De câțiva ani am auzit mereu povestea unei cursiere din aluminiu atât de performantă încât e mai ușoară și mai rigidă decât o mare parte din cadrele din carbon de pe piață. Atât de bună încât are printre puținele cadre din aluminiu încă folosite în competiții de șosea la nivel înalt. Atât de exclusivistă încât este disponibilă cu echipări de top ce sar de pragul de 5000 Euro. Este vorba de CAAD12 de la Cannondale, o bicicletă de care m-am îndrăgostit doar din povești, înainte să o văd în realitate. Pentru mine, un carbon-fob, care înțelege de ce carbonul e superior dar pur și simplu nu simte nicio atracție pentru el, CAAD12 a fost mereu undeva în lista de dorințe. Să am o bicicletă de top, fără să fie din carbon, dar cu o greutate bună – e ceva ce sună exact pe sufletul meu.
Să trecem puțin la cifre. Greutatea cadrului CAAD12 e sub 1100 g, ceea ce îl face mai ușor decât majoritatea cadrelor de carbon entry level de pe piață, care de multe ori au greutatea între 1100-1200 g, dar cu aproximativ 260 g mai greu decât fratele de top din carbon SuperSix Evo Hi-Mod. Prețul însă e considerabil mai mic. Geometria celor două cadre este oferită de Cannondale în același tabel, fiind identică. O singură diferență ar fi că toptube-ul la CAAD12 este orizontal iar cel de pe SuperSix are o mică înclinație în spate. Și ar mai fi una, foarte interesantă: CAAD12 are cablurile pentru transmisiile mecanice rutate intern în triunghiul față iar SuperSix le are extern… interesant!
Am folosit intens bicicleta înainte de a scrie acest review, cu siguranță peste 1000 km, atât pe plat cât și la munte și chiar la mare. Impresiile sunt mai mult decât bune. Rigiditatea la pedalat este extraordinară, la nivel cu orice altă cursieră de top, iar confortul este mult peste orice alt model din aluminiu pe care l-am încercat. Practic din vibrațiile provenite de la asfaltul prost, o mare parte se pierd într-un plăcut sunet de fond metalic, care nu se regăsește la cadrele din carbon. Cu siguranță tija de 25.4 mm din carbon aduce un mare aport, deși nu iese din cadru pe o lungime prea mare, cum o face la modelul Synapse de exemplu. Zona frontală unde furca e din carbon se comportă și ea exemplar.
Tot Strava zice însă și că am reușit să îmi îmbunătățesc recordul personal cam peste tot unde am încercat. Pe urcările grele, greutatea de doar 7.6 kg a bicicletei, cu 1 kg mai ușoară decât modelul meu anterior CAAD8, cu siguranță își spune cuvântul. Se resimte însă și rigiditatea mai bună per total atunci când mă ridic și apăs puternic în pedale.
Revenind la greutatea de 7.6 kg, aceasta e obținută cu roțile Mavic tubeless de 1650 g perechea, cu pedalele Garmin Vector 2s destul de grele și cu transmisia Di2 care e și ea cu aproape 200 g mai grea decât una mecanică. Fără îndoială că un set de roți ușoare de top și o transmisie mecanică de nivel superior ar aduce greutatea fără probleme sub limita de 7 kg iar cu câteva piese de tuning bine alese s-ar putea ajunge sub greutatea UCI legală. Doar că în afară de roți nu cred că voi face alte modificări importante în viitor, bicicleta e fantastică în varianta actuală. Dar mai multe am încercat să vă prezint într-un mic video:
CAAD12 e disponibilă în versiune cu frână pe jantă sau pe disc, cu echipări ce merg de la Shimano 105 cu frână clasică (cea mai ieftină variantă – 7535 lei, redus la 6320 lei la data articolului) până la echiparea cu SRAM Red eTap care are un preț de peste 5000 Euro. Variantele disponibile în România le găsiți pe pagina importatorului, fiind disponibile la comandă toate modelele de pe pagina producătorului.
Preț: 7535 lei (redus la 6320 lei) pentru modelul CAAD12 105 cu frână clasică
Importator: Extreme Riders
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…