Categorii: Pedale

Favero Assioma Duo – test pedale powermeter

Pedalele „cu putere” au început să fie destul de populare și la noi. Și, deși încă nu le vezi prin toate magazinele de specialitate sau pe bicicletele de șosea, powermeter-ele au devenit accesorii din ce în ce mai importante pentru cicliștii de șosea, pentru care antrenamentele contează. Și cam despre asta este vorba în principal, despre dispozitive electronice dedicate unei nișe de cicliști ordonați, care doresc să avanseze.

La pedalele cu putere sunt trei aspecte principale care trebuie urmărite. Cel mai important este cât de mare este precizia oferită, pentru că asta contează cel mai mult. Până la urmă și Strava îți oferă o estimare a puterii, iar aici totul e gratuit. Apoi contează mult și cât de ușor sunt de instalat, configurat, calibrat și utilizat. Și nu în ultimul rând, conteaza și estetica. Este important ca pedalele să arate în continuare a pedale. În cazul modelului de față pe care îl avem acum la test – Favero Assioma, pedala are o „gâlmă” pe ax, care poate nu este pe gustul oricărui ciclist.

Favero ca marcă, este pe piața electronicelor de foarte multă vreme, din 1978 mai precis, cand Gino Favero a fondat brandul său în Italia. În ciclism însă sunt prezenți de puțină vreme, din 2015 când au lansat pe piață primele lor pedale cu măsurarea puterii, Favero bePRO. Assioma sunt a doua generație de pedale de la Favero, iar din testele făcute se pare că sunt cât se poate de reușite.

Conținut cutie

Așa cum îi stă bine oricărei companii serioase, și ambalajul trebuie să arate bine când vrei să vinzi ceva de calitate, dar și destul de scump.

Așadar și în cazul de față cutia este elegantă și sugrează că vei găsi ceva bun la interior. Vei avea: pedalele, încărcătorul cu două porturi USB, 4 adaptoare pentru 4 tipuri diferite de prize, două cabluri lungi usb (2 m) ce au în capăt conectorul special magnetic care asigură încărcarea pedalalor, o pereche de plăcuțe Xpedo/Look roșii (eliberare la 6°), imbus de 8 mm cu pârghie mare și patru șaibe.

Cablul usb este foarte lung la cei 2m ai săi. Este bine pentru că având pedalele instalate pe bicicletă, poate fi mai greu să găsești în casă o priză în apropierea locului în care stă bicicleta. Pe de altă parte pe mine personal mă încurcă asemenea cabluri lungi, așa că prefer pentru încărcarea pedalelor să folosesc o baterie portabila cu două ieșiri usb, pe care să o țin direct sub bicicletă.

De asemenea în conectorul magnetic special Favero, se poate introduce orice cablu micro usb, mai surt daca vrei. Așa că pentru mine combinația perfectă a însemnat baterie externă cu 2 x usb și două cabluri scurte. Astfel, încărcarea poate fi făcută oriunde este bicicleta pusă în casă și fără să ai un ghem de cabluri încurcate dedesubtul ei. Pe de altă parte trebuie să ai grijă de conectorul magnetic special. Este singura varianta de încărcare a pedalelor. Dacă îl pierzi, unul nou te va costa 120 lei!

Încărcătorul dedicat Favero se conectează la orice priză de perete. În cutie primești 4 adaptoare pe care le poți folosi în funcție de țara în care ești. Partea ciudată este că după ce am conectat adaptorul pentru prizele noastre, se pare că nu-l mai pot scoate. Nu am insistat, de teamă să nu rup ceva, însă dacă vei călători din România în Anglia spre exemplu, va trebui să faci cumva pentru a instala adaptorul corect. Încă un motiv pentru a folosi o baterie externă la încărcare.

Plăcuțele cu care noile Favero Assioma se vând, sunt compatibile cu sistemele Xpedo sau Powertap. Sunt de asemenea compatibile și cu Look Keo însă nu sunt 100% identice. Cicliștii cu simțuri mai „ascuțite” vor simți un „float” mai mare dacă folosesc aceste pedale cu plăcuțe Look.

Primii „pași”

Trebuie să recunosc că la început am fost puțin intimidat de aceste pedale, pentru că citind instrucțiunile vedeam cât de multe trebuie să faci înainte să poți pleca la antrenament. Să le încarci evident, să downloadezi aplicația specială, să le activezi, să le calibrezi, să mergi cu ele puțin înainte să devină complet funcționale… Descurajant la prima vedere, dar în realitate s-a dovedit că m-am înșelat.

E drept că înainte de prima utilizare trebuie să instalezi aplicația dedicată pe telefon și să activezi pedalele. Activarea este necesară pentru că marchează începutul garanției. Dacă nu faci activarea, pedalele nu vor funcționa.

Apoi trebuie să faci calibrarea sau „zero offset”, cum îi spune oficial. Calibrarea se face tot din aplicație și e foarte simplu, nu intru în detalii. Calibrarea este necesară întrucât asigură pedalelor precizie maximă la măsurarea puterii. Fabricantul recomandă calibare înaintea fiecărui antrenament.

Din aplicația Favero, printre altele mai poți face câteva lucruri importante: poți alege lungimea brațului angrenajului pedalier, poți converti Assioma Uno în Duo și evident, vezi câtă baterie mai au pedalale.

Assioma Uno sau Duo înseamnă că pedalele sunt disponibile la vânzare în două variante: fie două pedale din care doar una măsoară și transmite puterea, fie două pedale fiecare măsurând independent puterea pe fiecare picior. Dacă bugetul este mai redus poți începe doar Assioma Uno, iar ulterior dacă simți că vrei și mai multă precizie, achiziționezi și cealaltă pedală, conversia la Duo făcându-se din app.

La prima utilizare va fi nevoie să mergi puțin cu bicicleta, să faci câteva zeci de rotații cu pedalele (nu pe loc ci în mers cu greutatea ta reala apăsând pe pedale), pentru ca acestea să înceapă a funcționa corect. O dată efectuată etapa asta, nu va mai fi nevoie pe viitor. Tot ce trebuie să mai faci este să „trezești” pedalele, să pornești ciclocomputerul care să „vadă” pedalele și apoi poți pleca.

Detaliile pedalelor Favero Assioma Duo

Assioma transmit folosind în paralel ambele protocoale cunoscute, ANT+ și BTS. Asta înseamnă compatibilitate cu mai multe dispzitive, mai precis ciclocomputere, ceasuri de mână sau telefoane smart. Pedalele includ și senzor de cadență întrucât puterea măsurată este practic produsul dintre cuplul măsurat și cadență. Așadar, dacă aveai și senzor de cadență separat pe bicicletă, acum îl poți scoate.

Spre deosebire de alte pedale de pe piață care merg cu baterii normale AAA sau LR44 spre exemplu, Assioma are acumulatorul integrat. Fabricantul spune că o încărcare ține în jur de 50 de ore, iar acumulatorul poate fi încărcat de aproximativ 500 de ori înainte să înceapă să-și piarda din performanțe. Asta înseamnă nu mai puțin de 24 de ani de mers pe bicicletă cu aceste pedale, câte 20 de ore pe săptămână. Sunt așadar niște cifre foarte impresionante.

Precizia pedalelor Favero Assioma Duo

Spuneam la început că la pedalele cu putere cea mai importantă specificație este precizia. Fabricantul spune că pentru acest model precizia e de +/- 1%. Este o valoare pe care am găsit-o confirmată  în diferite alte teste pe care le găsiți online. Cu alte cuvinte, noile Favero Assioma Duo fac o treabă foarte bună la măsurarea cu precizie a puterii aplicată în pedală indiferent dacă le folosești indoor sau outdoor, unde condițiile meteo dificile pot influența partea electronică. De asemenea, am observat că pe coborârile în viteză, nici vibrațiile puternice generate de asfalt de slabă calitate, nu influențează senzorii din pedală, care ar putea da erori sau măsurători imprecise.

Pe de altă parte aplicația Assioma nu oferă informații detaliate precum Garmin Cycling Dynamics sau cele generate de aplicația PowerTap. Însă pedalele măsoară foarte multe valori, pe care le poți analiza în aplicații „3rd party” cum este Strava. Mai mult, dacă ai Strava Summit, primești și mai multe detalii despre puterea pe care o aplici în pedale, echilibru etc.

Concluzia recenziei acestor pedale Favero Assioma este foarte pozitivă. Nu doar că precizia electronicelor, senzorilor și valorilor oferite este perfectă, însă și utilizarea este ușoară odată ce ai efectuat pașii inițiali. Estetica este și ea foarte în regula, iar când mai pui la socoteala și prețul, care în acest moment este de departe cel mai avantajos de pe piață, vei observa că pedalele Assioma de la Favero, fie că este varianta Uno sau Duo, este cea mai buna opțiune de powermetru de pe piață.

Specificații:

  • Greutate: 153 g / buc
  • Compatibilitate: Xpedo / Look Keo
  • Comunicare: ANT+, BTS
  • Preț la data publicării recenziei:
  • Assioma Uno 2.175 lei;
  • Assioma Duo 3.399 lei
  • Conector magnetic suplimentar: 120 lei
  • Plăcuțe Xpedo/Look (roșii/negre): 45 lei/pereche
  • Dealer: WheelSports România

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma