Categorii: Suspensie

Test – SRSuntour Raidon XC DS RL R (2016)

Am testat noua furcă pe aer a celor de la SRSuntour, modelul Raidon XC DS RL R, o suspensie care a impresionat cu adevărat în ciuda faptului că este doar al 2lea model deasupra celui entry level XCR ce beneficiază de amortizare pe aer.

Modelul Raidon este unul foarte popular pentru un upgrade ulterior destinat fiind bicicletelor mtb cross country. Practic dacă îți cumperi o bicicletă entry level sau chiar din gama de mijloc, dotată cu furcă normală pe arc una din primele îmbunătățiri pe care o poți face bicicletei este să o dotezi cu suspensie pe aer, Raidon fiind una din cele mai bune opțiuni.

Furca nu este deosebit de ușoară, însă greutatea de 2,100 kg, cu tot cu ax, o face să fie mai în regulă decât furca pe care o înlocuiește, dacă aceasta este cu arc. Axul de prindere a roții este de 15mm fiind noul QLoc2, sistemul propriu Suntour care înlocuiește axul clasic filetat folosit în general la furci. Este un sistem deștept și mult mai rapid decât filetarea.

La început poate te derutează puțin însă imediat ce te obișnuiești cu noul sistem, schimbarea roții se va face mult mai rapid decât înainte. Din păcate noul ax nu este compatibil cu celelalte mărci de furci. Spre exemplu nu l-am putut folosi la furca mea Rockshox Reba întrucât “nuca” ce se expandează din capăt nu poate trece de partea filetată a furcii.

Tot datorită incompatibilității nu am comparat nici greutatea dintre cele doua axuri.

La capitolul specificații noul Raidon stă bine. Furca dotată cu brațe culisante de 32mm din aluminiu, brațe inferioare din magneziu, este disponibilă pentru roți de 29 și 27,5 inch, blocare mecanică pe ghidon (disponibil și direct pe furcă), reglaj revenire, cursă de 80 și 100 mm pentru 29er și 100 sau 120 mm pentru roți 27,5 inch, țeava steerer de 1 1/8 – 1.5 din aluminiu, dar este disponibilă și cu steerer drept de 1 1/8 din oțel, ax QLoc2 de 15mm însă este disponibilă și cu axul clasic QR de 9mm, iar discul maxim care se poate instala este de 180mm, o opțiune normală de vreme ce furca nu este destinată downhill-ului.

În teren furca a funcționat excelent și o spun fără nicio exagerare. Recunosc că i-am disperat puțin în prealabil pe colegii din redacție cât și pe reprezentanții Suntour în România pentru a-mi furniza un tabel cu presiuni recomandate a suspensiei în furcă în funcție de greutatea ciclistului. Motivul era simplu, doream să mă asigur că am un punct de plecare, o recomandare a producătorului întrucât desigur, ulterior mai ajustezi presiunea în funcție de preferințele proprii. Însă voiam ca testele furcii să nu fie influențate de vreun reglaj făcut greșit.

Asa arata tabelul la RockShox

Din păcate SRSuntour are doar recomandări generice unde menționează doar presiunea maximă acceptată de furcă, lucru care nu mi-a fost de folos. Așa că am instalat un „șoricel” pe brațul culisant și am aproximat un „sag” de 20-30 % jucându-mă puțin cu presiunea din furcă. Aparent am nimeri-o la fix pentru că, așa cum spuneam mai sus, performanța în teren a fost excelentă. La fel de important este și reglajul pentru revenire. Trebuie să-l nimerești perfect pentru ca experiența în teren sa fie desăvârșită. Poți începe prin a-l regla să fie la mijloc pentru ca după câteva ture să-l mai strângi sau să-l slăbești puțin în funcție de cum te simți.

Reglajului în sine, „robinetul”, nu i-aș da chiar nota 10 întrucât rotirea se face la fel ca la un robinet, cursiv și nu cu „clicuri”. Prefer să pot număra clicurile de rotire pentru a știi clar momentul când reglajul este la mijloc sau când este cu bias spre rapid sau lent. Altfel trebuie să numeri tu cu aproximație numărul de rotiri pe care le aplici pentru a-ți face o idee tot aproximativă asupra nivelului de revenire a furcii după compresie. Din fericire am nimerit-o și aici, iar în teren furca s-a ridicat la nivelul acelui „sweet spot” care îți imprimă zâmbetul pe buze.

Așadar din păcate cele doua reglaje importante ale furcii trebuie să le faci „după ureche”. Acest lucru nu ma încântă prea mult, chiar dacă ai experiență și știi ce vrei de la furcă. Dacă nu ai experiență este și mai rău întrucât, dacă nu le nimerești bine, poți spune pur și simplu că „furca e proastă” deși doar reglajul nu este bine făcut. Mi-ar plăcea ca pe viitor Suntour să ofere un tabel de presiuni similare cu ce vedem la RockShox, iar reglajul pentru revenire să aibă clicuri.

Furca se mișcă lin și fără sacadare. Nu este un model de top însă tehnologia folosită îi permite să ofere performanță ridicată la un preț și la o greutate acceptabilă. Practic este raportul la care trebuie să te uiți – dacă performanța pe care o primești te satisface în raport cu banii pe care îi plătești și în raport cu greutatea pe care o are furca. Punând în balanță aceste lucruri înclin să cred că noul Suntour Raidon 2016 face banii.

Mulțumită performanței foarte bune la șocurile mari puteam să merg la vale aproape cât de repede doream singurul element care ma încetinea fiind doar experiența. Așadar notă foarte bună pentru răspuns la șocurile mari. Cât privește șocurile mici, adică atunci când pedalezi la deal sau pe plat, nici aici nu am ceva deosebit de reproșat. Sentimentul general la pedalare a fost unul cu adevărat bun.

La capitolul rigiditate furca stă iarăși bine pentru un model aproape entry level. În momentele dificile, când trebuia să navighez în viteză la vale printre bolovani, puteam menține bine direcția fără să simt vreo flexare prea evidentă. Desigur la nivel mai înalt lucrurile stau mult mai bine, însă și prețul începe să crească, iar acesta trebuie plătit doar dacă și ciclistul avansează și începe să simtă că echiparea bicicletei a rămas în urma antrenamentului și experienței sale.

Comparând această furcă cu concurenții de pe piață semnele sunt din nou pozitive. Spre exemplu Rockshox 30 Gold este concurentul direct. Aceasta este mai ușoară, potrivit specificațiilor oficiale, dar și mult mai scumpă, prețul recomandat pentru Raidon fiind de 245 euro. Celălalt concurent direct este RST Aerial 29, dar și aceasta pare a fi mai grea potrivit specificațiilor.

Noua Suntour Raidon este dotată cu telecomandă pe ghidon pentru blocare. Este un design ergonomic și ușor de folosit. Blocarea se face apăsând vertical pe buton în timp ce deblocarea se face apăsând orizontal pe un alt buton, amândouă mișcările făcându-se cu degetul mare. În teren acest sistem s-a dovedit a fi eficient și natural în utilizare. Nu m-a încurcat deloc, iar mișcarea de blocare-deblocare a devenit automată.

Un alt avantaj al acestui model 2016 este că, spre deosebire de modelele mai vechi, cablul telecomenzii de blocare se poate instala fără a mai fi nevoie să demontezi capacul superior de pe partea dreaptă a furcii. Este suficient acum să introduci cablul și să strângi șurubul.

La final concluzia este una pozitivă. Pot spune că performanțele acestei furci s-au ridicat la nivelul așteptărilor și o recomand oricui dorește un upgrade de calitate la un preț mai bun decât la celelalte furci similare de pe piață.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

4 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma