Când vine vorba de bicicletele electrice ușoare ne gândim la o greutate de 17 – 18 kg. Bine, aceste modele pot fi cumpărate direct de la magazin, însă aici nu este cazul căci Gustav Gulholm aka Dangerholm, cunoscut pentru îmbunătățirile unice aduse bicicletelor, ne prezintă ultimul proiect care implică o bicicletă electrică cu greutatea de 12,9 kg. Cadrul pentru care a optat este un Scott Lumen eRide, destinat turelor montane mai lungi, XC și maraton. Este varianta electrică a modelului Scott Spark, singura diferență fiind cursa suspensiei, care este de 130 mm.
Dangerholm, lucrând cu baza unui singur cadru, a reușit să scoată două versiuni de biciclete. O variantă orientată doar pentru XC și una pentru trasee puțin mai agresive. Scott Lumen eRide 900 SL scoasă din cutie cântărește 15,5 kg, niște cifre remarcabile de fel, dar varianta pentru trail-riding construită de Gustav se învârte in jurul a 13,93 kg. Hai să vedem cum a reușit să construiască cea mai ușoară și frumoasă bicicletă electrică!
Cum am spus, cadrul este un Scott Lumen eRide. Varianta electrică a modelului Scott Spark, singura diferență fiind cursa suspensiiei din spate care este mărită de la 120 mm, la 130 mm. Volumul cadrului Lumen este cu 17% mai mare decât cadrul lui Spark, astfel, este o bicicletă electrică cu forme discrete. Dangerholm nu a fost satisfăcut de cadrul in varianta originală, căci el avea un scop, să construiască cel mai usor e-bike existent. Prin urmare, vopseaua cadrului a fost îndepărtată prin metodele proprii, iar astfel, cadrul impreună cu partea de hardware are o greutate de 2.072 grame. Chiar și după ce a fost montat amortizorul și axul, cadrul tot este un competitor excelent in categoria de e-trail-riding.
Ascuns în cadru se află amortzorul RockShox NUDE 5 RLC3, care a fost preluat de pe modelul Spark RC. În varianta stock, cadrul a venit cu un amortizor Fox, iar Gustav afirmă că motivul schimbării acestuia a fost greutatea, salvând 40 grame. În partea din față se regăsește o furcă Intend Samurai TR, prin urmare este cea mai ușoară furcă cu o cursă a suspensiei de 130 mm. Cântărește 1.537 grame și este o furcă tip „upside-down”.
Intend este o companie situată in Germania, condusă de către Corneluis Kapfinger. Un personaj care crede cu tărie în performanța oferită de acest tip de furci, brand-ul ocupându-se doar cu acestea.
Dangerholm, pentru aceste componente vitale, a ales sa coopereze cu echipa TQ. Rezultatele au dat roade, iar motorul și bateria sunt foarte ușoare, fără compromisuri în zona de performanță. Cadrul Lumen vine împreună cu motorul HPR50, care deja oferea o preformanță mai mult decât suficientă. Are un cuplu de 50 Nm, care este absolut de ajuns pentru segmentul în care este repartizată bicicleta. Gustav spune că este foarte silențios și îi este foarte greu să deosebească dacă merge cu motorul pornit sau oprit.
În combinație cu motorul vine bateria, ascunsă în tubul inferior al cadrului. Are 360 Wh și dispune și de o extensie care iți mai oferă 160 Wh. Tot acest sistem poate fi personalizat cu ajutorul aplicației oferită de către TQ.
Dacă HPR50 este deja o unitate de acționare foarte performantă, ce îmbunătățiri îi mai poți aduce? Aici echipa de la TQ au intrat pe felie cu puțin ajutor de la CeramicSpeed și METI.
Primul lucru de care s-au ocupat a fost schimbare cablurilor interne cu unele mai ușoare. Prin urmare așa a început procesul unui tuning absolut nebun.
Bateria este imbrăcată intr-o husă din carbon, rezultand aceeași capacitate de 360 Wh dar cu 206 grame mai ușoară. Unitatea de acționare a suferit de asemenea niște modificări, toate bucșile au fost înlocuite cu unlele de la CeramicSpeed. Construite special pentru acest proiect. Nu doar ajută la eficientizare, ci și salvează 40 grame. În final cei de la METI au avut și ei parte de acțiune. Ei au contrubuit la fabricarea șuruburilor din titan, salvând jumatate din greutatea ficărui șurub standard. Cu toate aceste modificări cadrul cântărește 3.783 grame și mai adăugam 26 grame extra pentru manetă.
Acest capitol este preferatul tuturor și este cea mai simplă opțiune când vine vorba de scăderea în greutate. Eh, Gustav nu a optat pentru ceva ușor de achizitionat, a vrut să vină cu ceva unic și destul de experimental. Ideea lui în esență este un schimător construit din două.
Baza este un SRAM RED AXS XPLR cu 12 viteze. Dar cum îl transformi În unul de 11 viteze, fără a-l limita pe cel de 12? Această situație a fost destul de dificilă, spune Gustav. Soluția a fost, schimbarea electronicei cu cea de la schimbătorul de 11 viteze SRAM RED eTap, construit pentru șosea. Interiorul acum destinat pentru 11 viteze, nu mai contează exteriorul construit pentru 12 pinioane.
Gustav spune că este doar ceva experimental și susține că durata de viață ar putea fi scăzută.
Pentru schimbatul celor 11 viteze, folosește maneta Zirbel Twister WE05. Este un controller plug-and-play, care este foarte ergonomic și foarte ușor de folosit pe trasee.
Caseta cu 11 pinioane este de asemenea un experiment, fiind parte a unei producții în stadiul de dezvoltare. Provine de la brandul Asiatic SixWheel. Mai multe detalii nu există, căci, cum am spus, produsul este incă in dezvoltare și SixWheel vrea să schimbe câteva lucruri în catalogul lor.
Transmisia nu este completă dacă nu amintim prezența angrenajului. Marimea foii nu este specificată tocmai că intră in aceeași oală cu pinioanele, este un prototip. Gustav a cerut ajutorul celor de la Garbaruk pentru dezvoltarea acestei piese. În compania foii se află pedalierul Ethirteen E-Spec Race construit din carbon cu lungime de 170mm. Cele două brațe au trecut prin procesul de îndepărtare a vopselei, astfel, greutatea este de 328 grame și design-ul este unul superb cu fibra de carbon la vedere.
Roțile construite Pi Rope au datoria de a pune în miscare aceasta super bicicletă. Completate cu cercurile Duke și butucii Nonplus, au o greutate de 945 grame, nimic normal aici.
Pi Rope este o companie care construiește roți, nu cu spițe normale cu care suntem toți familiarizați, ci cu spițe din fibră sintetică. Gusav ne spune că, în momentul în care le ții în mână nu-ți vine a crede flixibilitatea pe care o oferă. Poți face chiar un nod cu fundă și totuși ele pot fi tensionate mult mai mult decât o spiță normală.
Butucii sunt o creeație nemțească din partea brandului nou în această industrie, Nonplus. Acești butuci sunt cam cei mai ușori în greutate pe care îi poți găsi. În completarea lor vin jantele DUKE Lucky Jack SLS4 Ultra cu o lățime de 28 inch. Sunt a patra generație de jante ușoare a brandului francez. Ultra din denumire se referă la cea mai ușoară variantă disponibilă. Mai există varianta non-Ultra care normal urcă în greutate, dar limita de greutate a rider-ului crește până la 110 kg.
Până acum toate piesele sunt extrem de exotice și foarte ușoare. Același lucru se întâmplă și la frâne. Dangerholm a ales frânele de la Trickstuff, modelul Piccola Carbon. Ele dețin titlul de cele mai ușoare frâne existente și de cele mai puternice frâne in doua pistoane. E foarte greu să ai amândouă caracteristicle intr-o frână, dar cu lejeritate au venit și cu un desing absolut superb și unic.
Discurile provin de la brandul italian Carbon-Ti, varianta se numește X-Rotor SteelCarbon, iar pentru acest proiect Gustav folosește discurile in marimea de 180 mm, față și spate.
Headset-ul provine de la Syncros, dar cu rulmenți CeramicSpeed SLT. SLT vine de la Solid Lubrification Tehnology, prin urmare ungerea nu se face cu produsul cu care suntem obișnuiți, ci cu umplutură solidă din polimer plastic. Astfel, acestă pastă nu va ieși din rulment, durata de viață fiind mult mai mare, iar pământul cât și apa nu vor putea să intre.
Piesa de rezistență este ghidonul construit dintr-o bucată de către Darimo Epsilon. Are o lungime de 740 mm, iar împreună cu pipa de 70 mm cântărește 174 grame.
Șaua MCFK este construită de asemenea din carbon și are o lățime de 130 mm. Gustav spune că merge cu această șa din 2017, iar disconfortul nu există. Tija de șa hidraulica de la Swiss YEP Components numită Podio vine cu o cursă de 80mm. Este cea mai ușoară piesă de acest tip și chiar poate fi scurtată după preferințe. Ca urmare greutatea variază între 320 – 340 grame.
Cursa suspensiilor fiind de 130 mm, îi permite lui Gustav să se mai joace puțin cu set-up-ul. El a adus alte modificări bicicletei Scott Lumen E-Ride pentru a putea să se dea pe trasee mai dificile. În același timp el nu a omis scopul pe care îl avea la început, acela de a construi cea mai ușoară bicicletă electrică. Drept urmare, greutatea bicicletei în varianta de trail este de 13.94 kg – 14.04 kg (depinde de anvelopele pe care le preferă).
Roțile sunt un factor care trebuie luat în seama când vine vorba de trasee mai dificile, iar Gustav face prima schimbare cu roțile Syncros Silverton SL, care cântăresc 1.256 grame.
Pentru anvelope există doua varinate, prima fiind Schwalbe Wicked Will cu lățimea de 2.4 inch, iar a doua este Kenda Karma 2 cu lățimea de 2.4 inch. Ambele funcționează cu lichid tubeless.
Pentru o coborâre mai confortabilă, Gustav alege un ghidon de la MCFK cu rise de 10 mm și 760 mm in lungime. Modelul pipei este Extralite Hyper stem și are o lungime de 60mm. Tot acest pachet cântărește 186.7 grame.
12.85 kg cu camere
12.90 kg tubeless
13.93 kg cu Kenda Karma 2 SCT 2.4”
14.04 kg cu Schwalbe Wicked Will 2.4”
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…