Pentru că suntem și vom fi asaltați în continuare de sisteme de transmisie 1×11, am decis să facem o parelelă între două astfel de produse, pe care am avut ocazia să le încercăm și care sunt disponibile pentru un preț rezonabil, raportat la performanțe și la greutate. Candidații se numesc Sram X01 (1×11, 1 foaie și 11 pinioane) și Shimano XT (3×10, 3 foi și 10 pinioane), veteranul japonez care este recunoscut unanim ca reprezentant al fiabilității. X1 este un sistem de transmisie nou dezvoltat, însă se bazează pe experiența anterioară a americanilor, cu modelele XX1 și X01.
Costurile
Din punct de vedere al prețului recomandat, cele două sisteme de transmisie sunt oferite pentru 3.010 lei, cu TVA inclus. Desigur, acest cost nu este bătut în cuie și poate să difere foarte mult de la un magazin la altul, mai ales dacă le luăm în calcul pe cele care comercializează doar online. Pentru un sistem de transmisie mid-level spre high-end, prețul este unul corect, de ambele părți.
Greutatea
Joacă un rol important, căci cu cât ai mai puține grame pe bicicletă, cu atât vei fi mai sprinten. Sistemul de transmisie reprezintă un factor important, însă nu la fel de important precum roțile, frânele sau anvelopele, care pot aduce economii mari de greutate. În ceea ce privește sistemul de transmisie, angrenajul și BB-ul reprezintă componentele unde se mai pot scădea grame importante.
Greutatea totală a sistemului de transmisie Sram X1 este de 1.750 de grame, pe când Shimano XT pune pe cântar 2.023 de grame. Ambele angrenaje au greutăți similare, iar la acest capitolul Sram ar fi punctat mai bine dacă era livrat cu brațe din carbon, însă gama de preț nu permite. Schimbătorul de pinioane de la Sram este o idee mai greu, la fel ca și caseta de pinioane căci este vorba despre 11 și nudespre 10 ca în cazul lui Shimano. Însă diferențierea se face la lipsa manetei a schimbătorului de foi și bineînțeles prin lispa schimbătorului de foi (în cazul Sram).
Pe teren
Ambele sisteme de transmisie funcționează și schimbă ireproșabil. Dacă între x1 și X01 diferențele nu sunt atât de mari, între XT și SLX spre exemplu diferența este notabilă. Maneta schimbătorului de foi de la Shimano XT pare a fi ajuns în punctul maxim de performanță, căci schimbările se fac fără niciun fel de efort, raportându-ne la faptul că manetele din alte game necesită un efort ceva mai mare pentru a urca lanțul de pe o foaie mică pe una mare. Sram este mai ferm decât Shimano, mai dur, produce un sunt mai metalic și parcă mai hotărât, însă nu poate oferi funcția de a coborî mai multe pinioane deodată la fel cum se întâmplă în cazul Shimano, ci doar pentru urcarea acestora. 2-way-release-ul de la Shimano este de asemenea o invenție grozavă, căci poți acționa maneta prin care cobori lanțul pe pinioane din ambele direcții.
De asemenea, funcționalitate în condiții dificile este de lăudat atât pentru Shimano cât și pentru Sram, luând aici în calcul schimbările în sarcină dar și schimbările în condiții de noroi. Ambele vin cu o funcție care blochează patina schimbătorului de pinioane, astfel încât să reducă pe cât de mult posibil vibrațiile și suntele neplăcute, însă diferența se face la funcționalitate: la Shimano acest sistem poate fi decuplat, pe când la Sram este în permaneță cuplat. O idee inteligentă pusă în practică pe schimbătorul Sram este posibilitatea blocării patinei într-o poziție fixă, astfel încât demontarea roții de spate să fie o joacă de copii, funcție care la Shimano lipsește.
Dacă din aceste puncte de vedere nu se pot face prea mari diferențieri, trebuie menționat că Sram X1 simplifică mult lucrurile și într-adevăr este mult mai convenabil să schimbi doar pinioane, nu și foi. Mâna din stânga o poți folosi pentru a acționa lock-out-ul furcii sau pentru a ridica tija de șa, în special atunci când te afli în concurs.
Diferențierea se face în cazul rapoartelor. Astfel, presupunând că folosești foaia mică cu pinionul mare pentru urcări, în cazul Shimano 3×10 vei avea un raport de 0.66 (foaie de 24 cu pinion de 36). În cazul lui Sram, cu foaia de 30 de dinți și pinionul de 42 de dinți, vei avea un raport mai mare, de 0.71, iar asta înseamnă că vei pedala ceva mai greu la deal. Nu uita că în acest caz mai trebuie luată în calucul și dimensiunea roții, care joacă de asemenea un rol important: cu cât este mai mare, cu atât va fi mai greu de urnit (nu îți imagina totuși că vei porni greu de pe loc). Când vine vorba de viteză, Shimano XT oferă un raport de 3.8 pe când Sram, doar unul de 3. Deci este clar cine va fi mai rapid în linie dreaptă. Chiar și cu foaie de 36 de dinți, Sram nu poate egala raportul foerit de Shimano cu foaia mare și pinionul mic.
Sram X1
Avantaje: cockpit simplificat, schimbi doar pinioanele, greutate mai mică, patina schimbătorului poate fi blocată pentru demontarea facilă a roții, nu necesită chainguide
Dezavantaje: raporte de viteză, cu foaie de 30 de dinți viteza maximă este redusă semnificativ
Shimano XT
Avantaje: mai multe rapoarte, funcție 2-way-release, acționare foarte ușoară a schimbătorului de foi, solid
Dezavantaje: o idee mai greu, schimbător de foi, shifter și cablu cu cămașă în plus, schimbătorul nu permite blocarea patinei pentru demontarea mai facilă a roții
În principiu, cele două filosofii par echilibrate, însă diferențierea se va face în funcție de necesitățile fiecărui rider în parte. Dacă vei vrea și viteză, atunci pentru Sram X1 va trebui să achiziționezi o foaie mai mare, de 36 de dinți, dar îți va fi mai greu la deal și tot nu va fi la fel de rapid precum Shimano. Vine cu avantajul greutății mai scăzute, însă în formula menționată mai sus se adresează în mod clar celor antrenați. Pe de altă parte, Shimano XT se adresează clar celor debutanți, căci oferă o multitudine de rapoarte din care poți alege, odată ce înveți cum să le combini cel mai bine. Este mai greu și nu are toate funcțiile lui X1, în schimb compensează cu manetele cu 2-way-release și cu faptul că poate bloca sau debloca patina schimbătorului. Să nu uităm și de faptul că Shimano este construit mai solid decât Sram.
Noi nu avem un preferat, căci ambele ne plac foarte mult, dar dacă aș fi obligat să aleg între cele două aș merge oricând pe varianta simplificată, 1×11, căci pedalez mai mult la munte decât pe teren plat.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Bun articol. :) As recomanda sa reveniti peste cateva luni asupra subiectului cu review long-term.
Eu am folosit ambele sisteme, prima data XT (2 x 10), e un sistem foarte bun, dar nu cred ca sistemul de blocare a patinei schimbatorului e un atu. Poti sa o faci doar manual si atunci cand e on schimba vizibil mai greu in sarcina. Luati ca exemplu urcarea unei pante in care ai inceput cu viteza mare si ai inertie, schimbi pe parcurs, schimba greu. Fara, ai chain slap pe coborari. La SRAM ai ceva care nu ingreuneaza deloc schimbarea in sarcina si nici nu ai chain slap, e tot timpul ON, din punctul meu de vedere e un avantaj. Legat de rapoarte, majoritatea celor care opteaza pt SRAM sau cumpara o bicicleta echipata deja cu X1 sau XX1 o sa foloseasca o foaie de 32. Asta, la un 29er inseamna ca pe un raport de 3.2 daca ai cadenta 90 mergi cu aproximativ 40 km/h. Nu stiu cati au nevoie de mai mult de atat pe un mountain bike. Sau, dupa caz, cati pot sa mentina cadenta asta pe un raport mai mare. La urcare, cu foaia de 32 ai raport de 0.76 cu pinionul de 42, eu nu cred ca sunt multe situatii in care sa ai nevoie de un raport mai mic decat asta...
Hai ca devine interesanta stirea asta si prin comentarii. Anul trecut in primavara mi-am achizitionat o cursiera dotata cu Shimano Tiagra pentru care am platit aproape 1000 eur. La aceasta suma de bani am fost convins ca fata de ce au altii, eu cu siguranta mi-am luat clar ceva peste si in sinea mea ca am luat un produs premium. Apoi am fost la cateva intreceri de sosea. Am vazut cele mai frumoase si scumpe cursiere, multe dintre ele folosite curent de echipele profesioniste de nivel mondial inclusiv Pinarello Dogma F8, model lansat in primavara si estimat la 8000 EUR. M-am simtit atat de mic, mic, mic. Concluzia e ca se invart multe roti frumoase si scumpe pe la noi in tara si clar exista o piata in foarte mare ascensiune pentru astfel de articole. Fenomenul m-a prins foarte mult, intradevar am si sansa sa imi permit asa ca imi fac un upgrade. Si eu citesc freerider de ceva timp si nu mi se pare ca nu ar fi folositor, mai mult, acopera majoritatea segmentelor de piata. Cum nu am cunostinte pentru MTB asa cum le am pentru cursiera sunt multumit sa devorez astfel de articole pentru o mai buna intelegere.
@sorinblue: poti sa ai toate foile din lume in rucsac, si sa iti ia 15 secunde sa le schimbi, cu tot cu oprire si plecare. Nu o sa se compare cu a avea foaia deja instalata, si sa iti ia 1.5 secunde sa schimbi viteza.
Legat de articol, comparatia 1x10 vs 3x11 mi se pare cam intinsa. Numai din titlul 1x10 vs 3x11 iti dai seama ca 3x10 iti ofera o gama mai larga de rapoarte cel putin, si deci cele 2 transmisii se adreseaza unor categorii diferite de utilizatori.
Nu ma intelegeti gresit, nu consider articolul slab. Dar poate nu ar fi deloc rau sa incepi prin a compara 2x10 vs 3x10, respectiv, 2x10 vs 1x11.
Saltul de la 3x1 la 1x11 mi se pare prea mare
...... si poti avea si o viteza decenta :) cu raportul de 3.2. Cum ziceam, vrei viteza si mai mare, deja pleci din gama mtb-lui.
....si cine vrea viteza, parerea mea e sa isi cumpere o bicicleta de cross. un 10-42T si o foaie de 32 este mai mult decat suficienta pentru o bicicleta mtb. Si cu foaia de 32T ajungi fara probleme in varful dealului ;)
exact ;)
@Adrian: bineinteles ca unii au sa stie o parte din informatiile publicate, si nu le vor considera utile. Asta nu inseamna ca nu sunt apreciate. Cat despre partea cu cursul de mecanica: informatiile sunt disponibile (gratuit) in diverse articole aici pe site. Daca vrei o colectie de sfaturi personalizata pe un CD, sper ca intelegi ca o astfel de colectie nu se produce de la sine si timpul investit in sedinte foto, video, corectare si organizare a informatiilor trebuie compensat cumva. Daca ai timpul disponibil, sunt convins ca Freerider nu ar avea nimic impotriva sa compilezi articolele pe un CD pe care sa il faci cadou oricui doresti ;) bineinteles, respectand copyright-ul pt. articole (care nu se scriu singure si pe degeaba nici ele). Cat despre publicitate: exista o limita apropo de cantitatea de reclame pe care poti sa o afisezi pe ecran fara ca pagina sa inceapa sa arate ca la mica publicitate... Una peste alta, in ciuda pretului piparat al unui astfel de set, cred ca subestimezi cata lume isi permite in Romania sa isi cumpere o bicicleta cu componente de varf. Ultima data cand m-am uitat asa in jur am vazut altceva... In rest nu inteleg de ce te cramponezi de moneda romaniei, etc? Discutam despre niste lucruri care nu au absolut nici o treaba cu articolul (sau cu ciclismul).
@sorinblue: SRAM ofera o gama mai redusa de rapoarte, ceea ce te ingradeste cand vine vorba de trasee cu profil variat. cum ziceai si tu, depinde pur si simplu de profilul traseului. Eu unul nu cred ca as cara o foaie extra plus unelte pentru a schimba foaia la capul cararii, indiferent cat ar fi de usor :) In orice caz, X1 se adreseaza segmentului AM/FR/DH unde dificultatea traseelor te imbie mai mult sa stai cu mana pe frana decat sa pedalezi, deci foile 30T sunt absolut suficiente. Iar cine nu ajunge cu 30T pe varful dealului, trebuie sa foloseasca bicicleta mai des ;)
ai dreptate in privinta urcarii, ca va fi ceva mai greu dar tocmai am spus ca foile se schimba f usor si f repede. In functie de traseul pe care ti-l alegi poti schimba foile ( din timp ), daca ai una de 30 si una de 38 (DACA VREI VITEZA) este tot ce-ti trebuie. ex. 30 impartit la 42 (SRAM) ne va da un 0.71 iar un 22 impartit la 36 (Shimano) va da un 0.61, din experienta mea, diferenta nu este foarte mare, poti urca cu usurinta cu ambele. Si in privinta constructiei mie mi se pare SRAM mult mai solid decat Shimano :)
Sunt fericit ca am descoperit Free Rider, ata ca site cat si ca ... specialisti. Am avut numai de castigat, informatiile sunt adresate tuturor pasionatilor si chiar am fost la cursul de mecanica - excelent!
Inainte de a distruge ganditi ce ati construit!
Salut, nu ai deranjat pe nimeni, însă nu am înțeles de unde atâta aversiune față de un sistem de transmisie, dovadă că discuția este de mult off-topic și nu are nicio legătură cu cele prezentate în articol. Desigur, se poate face o dezbatere separată pe această temă, fără nicio problemă.