Categorii: Sei

Test – Șa Prologo Scratch-M5 AGX SPACE pentru gravel

Șaua bicicletei este un subiect delicat. Greu de stabilit care este bună și care nu, care este confortabilă, care este sportiva sau care mi se potrivește. Pentru că suntem cu toții diferiți, ce se potrivește la mine poate nu se potrivește și la tine. Cu toate astea, câteva caracteristici rămân general valabile, mai ales când sunt măsurabile și au niște valori exprimate în cifre.

Scratch face parte din categoria AGX de la Prologo, mai precis Adventure, Gravel, Cyclocross. Pe scurt, nu este „minimalistă” precum o șa de cursieră și nici „butucănoasă” precum o șa de mtb. Este undeva la mijloc, așa cum este și gravel-ul, combinație între road și mtb.

Prologo Scratch-M5 AGX Space – Variante

Prologo Scratch-M5 AGX este disponibila în două variante, normală și „Space”. Varianta normală este puțin mai sportivă și, teoretic, mai ușoară, dimensiunile ei fiind de 250×140 mm și o greutate oficială de 212 g cu railuri din Tirox. Pe de altă parte AGX Space are aceeași lungime, dar este puțin mai lată, cu 7 mm, plus cu 2 mm mai multa căptușeală. Greutatea oficială este listată la 201 g, însă cântarul meu a arătat că are 224 g. Comparativ cu o șa de șosea de la Prologo, cum ar fi Scratch M5 PAS CPC care are doar 145 grame în varianta cu railuri Nack, M5 AGX Space pare a fi grea. Dacă însă o comparăm cu Prologo Proxim W450 Sport, care are 259 grame oficial, atunci AGX-ul nostru este „ok”.

În general o greutate totală mică a bicicletei trebuie să încercăm să obținem atunci când vorbim de o bicicletă de concurs, indiferent dacă este cursieră, mtb sau gravel. Când avem de a face cu o bicicleta recreațională cum este, în general, gravelul, greutatea nu mai contează atât de mult ci dimpotrivă, vine cu avantaje la confort.

Prologo Scratch-M5 AGX Space – Tehnologii

Desigur, orice produs dispune de propria tehnologie cu care a fost creeat, iar aceasta șa nu este diferită. Unele din ele pot fi doar marketing, altele însă se simt și fac diferența când ești pe traseu.

Spre exemplu Prologo T-Shape ajută la o libertate mai mare de mișcare mulțumită lungimii standard pe care șaua o are. Rolul ei este să ofere confort acolo unde picioarele se freacă cel mai mult de șa. Prologo MSS sau Multi-Sector System are rolul de a separa diferitele zone ale șeii, fiecare parte având propria densitate și căptușeală. Zonele sunt cumva separate între ele, se vede asta și pe suprafața șeii, și pentru că sunt gândite așa, fiecare se adaptează individual la poziția ciclistului.

Prologo Push and Pull este o altă tehnologie folosită la șaua asta, dar pare similara cu MSS, întrucât rolul ei este tot să urmărească poziția ciclistului în timpul pedalării, susținând coapsa piciorului în ambele direcții, și când se apasă pe pedală și când se trage de pedală, dacă ai încălțăminte SPD.

Nu în ultimul rând Prologo Active Base se asigură că șaua rămâne stabilă și sigură în timpul pedalării, indiferent de teren. Active Base înseamnă practic că șaua se adaptează la mișcările ciclistului. De asemenea, șaua dispune de acel decupaj central, rolul sau fiind eliberarea presiunii din zona inghinală, însă decupajul este totuși acoperit de căptușeală.

Șaua în general si căptușeala în special nu este deosebit de tare, dar nici moale. Când stai pe ea nu-ți dai seama imediat cum se simte însă când o testezi cu degetele observi că deși degetele se afundă în căptușeală, nu se duc mult. Aș caracteriza șaua ca fiind mai degrabă fermă.

Cum s-a simțit Prologo Scratch-M5 AGX Space pe traseu?

Toate bune și frumoase, dar toate tehnologiile astea, se simt pe traseu? Istoria mea cu șeile Prologo nu este una tocmai fericită. Am testat zeci de mărci și modele de șei și întotdeauna cu Prologo nu m-am înțeles. Surprinzător, nu a fost cazul și cu Scratch-M5 AGX Space. Să fie din cauza extra căptușelii? Nu neapărat, pentru că la alte mărci de șei, foarte minimaliste în general, nu am avut nicio problemă, construcția lor fiind bine gândită și optimizată. Și se pare că așa este și la acestă Scratch-M5 AGX Space, pentru că nici chiar în cea mai lungă tură pe care am făcut-o cu șaua asta, peste 100 km, la final de traseu nu m-am simțit „bătut”.

Cum spuneam, testul este destul de subiectiv, șezutul fiecăruia fiind mai mult sau mai puțin rezistent, respectiv sensibil. De asemenea, nu doar calitatea și căptușeala șeii contează ci și bicicleta și mărimea ei, bikefitting-ul fiind extrem de important. Însă, dacă toate acestea sunt corect făcute, Prologo Scratch-M5 AGX Space are foarte mari șanse să ți se potrivească.

Extra căptușeala și lățimea nu se observă vizual și nici nu se simt neapărat dacă, în timpul pedalării, gândul tău nu stă neapărat la șa. Cât am folosit-o eu, nu am avut momente când m-am pus întrebări de genul „dar ce are șaua asta că parcă nu e ok??” Dimpotrivă, m-am simțit foarte bine, bucurându-mă de tură. Niciodată, în cele 4-5 ture făcute cu șaua, asta nu am fost în situația să-mi aduc aminte de șa, într-un mod negativ.

La confort contribuie și railurile care, deși nu sunt din carbon ci din otel (Tirox), ajută la menținerea unei greutăți potrivite și, mai ales, a unei elasticități foarte bune. Railurile din oțel atenuează bine vibrațiile din drum, lucru foarte util la gravel, mai puțin important la șosea.

Concluzii Prologo Scratch-M5 AGX Space

Mi-a plăcut șaua asta, Scratch-M5 AGX Space. Am fost plăcut surprins, având în vedere experiențele mai puțin plăcute cu Prologo din trecut. Greutatea nu este deosebit de mare, cu alte cuvinte dacă adaugi șaua la gravelul tău sunt șanse foarte mici să adaugi și greutate. Chiar și la lățimea mai mare de 147 mm, Scratch-M5 AGX Space este mai îngustă decât alte șei testate în trecut, dar nu am simțit asta. Așadar o poți considera totuși relativ sportivă.

Prologo spune despre Scratch-M5 AGX Space că este potrivită pentru gravel, ciclocros și aventură în general, dar o văd potrivită, fără probleme, și pentru mtb. Ba chiar și la cursierele de anduranță merge bine, cele cu anvelope slick dar mai late și geometrie mai relaxată, mai apropiată de gravel.

Specificații Prologo Scratch-M5 AGX Space

  • Lungime: 250 mm
  • Lățime: 147 mm
  • Railuri: Tirox (aliaj oțel)
  • Șasiu: întărit cu carbon
  • Greutate măsurată: 225 g
  • Preț la data publicării recenziei: 683 lei
  • Importator: BikeFun

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma