Gravelul a început să prindă avânt. Ce este bicicleta gravel? Dacă în trecut bicicleta „bună-la-toate” era mtb-ul, azi bicicleta bună la toate este gravel-ul. De ce? Pentru că gravel bike-ul este „cursiera de off-road” sau „mtb-ul pentru asfalt”. Este bicicleta care combină, destul de bine, avantajele celor două lumi, mai ales dacă te gândești că majoritatea dintre noi nu fac mtb cu adevărat, adică viteză mare, la deal și la vale, pe trasee dificile și poteci tehnice la altitudine mare sau, cel puțin, medie.
Majoritatea ne mulțumim cu o plimbare pe drum de țară, de cele mai multe ori fără diferență de nivel semnificativă, ori cu asfalt prost, ori pietriș, ori… gravel. Pentru acest tip de ture nu ai nevoie de suspensii mari, nici măcar 110 mm cât are un mtb de cross country, care adaugă greutate, mentenanță și costuri ci este suficientă amortizarea oferită de roțile „gravel”, la care eventual, adaugi două micro-suspensii. Voi detalia puțin mai târziu.
Exista în continuare „gluma” că bicicleta gravel de azi este mtb-ul anilor 90 și da, există aici un sâmbure de adevăr. Dacă însă te uiți la mtb-urile de azi, care nu mai seamănă deloc cu mtb-urile „de atunci”, observi că mai degrabă mtb-urile anilor 90 sunt bicicletele gravel de azi. Deci invers.
Focus Atlas 6.7 este un gravel bike pe care-l văd potrivit de aventura așa cum îl scoți din cutie. Aventura poate însemna fie o tură de-o zi undeva în apropiere, fie ceva „bikepacking”, deci tură cu bagaje, de mai multe zile, în zone îndepărtate. Depinde de tine cum percepi „aventura”.
Echiparea bicicletei este bună, transmisia în special, și versatilă. Vorbim de Shimano GRX, transmisia special concepută de Shimano pentru gravel biking. Practic ceva pentru șosea, dar mai robust. GRX este disponibil în mai multe variante, pe Focus 6.7 fiind varianta RX400, cu două foi 46/30T și 10 pinioane 11-36T, transmisie care îți permite să ataci și urcări mai dificile.
Cadrul este normal, din aluminiu, dar mi-a plăcut pentru că include montanți poziționați în multe locuri, inclusiv pe top tube. Astfel, poți instala pe bicicleta până la 3 bidoane de apă plus o gentuță pe top tube, și asta tot în șuruburi prinsă, nu curelușe velcro.
Furca este din carbon, o practică întâlnită cam pe la toți producătorii de biciclete gravel. Varianta asta reduce greutate totală a bicicletei și oferă un grad suplimentar de atenuare a vibrațiilor, în general aluminiul fiind mai „aspru”. Pe brațele furcii avem montanții „anything cage”, cu prindere în trei șuruburi nu doar două. Asta înseamnă ca poți prinde pe furcă greutate mai mare și bagaje mai multe.
Frânele fac parte tot din seria GRX RX400 și sunt suficiente, în ciuda discurilor de frână cu diametru mic, de 160 mm față și spate. Frânele sunt robuste, iar după un rodaj bun vor ține foarte bine. Poate doar dacă bicicleta este încărcata cu bagaje și greutatea ta este și ea mai mare, atunci ar trebui ca frânarea să o faci mai din timp. Dacă crezi că este o problemă, poți upgrada discul frânei față la 180 mm, pentru mai multe putere de frânare.
Șaua mi-a plăcut forate mult. Da, cu o simplă WTB Volt (atenție, nu SL8 cum e trecut în specificații) m-am simțit excelent. Trebuie să recunosc că demult nu m-am mai simțit așa bine pe o bicicletă, iar asta mulțumită șeii. Așadar, numai cuvinte de laudă la capitolul ăsta.
Un loc important în „viața” unei biciclete gravel îl au anvelopele, care trebuie să fie cât mai late. Balonul trebuie să fie cat mai mare, să poți rula cu presiune mai redusă, pentru a compensa lipsa suspensiilor la acest tip de bicicletă. La Altas 6.7 avem WTB Riddler de 700x45C care, și astea, mi-au plăcut foarte mult. Profilul este discret și rapid, dar mai pronunțat pe laterale, pentru aderență bună pe virajele offroad. Chiar erau rapide cauciucurile astea, pe forestiere și drumuri de țară, nu mai vorbesc de asfalt. Nu simțeam că trag de ele când trebuia să țin pasul cu ceilalți.
De asemenea, se pare că sunt foarte rezistente la pană. Într-una din turele de toamnă făcute, am fost într-o zonă infestată cu Colții Babei. Aproape toți din tură au făcut pene, mai puțin eu și cei cu tubeless. Iar colții babei erau înfipți și în aceste WTB-uri, doar ca nu pătrunseseră complet. Deci, super avantaj aici!
Pe traseu, în general m-am simțit bine pe acest gravel bike, deși am simțit că la câteva capitole merg niște îmbunătățiri. În privința geometriei, cadrul este destul de „steep”, cu unghiuri mai abrupte decât la alte biciclete gravel, mai relaxate. Asta înseamnă, pe de o parte, performanțe mai bune când tragi tare și, pe de altă parte, ar putea însemna confort mai puțin. Însă treaba este destul de relativă, pentru că depinde mult de preferințele și nevoile tale. Din punctul meu de vedere cadrul este echilibrat.
Pe de altă parte aluminiul cadrului acestei biciclete nu l-am simțit prea „prietenos”. Pare că este cam rigid, asta însemnând că transmite cam toate denivelările și vibrațiile venite de la drum. Și aici părerile pot fi împărțite, pentru că un cadru rigid transmite mai bine puterea ta, de la pedale la roți, așadar randament mai bun la pedalare. Pe de altă parte înseamnă și confort mai puțin, iar la gravel biking confortul este important. Poți compensa lipsa de complianță a cadrului cu două sau trei upgradeuri făcute în viitor. Este vorba de doua microsuspensii și o ghidolină mai groasă pe ghidon.
Pentru suspensii, recomand o tijă de șa cu amortizare. Cei 3 cm de suspensie sunt absolut fabuloși și suficienți. Vor atenua 90% din micile denivelări ale drumului. De asemenea, un upgrade mai mare, ar fi o furcă cu suspensie, ceva special pentru gravel, tot cu o cursă minimalistă de 3 cm. Calitatea plimbării va fi semnificativ îmbunătățită.
De asemenea, la ghidon aș veni cu îmbunătățiri. Bicicleta este echipată cu marca proprie de ghidon, tot Focus, care vine cu o „evazare” minimă a dropurilor. Ghidoanele pentru gravel sunt caracterizate de o evazare mare și foarte mare, care vine cu două avantaje. Pe de o parte ai loc foarte mult să pui o geantă de ghidon pentru bagaje, iar pe de alta parte evazarea dropurilor oferă o ergonomie ideală încheieturilor mâinilor. Când pedalezi în dropuri, pe un astfel de ghidon, stai cu mâinile în poziția lor cea mai naturală posibilă.
În teren bicicleta am simțit-o tot timpul robustă, simțeam că pot trece prin ziduri cu ea. Asta este un lucru bun, dar și mai puțin bun. Pe de o parte ai garanția că primești un cadru bun și solid cu care randamentul tău la pedalare este bun, dar pe de alta parte complianța are de suferit, la fel și confortul.
Focus Atlas 6.7 este un gravel bike bun pe care îl poți folosi peste tot, mai puțin pe trasee extreme de mtb, unde normal că nu ai ce căuta cu un gravel bike. Este o bicicleta potrivită pentru orice, de la ture epice de bikepacking, care se întind pe mai multe zile, la plimbări pe drumuri de țară, prin sat sau navetă la serviciu, pe asfalt. Avantajul este că bicicleta dispune și de montații necesari în care poți instala aripi, pentru protecția bună împotriva apei atunci când pedalezi pe ploaie sau după ploaie. De asemenea și montanți pentru portbagaj spate.
Așa cum spuneam și mai sus, recomand câteva îmbunătățiri care compensează din rigiditatea cadrului și aduc complianță. E vorba în primul rând de tija de șa cu amortizare, o investiție mică și, în al doilea rând, furca cu suspensie, o investiție mai mare. Pentru amortizare în față, dacă bugetul este prea mare pentru furcă, poți face treabă aproape la fel de bună dacă instalezi o pipă cu amortizare. Redshift sunt cam cei mai cunoscuți pe domeniul ăsta.
În mare geometria bicicletei este mai degrabă sportivă decât relaxată, asta însemnând că cei cu condiție fizică bună vor fi avantajați. Eu personal m-am simțit bine însă ocazional i-am simțit limitele în privința confortului.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…