Oricât de ciudat pare, Smart Tire Company a anunțat că lucrează la o nouă tehnologie de anvelope din aluminiu, bazate pe același principiu ca modelele folosite de roverele de pe Marte, doar că noile anvelope sunt pentru… biciclete.
Cei de la SMART Tire Company au colaborat cu cei de la NASA Glenn Research Center pentru a aduce tehnologia anvelopelor SMA (Shape Memory Alloy) în lumea bicicletelor. Aceasta se va numi METL și pare a fi destul de performantă la prima vedere.
Tehnologia a fost inventată inițial de NASA pentru roverele lor trimise pe Lună și pe Marte iar materialul folosit are capacitatea de a modifica propria structură moleculară când e supus tensiunilor, astfel SMA este diferit de orice alt material, putând să își recapete forma de 30 de ori mai ușor decât oțelul standard. Materialul este și ecologic, având o durată de utilizare foarte mare, reducând astfel mult deșeurile de cauciuc.
SMART spune că noul material, denumit NiTinol+, poate să se expandeze, să se contracte, să se deformeze și să își revină la forma inițială foarte repede, similar cauciucului. Chiar și la deformări extreme, acesta își va lua înapoi forma inițială prin tranziții la nivel molecular.
Materialul are culoarea aurie/argintie/metalică și este elastic similar cauciucului dar rezistent ca titanul, cu o memorie perfectă a formei.
Memoria formei vine de la amestecul titanului cu oțel Martensite. Numele METL vine de la Martensite Elasticized Tubular Loading, iar descrierea sa e următoarea:
Martensite e un oțel foarte dur, cu structură cristalină. Când un aluminiu cu memoria formei este combinat cu martensit-ul, metalul poate fi deformat ușor în orice formă. După un tratament special la temperatură înaltă, martensite-ul revine la starea de austenite iar materialul revine la forma inițială, primind proprietăți super-elastice.
Filmul de la finalul articolului prezintă foarte bine cum funcționează acest material.
Marea întrebare este legată de aderență și de beneficiile pe care o astfel de tehnologie le aduce.
Anvelopele din aluminiu METL deformabil ar putea fi mai ușoare. Pe un echipament spațial, greutatea e foarte importantă și fiecare gram eliminat costă extrem de mult. De aceea toate materialele alese sunt foarte ușoare, iar acesta e unul dintre ele, cel puțin din punctul de vedere a raportului rezistență/greutate.
Nu va fi nevoie de cameră, lichid de etanșare și nu va exista riscul de pană. Toate acestea, împreună cu proprietățile materialului, fac ca anvelopa să se deformeze rapid pentru a se mula pe deformările terenului, oferind tracțiune excelentă.
Pentru aderență, metalul va fi învelit la exterior cu un material asemănător cauciucului, numit Polyuretan, dezvoltat împreună cu Goodyear Tire & Rubber Company (diferiți de Goodyear Bicycle Tires). Materialul folosit este extrem de rezistent în timp și oferă aderență pe orice suprafață, în orice condiții meteo.
De fapt se speră că anvelopa aceasta este montată pe viață pe bicicletă și nu va trebui schimbată niciodată. Aderența ar putea totuși să scadă, astfel că se va putea reface tratamentul exterior. Iar dacă structura internă e afectată, se va putea repara. În cazul în care totuși anvelopa e compromisă, aceasta e complet reciclabilă.
Poliuretanul se simte exact ca un cauciuc si va acoperi practic plasa de metal, așa că aspectul va fi asemănător cu cel al unei anvelope normale, în plus nu va permite obiectelor străine să intre în structură. Forțele sunt însă preluate de țesătura de metal din interior. Materialul exterior are doar rol de protecție și aderență. Nu va fi deci nevoie de straturi groase pentru protecție la pană.
Producătorii spun că sistemul funcționează iar Felt Bicycles a oferit biciclete pe care să fie testat. SMART spune că la un moment dat tehnologia va putea fi folosită la orice vehicol și, evident, pentru orice fel de bicicletă, de la șosea la MTB, dar va fi în special utilă pe bicicletele de oraș și eBike-uri.
Iată filmul de prezentare a noului material:
Într-o primă fază, noul sistem va fi probabil disponibil sub formă de combo roată+anvelopă, dar pe termen lung se dorește ca anvelopele să poată fi montate pe orice jantă. Momentan sistemul e în faza de testare, dar se dorește să fie lansat pe piață la începutul lui 2022.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații și imagini de pe bikerumor.com
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…