Inserțiile pentru anvelope au devenit foarte populare în rândul iubitorilor de MTB, datorită avantajelor mari pe care le oferă: în primul rând protecție jantelor (tot mai des fabricate din carbon) de loviturile bolovanilor în caz de pană, fixarea sigură a marginii anvelopei pe jantă, iar împreună, cele două elemente de mai sus fac posibilă rularea cu presiuni mai mici, ceea ce înseamnă aderență și viteză. Majoritatea modelelor oferă chiar posibilitatea de a rula fără aer în anvelope, cu viteză mică, pe distanțe rezonabile. Elasticitatea anvelopelor e de asemenea modificată în bine. Toate acestea au făcut ca inserțiile să fie folosite mai nou chiar și la ciclocross și gravel, unde presiunea mică aduce avantaje imense.
Totuși, în domeniul cursierelor, inserțiile sunt încă un subiect exotic. Asta deoarece inserțiile sunt utilizabile doar în sistem tubeless, iar la șosea nici sistemul tubeless încă, deși câștigă popularitate zi de zi, nu a ajuns să fie folosit în asemenea procente covârșitoare ca pe offroad.
Ceea ce nu e un mare avantaj la șosea e rularea cu presiuni foarte joase, unul dintre principalele motive pentru care cicliștii de offroad aleg să monteze inserții. La șosea, ciciștii sunt mai obsedați de greutate, iar chiar și cele sub 20 g cât cântărește o inserție, e prea multă greutate adăugată pe bicicletă pentru unii.
Totuși utilizarea inserțiilor la șosea păstrează o serie de avantaje importante: protecția jantei în caz de pană sau de impact puternic (am văzut personal jantă crăpată la o groapă, cu paguba în 4 cifre în euro), dar oferă și securitate în cazul unei pene cu pierdere rapidă de presiune (tăietură mare), când bicicleta va mai putea rula în condiții de siguranță până la oprire. Cu atenție, majoritatea inserțiilor de șosea, cu riscul de a le distruge, permit chiar și rularea pe pană, ca în cazul MTB-ului, dar pe distanțe mai scurte.
Am primit la test de la Sprint Bike un set de inserții Tubolight de șosea, pentru anvelope de minim 28 mm. Inserțiile sunt foarte ușoare, greutatea fiind sub 20 g. Au o secțiune aproape circulară, dar ușor profilată la contactul cu janta. Densitatea lor aș zice că e medie spre mare. Producătorul nu recomandă rulara fără aer, dar cu siguranță, în caz de pană, vor permite o viteză de 15-20 km/h pentru câțiva km până la prima terasă cu bere rece, că nimănui nu îi place să repare o pană pe marginea drumului, în praful ridicat de mașini.
Valvele arată foarte bine, materialul pare de calitate excelentă.
Fiind speciale pentru montarea cu inserții, valvele au în capătul din interiorul jantei 4 orificii destul de mari, situate lateral. Am apreciat că sunt colorate, în cazul acesta negre. Valvele argintii chiar nu arată grozav.
Am avut emoții cu montajul, anvelopele de șosea fiind destul de strânse în comparație cu cele de offroad. Emoțiile au fost nejustificate. Montajul a fost facil pe combinația între roțile Roval C38 cu jante cu lățimea internă de 21 mm și anvelopele Specialized S-Works Turbo de 28 mm. A fost nevoie de un mic ajutor foarte subtil cu un levier, dar cu puțină insistență mergea și fără. Cu inserțiile montate, anvelopele s-au așezat ușor pe jantă.
Eu rulez tubeless pe 28 mm cu presiuni ce variază între 4.5 și 6 bar, în funcție de suprafață și traseu (de exemplu pe urcări cu asfaltul bun prefer să le umflu ceva mai mult). De data asta, cu inserții, am încercat presiuni de 5 și 5.5 bar, dar nu cred că aș ezita să cobor la 4 dacă suprafața de rulare e extrem de proastă.
E greu să fac o apreciere obiectivă după câteva ture. Certitudinea că roțile sunt protejate de orice impact parcă mă face mai încrezător acolo unde nu sunt sigur de calitatea asfaltului. Altfel, comportamentul bicicletei mi s-a părut ușor schimbat spre bine, dar nu e o diferență foarte mare. La mici obstacole, sentimentul e că ”rebound”- ul roților e ceva mai mare, că bicicleta a devenit mai puțin săltăreață, deși ea era oricum extrem de confortabilă și înainte.
Concluzie: Pentru undeva sub 20 g pe roată, chiar 11 g pentru varianta ceva mai subțire a inserțiilor (23-28 mm), în cazul utilizării unor roți foarte scumpe și pretențioase, evident că doar în cazul în care se rulează tubeless, părerea mea e că merită efortul montajului unui set de inserții. Cazurile de dejantări la anvelopele tubeless de calitate sunt extrem de rare, dar există și dacă ghinionul face să se întâmple, urmările pot fi și destul de dureroase/păguboase/triste. Iar jantele din carbon sunt extrem de sensibile la lovituri directe! Better safe than sorry!
Importator: Sprint Bike
Preț: 269 lei setul
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
EU nu recomand pentru DH/Freeride varianta HD 29 - pe Happy Bear am taiat caucicucul pe lateral, am indoit jante si am rupt insertia. Abia acum imi dau seama ca de banii astia pls caucicuc ...imi cumparam un cauciuc DH sepcific