Categorii: ArticoleMag

Prim contact: KTM Macina Freeze – fatbike electric

Bicicletele fatbike sunt pe val, iar KTM face ca acest val să rotească cu şi mai multă spumă, cu Macina Freeze. Din poziţia de lideri de piaţa bicicletelor electrice, austriecilor le-a venit o idee năştruşnică. Dacă tot construim un fatbike, aşa cum este FatRat, ce ar fi să facem şi unul electric şi-or fi spus minţile luminate din echipa de dezvoltare şi iată aşa, pe piaţă a apărut primul „e-fatbike”. Pe care am avut ocazia să pedalez la începutul lunii iulie, la press-camp-ul KTM, desfăşurat în idilicele împrejurimi ale lacului Weiβenbach am Attersee.

Soluţii tehnice tipice pentru gama KTM

Ţinând cont că această bicicletă rulează pe cauciucuri late de 4 inci, inginerii de la KTM au considerat că nu mai e nevoie să apeleze la roţi cu diametru de 29 de inchi. Cadrul din aluminiu 6061, care, potrivit datelor declarate cântăreşte 2.700 de grame în mărimea 48, a fost dotat cu prindere a etrierului spate direct pe chainstay, pentru a elimina greutatatea suplimentară a unui adaptor, dar şi pentru o conexiune superioară şi cu un headtube conic, care sporeşte manevrabilitatea în orice tip de teren. Triunghiul spate are o geometrie concepută special pentru cerinţele unui fatbike, iar prinderea roţii spate se face cu ajutorul unui Thru-Axle de 12 x 120 mm, o soluţie cât se poate de solidă.

La fel ca şi la varianta propulsată exclusiv prin forţa picioarelor, FatRat, pe faţă a fost instalată o furcă RockShox cu o cursă de 80 mm, care are rolul nu doar de a nivela asperităţile terenului ci şi pe cel de a elimina fenomenul de “ţopăială” indus de rularea pe nişte cauciucuri atât de voluminoase. Down tube-ul are şi rolul de a acomoda cu eleganţă bateria, iar cablurile sunt rutate prin interiorul cadrului. Pentru şa, tijă de şa, ghidon şi pipă, KTM vine cu propriile componente, dezvoltate “in house”, iar cele zece rapoarte ale transmisiei sunt “guvernate” de un schimbător Shimano Deore XT. Pe faţă nu mai avem foi ci waţii produşi de un motor electric Bosch, care pot fi accesaţi în mai multe moduri, “eco”, “tour”, “sport” sau “turbo”, cu ajutorul unui buton situat pe display. Evident, pe bicicleta mea de teste, display-ul a arătat mereu modul “turbo”.

Tractoraşul electric

Poate că apelativul de tractoraş nu e cel mai potrivit atunci când ne gândim în termeni de agilitate, deoarece Macina Freeze este – în ciuda aspectului voluminos, o bicicletă agilă, graţie intervenţiei motorului electric. Ceea ce  doresc eu estă să insist pe capacităţile de traversare a oricărui tip de teren pe care le posedă bicicleta. Desigur, pentru a simţi aşa cum trebuie intervenţia motorului electric pe reprizele de accelerare, trebuie să stai mereu în modul „Turbo”, iar dacă vă întrebaţi ce se întâmplă atât de deosebit, ei bine, se aude un bâzâit cu iz de Star-Track, iar bicicleta o ia pur şi simplu de sub tine. Iar să abordezi serpentinele unei urcări sănătoase cu 25-28 km/h este impresionant şi te face să laşi deoparte orice prejudecată legată de bicicletele electrice.

Practic, greutatea bicicletei dispare imediat ce te pui în mişcare, virajele pot fi abordate în forţă, iar cum cauciucurile îţi oferă o pată de contact neverosimil de mare, ai posibilitatea să îţi iei o trasă agresivă, folosindu-te cu încredere de aderenţă. Dacă tot am făcut referire la tractoare, pot să aduc în discuţie şi termenul de „şenilată”, ar fi primul care îmi vine în minte, atunci când îmi aduc aminte de sesiunea pe un single trail cu praguri de bolovani si rădăcini pe care am avut-o cu Macina Freeze. Am mers mult din … „cuplu”, atent mai degrabă la echilibrul propriu, pentru că de restul se ocupau watti produşi de motorul Bosch, bine suspendat pe cadru, pentru a nu se agăţa de obstacolele de pe traseu şi cauciucurile de 4 inchi. Pentru zonele în care nu am vrut să risc vreo trântă cu unul dintre primele exemplare din Macina Freeze am avut la dispoziţie şi un mod „push bike”, activat tot de pe display-ul de pe ghidon, care face ca bicicleta să se mişte la pas, în timp ce riderul descălecat din şa o împinge de coarne.

Concluzii

KTM Macina Freeze chiar este o „maşinărie” care îţi face ca sângele să îţi îngheţe în vine de plăcere atunci când terenul este dificil şi care demonstrează că nu există limite atunci când vine vorba de soluţii imaginative. Cine s-ar fi gândit acum câţiva ani la o bicicletă electrică, pe cauciucuri de 4 inchi, care ştie să se… împingă singură? Desigur, să ai o Macina Freeze în garaj, înseamnă să ai câteva mii de euro pe care poţi să-i cheltui fără să clipeşti pe o astfel de exotică bicicletă, dar, de fapt, ce e rău în asta?

Marc Sandu
Weiβenbach am Attersee, Austria

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma