, cât şi pe vreme bună, cu soare puternic. Am reuşit să ne facem astfel o impresie cât se poate de exactă asupra acestui produs.
Ochelarii fac parte din seria R, ochelari destinaţi pedalatului în viteză pe asfalt, dar i-am folosit desigur cu succes şi pe lângă asfalt. Produsul vine frumos ambalat într-un toc de protecţie foarte rezistent în interiorul căruia mai găsim o pereche de lentile de rezervă şi un săculeţ din microfibră pe care-l putem folosi la transportul ochelarilor, dacă nu vrem să-i ţinem în tocul voluminos, cât şi la ştersul ochelarilor de praf sau amprente.
Rama este robustă şi solidă fiind fabricată din Grilamid TR90. Nu ne spune mare lucru acest nume însă grilamidul este folosit peste tot la ramele ochelarilor sport. Este practic un plastic cu o compoziţie chimică specială care îl face mai rezistent menţinând în acelaşi timp o greutate mică.
Forma ochelarilor este obţinuta prin turnare CNC fapt care le oferă o simetrie perfectă, calitate şi precizie în poziţionarea pe faţa ciclistului. Perniţele de protecţie de la nas cât şi partea cauciucată de lângă tâmple sunt reglabile şi confortabile. Însă nu a fost nevoie să mişc deloc de ele întrucât ochelarii s-au potrivit din prima.
Specificaţiile oficiale mai vorbesc şi de o „ventilation hole” însă oricât de atent am cercetat ochelarii pe toate părţile nu am reuşit să găsesc vreo perforaţie care să ajute la ventilaţie. Însă ochelarii au prezentat doar un grad redus de aburire în momentul în care te opreai din efort. Aceasta dispărea aproape imediat ce te puneai din nou în mişcare. În cazul în care foloseşti ochelari de vedere vei fi mulţumit să afli că poţi instala în această ramă clip-ul RX pentru a utiliza lentile cu dioptrii.
Lentilele sunt solide fiind fabricate din policarbonat, din nou un material plastic folosit la scară largă la ochelarii de soare şi inclusiv de vedere. Policarbonatul este un material foarte rezistent la lovituri însă mai puţin rezistent la zgârieturi. Din acest motiv ochelarii dispun de un tratament special anti-zgârieturi, dar şi anti-aburire.
Protecţia faţă de radiaţiile solare este UV400. Asta înseamnă protecţie totală. În ochii tăi nu va intra nimic nociv de la soare. Lentilele care vin cu ochelarii Shimano S51R sunt de două feluri. Lentila principală, cenuşie, oferă o transmisie a luminii de doar 13% ceea ce înseamnă o reducere semnificativă a strălucirii obiectelor, păstrează culorile naturale şi nu devin obositoare când sunt purtate multe ore la rând.
În tocul de protecţie vei mai găsi o pereche de lentile de rezervă complet transparente. Acestea permit o transmisie de 92% a luminii ceea ce înseamnă că sunt perfect de folosit dimineaţa devreme, seara târziu, desigur noaptea, dar şi pe vreme proastă precum ceaţă, ploaie sau viscol. Ne-ar fi plăcut ca această pereche de lentile de rezervă să aibă totuşi o culoare. Portocaliu sau galben spre exemplu, cum sunt ochelarii de condus care îţi luminează perspectiva, sau albastru deschis, bleu, culoare liniştitoare.
Cât priveşte optica, distorsiunea realităţii este minimă. Lentilele cenuşii apropie puţin imaginea în timp ce lentilele transparente mişcă puţin câmpul vizual spre lateral. În ambele situaţii diferenţele sunt mult mai mici decât la alţi ochelari testaţi în trecut, iar în realitate diferenţa nu este sesizabilă.
Lentilele se schimbă între ele destul de uşor. Trebuie lărgită uşor rama, iar lentilele ies. Acestea stau bine fixate atunci când sunt instalate şi aparent nu exista nici un pericol să iasă singure. Singura problema este că lentilele se murdăresc de grăsimea de pe degete în momentul instalării întrucât nu pot fi montate fiind ţinute doar de margini. Aşadar recomandat este să le schimbi folosind mănuşile full-finger de ciclism sau să le speli imediat după cu apă şi săpun obişnuit.
În teren ochelarii i-am simţit excelent pe nas şi pe faţă. Cel mai mult mi-a plăcut din start faptul că sunt „masivi”, dar cu ghilimelele de rigoare. În mână şi pe faţă îi simţi solizi şi ai încredere că nu vor păţi nimic în cazul în care ai un accident, îţi scapă din mână pe asfalt sau îi loveşti accidental de vreo stancă.
După cum se vede şi într-una din imaginile de mai sus ochelarii sunt extrem de curbaţi şi acoperă o foarte mare parte din faţă. Am folosit aceşti ochelari şi la temperaturi de -10 grade. Dacă pentru nas şi gură a fost nevoie să instalez o mască, ochii nu au avut nicio problemă fiind protejaţi de aceşti ochelari.
Greutatea ochelarilor este de 38 grame. Este cea mai mare în comparaţie cu ce am mai avut la îndemână de cântărit în momentul redactării recenziei, dar să fim serioşi, 38 de grame categoric nu le simţi. Şi mai bine să foloseşti un produs bine făcut şi bine închegat, puţin mai greu, decât o pereche de ochelari subţiri care se îndoaie sau stau strâmb pe faţă ta distorsionând mult câmpul vizual.
Preţul recomandat de vânzare al ochelarilor este de 380 lei potrivit importatorului Rom-Eurotrade. La acest preţ Shimano S51R sunt nişte ochelari puţin spre partea scumpă întrucât alte mărci oferă la acelaşi preţ lentile fotocromice, chiar şi de la Shimano, însă fără lentile de rezervă. Desigur există pe piaţă nenumărate mărci „no-name” cu preţuri şi la jumătate care oferă acelaşi design atractiv însă calitatea se dovedeşte de cele mai multe ori îndoielnică. Atunci când plăteşti pentru un produs Shimano nu este nici un secret că plăteşti şi marca în sine însă reputaţia câştigată în aproape 100 de ani de existenţă nu poate fi contestată. Nu prea poţi găsi cusur unui produs Shimano.
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.