Categorii: ArticoleMag

Cannondale Scalpel 2 și Topstone Lefty 3 – prim contact

Momentul când flota de test Cannondale ajunge în România la Extreme Riders, importatorul oficial și magazinul Stonefeet, e unul mult așteptat de toți fanii mărcii și ale bicicletelor performante, de calitate. Anul acesta am avut ocazia să pedalez (mult mai puțin decât aș fi vrut dar suficient să îmi fac o părere) pe două modele pe care eu le admir enorm: Scalpel – bicicleta performantă de XC și Topstone, gravel bike-ul colecției, echipat cu furcă Lefty.

Prima impresie ne-am făcut-o în parc unde am reușit să le facem și o mică prezentare video. A doua zi am reușit să parcurg cu ele un circuit alpin frumos și destul de solicitant, dar care în același timp a fost potrivit atât pentru un MTB cât și pentru un gravel bike. Este vorba de creasta muntelui Tătaru, din Măneciu la Tabla Buții.

Iată, la cald, părerea mea personală despre cele două biciclete. O să insist mai mult pe ceea ce am simțit, elementele tehnice le găsiți pe pagina producătorului.

Cannondale Scalpel Carbon 2

Un full suspension extrem de lăudat, noul Scalpel mi-a stârnit interesul de fiecare dată când am citit despre el. Am fost nerăbdător să văd personal dacă elogiile primite mi se par și mie justificate.

Cu o echipare suficient de performantă, versiunea 2 mi se pare cea mai bună alegere: transmisie și frâne XT, roți din carbon, toate adăugate cadrului din carbon cu suspensia asigurată de furca Lefty Ocho și amortizorul Fox Float.

Am remarcat echiparea standard cu manșoane ESI Chunky, preferatele mele, prezente pe toate MTB-urile personale din ultimi ani. Șaua scurtă cu formă modernă de asemenea a adus un plus de confort. Pe partea negativă e că am reușit să iau doar o bicicletă mărimea M, eu având nevoie de L, așa că am stat un pic înghesuit pe ea.

Da, totul se confirmă pe teren. Bicicleta mi-a smuls un țipăt de uimire de la primul contact, o coborâre pe panta de lângă lacul din Parcul Tineretului, chiar fără să ajung cu ea la munte. Stabilitatea mult lăudată este exact așa cum e descrisă. Senzația mea pe coborâre e că bicicleta e atât de stabilă încât ți se pare că ai putea lua mâinile de pe ghidon, chiar dacă sub roți sunt bolovani pe o pantă de 20%. Pe munte mi s-a confirmat fix același lucru: Scalpel e hiper-stabil și te duce cu încredere maximă pe orice linie nebună ai alege.

Acum na, totul are un preț iar stabilitatea se compensează cumva cu direcția. Datorită unghiurilor, direcția Scalpel-ului se virează brusc, dar parcă nu ține unghiuri atât de strânse ca o bicicletă mai compactă. Oricum, totul e doar o senzație, în realitate bicicleta virează fără probleme pe orice potecă am încercat.

Pe urcare geometria e foarte bună și bicicleta se comportă excelent. Suspensia lucrează fin și are o platformă stabilă astfel că păstrarea ei în poziția deschisă nu face să se piardă prea mult din eficiență, însă aderența e impresionantă pe bolovani și teren dificil, ajutată și de combinația deja clasică de anvelope Schwalbe Racing Ray/Ralph în varinata de top. Odată blocată suspensia, bicicleta se rigidizează complet și oferă eficiență maximă pe asfalt sau suprafețe fără denivelări mari. Impresionant e mereu la furcile Lefty modul în care funcționează pe primii 2-3 cm ai cursei, mult mai fin decât modelele cu braț dublu pe care le-am încercat, doar RockShox RS-1 cu brațe inverse (cum e de fapt și cel de la Lefty) s-a ridicat până acum la un nivel asemănător.

Am apreciat mult și prezența trusei de scule și de vulcanizare integrate din fabrică în suportul de bidon. Sunt mereu la îndemână și sunt de calitate superioară.

Scalpel s-a dovedit a fi o armă de XC fix pe placul meu, o bicicletă cu care nu doar simți că ai putea face orice, dar vei face toate cu zâmbetul pe buze și cu distracție maximă!

Cannondale Topstone Lefty 3

După două încercări succesive, Cannondale a reușit să obțină un gravel bike perfect din punctul meu de vedere. Prima dată a fost Cannondale Slate, cu roți de 27.5 și furcă Lefty Oliver, dar care nu avea tocmai geometria potrivită, fiind cumva proiectată mai mult pentru distracție decât pentru ture lungi. Apoi a venit Topstone, cu o microsuspensie excelentă pe spate, dar cu fața mult prea rigidă pentru teren mai dificil. Cannondale a combinat cele două concepte și a reieșit modelul testat, cu cadrul Topstone carbon cu micro-suspensie, dar dotat cu roți de 27.5 și cu furca Lefty Oliver, acum în versiunea modernă, cu prindere simplă.

Traseul ales a fost pe unele bucăți un pic forțat pentru un gravel bike iar anvelopele WTB de 47 mm cu un profil semi-slick mi-au dat mici emoții, dar Topstone a făcut față cu brio. Șerban a urcat integral pe bicicletă bucățile abrupte de peste 15% pe bolovani. Nu i-a fost ușor dar a fost posibil, Topstone nu e o bicicletă făcută să ruleze pe bolovani. În schimb dacă se întâmplă să apară și astfel de zone pe traseu, nu se va face de rușine. Culmea, nicio problemă de aderență nu a fost resimțită.

Pe coborâre, chiar și pe cele abrupte, suspensiile și poziția sunt excelente. Pe cele în viteză se simt cei 3 cm de suspensie pe fiecare roată iar Topstone abordează suprafețe chiar destul de denivelate în confort absolut decent.

Domeniul său este însă drumul neasfaltat și acolo e o adevărată bestie. Agil, rapid, confortabil, Topstone mi-a dat impresia că poate să ruleze ore întregi la viteză mare pe suprafețe de drum oricât de proaste fără ca cel din șa să obosească!

Transmsia Shimano GRX 1×11 e decentă dar nu e chiar waw, își face treaba și nu te poți plânge, are rapoarte suficiente să poți urca pante chiar și peste 15% dar cu condiția să nu fie foarte lungi, deoarece devine destul de obositor. Frânele în schimb sunt impresionant de puternice și fac o treabă excelentă!

Gravel bike-urile sunt construite pentru ture lungi pe drumuri cu suprafețe diverse, de la asfalt perfect până la forestiere destul de proaste, dar totuși fără bolovani. Cum însă în România forestierele nu se aseamănă deloc cu Fire Roads-urile americane, furca cu 3 cm de suspensie este mai mult decât binevenită. Iar Topstone Lefty mi se pare alegerea perfectă pentru cine vrea să se dea pe trasee de dificultate medie prin natură și nu vrea performanță de top nici pe asfalt nici la MTB, că na, compromisul e compromis și în extreme, bicicletele specializate vor fi mereu superioare ca performanțe.

Pe pagina producătorului găsiți informații complete despre Scalpel Carbon 2 și Topstone Lefty 3. În România sunt importate de Extreme Riders Distribution și le găsiți la magazinele partenere, cum ar fi magazinul Stonefeet.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma