Noile plăcuțe de frână absoluteBLACK GRAPHENpads folosesc o nouă generație de plachete tratate cu grafen și dotate cu radiatoare de răcire, materialul de frânare fiind și el infuzat cu grafen, toate pentru a reduce căldura disipată și a preveni efectul de fading.
După trei ani de dezvoltare și testare, ei spun că noile plăcuțe oferă o frânare cu 35% mai eficientă, lucru realizat prin păstrarea unei temperaturi mult mai reduse pe coborârile lungi. Cercetările au arătat că acumularea de căldură este cea mai importantă cauză a frânării ineficiente, așa că prin combinația de materiale și design și-au propus să păstreze cât mai mult forța și modulația de frânare inițiale, chiar și la utilizări extreme.
Materialul de fricțiune conține grafen special modificat, oferind frecare și durabilitate de top, dar și un transfer foarte bun al căldurii spre plăcuțele de suport. Materialele nu conțin cupru, care la frânare se transformă în pulbere toxică pentru viața acvatică și care va fi interzis în California din 2025. Plăcuțele sunt și foarte silențioase.
absoluteBLACK a proiectat și produce plăcuțele și materialul pentru acestea în Europa, folosind tehnologii din industria auto, care deja folosește grafenul ca alternativă de performanță înaltă la cupru.
Plăcuțele de suport din oțel tratat cu grafen folosesc o tăietură în unghi a radiatorului, pentru a extrage căldura mai bine departe de plăcuțe și etrier. Formele și designul radiatorului diferă de la un model la altul și este prezent la toate modelele exceptând cele pentru Shimano Deore.
După cum producătorul explică în continuare, fluxul de aer este responsabil de reglarea temperaturii iar grafenul are o conductibilitate termică excelentă, trăgând mai multă căldură dinspre materialul de fricțiune spre radiator, pentru o răcire mai rapidă și mai completă.
Plăcuțele absoluteBLACK GRAPHENpads vor fi oferite în cinci versiuni, prețurile fiind pentru o singură pereche de plăcuțe:
Modelele 35/35 folosesc un compus special pentru șosea, în timp ce restul folosesc unul pentru MTB enduro. Toate plăcuțele se potrivesc pe toți etrierii compatibili (de exemplu cele pentru SRAM AXS se potrivesc și la restul etrierilor cu 2 pistoane ai producătorului: RED, Force, Rival, etc…)
absoluteBLACK a oferit și datele de testare, prezentate mai jos. Ideea frânării eficiente este că o căldură mare afectează negativ frânarea, iar păstrarea temperaturii plăcuțelor sub 400 de grade C păstrează puterea și modulația fără pierderi de eficiență. Noul compus pare să fie capabil să facă fix acest lucru. Au făcut și un test de frânare progresivă, rezultatul acestuia fiind prezentat pe pagina fiecărui produs.
Este de reținut că plăcuțele GRAPHENpads sunt prezentate ca fiind ceramic-organice, în timp ce modelele Shimano și SwissStop din test au fost organice iar cele Kogel au fost metalice, alese altfel pentru a prezenta perspective diferite ale comparației cu tipuri variate de produse. Comparația nu e deci între produse cu aceleași caracteristici, trebuind să fie deci privită din această perspectivă.
Testul de coborâre
În acest test ce durează 10 minute pe o mașină unică, s-a simulat o coborâre lungă pe cursieră, cu o forță constantă de 10N aplicată pe levierul de frână și un unghi al pantei de 12.5%. Viteza a fost 25 km/h iar asupra frânelor a fost aplicat un curent de aer cu aceiași viteză. Parametrii au fost măsurați la interval de 0.1 secunde (6000 de măsurători). Au fost folosite discuri Dura-Ace Icetech. Testul ajută înțelegerea modului în care se comportă materialul frânelor în timpul coborârilor lungi și când apare slăbirea forței de frânare.
Practic, a fost simulată coborârea unui ciclist de 100 kg și bicicleta sa, care apasă ușor pe frână pe toată durata de 10 minute a coborârii. Este un mod de funcționare tipic pentru cicliștii începători pe trasee alpine.
Plăcuțele GRAPHENpads au fost comparate cu modelul Shimano K-Type L03A (Dura-Ace), SwissStop Disc 34 RS și Kogel R9100 BIA. În toate testele efectuate s-a folosit câte un disc nou Dura-Ace, un etrier nou 105 și ulei nou de frână. Măsurile acestea sunt necesare deoarece odată ce etrierul ajunge la 450 de grade C, garniturile sale și lichidul de frână sunt degradate iremediabil.
Când temperatura etrierului depășește 500 de grade C, miezul din aluminiu al discului începe să se înmoaie, cauzând deofrmarea permanentă a suprafeței de frânare. Fiecare test a fost efectuat după o procedură standard de rodaj a perechii plăcuțe-disc, ce include 100 de frânări pe uscat, 30 pe ud și încă 30 pe uscat, cu intensități diferite pre-reglate. Apoi sistemul este lăsat să ajungă înapoi la temperatura mediului ambient înainte de a începe testul principal.
Testele și imaginile termice arată că plăcuțele GRAPHEpads (graficul 1) fac posibilă reducerea temperaturii discului și a plăcuțelor cu până la 35% față de produsele concurente și elimină total pierderea puterii de frânare. Se observă de asemenea că valoarea coeficientului de frânare e destul de stabilă, ceea ce înseamnă că performanța frânei e consistentă și previzibilă.
Din imaginile termice se observă că plăcuțele GRAPHENpads au reușit să reducă mult temperatura etrierului față de celelalte plăcuțe, ceea ce se traduce în performanță mai bună și viață mai lungă a garniturilor și a lichidului de frână. În imagini, culoarea violet reprezintă temperaturi în jur de 27 de grade C în timp ce alb reprezintă temperaturi de peste 400 de grade C.
Importanța radiatorului în reducerea temperaturii frânelor e dedusă prin înțelegerea celui mai important factor ce ajută răcirea etrierului, discului și plăcuțelor. Aerul ce trece peste toate elementele de frânare în timpul rulării joacă acest rol crucial. Creșterea suprafeței plăcuței de frână crește expunerea la curentul de aer și îmbunătățește astfel răcirea. Cu cât plăcuțele, discul și etrierul sunt mai reci, cu atât frânarea e mai performantă.
În imaginile termice de mai sus, se pot vedea rezultatele unui test al plăcuțelor GRAPHENpads fără curent de aer. Este clar că fără acesta, chiar și cele mai performante plăcuțe se încălzesc foarte repede, demonstrând rolul extrem de important al radiatorului în managementul temperaturii și în eficiența frânării.
În ciuda faptului că grafenul e folosit ca aditiv în lubrifianții de performanță, acesta e un material foarte bun și pentru elementele de frecare, iar pentru asta trebuie înțeles procesul de fabricație al acestora. În mod normal, materialul organic de frecare include cinci tipuri de componente: un material fibros din fibre anorganice/organice/metalice (cum e cuprul), un adeziv de legătură (un polimer stabil la căldură), un material de umplutură (diverse tipuri de pulberi ceramice moi), unul sau mai mulți modificatori de frecare (cum e grafitul sau cuprul) și onul sau mai multe elemente abrazive (pulberi ceramice dure).
Adezivul de legătură, care e de obicei o rășină fenolică ce ține laolaltă toate celelalte materiale, are un coeficient de frecare foarte mare, din acest motiv fiind necesară adăugarea de modificatori de frecare, care fac modulația frânării posibilă. Cuprul e un exemplu excelent de material care se comportă atât ca material fibros cât și ca lubrifiant și conductor de căldură spre placa metalică.
Grafenul este în comparație de câteva ori mai rezistent decât cuprul, conduce căldura de 3-6 ori mai eficient iar coeficientul său de frecare e cu câteva ordine de mărime mai mic. Prin eliminarea cuprului și găsirea echilibrului perfect dintre grafen și restul componentelor, a fost creat un material unic de frecare ce oferă performanțe deosebite.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații de pe bikerumor.com
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…