Categorii: Sei

Test – Selle San Marco Aspide Short Open-Fit Dynamic Wide și AllRoad Open-Fit Dynamic Wide

Șeile sunt un lucru extrem de personal atunci când vorbim despre biciclete. Nu există, pe bicicletă, componentă mai personală decât șaua, pentru simplul motiv că fiecare dintre noi este diferit/ă și simte confortul într-un mod extrem de personal. Așadar, va trebui să citești această recenzie cu subiectivism, ținând cont că ce este confortabil mie, ție poate nu ți se potrivește. Dar valabil și invers. Însă câteva idei generale îți vei putea face din acest articol.

Selle San Marco este un producător italian cu o istorie foarte lunga, de 86 de ani azi, în 2021. Acestea fiind spuse, calitatea și performanța șeilor Selle San Marco nu o mai putem pune la îndoială. La fel și experiența brandului.

Selle San Marco Aspide Short Open-Fit Dynamic Wide

Gama de șei Aspide este una tradițională a producătorului, având aproape 20 de ani de când se produce. Noul model însă, „Short”, este diferit și în ton cu nevoile moderne și ultimele descoperiri, fiind cu 28 mm mai scurtă decât modelele Aspide clasice, la cei 250 mm ai săi. Ce înseamnă asta? Foarte pe scurt: mai mult confort.

Ce m-a impresionat și chiar șocat la început, a fost decupajul central, extrem de mare, imens! Șei cu „găuri” pe mijloc am mai văzut și folosit, dar așa mari încă nu mai testasem. Desigur, ideea prezenței acestui decupaj este tot adaosul de confort, mai precis reducerea presiunii în zona perineului și facilitarea unei irigări sanguine mai bune a zonei. La mine asta s-a tradus practic prin zero amorțeală, la ture de până în 100 km. Mai lungi nu am făcut cu aceasta șa.

Aspide Short Open-Fit Dynamic Wide este clasificată de Selle San Marco drept ideală pentru șosea, căptușeala PULLFOAM fiind responsabila pentru asta. Căptușeala este o spumă cu densitate redusă și grosime variabila de-a lungul șeii, dar care permite mișcarea pelvisului în timpul pedalării. Practic și asta mărește, nu doar rezistența în timp a șeii, dar și gradul de confort și susținere a ta.

Ce mi-a plăcut mult, dar și asta ține de subiectivism, este lățimea șeii. Potrivit Selle San Marco, versiunea testată de noi este cea lată „L3”. 155 mm lățime are această șa, spre deosebire de versiunea îngustă, cu 139 mm.

Mi-a plăcut cât de bine m-a susținut, cât de bine am simțit că sunt susținute oasele bazinului. Nota 10 cu felicitări din punctul ăsta de vedere din partea mea.

De-a lungul ei, șaua are o ușoară unduire, din spate spre față, dar sincer nu as ține cont de ea, este abia vizibilă. În timpul turelor nu am simțit că am nevoie să îmi schimb poziția față-spate, din cauza asta. Spre deosebire de cealaltă șa, Selle San Marco AllRoad Open-Fit Dynamic Wide, care are o curbură destul de pronunțată și pe care am simțit-o din plin, obligându-mă să stau, destul de des, mult mai spre spatele șeii decât aș fi vrut. Voi detalia despre asta mai jos.

Construcția generală a modelului Aspide este simplă, cu șasiu din fibră de sticlă ranforsată și railuri din magneziu. Acest magneziu joacă, de asemenea, un rol important la atenuarea vibrațiilor venite de la drum. Desigur, ceva din carbon ar fi redus din greutatea șeii, dar ar fi mărit prețul.

Șaua este acoperită cu un strat denumit SILKFEEL / PLUS, despre care Selle San Marco spune că e foarte rezistent la uzură, versiunea aceasta, Plus, fiind și mai rezistentă. Încă nu am avut ocazia să testez rezistența în timp a materialului, însă pot spune că la mână se simte plăcut, iar în timpul pedalării îți menține poziția acolo unde alegi să fie. Nu aluneci.

Selle San Marco Aspide Short Open-Fit Dynamic Wide – Concluzie

Șeile „scurte” au tot crescut în popularitate în ultima vreme, și îmi dau seama de ce. Eu, cel puțin, m-am simțit excelent pe această șa, mai bine decât pe cea folosită de mine în mod normal, de ani de zile. Mi-a plăcut mult decupajul central amplu, am simțit că ajută, dar cel mai mult mi-a plăcut lățimea șeii, care nu este exagerat de mare, însă un total de 1,6 cm în plus se pare că joacă un rol foarte important pentru confort.

Selle San Marco AllRoad Open-Fit Dynamic Wide

Selle San Marco AllRoad Open-Fit Dynamic Wide pe de altă parte este diferită. Producătorul o încadrează la „gravel”, fiind practic o șa mai confortabilă atunci când tura este lungă sau se desfășoară și în afara asfaltului. Surprinzător însă, eu nu m-am înțeles la fel de bine cu ea.

Prima caracteristică observată a fost unduirea șeii, curbura din spate spre față. În spate șaua începe mai sus, la mijloc este jos, iar nasul este din nou sus. Teoretic designul ajută să-ți susțină bazinul ca într-un căuș și sunt convins că funcționează la multă lume, ținând cont de experiența brandului. La mine însă nu a funcționat, din cauza vârfului care pur și simplu era prea sus în comparație cu restul șeii. Desigur, poți încerca să orizontalizezi șaua și s-o lași mai jos de nas, lucru pe care l-am și făcut. Dar în situația asta simțeam că alunecam prea mult spre față, eu preferând în general pe șa o poziție mai spre spate, mai spre partea lată a șeii, pentru susținere mai bună.

Selle San Marco a gândit această șa cu un nas foarte îngust, pentru a permite o frecare cât mai mică între picioare și șa, lucru pe care l-am simțit foarte pozitiv în tipul turelor.

De menționat că această AllRoad, deși tot „wide”, este mai îngustă decât Aspide de mai sus, cu 146 mm în zona ei cea mai lată. Așadar și acesta este un aspect subiectiv care contează în mod diferit pentru fiecare dintre noi. Pe de altă parte șaua dispune de o construcție premium, așa cum ne-am obișnuit de la Selle San Marco. În plus, și AllRoad dispune de un decupaj central mare, care am simțit că ajută mult la reducerea presiunii din zona perineului.

Deși per total AllRoad este mai mare decât Aspide și are căptușeală mai multă, aceasta este mai ușoară, cu 196 grame față de 227 cât are Aspide. Asta se datorează în principal faptului că șasiul șeii are în alcătuire și carbon, de aici și prețul mai mare față de Aspide.

Faptul că la AllRoad avem carbon, înseamnă de asemenea, că șaua este mai rigidă, fapt care s-a simțit când forțam o urcare stând în șa. Ține însă cont de faptul că această caracteristică nu este atât de importanta la AllRoad ci mai degrabă confortul pe distanțe mari, rulate pe suprafețe variate, de la asfalt la pietriș.

Am ieșit și pe lângă asfalt cu această șa și este clar optimizată spre confort, dacă te împaci cu forma sa unduită. Tot pentru plus de confort este și căptușeala, BIOFOAM de data asta. Este o spuma cu „celule închise” care ajută la impermeabilitatea șeii pe de o parte, dar mai mult, la confort, mulțumită grosimii mai mari. Dar să nu uităm, șaua nu este deloc voluminoasă sau butucănoasă. Dimpotrivă, este elegantă și zveltă, fiind inclusiv mai ușoară decât Aspide, care e mai mică.

Ambele șei sunt de nivel “Dynamic”, adică pentru cei relaxați, dar sportivi, cu pretenții sportive mari, dar realiste. Celelalte opțiuni de la Selle San Marco sunt Sport, Racing, Carbon și Superleggera. Dynamic înseamnă un nivel “relaxat”, dar combinat cu o doză mare de sportivitate. Să nu ne inducă în eroare faptul că Dynamic ar însemna doar confort. Aspide și AllRoad sunt cât se poate de sportive și nu au nimic în comun șeile masive pentru oraș sau trekking, „Sport” fiind nivelul care s-ar potrivi bine aici, deși și acestea sunt zvelte. Pe de altă parte Superleggera este topul topului, cele mai ușoare și performante șei pentru concurs. Este remarcabil cum Selle San Marco a reușit la Dynamic, să combine atât de bine performanța și sportivitatea cu confortul și greutatea redusă, caracteristici care se cam bat cap în cap.

Selle San Marco AllRoad Open-Fit Dynamic Wide – Concluzie

Pentru Selle San Marco AllRoad Open-Fit Dynamic Wide concluzia este puțin contradictorie, întrucât am simțit clar că șaua este gândită să se potrivească celor care nu se dau doar pe asfalt, ci și pe drumuri forestiere bune, gravel. Din păcate forma unduită nu a ajutat la mine. Cu toate astea nu pot să nu o recomand celor care caută confort suplimentar, susținere bună și, cel mai important, decupaj central mare care ajută mult la o foarte bună circulație a sângelui, toate caracteristicile astea venind de la unul din cei mai vechi producători italieni de șei din lume.

Prețurile oficiale ale cestor șei sunt de 79 euro pentru Aspide Short Open-Fit Dynamic Wide și 99 euro pentru AllRoad Open-Fit Dynamic Wide, însă le găsești și mai ieftin pe site-uri de genul Bike24.com. Pentru România nu există importator oficial, însă șeile Selle San Marco pot fi găsite la noi, în magazine precum MarosBike, BikeExpert, BikeXCS, BikeZone, BellaBike, BikeGeek, Velopedia.

  Aspide Short Open-Fit Dynamic Wide AllRoad Open-Fit Dynamic Wide
Greutate măsurată 227 g 196 g
Lungime 250 mm 268 mm
Lățime 155 mm 146 mm
Railuri Magneziu Magneziu
Șasiu Fibră de sticlă ranforsată Întărit cu carbon
Căptușeală Pullfoam Biofoam
Strat exterior Silkfeel / Plus Microfeel
Nivel Dynamic Dynamic
Preț 79 euro 99 euro

Producător: Selle San Marco

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Stiri Recente

Prologo lansează noile șei Dimension EVA și Scratch EVA pentru cicliste

Produsele pentru ciclism dedicate bărbaților, sau cele unisex, nu se potrivesc tot timpul și femeilor. Și, cu atât mai mult…

o săptămână in urma

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

2 săptămâni in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

3 săptămâni in urma