Categorii: AnvelopeRotiTeste

Specialized Butcher și Eliminator (2022): Bonnie & Clyde

Anvelopele de la Specialized au fost pentru mine într-un univers îndepărtat, ceva ce n-am luat niciodată în considerare plecând de la premiza că un constructor de biciclete nu are cum să producă anvelope de bicicletă de calitate. M-am înșelat amarnic. Iar primul contact pe care l-am avut cu aceste anvelope a fost când mi-a sosit noua bicicletă, un Specialized, echipat fiind exact cu modelele din titlu, în dimensiunea 29/27.5×2.3. Sunt două formate specificate deoarece setup-ul este mullet, așadar roata de față este mai mare decât cea de spate. Pentru că mi s-au părut relativ înguste, am cerut la test aceleași anvelope, cu același compund, dar în lățime 2.6. Iar viața mea s-a schimbat semnificativ. Şi vă explic de ce.

Faptul că se numesc Butcher și Eliminator mă frapează, deoarece denumirea este foarte inspirat aleasă. Prima anvelopă măcelărește tot ce este în cale, cea secundă elimină ce-a fost măcelărit. Şi nu doar design-ul crampoanelor este diferit, ci și compound-ul. Butcher este construită cu compound-ul T9, unul foarte moale, care efectiv se lipește de traseu dar care te face să gâfâi rău la deal, iar Eliminator, cu compound-ul T7, care oferă o viteză de rulare decentă. De fapt, ele sunt gândite specific: Butcher ca anvelopă de față și Eliminator ca anvelopă de spate. În formatul 2.6, pe jantele mele cu o lățime de 30mm, acestea au de fapt o lățime reală de 2.42 – 2.48, în niciun caz de 2.6. Iar cele vechi, de 2.3, erau undeva pe la 2.25 real. Chiar și așa, cele în format 2.6 asigură o stabilitate mai bună dar sunt evident și mai grele (1.300 grame pentru Butcher și 1.017 grame pentru Eliminator). Așadar, ca să punctez aspectele negative, greutatea mare și viteza mică de rulare sunt de luat în considerare, însă doar dacă vrei să parcurgi ture lungi. Dacă te dai doar la vale, pur și simplu n-are de ce să-ți pese.

Eliminator – anvelopa spate.
Cu crampoane ceva mai mici decât cele de pe Butcher.
Însă oferă o viteză de rulare mai mare, mai ales cu compound-ul T7.

Aderența este remarcabilă indiferent de terenul pe care am rulat, exceptând poate condițiile de umezeală, acolo unde nu s-au descurcat neapărat grozav. Însă tot n-am pierdut contactul roții de față cu solul, doar cel al roții de spate – dar care s-a încheiat mereu cu un derapaj demn de filmele de pe youtube – așadar nu m-a deranjat. De fapt, în condiții de umiditate, dacă știi ce faci cu bicicleta, anvelopele astea îți pot oferi în viraje ore nesfârșite de distracție. Sau cel puțin până se oprește ploaie și se mai usucă terenul.

Montajul se face facil, chiar fără leviere și pot fi utilizate tubeless fără pierderi de aer. Doar dacă rulezi la presiune foarte joasă (am rulat și la 0.6 bar) și iei virajele agresiv, vei vedea că pierde ceva soluție tubeless pe la talon. Oricum, probabil foarte puțini dintre voi veți rula la o presiune atât de joasă.

Capacitatea de curățare prin noroaie este acceptabilă și cumva ușor de anticipat la cum arată design-ul carcasei. Este clar că nu-s anvelope de noroi, dar este bine de știut că se curăță – până la urmă. Ce-ar mai fi de menționat este comportamentul anvelopei de față la frânare, care contribuie din plin la oprirea bicicletei, grație crampoanelor centrale relativ înalte. Pe de altă parte, protecția la pană oferită de modelul Eliminator este suficientă, căci nici în Postăvaru unde am dat cu roata peste niște secțiuni mai dificile, nu am avut probleme.

Butcher – anvelopa față.
Crampoane laterale mari și material foarte moale. Parcă se lipește.
Viteza de rulare este însă redusă.

Butcher și Eliminator fac o treabă grozavă împreună din punctul meu de vedere și cu siguranță le voi folosi pentru mult timp. Rămâne să decizi care dintre dimensiuni îți este potrivită. Eu aș opta pentru versiunea 2.3 deoarece nu este cu mult mai îngustă decât cea de 2.6 (are totuși balonajul un pic mai mic), însă greutatea este semnificativ mai mică. Pe de altă parte, 2.6 inspiră și mai multă încredere și este de un real ajutor pe traseu atunci când nu ai prea multă experiență cu virajele, căci punctează decisiv atunci când te ajută să te înclini mai mult decât ai fi crezut vreodată că este posibil.

Greutate Butcher: 1.300 grame
Greutate Eliminator: 1.017 grame
Preț Butcher 29 x 2.6 T9: 349 Lei
Preț Eliminator 27.5 x 2.6 T7: 300 Lei

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma