Categorii: ArticoleMag

Prim contact: pinioane și foaie Garbaruk 1×12

Transmisiile 1×12 au luat lumea MTB-ului cu asalt și s-au impus incredibil de repede datorită simplității în utilizare și a plajei mult mai mari de rapoarte față de vechiul standard 1×11. După ce SRAM a avut mare succes cu sistemul lor Eagle și aproape că au scos Shimano afară de pe piața MTB-urilor premium, oferta Shimano a venit, destul de târziu, cu un preț foarte bun și calitate excelentă, astfel că acum pe piața 1×12 concurența este reală.

Pe lângă cei doi jucători mari, există însă și câteva firme mai mici care au încercat să îmbunătățească sistemul acolo unde e posibil. O astfel de companie este și Garbaruk, o afacere destul de mică de familie din Ucraina, care produce componente de tuning pentru biciclete, fabricate în serie redusă din materiale de calitate superioară, prin frezare individuală în atelierele proprii. Cel mai remarcabil produs al acestora este noua casetă de pinioane compatibilă cu sistemul SRAM Eagle, cu prindere pe butuc cu standard XD și care e disponibilă în varianta clasică 10-50 dar și în varianta mai compactă 10-48.

Garbaruk vin pe piață cu o casetă concurentă direct cu modelul de top SRAM XX1, cu o greutate mai mică cu aproximativ 23 g decât aceasta dar cu un preț cu aproximativ 50 Euro mai mic. Evident, valorile astea diferă puțin în funcție de situație și de magazin. În plus, Garbaruk oferă posibilitatea de a alege ca pinioanele să fie dintr-un material cu aspect multicolor (Rainbow), cumva concurând pinioanele AXS de la SRAM însă cele Garbaruk arată cu totul altfel. Mai mult, această opțiune nu costă nimic în plus. Tot pentru a asorta pinioanele cu bicicleta, pinionul mare poate fi colorat în 8 nuanțe diferite, lucru ce nu e disponibil la SRAM: negru, gri, albastru, galben, verde, roșu, portocaliu sau mov, de asemenea fără să implice costuri suplimentare. Caseta este, la fel ca modelul SRAM, fabricată dintr-un singur bloc de oțel frezat la mașina CNC, lucru ce permite greutatea foarte bună și rigiditatea excelentă, însă are loc cu pierderi mari de material și durează ore întregi pentru fiecare casetă de pinioane în parte. Toate acestea se reflectă asupra prețului mare, atât la SRAM cât și la Garbaruk, însă ucrainienii reușesc să producă caseta la un preț mai avantajos. Doar pinionul mare este separat de restul casetei, acesta fiind din aluminiu și putând fi colorat la alegere, după cum am mai precizat.

Garbaruk oferă de asemenea și foi de angrenaj, rotunde sau ovale, pentru o mulțime de tipuri de prindere și cu multe variante de dinți, de la 26 la 36 pentru MTB, toate cu forme și chainline-uri optimizate pentru funcționare perfectă în orice situație.

Am primit la test o casetă de pinioane 10-50 rainbow cu portocaliu și o foaie ovală 32t pentru SRAM GXP Boost, care se potrivesc perfect pe bicicleta mea Orbea Oiz. Am fost din primul moment impresionat de aspectul estetic deosebit și de modul de ambalare. Evident, primul lucru a fost să pun pe cântar caseta, rezultatul fiind foarte bun: 330 g (oficial greutatea e de 340 g)!

Instalarea a mers perfect în locul casetei anterioare SRAM Eagle GX care a funcționat bine dar nu strălucit, iar foaia a venit la fix pentru că cea anterioară se uzase. Lanțul era deja schimbat și avea sub 100 km rulați, fiind tot din grupul SRAM GX. Bicicleta este în acest moment echipată cu schimbător și manetă Shimano XTR, ceea ce mă face mai curios despre funcționarea pinoanelor, deoarece până nu demult Garbaruk nu garanta compatibilitatea cu Shimano, în acest moment precizarea asta a dispărut de pe pagina producătorului, dar nici nu apare vreuna care să specifice concret că ar fi compatibile. Lanțul este însă de la SRAM.

Am reusit să parcurg până la venirea iernii un număr destul de mic de km cu noua transmisie, motiv pentru care acest articol e mai mult un Prim Contact decât un review adevărat, dar promit să revin cu impresii complete după ce voi parcurge cu componentele minim 1000 km.

Foaia ovală își face treaba excelent. Dinții sunt de tipul narrow-wide, cu diferențe evidente de lățime iar înălțimea lor e conform producătorului mai mare decât a celor din echiparea originală, ceea ce ar duce la o retenție mai bună a lanțului. Mi-am făcut griji în privința zgomotului ce ar putea să apară din cauza alungirii acestora, dar nu este cazul. Foaia funcționează din primul moment silențios și fin. Încă nu am reușit să solicit bicicleta în moduri în care ar exista riscul să sară lanțul, dar sunt complet convins că lucrul acesta nu e posibil de pe această foaie.

Pinioanele funcționează și ele foarte bine. Schimbările sunt destul de dure față de ce am văzut pe bicicletele echipate cu set complet XX1 sau XTR, dar nu există aproape deloc ezitări. Cu fostele pinioane SRAM GX, după cum am precizat și într-un articol anterior, există un loc în mijlocul casetei unde schimbătorul XTR nu funcționează chiar perfect, probabil zona unde numărul de dinți diferă între SRAM și casetele Shimano 10-51. Problema, tot fără să afecteze deranjant funcționarea, se păstrează și la Garbaruk, lanțul trecând într-o anumită poziție de pe un pinion pe altul cu o mică întârziere. În afară de acel punct, restul schimbărilor sunt fără ezitare. De obicei după câteva ture, când pinioanele sunt noi, funcționarea devine mai fină datorită echilibrării formei lanțului cu cea a pinioanelor așa că mă aștept ca acest lucru să se întâmple și aici, dar voi reveni la review-ul complet.

Concluzia este că pinioanele și foaia Garbaruk sunt cu siguranță o variantă serioasă de luat în considerare pentru transmisie, ca upgrade sau tuning. Greutatea redusă, prețul bun și aspectul senzațional sunt rețeta perfectă pentru succes, totul fiind susținut și de funcționarea ce până acum e foarte bună.

În acest moment produsele Garbaruk sunt disponibile și în România, interesații pot lua legătura cu distribuitorul autorizat.

Producător: Garbaruk

Preț recomandat: 331$

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • Ar trebui să răspundă luni, a fost weekend, e posibil să fi fost plecat și el pe undeva, poate la Campionatul Național de Ciclocros...

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma