Categorii: RotiTeste

Roțile de șosea Roval C38 Disc (2020)

Roțile din carbon nu mai sunt chiar așa exotice și exclusiviste cum erau acum doar câțiva ani. Asta pentru că tehnologia de preclucrare a fibrei de carbon a devenit mai accesibilă, în special în fabricile din Asia, extrem de performante, astfel că dacă acum doar 4-5 ani regăseam astfel de roți exclusiv pe modele de top de cursiere și uneori nici măcar pe acestea, acum chiar și pe modelele din eșalonul 2 sau 3 de echipare, unii producători au renunțat la jantele metalice.

Un impuls în acest sens a fost dat și de popularizarea frânei pe disc la cursiere, deoarece o mare parte din know-how-ul marilor producători de roți din carbon a fost cel ce ține de tratamentul aplicat suprafeței de frânare, care acum a dispărut. Din acest motiv prețurile au scăzut destul de mult. Evident, nu putem vorbi de sume accesibile cicliștilor amatori, dar nici de prețuri exclusiviste, de neatins.

Roval este marca de roți a producătorului premium de biciclete Specialized și are o expertiză de zeci de ani în domeniul roților, inclusiv a celor din carbon. La fel ca restul producătorilor, Roval a introdus în ultimii 2 ani în gamă roți accesibile, cu performanțe apropiate de modelele de top dar cu prețuri mult scăzute. Un exemplu perfect este setul de roți Roval C38, venite ca echipare standard pe bicicleta Specialized Tarmac Expert primită pentru un test pe termen lung de la Specialized România prin magazinul Click4sport!

Cu un preț recomandat de doar 1200$, setul de roți C38 este cu aproximativ 50% mai ieftin decât modelele de top cu caracteristici asemănătoare. Pentru a obține un preț atât de mic, selecția de componente a fost făcută atent, scopul fiind scăderea costurilor fără a crește mult greutatea (1560 g) și mai ales fără a avea pierderi de performanță și de fiabilitate!

Jantele

Jantele Roval folosite pentru acest set de roți sunt partea cea mai interesantă, deoarece au o construcție modernă, ce profită de toate avantajele folosirii frânelor pe disc: eliminarea restricțiilor dimensionale. Cu un profil vertical de 38 mm, după cum spune și numele, roțile C38 intră în categoria polivalentă, la fel ca bicicleta pe care sunt montate. Practic acest profil oferă avantaje aerodinamice bune la viteză pe plat, însă nu îngreunează mult roata când e nevoie să fie atacate trasee cu urcări abrupte sau lungi. De remarcat este însă lățimea, care este de 26.6 mm la exterior și de 21 mm intern! Este o lățime care nu demult era mare și pentru un MTB, dar acum devine din ce în ce mai populară și la șosea. Proiectate să fie împerecheate cu anvelope de la 25 mm în sus, de preferat chiar de 28 mm, jantele acestea late oferă avantaje aerodinamice și de rulaj. Sunt folosite însă margini hooked, cele hookless, mai moderne, fiind încă rare pe modelele dedicate de asfalt, fiind folosite mai mult pe cele concepute pentru gravel și presiuni de aer mai mici.

Avantajele aerodinamice, pe lângă forma studiată a jantei, vin și din lățimea acesteia. Astfel, anvelopa montată și umflată va veni direct în continuarea jantei, fără să existe un balonaj lateral. Curentul de aer provenit din lateral va curge astfel lin peste jantă și apoi peste suprafața anvelopei, presiunea exercitată asupra roții fiind mică iar afectarea rulajului redusă. În cazul jantelor înguste, aerul se blochează la interfața anvelopă-jantă, se produce o presiune iar bicicleta devine instabilă și apar pierderi.

Avantajele la rulaj vin atât de la lățime, care face ca suprafața de contact efectiv a anvelopei cu asfaltul să fie mult mai scurtă, întinsă mai mult în lateral, dar și de la faptul că jantele sunt tubeless ready, iar împerecheate cu anvelope tubeless și montate fără cameră aduc toate beneficiile suplimentare ale acestui sistem: confort și rulaj mai bun.

Butucii

Roval a ales pentru acest set de roți butucii DT Swiss seria 350. Aceștia sunt modelul economic din colecția de top a producătorului elvețian, beneficiind de aceiași calitate și de funcționare performantă la nivel cu modelele de vârf, dar la un preț mult mai accesibil. Fabricați în Elveția, acești butuci folosesc rulmenți industriali etanși iar pentru angrenare folosesc un sistem modern cu ratchet, nu cu clicheți, identic cu cel de pe modelul superior 240. Economia vine de la micile detalii de prelucrare și de formă, elemente studiate mai atent la 240 pentru o reducere de câteva zeci de grame a greutății față de varianta 350 folosită în aceste roți. Practic avem calitatea elvețiană cu o mică penalizare de greutate și un preț imbatabil. Butucii folosesc ax thru de 12×100 mm în față și 12×142 mm în spate iar prinderea pentru discuri este de tip CenterLock.

Spițele

Un element în același timp pozitiv dar și negativ sunt spițele. Roval a ales să echipeze aceste roți cu 2×24 de spițe clasice, cu prindere de tip J, nu cu tragere directă. Acestea sunt spițate clasic în stil 2x, cu excepția roții față care e spițată radial pe partea dreaptă. Au fost folosite spițe din oțel, de calitate superioară, modelul fiind DT Swiss Competition Race, atașate de jantă cu niplurile de aluminiu DT Swiss Pro Lock Brass.

Partea pozitivă este faptul că roata e ușor de reparat și orice spiță poate fi înlocuită ușor în orice atelier, cu o spiță standard de lungimea potrivită. Partea negativă ar fi că folosirea spițelor și spițării clasice reduc din efectul vizual al roților, în comparație cu aspectul unor roți premium cu spițe dedicate, dar la care înlocuirea unei spițe rupte înseamnă găsirea fix a modelului potrivit, ceea ce necesită de multe ori comenzi și timpi lungi de așteptare. Roval C38 sunt clasice din acest punt de vedere, depanabile oriunde și oricând cu piese ușor de procurat oriunde în lume!

Concluzie

Roțile Roval C38 sunt un set modern și bine echilibrat, cu un preț foarte avantajos. Rulează excelent, calitatea butucilor elvețieni este evidentă. Proprietățile aerodinamice le-aș cataloga drept bune, dar un pic sub alte roți mult mai scumpe încercate, în special la vânt lateral. Totuși diferențele sunt minore iar cu C38 beneficiem de avantajele unor roți performante aerodinamic.

Confortul este tot așa, bun, dar tot parcă puțin mai mic decât la alte modele de top. Și aici, diferența e mică, mai mult de nuanță, rulajul pe C38 fiind confortabil, în special datorită lățimii mari și utilizării tubeless.

Am folosit roțile atât în echiparea originală a bicicletei, cu anvelope cu cameră Specialized Turbo de 26 mm cât și cu anvelope tubeless Continental GP5000 de 25 mm. Le pot recomanda cu sinceritate tuturor celor ce vor să treacă la roți de carbon și doresc o ofertă excelentă calitate/preț. Dat fiind că prețul oficial de pe site-ul producătorului e de 1200$, e de așteptat ca acestea să fie disponibile în magazine pentru sume mai mici, poate chiar sub 1000$, intrând deja în concurență directă cu seturile de roți confecționate în atelier, din butuci buni și cu jante chinezești.

Puteți afla informații mai multe despre toate roțile Roval pe pagina producătorului și puteți comanda modelul dorit în România prin magazinul Click4sport sau orice alt magazin distribuitor al produselor Specialized.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma