Noul Sram GX AXS: mai wireless și mai ieftin, nu se poate

Până în clipa în care n-am deschis coletul venit din Germania de la Sram nu am avut nicio idee ce transmisie ar fi putut trimite. Gândul m-a dus la noul X0 AXS date fiind întrebările despre bicicletă și urechea UDH, însă când am deschis coletul și am văzut inscripția GX pe cutie, trebuie să recunosc că am rămas destul de surprins. L-am primit cu aproximativ o lună înainte de lansare, astfel încât să-l pot instala și să văd cum funcționează, ca apoi să pot publica articolul abia pe 11 iulie. Am fost așadar sub embargo, lucru care m-a stresat un pic și m-a făcut să recurg la câteva metode destul de rudimentare. Spre exemplu, când am fost la concurs la Azuga, am acoperit schimbătorul și logo-ul de pe angrenaj cu Power Tape.

Doar câțiva au întrebat de ce arată așa transmisia. Pe ceilalți nu i-a interesat.
La Azuga a primit cele mai multe abuzuri noua transmisie. S-a descurcat de minune.

În fine, am filmat unboxing-ul, apoi am trecut la instalare, fără să primesc indicații speciale în acest sens, ci manualul clasic. Vechiul Sram GX wireless a fost extrem de ușor de instalat, dar aici treburile n-au mai stat chiar așa, deoarece este necesară mai multă precizie și minuțiozitate. Pe scurt, schimbătorul cel nou lucrează în anumiți parametri, iar dacă nu ai numărul corespunzător de zale, sau dacă nu ai blocajul pe poziția A sau B sau dacă urechea nu este aliniată unde trebuie sau dacă nu-l instalezi pe pinionul 6 sau 7 nimic nu o să funcționeze cum trebuie. Seamănă cu un bibelou la început, dar apoi am înțeles că totul este atât de bine calculat, încât acest efort de debut este necesar. Apoi, toate datele astea sunt calculate în funcție de bicicleta pe care o deții, iar totul depinde de lungimea chainstay-ului, de foaia folosită și chiar și de poziția flip chip-ului, care poate fi pe low sau pe high. Pare nebunie. Și este într-adevăr.

Ne-a ieșit (aproape) din prima fotografia asta.

Apoi, o chestiune care m-a indus în eroare la început a fost angrenajul DUB cu ax WIDE. Da, acum toate sunt în dimensiunea wide deoarece chainline-ul a fost modificat la 55mm, prin urmare va trebui să folosești două distanțiere de lățimi diferite, unul în partea stângă și celălalt în partea dreaptă a Bottom Bracket-ului. De abia după ce-am montat transmisia am deschis și o carte pe care am primit-o în pachet, cu peste 300 de pagini în care este povestită perioada de dezvoltare a acestui nou tip de schimbător cu ureche integrată și care a început încă din 2019, când cei de la Sram s-au dus la producători să-i convingă să adopte standardul UDH pentru urechile cadrelor, fără să le spună neapărat și de ce. De atunci și până acum, acest cal troian a ajuns în peste 200 de cadre compatibile, ceea ce înseamnă că strategia nemților a dat roade. Așadar, dacă te întrebi de ce bicicleta ta are o ureche de prindere UDH pentru schimbător, este pentru că cei de la Sram au impus acest standard pentru a-și pregăti terenul pentru noile schimbătoare cu ureche integrată.

Și oricât s-ar fi glumit pe tema acestor schimbătoare la început, adevărul este că acele urechi care fac parte acum din corpul schimbătorului sunt extrem de rezistente. Testul cu pumnul și ciocanul (de cauciuc) l-am făcut și eu: nu se îndoaie și mai mult decât atât, revine în poziția inițială. Mai mult decât atât, mai multe componente ale acestui schimbător pot fi acum înlocuite în caz că se zgârie, ceea ce înseamnă că nu trebuie să cumperi mereu unul nou. Chiar și patina se poate demonta extrem de ușor, un proces facil de dus la capăt de către un copil. Viața pare deci acum mai simplă în ceea ce privește transmisiile, însă doar pentru cei cu bani. Noul Sram GX are un preț de 1.300 de euro (pentru bicicletele non-electrice), kit-ul incluzând angrenajul, lanțul, schimbătorul, shifter-ul și pinioanele. Pentru X0 AXS sau XX1 nici nu mai amintesc prețul. Desigur, prețul este de raft, recomandat, și cu siguranță vei putea găsi mai ieftin, dar asta nu înseamnă că nu este totuși scump.

Revenind la transmisie, în ceea ce privește performanțele lucrurile sunt foarte clare: se poate schimba în forță fără niciun stres, poate fi lovit de diverse obstacole, tot fără niciun stres, iar reprizele de schimbare sunt atât de line și de liniștite încât doar faptul că mărești sau micsorezi cadența îți dă un indiciu despre faptul că ai schimbat lanțul de pe un pinion pe altul. Impresionant de lin. Shifter-ul poate fi configurat să schimbe mai multe pinioane sau dacă ții apăsat pe el să schimbe un pinion unul după altul. Odată ce descarci aplicația și-l conectezi la smart phone ți se vor ivi mai multe opțiuni.

Câteva zgârieturi pe patină. Nimic grav. Și oricum poate fi înlocuită lejer.
Felul în care arată… pare că a fost a lui Predator.
Butonul de împerechere cu shifter-ul (stânga) și LED-ul care de regulă e verde. Când e roșu nu e prea bine.

Maneta în sine mi se pare cea mai rudimentară piesă din întreg sistemul. Nu mi s-a părut nici foarte ergonomică, nici prea arătoasă. Vechiul shifter AXS pare o capodoperă pe lângă cel nou. Dar și actualul își face treaba, deși încă îmi este destul de greu să mă acomodez cu el, chair și după aproximativ o lună de utilizare.

De ce a trebuit să arate așa? La ce s-au gândit oare?

Schimbătorul este însă piesa de rezistență. Design-ul și calitatea sunt impecabile deși folosește materiale ceva mai slabe decât modelele de top X0 sau XX1. Ce mi-a plăcut însă la GX mereu a fost faptul că este un fel de cal de bătaie care suportă toate abuzurile stăpânului dement și acolo unde nu-i patină de carbon nu sunt nici lacrimi. Altfel spus, dai cu tine și cu el de pămant și te întorci cu zâmbetul pe buze acasă. Este foarte rigid în orice direcție și pare extrem de bine închegat, iar lanțul nu bate și nu troncăne. Astea-s deja chestii de manual de istorie a MTB-ului. Patina poate fi blocată pe modul clasic Sram atunci când vrei să demontezi roata însă ține cont că axul se înfiletează acum în schimbător (de fapt în interiorul urechii schimbătorului). Asta nu înseamnă că lucrurile sunt mai complicate, ci că sunt diferite. Cele două urechi de prindere (da, există una pe stânga și alta pe dreapta) sunt extrem de rigide, iar rotițele patinei sunt acum și mai mare pentru o mai bună stabilitate. În fond, GX-ul noul este mai mare decât GX-ul vechi.

Prindere pe două părți. Rezistență maximă.
A sau B? Ciește neapărat manualul căci dacă nu instalezi schimbătorul pe poziția recomandată nu va funcționa cum trebuie.
Rotițele au crescut în dimensiuni. Implicit și numărul de dinți.
Patina blocată + lanțul fleașcă = scoți ușor roata de spate.

Lanțul este și el nou și nu mai este compatibil cu nimic din ce a construit SRAM în trecut. Este drept pe partea superioară și mai are formă de za doar pe partea interioară. Design-ul contribuie la reprizele rapide de schimbare.

Și nici foaia nu mai este compatibilă cu absolut nimic decât cu acest sistem. În plus de asta, are o prindere cu 8 șuruburi față de prinderea cu 3 șuruburi de la vechea generație. Iar dinții sunt ceva nemaivăzut, o lucrare CNC care duce cu gândul la niște tentaculele unei caracatițe minuscule decât la dinții unei foi. Brațele sunt sculptate pe interior pentru a mai salva ceva greutate, însă nu pot spune că angrenajul lui GX este ușor.

Arată fain, dar tot angrenajul X0 este din alt univers.
Protecție integrată. Nu mai poți rula cu chainguide, deoarece axul este mai lat.

Acumulatorul a rămas neschimbat, doar că se montează într-o poziție diferită. Și se încarcă la fel și are o autonomie la fel de mare. În 10 ture a câte 30 de km și o diferență de nivel de minim 800 de metri, nu a fost necesar să încarc acumulatorul.

Noul GX este mai greu decât vechiul GX, dar este și mai mare și are urechea integrată.

Pinioanele GX arată bine deși sunt construite din două bucăți (1-8 și 9-12), iar range-ul a rămas neschimbat la 520% cu mențiunea că există acum un pinion de 38 și unul de 44 pentru o trecere mai lină printre rapoarte. Pinionul cel mare are 52 de dinți și este fix cât fața mea.

Foarte faine și pinioanele deși destul de grele.

Cu toate acestea povestite aici realizez cât de mult și cât de rapid se schimbă lucrurile. Este frustrant că aceste piese nu sunt compatibile cu altele din vechea generație (aș fi preferat spre exemplu să păstrez angrenajul din carbon Sram X0 din 2021 care cântărește jumătate din GX însă pur și simplu nu pot), dar avansul tehnologic face ca lucrurile să fie construite diferit dacă se vrea performanță. Probabil că puțini dintre noi chiar ar avea nevoie de o astfel de transmisie însă pedalez pe transmisii wireless deja de 2 ani și încă de la început mi-am dat seama că nu mai este nicio cale de întoarcere la schimbătoarele mecanice. Pur și simplu, cele mecanice par învechite și se acționează greoi prin comparație, iar dependența pe care o capeți de feel-ul oferit de cele electronice pare mai puternică decât cea dată de cocaină.

Cu noul AXS, Sram nu a făcut decât să ducă nebunia asta mai departe și să-mi întărească cele de care eram deja convins. Scoțând un pic din context procesul de montaj și prețul, noul AXS este cu adevărat un pas imens înainte și te face să simți că trăiești în viitor. Un viitor, pare-se, dependent de tehnologie și acumulatori și cu componente fără cabluri. Îmi convine și așa.

Unboxing și montaj:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma