Cu ocazia achiziției unei noi biciclete, un gravel Merida Silex pe care l-am construit din componente separate, am testat și anvelopele CST B-Fast, luate special pentru bicicleta asta. A fost destul de greu să determin ce se potrivește, cât de “grase” pot fi anvelopele pentru a avea loc în cadru și practic, cât de performante și utile îmi vor fi pe trasee, având în vedere că nu văzusem cauciucurile în realitate.
Pe scurt, alegerea a fost absolut perfectă, din toate punctele de vedere, dar mai ales al performanțelor, pe aproape orice tip de suprafață de rulare. Voi detalia mai jos.
CST, deși este cel mai mare producător de anvelope de bicicletă din lume – Cheng Shin Tire, nu beneficiază de „prestigiul” de brand așa cum îl au alte mărci care, mulțumită acestui fapt, pot cere un preț mai mare pe produsele lor. Ca fapt divers, același grup Cheng Shin Tire, produce și mult mai cunoscutele anvelope Maxxis. Din acest motiv, al lipsei prestigiului, anvelopele CST sunt, de cele mai multe ori, mult mai ieftine decât ceva similar de la un brand premium. Este și cazul acestor B-Fast.
Anvelopele CST B-Fast sunt destul de simple, la prima vedere. La o privire mai atentă asupra specificațiilor, vei vedea că au două tipuri de compuși din cauciuc în alcătuire și că sunt pliabile. Aceste două specificații singure, ne sugerează deja că anvelopele sunt de calitate peste medie. TPI-ul, adică densitatea țesăturii carcasei anvelopei, este de doar 60. Asta arată că Fast-urile nu sunt deosebit de suple pe denivelările mici și repetate. Însă testele din teren vor conforma sau nu asta.
În cele din urmă, anvelopele au și un sistem integrat de protecție antipană denumit EPS – Exceptional Puncture Safety. Este un strat suplimentar dintr-un material special, o combinație de cauciuc și poli-fibre, introdus între profilul anvelopei și carcasă.
Foarte mult mi-a plăcut profilul anvelopelor CST B-Fast, cu adevărat reușit pentru nevoile mele “gravel”. Este vorba de proeminențe mici, mărunte, dispuse într-un mod organizat pe suprafața roții. Pe centru sunt destul de înghesuite, iar pe măsură ce te apropii de margini, din ce în ce mai rare. Este un tipar absolut reușit pentru gravel biking, pentru oraș, off-road ușor și ciclocros, deși pentru CX, aceste anvelope este posibil să aibă balonul prea mare pentru gusturile ciclocrosiștilor. Măsurate cu șublerul, au 49 mm, instalate pe jante cu lățime interioară de 21,6 mm.
CST B-Fast nu se numesc „fast” degeaba. B nu știu de la ce vine, dar fast vine sigur de la cât de rapide sunt anvelopele astea. Pe asfalt sunt efectiv incredibile. Fără efort deosebit, pe plat poți menține ușor o viteză medie de 30 la oră, pe distanțe de zeci de kilometri. La fel se simt și pe gravel și macadam, rapide.
Unde am rămas cu adevărat șocat de cât de performante sunt, a fost pe iarbă. Aderența este efectiv fabuloasă. Nu mă refer neapărat la frânare, deși și aici țin bine, ci mai ales pe viraje și off-camber. Efectiv se aude cum micile crampoane laterale mușcă din iarbă și țin.
Și la fel se aude și pe pietriș. Se aude și pe asfalt când te înclini mult într-un viraj. Dar sunt totuși silențioase ți nu pot spune că sunt surprins de asta, ținând cont de profilul lor mărunt. Pe asfalt abia le auzi, iar pe offroad sunt exact cum trebuie ca să îți placă drumul pe care ești.
Frânarea nu este deloc rea, având în vedere că pe centru proeminențele sunt destul de apropiate, formând o bandă aproape continuă. De aici vine ușurința la înaintare. Virajele sunt însă de vis… Spatele derapează dacă frânezi brusc, logic, în schimb fața ține bine, având în vedere că la frânare, 80% din greutate se duce pe față.
Ajută și faptul că anvelopa este fabricata din doi compuși de cauciuc, mai rigid pe centru, pentru ușurință la înaintare și mai moale pe margini, pentru aderență bună la viraje. Tot ce sper este ca aceste cauciucuri să nu se consume prea repede, pentru că sunt foarte încântat de ele.
CST B-Fast nu sun tubeless. În schimb pot fi folosite tubeless, doar că trebuie să fii foarte priceput la a le așeza. Îți mai trebuie multă răbdare, un compresor cu flux mare de aer comprimat și… 4 mâini. Când am asamblat bicicleta am făcut-o cu ajutorul unui mecanic priceput care spunea că, cel puțin teoretic, orice anvelopa poate fi făcută tubeless. După destul de multe încercări, și aceste CST B-Fast am reușit să le facem să stea bine pe jante. De precizat că jantele Shimano GRX sunt tubeless.
Dacă ai posibilitatea de a le face tubeless, recomand opțiunea asta. Cu soluția antipană în roți și împreună cu sistemul lor antipană integrat EPS, poți spune că ești complet „blindat” împotriva penelor pe trasee.
Nici la greutate nu stau rău aceste anvelope. Cu cele 438 g, CST B-Fast sunt mai ușoare decât Continental Contact Speed Reflex pentru oraș/șosea, și ceva mai grele decât Schwalbe CX Pro, care au și talon din sâramă.
Și confortul este decent. Fiind practic anvelope de mtb, vor trebui umflate mai puțin pentru a oferi un minim de confort. La o greutate a mea de 75 kg, le-am folosit inițial cu presiune de 1,8 BAR. S-a dovedit a fi cam mult, iar ulterior am scăzut la 1,5. E mult mai bine așa, amortizează micile denivelări și vibrațiile mult mai bine. Dar mă gândesc să încerc cu presiune și mai mică. Rezistența la înaintare nu va crește cu mult. Daca ar fi avut un TPI mai mare, anvelopele ar fi fost și mai confortabile, dar și prețul ar fi crescut.
Foarte, foarte mulțumit am fost și sunt în continuare de aceste CST B-Fast. Le vad absolut perfecte pentru gravel bike, dacă îți încap în cadru, cu ale lor 49 mm lățime. La fel de bune sunt și pentru mtb, daca obișnuiești să ieși la ture ușoare ce combină asfalt cu macadam. Nu vor ține pe teren tehnic agresiv, mtb adevărat. Nu poți avea încredere în ele pe acest gen de teren. În schimb pentru „light” off-road sunt ideale.
La fel de bune sunt și pentru oraș, navetă, cumpărături, drumurile la serviciu, plimbare în parc, dar mai ales touring și trekking. Dacă ai de făcut turul Europei pe bicicletă, pe trasee civilizate de tipul Eurovelo, greu vei găsi anvelope mai potrivite decât aceste CST B-Fast.
Specificații:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…