Pasiunea care ne uneşte este ciclismul şi bicicleta. Însă atunci când pasiunea depăşeşte nişte graniţe, încep să apară lucruri frumoase la care majoritatea dintre noi doar visăm.

Marius Diaconescu este unul din aceşti pasionaţi pentru care o simplă bicicletă nu a fost suficient. A fost motivul pentru care a dorit să-şi construiască nu doar o bicicletă deosebită ci şi una foarte uşoară, dar şi funcţională. „Încă de la început vreau să spun că sunt pasionat de tot ce înseamnă tehnologie, materiale inovative, produse noi în ciclism. Urmăresc forumurile de profil din ţară şi din străinătate”, spune Marius. „Există un top internaţional al celor mai uşoare HT-uri şi FS-uri pentru XC. Am studiat aceste biciclete şi mi-am propus să fac o bicicletă cât mai uşoară”, mărturiseşte el.

Bicicleta de la care a pornit Marius este un mtb full suspension Scott Spark 900 RC model 2013. „Bicicleta a venit cu  greutatea standard de 10 kg. Pe parcursul a doi ani am schimbat tot la ea, inclusiv o parte din cadru. Adevărata schimbare a fost după achiziţia roţilor tubulare din carbon AX Lightness, cu butuci Extralite care au o greutate de 1.080 grame”.

După acest upgrade bicla avea aproximativ 9,2 kg, o greutate deja foarte mică pentru un mtb full suspension. Acela a fost momentul când Marius şi-a dat seama că mai poate scădea semnificativ din greutate. „Atunci am luat decizia să îi fac un upgrade total, pe fiecare componentă, să achiziţionez produsele printre cele mai uşoare de pe piaţă, dar care să şi reziste la greutatea mea de 80-82 kg”. La final bicicleta a ajuns la greutatea de 7,97 kg fără pedale.

Bicicleta a fost upgradata şi uşurată, dar totuşi gândită să reziste. „Am conceput Scott-ul pentru concursurile de XC, iar concursurile la care am participat în ultimii doi ani au fost evenimente din jurul Bucureştiului: Prima Evadare, Ziua B, Red Bull Moon Time, Rocket Bike, Văcăreşti, Livada, Maratonul Dunării etc. şi cele de munte mai uşoare: Vidraru, TBT, dar şi ture de munte cum ar fi la Tabla Buţii, Lacul Vulturilor, Piatra Arsă.”

După upgrade-urile făcute a ieşit un mtb optimizat pentru cross country, cu suspensii de 100 mm şi anvelope nu foarte profilate. „Este o bicicletă gândită pentru cursele de început de an competiţional la care particip, cum ar fi Ziua B, Maratonul Vinului sau Prima Evadare”, spune Marius. „Pentru cursele de munte am alt setup al roţilor şi discurilor de frână (AX Lightness Tubular cu anvelope Tufo XC2). Şi asta pentru că nu mă dau extrem de agresiv, pe coborâre nu excelez cu tehnica”.

În ciuda faptului că întreaga bicicletă nu are nici 8 kg, toate componentele folosite sunt garantate de producători pentru o greutate a riderului de 100 kg.

Marius spune că azi nu mai este greu de găsit mai nimic ci doar mai dificil de cumpărat. Spre exemplu o componentă care ne-a placut în mod special a fost tija de şa MCFK de doar 100 g, cu prinderea şeii cu acel sistem de sfori Loop de la Darimo, despre care am scris şi noi aici.

Pe de altă parte cele mai scumpe achiziţii au fost setul de roţi AX Lightness/Extralite, urmat de setul de roţi Duke Lucky Jack/Extralite.

Interesante sunt şi frânele Brakeforceone BFO H2O cu apă, despre care am vorbit şi noi aici. Pe lângă ciudăţenia faptului că „lichidul de frână” este doar apa, frânele se pare că sunt printre cele mai uşoare din lume. Aparent frâna funcţionează foarte în regulă, temperatura apei neajungând niciodată la 100 grade oricât de mult ai frâna. Pe de altă parte iarna se pare că este o problemă, pentru că apa din sistem îngheaţă. Din acest motiv în Brakeforceone nu se foloseşte totuşi apă simplă ci un amestec cu antigel.

Iată şi construcţia finală a bicicletei Scott Spark 900. Cum am spus deja mai sus, greutatea a ieşit la 7,97 kg, iar preţul upgrade-urilor a fost câteva mii de euro bune. Ar fi putut face bicicleta şi mai uşoară, spre exemplu putea pune shifter “revo” şi nu “trigger” şi ar fi putut lăsa blocajele suspensiilor pe „manual” nu „remote”. S-ar mai fi putut scădea vreo 200g. Însă Marius şi-a dorit ca bicicleta să fie confortabilă pentru el.

Următorul proiect al lui Marius este un mtb hardtail pe care vrea să-l facă sub 6 kg, cu linie 1×10 şi furcă fixă sau Lauf, exclusiv pentru cursele de plat din jurul Bucureştiului.

  • Cadru: Scott Spark 900 RC, mărime L – 1.950 g (inclusiv shock)
  • Furcă: Fox 32 SC Factory – 1.330 g
  • Headset: 65 g
  • Twin remote: 120 g
  • Shock: Fox Nude CTD 2
  • Frâne: Brakeforceone BFO H2O 1-Finger – 370 g
  • Şuruburi etrier: Carbon Ti Aluminium – 11 g
  • Discuri frână: Ashima Ai2, 160 mm fata/spate – 142 g
  • Şuruburi discuri: Tricstuff – 9,5 g
  • Roţi: Extralite Hyper hubs, Sapim CX Super, DUKE Lucky Jack 299 rims – 1180 g
  • Valve: Tune – 10 g
  • Ax spate: Syntace X-12 – 39 g
  • Ax faţă: Extralite BlackLock – 27 g
  • Anvelope: MAXXIS MaxxLite 29 One70+Silkworm – 710 g
  • Soluţie antipană: Fakir 80 g
  • Schimbător spate: Sram XX1 Eagle – 265 g
  • Shifter: Sram XX1 Eagle Trigger – 120 g
  • Pinioane: KCNC 12 speed 9-52T – 320 g
  • Lanţ: Sram XX1 Eagle PC1290 – 240 g
  • Angrenaj: Sram XX1 Eagle DUB cu foaie 34T – 420 g
  • Rulment pedalier: Sram DUB – 74 g
  • Ghidon: MCFK carbon 700mm – 120 g
  • Manşoane: Extralite Hypergrips EVA – 7 g
  • Pipă: Procraft 2 with CarbonTI bolts – 74 g
  • Capac pipă: TUNE carbon – 5 g
  • Tijă de şa: MCFK 31,6×350 with DARIMO Loop Clamping – 100 g
  • Colier tijă şa: Tune Würger Skyline – 5 g
  • Şa: TUNE Speedneedle Nacked – 74 g
  • Pedale: Crankbrothers Eggbeater 11 Ti – 180 g
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentOrbea Oiz M50 (2019)
Articolul următorUşor la vale, în Codrişor
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

2 COMENTARII

  1. Și eu voiam sa-mi fac o bicicleta ușoară dar văzând utilajul prezentat mai sus mi am pus pofta în cui :)… Faina bicicleta… Apropo, unde o ții noaptea… Asa de curios 😀

LĂSAȚI UN MESAJ

four × 1 =